Autoritatea Executiva a Administratiei Publice Locale

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE.3
CAPITOLUL I. CONSIDERATII GENERALE IN CEEA CE PRIVESTE AUTORITATEA EXECUTIVA A ADMINITRATIEI PUBLICE LOCALE.5
1.1. Primarul si presedintele de raion, statutul de persoana cu functie publica.5
1.2. Modul de constituire a organelor Adminitratiei Publice Locale.11
1.3. Rolul organelor Adminitratiei Publice Locale.20
CAPITOLUL II. COMPETENTA ADMINITRATIEI PUBLICE LOCALE.23
2.1. Notiuni generale privind competentele administratiei publice locale.23
2.2. Drepturile si obligatiile alesului local .29
2.3. Raspunderea juridica a alesului local in Republica Moldova.32
2.4. Exercitarea mandatului de catre alesul local in Republica Moldova.37
CAPITOLUL III. APARATUL DE LUCRU AL ORGANELOR EXECUTIVE ALE ADMINITRATIEI PUBLICE LOCALE.41
3.1 Primaria.41
3.2 Aparatul de lucru al presedintelui de raion.42
CONCLUZIE.48
BIBLIOGRAFIE.49


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Desi in decursul ultimilor ani in Republica Moldova au fost intreprinse mai multe masuri pentru a indeplini cerintele Consiliului Europei in domeniul descentralizarii si consolidarii autonomiei locale, rezultate semnificative in vederea adaptarii sistemului Administratiei Publice Locale la standardele europene de administratie publica locala intarzie sa se produca. 
Pana in prezent, autoritatile locale activeaza intr-un mediu excesiv de politizat, cu capacitatii administrative, care in acest moment sunt extrem de reduse, fapt care se reflecta in neproportionalitatea intre atributiile legale si resursele financiare alocate pentru exercitarea lor.
Reformele administrativ-teritoriale din ultimii ani au completat functiile organelor de administrare publica locala din Republica Moldova cu noi competente si responsabilitati, cele mai multe din acestea fiind dificil de implementat din cauza lipsei de mijloace banesti prevazute in bugetele locale ale acestor autoritati. Cu toate acestea, capacitatea administrativa este esentiala prin evaluarea functionarii structurii si organizarii autoritatilor administratiei publice locale in vederea exercitarii competentelor stabilite conform legislatiei in vigoare. 
Nu putem sa nu mentionam ca, de fapt, simpla crestere sau descrestere a capacitatii administrative a autoritatilor locale depinde intr-o masura substantiala de modul in care este organizata si realizata activitatea acestor organe, dar si de calitatea personalului si de atitudinea acestuia referitor la realizarea atributiilor sale. 
In acest sens, dezvoltarea capacitatii administratiilor publice locale este strans legata, pe langa alte aspecte, si de cresterea nivelului de pregatire a functionarilor publici care deservesc aceste institutii publice locale. 
In tarile cu traditii democratice, rapor conferite de lege, autoritatile administratiei publice locale de diferite niveluri sunt asigurate cu conditii pentru o cooperare eficienta si reciproc avantajoasa. Astfel, autoritatile locale sunt consultate de catre autoritatile centrale atunci cand, prin actiunile luate de catre acestea din urma, sunt afectate interesele din sfera lor de competenta sau interesele individuale. 
De asemenea, competentele cu care sunt investite autoritatile administratiei publice locale sunt depline si nu pot fi limitate de autoritatea publica ierarhic superioara, decat in conditiile legii.
Cu toate acestea, in Republica Moldova dependenta intr-o masura mai mare sau mai mica de transferurile de la bugetul de stat este specifica majoritatii APL din tara. Aceasta stare de lucruri releva gradul scazut de autonomie al administratiei publice locale, precum si capacitatea redusa de a raspunde necesitatilor cetatenilor la nivel local. 
Deja este o practica prin care guvernul determina prioritatile pentru investitii in infrastructura, educatie si sanatate, iar administratia publica locala ramane un observator pasiv al acestui proces
Prin prisma celor invocate, relevam ca una dintre temele prioritare ale tuturor guvernarilor de la declararea independentei pana in prezent a constituit-o reformarea administratiei publice locale, un accent important fiind pus pe componenta structurii si organizarii acestora. 
Dat fiind faptul ca autoritatile locale din RM functioneaza in conditii de austeritate si persista neadecvarea resurselor financiare la competentele lor, subiectul care ne propunem sa-l examinam este foarte actual si face obiectul a numeroase dezbateri in societate. 
Actualitatea studiului este determinata de insuficienta resursele financiare si/sau umane necesare sau de alte capacitati pentru exercitarea competentelor atribuite autoritatilor locale; ingerinta politicului, autoritatilor centrale in sfera de activitate a administratiei publice locale; lipsa unei delimitari clare ale competentelor autoritatilor locale; impunerea de catre Guvern a numarului limita de state de personal autoritatilor locale etc. 
De asemenea, se contureaza tot mai accentuat insuficienta cooperarii intre diferite paliere ale administratiei publice, fapt care stimuleaza aparitia consecintelor negative in planul onorarii responsabilitatilor de catre autoritatile locale.
In cadrul analizei date, autorii si-au propus sa analizeze unele aspecte care vizeaza eficienta structurii administratiei publice locale din Republica Moldova si sa evidentieze particularitatile de exercitare a competentelor acestora. 
In special, sunt puse in discutie astfel de aspecte precum: corelarea intre competentele legale si capacitatile functionale ale APL, proportionalitatea intre atributiile legale si resursele financiare alocate pentru exercitarea lor, impedimentele in exercitarea dreptului la auto organizare a autoritatilor publice locale de nivelul I si II. 
Pentru comparatie, este prezentata experienta altor tari in exercitarea competentelor la nivel local, care poate fi preluata si adaptata specificului Republicii Moldova pentru a se dovedi eficienta sistemului nostru de administrare publica.
CAPITOLUL II CONSIDERATII GENERALE IN CEEA CE PRIVESTE AUTORITATEA EXECUTIVA A ADMINITRATIEI PUBLICE LOCALE
1.1 Primarul si Presedintele de raion, statutul de persoana cu functie publica.
Termenul primar este de origine latina (primarius) si semnifica prima persoana, cel dintai, cel care este inaintea tuturor prin insemnatate, rang sau calitate. Pentru administratia publica locala din Republica Moldova institutia primarului devine traditionala. 
Fiind reglementata de legislatia proprie si influentata de legislatia tarilor din componenta careia face parte teritoriul actual al Republicii Moldova, institutia primarului a avut diverse denumiri si a fost dotata cu diverse atributii.
In Moldova istorica, inca din secolul XIV, functia primarului in orase o indeplineau soltuzul sau voitul si pargarii. Acestia repartizau intre oraseni, dupa averea fiecaruia, darile stabilite global - cisla - asupra orasului. Soltuzul avea atributii de politie in oras, raspunderea de asigurarea linistii publice si putea sa-i retina si sa-i amendeze pe cei care tulburau linistea publica. Soltuzul si pargarii aveau si functii judecatoresti in anumite pricini. Ei tineau catastiful targului, in care se intabulau toate actele juridice, translative, de proprietate, privitoare la bunurile imobiliare din vatra si hotarul orasului. In satele libere functia primarului era indeplinita de vataman. Acesta avea atributii limitate si urmareau ca taranii sa nu fie impusi sa plateasca mai mult decat se cuvenea.
Dupa adoptarea legii comunale din 1864, a fost infiintata pentru prima data institutia primarului. In aceasta lege se vorbea despre primar ca organ executiv ales de catre alegatorii comunei si confirmat de catre perfect. 
Primarul avea o calitate dubla de sef al administratiei locale si de reprezentant al Guvernului in comuna. In aceasta calitate primarul era responsabil de administrarea si apararea proprietatii comunale, de elaborarea bugetului local, de controlul aparatului administrativ al comunei etc.
In perioada in care teritoriul actual al Republicii Moldova s-a aflat sub administrarea Imperiului Rus, functiile primarului erau indeplinite de starostele satului, care avea atributii largi in ceea ce priveste administrarea treburilor publice ale satului, indeplinirea functiei politinesti, de ocrotire a ordinii publice etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Autoritatea Executiva a Administratiei Publice Locale.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Acte normative.
1. Constitutia Republicii Moldova, MOLDPRES, Chisinau, 2004. 
2. Legea privind administratia publica locala, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr. 49, 18 martie 2003. 
3. Carta Europeana "Exercitiul autonom al puterii locale", 
4. Legea privind statutul alesului local, Ghidul functionarului public L.A.D.O., Chisinau 2000. 
5. Legea Republicii Moldova cu privire la proprietatea publica a unitatilor administrativ- teritoriale, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr. 124-125 din 11.11.1999. 
6. Hotarirea guvernului Republicii Moldova cu privire la structura si statele de personal ale primariilor satelor (comunelor), oraselor (municipiilor) nr.688 din 10.16.2003. 
7. Hotarirea Guvernului Republicii Moldova cu privire la structura si statele de personal ale primariilor satelor (comunelor), oraselor (municipiilor) nr. 688 din 10.06.2003.Monitorul Oficial nr. 116-120 / 710 din 13.06.2003. 
Literatura de specialitate.
8. Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ, Biblioteca juridica, Nemira, 1996, vol. II;
9. Alexandru Ioan, Administratia publica, LUMINA LEX, Bucuresti, 2001. 
10. Cobaneanu Sergiu, Notiunea si continutul stiintific al principiului constitutional al autonomiei administratiei publice locale , Anale Stiintifice ale Universitatii de Stat din Moldova, seria "Stiinte socio-umane" volumul 1. Chisinau -2000.
11. Cobaneanu Sergiu, Grigore Rusu , Administratia publica locala a Republicii Moldova in acte oficiale, Chisinau -2000.
12. Deliu T. "Administratia publica locala". A.A.P., Chisinau, 1998. 
13. Deliu T. "Gestionarea sedintelor in A.P.L." A.A.P., Chisinau, 2000. 
14. Didencu V. "Democratie si administratie publica locala" A.A.P., Chisinau, 1998. 
15. Orlov M. "Drept Administrativ" Epigraf, Chisinau, 2001. 
16. Platon M., Rosca S., Roman A., Popescu T. "Istoria administratiei publice din Moldova". A.A.P. Chisinau, 1999. 
17. Popa V., Munteanu I., Mocanu V., "De la centralism spre descentralizare", Cartier, Chisinau, 1998. 
18. Simboteanu A. "Administratia publica centrala". A.A.P., Chisinau 1998. 
19. Simboteanu A. "Reforma administratiei publice in Republica Moldova", MUSEM, Chisinau. 2001
20. Popa V. Raport general privind situatia autonomiei locale in Republica Moldova. Chisi-nau: Editura I.D.I.S. ,,Viitorul", 2004. 
21. Popa V., Furdui V. Raport general privind situatia autonomiei locale in Republica Moldo-va. Chisinau: Editura I.D.I.S. ,,Viitorul", 2004


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!