Basmul

Licență
5/10 (2 voturi)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 79 în total
Cuvinte : 13496
Mărime: 53.72KB (arhivat)
Publicat de: Ilarie Alexa
Puncte necesare: 10

Cuprins

  1. CAPITOLUL I
  2. Basmul – un univers de frumuseţe şi de imaginaţie
  3. CAPITOLUL II
  4. MIHAI EMINESCU – Făt – Frumos din lacrimă
  5. CAPITOLUL III
  6. Rolul educativ al basmului
  7. Anexa 1
  8. Anexa 2
  9. Bibliografie

Extras din licență

MOTTO: „Copilul se naşte curios de lume şi

nerăbdător de a se orienta în ea.”

Interesul pentru basm datează din prima copilărie şi ţine până la adânci bătrâneţi. Indiferent de vârstă, oamenii se desfată şi se instruiesc prin basm. Înainte de a putea vorbi copilului i se spun poveşti, înainte de a citi şi de a scrie i se citesc poveşti. El are o găndire intuitiv –concretă şi percepe mai uşor prin exemplele pe care le oferă basmul complexitatea lumii, a vieţii, a relaţiilor interumane, învăţând de pe acum să distingă binele de rău, dreptatea de nedreptate, adevărul de minciună, frumosul de urât.

Mamele, părinţii, bunicii, cei care se ocupă cu creşterea şi supravegherea celor mici ar trebui să ştie c povetile cele mai utile în formarea copilului pentru viaţă pentru că mijloceşte însuşirea unor cunoştiinţe multiple şi îi oferă exemple pozitive şi negative care pentru el sunt necesare. Personajele pozitive din poveşti sunt adevărate modele de frumuseţe fizică şi morală de omenie şi generozitate, de hărnicie şi curaj, de perseverenţă şi spirit de sacrificiu, modele pe care cei mai mulţi nu le găsesc în familie şi în mediul în care trăiesc. Cei sceptici ar putea spune că aceste personaje sunt întruchiparea perfecţiunii şi că un copil obişnuit nu ar putea ajunge ca Făt-Frumos, ca Ileana Cosânzeana. De acord până la un loc, dar nu pot să nu mă întreb ce ar fi omul fără setea de autodepăşire, fără aspiraţia spre perfecţiune?! Cum ar fi lumea fără visători?

Întâlnim în basme motivul comuniunii între om-natura, prezent în literatura populară şi în cea cultă, mai ales la Eminescu, Sadoveanu, Goga. De aici copilul va afla că oamenilor buni, cinstiţi, generoşi li se alătură în acţiunile lor şi forţele naturii. Natura se aliaza cu omul, ea este bună şi înţelegătoare cu el atunci când acesta o înţelege şi îi respectă legile. Mesajul pentru copii este foarte important: să fim buni, miloşi, generoşi, să iubim animalele, plantele, tot ce ne înconjoară, să trimetem spre acestea gânduri pozitive, să facem fapte nobile şi vom primi energie universală pozitivă, vom obţine armonie interioară care ne face puternici în faţa răului din noi şi din afara noastră, sub orice formă s-ar manifesta el. Aşa vom putea învinge răul din noi care ne trage în jos – lăcomia , lenea, egoismul, minciuna – şi răul din afara noastră – răutatea oamenilor , violenţa, nedreptatea, opresiunea.

Un alt motiv valorificat în basme este cel al fraţilor de cruce legaţi prin sentimentul prieteniei desăvârşite. Întâlnim aici modele de prietenie care demonstrează adevărul cuprins în zicala „Prietenul adevărat la nevoie se cunoaşte” . din basme copilul învaţă că prietenia şi iubirea, în multiplele ei ipostaze, nu sunt relaţii întâmplătoare, constatate, simple asocieri, ele sunt trăiri sincere, profunde, sunt sentimente nobile care deosebesc omul de alte fiinţe, departajează oamenii adevăraţi de cei dezumanizaţi.

Nu ştiu alţii cum gândesc, dar eu cred că dacă educatorii, învăţătorii, profesorii ar „atinge” cu mai multă dragoste, încredere şi profesionalism coardele sensibile ale sufletului copiilor şi adolescenţilor, lumea în care trăim ar fi mai frumoasă, oamenii din jurul nostru mai buni, mai sensibili,mai umani. Putem oare 4 privim neputincioşi cum ne sufocă tot mai mult violenţa, vandalismul, insensibilitatea, vulgaritatea şi să ne plângem mereu că fiecare generaţie e mai, mai „sălbatică”? ce ne mai rămâne de făcut? Să luăm bâta şi să ne transformăm în ciobani care păzesc o turmă? Ca educatori, dacă aşteptăm ca lucrurile să se schimbe de la sine, fără să sperăm că putem (şi trebuie, suntem obligaţi) să modelăm conştiinţe, caractere (şi basmele, ca toate textele literare ne oferă cu generozitate prilejuri) ne descalificăm singuri, trădăm această nobilă misiune de a instrui şi de a educa, ne considerăm simpli „funcţionari” care predam cunoştiinţe, notăm elevii, facem statistici. Este destul? Este prea puţin? Pentru ce ne-am ales profesia de educatori? Pentru ce ne revoltă faptul că nu ne respectă copii, părinţii, societatea?

Bibliografie

1. Andrău Ioan – Elemente de teorie literară pentru elevi, Editura „Dacia”, Cluj Napoca,1986

2. Andrău Ioan – Antologia basmului cult,vol.I,II, Editura pentru literartura, 1968

3. Badea Mariana Neagu Mariana- Literatura română pentru elevii de gimnaziu, Bucureşti, 2003

4. Călinescu George – Estetica basmului, Editura pentru literatură,1965

5. Ciobanu Nicolae – Eminescu –structurile fantasticului narativ, Editura „Junimea”,1984

6. Eminescu Mihai – Proză, Editura tineretului, 1967

7. Eminescu Mihai – Fata în grădina de aur, Antologie prefaţă de Ioan Şerb, Editura „Grai şi sufelt”- cultura naţională,1992

8. Gafencu Mihai – Consultaţii pentru bacalaureat la limba şi litaratura română,1991

9. Gafencu Mihai – Istoria literaturii române, vol.I, Editura Academiei Române R.S.R., Bucureşti,1970

10. Montadon Alain – Basmul cult şi tărâmul Copilăriei,Editura „Univers”, Bucureşti,2004

11. Rotaru Ioan – Comentarii şi analize literare, Editura „Prometeu”, Bucureşri, 1992

12. Rotaru Ioan – O istorie a literaturii române, vol.I, Editura „Minerva”, Bucureşti,1971

13. Rotaru Valentina – Basmul românesc cult, antologie comentată, Aula, Bucureşti

14. Welleke R. Şi Warren A. – Teoria literaturii, Bucureşti, 1967

Preview document

Basmul - Pagina 1
Basmul - Pagina 2
Basmul - Pagina 3
Basmul - Pagina 4
Basmul - Pagina 5
Basmul - Pagina 6
Basmul - Pagina 7
Basmul - Pagina 8
Basmul - Pagina 9
Basmul - Pagina 10
Basmul - Pagina 11
Basmul - Pagina 12
Basmul - Pagina 13
Basmul - Pagina 14
Basmul - Pagina 15
Basmul - Pagina 16
Basmul - Pagina 17
Basmul - Pagina 18
Basmul - Pagina 19
Basmul - Pagina 20
Basmul - Pagina 21
Basmul - Pagina 22
Basmul - Pagina 23
Basmul - Pagina 24
Basmul - Pagina 25
Basmul - Pagina 26
Basmul - Pagina 27
Basmul - Pagina 28
Basmul - Pagina 29
Basmul - Pagina 30
Basmul - Pagina 31
Basmul - Pagina 32
Basmul - Pagina 33
Basmul - Pagina 34
Basmul - Pagina 35
Basmul - Pagina 36
Basmul - Pagina 37
Basmul - Pagina 38
Basmul - Pagina 39
Basmul - Pagina 40
Basmul - Pagina 41
Basmul - Pagina 42
Basmul - Pagina 43
Basmul - Pagina 44
Basmul - Pagina 45
Basmul - Pagina 46
Basmul - Pagina 47
Basmul - Pagina 48
Basmul - Pagina 49
Basmul - Pagina 50
Basmul - Pagina 51
Basmul - Pagina 52
Basmul - Pagina 53
Basmul - Pagina 54
Basmul - Pagina 55
Basmul - Pagina 56
Basmul - Pagina 57
Basmul - Pagina 58
Basmul - Pagina 59
Basmul - Pagina 60
Basmul - Pagina 61
Basmul - Pagina 62
Basmul - Pagina 63
Basmul - Pagina 64
Basmul - Pagina 65
Basmul - Pagina 66
Basmul - Pagina 67
Basmul - Pagina 68
Basmul - Pagina 69
Basmul - Pagina 70
Basmul - Pagina 71
Basmul - Pagina 72
Basmul - Pagina 73
Basmul - Pagina 74
Basmul - Pagina 75
Basmul - Pagina 76
Basmul - Pagina 77
Basmul - Pagina 78
Basmul - Pagina 79

Conținut arhivă zip

Alții au mai descărcat și

Cântecul epic sau balada populară - sursă de inspirație pentru literatura cultă

Argument În lucrarea de față mi-am propus să abordez tema ,,Cântecul epic sau ,,balada populară"-sursă de inspirație pentru literatura cultă",...

Ion Luca Caragiale

INTRODUCERE Caragiale este unul dintre acei scriitori, meniti sa starneasca neistovite comentarii, dupa unghiurile neasteptate de perspectiva, pe...

Colindă tradițională românească

Colindul, colinda – origini Cuvântul “colind(ă)” provine din sl. kolenda (prima zi a anului), bg. koleda (sărbătoarea Crăciunului) sb. kole(n)da...

Basmul

Capitolul I Originile basmului fantastic Basmul este o operă de creaţie literară cu o geneză specială, o oglindire a vieţii în moduri fabuloase....

Specii Epice Accesibile Copiilor din Învățământul Primar

Asimilarea optimă a unui text literar impune familiarizarea elevilor din clasele primare cu unele noţinui elementare de teorie literară. Formarea...

Descoperirea Literaturii Populare

Literatura popularã Definirea literarturii populare Literatura popularã este cea dintâi literaturã a oricarui popor, ea nãscându-se concomitent...

Teme dominante în operele lui Caragiale

Ion Luca Caragiale este cel mai mare creator de viaţă din întreaga noastră literatură. Dar importanţa lui Cragiale în literatura românească nu...

Elemente Mitice în Basmul Popular Românesc

Argument Unii spun că un basm este o prezentare poetică a unui adevar spiritual, iar alţii sunt de părere că un basm este o poveste fantastică,...

Te-ar putea interesa și

Personajul basmului romanesc, valori instructiv- educative ale textului

ARGUMENT Lucrarea de față, Personajul basmului românesc. Valori instructiv- educative ale textului, își propune un studiu asupra aspectelor...

Valențe - formative ale operei lui Vladimir Colin

INTRODUCERE Învățământul preșcolar are ca principală finalitate pregătirea copilului pentru școală. În esență ceea ce face el este pregătirea...

Eminescu și literatura populară

ARGUMENT Ce s-ar mai putea spune sau scrie despre Mihai Eminescu? De la prima menționare critică a lui s-au scurs 137 de ani. De atunci și până...

Rolul basmului în activitatea didactică

1. IPOTEZA DE LUCRU Pornind de la studierea experienţei didactice de-a lungul timpului, sprijinindu-mă pe datele unor observaţii repetate în...

Somnul Magic în Basmul Românesc

ARGUMENT Somnul magic în basmul românesc, departe de a fi un studiu exhaustiv, vine să încununeze o etapă doar în aprofundarea filologiei, demers...

Basmul

Capitolul I Originile basmului fantastic Basmul este o operă de creaţie literară cu o geneză specială, o oglindire a vieţii în moduri fabuloase....

Turism - Austria - tărâm de basm

Capitolul I I.Prezentarea agentiei După 1989, în România turismul a înregistrat o evoluţie descendentă, semnalându-se diminuări alarmante la...

Destinul în Ipostaze Literare - Epopeea lui Ghilgameș și Basmul Românesc Tinerețe Fără Bătrânețe și Viață Fără de Moarte

ARGUMENT Poate nimic nu este atât de frumos ca tinereţea. Trăită inconştient, în sensul bun al termenului, se transformă treptat în mărturisire,...

Ai nevoie de altceva?