Bradul - arbore cosmic

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere ...3-10
Capitolul I Simbolul Arborelui Cosmic in diferite culturi .11-13
1.1Arbore si omul: impreuna inca din Cartea Facerii ..13-19
1.2. Bradul -  arbore cosmic al mitologiei romanesti ...19-35
Capitolul II Ipostaze ale bradului in literatura romana ..36-38
2.1. Semnificatia bradului in operele literare: ,,Baltagul" de M. Sadoveanu, ,,Bradul" de V. Alecsandri, ,,Cintecul bradului" de L. Blaga 38-46
2.2. Bradul -  arbore al spiritualitatii nationale .46-52
Proiect didactic ...52-63
Concluzii 64-68
Bibliografia 69-72


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Lucrarea de fata prezinta simbolistica arborelui, analizind totodata si semnificatia arborelui din punct de vedere mitologic. Bradul este un simbol al statorniciei, al puterii si verticalitatii poporului nostru. El a fost omniprezent de-a lungul istoriei romanilor. Din lemnul lui oamenii si-au faurit case, obiecte de uz casnic, trecatori, cruci si icoane ca o dovada a credintei lor. Bradul apartine fundamental culturii romanesti. Numele sau este mostenit de la geto-daci care, cu siguranta, ne-au transmis, odata cu numele, o parte din mitologia si manifestarile rituale legate de acest arbore. Importanta bradului - atit intrinseca, practica, cit si simbolica - nu a scazut odata cu trecerea timpului. Totusi tendinta actuala este cea de a proteja aceasta specie atit de valoroasa. 
Bradul impodobit este considerat pomul vietii, arborele fertilizator. La romani, bradul era simbol de viata lunga, sanatate si belsug pentru nunta, semn de trainicie si belsug pentru casa noua, sau substitut al omului pentru lumea de dincolo la inmormintare.
Bradul este un simbol important al batrinului anotimp, iarna. Acest element de culoarea verde inspira privitorului incredere si relaxarea psihica a acestuia, de asemenea este singurul element din natura care rezista persistent tuturor vremurilor pline de greutate. 
Justificarea alegerii subiectului am ales subiectul: ,,Bradul -  arbore cosmic in literatura romana", pentru ca el este arborele cosmic al romanilor din toate timpurile, si este prezent in ceremonii si rituri proprii vietii sateanului roman: ca arbore de nastere, de infratire simbolica intre noul nas cut si un bradut, ca arbore de nunta care tine loc de mire in prenunta sau in nunta mortului, ca arbore fertilizator implantat intre arborii fructiferi, ca arbore de bun augur in colindele invernale, ca arbore de judecata (bradul de juramint si bradul justitiar), ca arbore funerar pus la capul mormintului si care ajuta in marea trecere a sufletului, ca arbore de pomana substituit printr-un pom fructifer.
Toate aceste functii magico-mitice, rituale si ceremoniale fac ca bradul sa fie prezent in toate sectoarele literaturii romane: legende, balade, basme, colinde, proverbe, strigaturi, poezii, romane, pastele si in toate creatiile spirituale legate de stravechiul fond mitologic al poporului roman.
Un alt motiv pentru care am ales acest subiect este ca spre deosebire de alti arbori, bradul foarte des apare in literatura romana, in special pentru a desemna falnicia si vitalitatea. Vesnic verde pe culmile muntilor, prin simetria exceptionala, bradul inlocuieste sensul perfectuinii si adeseori apare ca element al peisajului solemn sau ca reper in lumea trecatoare. In unele creatii literare bradul sugereaza statornicia, rezistenta si frumusetea, forta si vitalitatea poporului, ceea ce atrage atentia cititorului. In alte creatii el este ca o legatura eterna intre cer si pamint.
Actualitatea si importanta subiectului. A vorbi despre semnificatia bradului in literatura romana inseamna a vorbi despre brad ca arbore al spiritualitatii nationale, pentru ca el este copacul cel mai sacru in viata fiecarui din noi. Avindu-si radacinile infipte in pamint si crengile inaltate spre cer, bradul este socotit ca un simbol al raporturilor ce se stabilesc intre pamint si cer. In acest sens, arborele poarta caracterul unui centru, care ne leaga cu cerul. 
Bradul apare ca un personaj important in folclorul romanesc, ca un tovaras de viata, amintit in legende, basme, povesti, balade, colinde, proverbe, strigaturi, cintece, fiind un adevarat laitmotiv vegetal al fondului mitologic stravechi al romanilor. El prezinta un simbol, dar si o metafora pentru viata in sine, regenerare si nemurire. 
Simbol al vietii eterne, se spune ca bradul este o trimitere directa catre divinitate. Forma triunghiulara si proprietatea de a fi mereu verde este asociata cu Sfinta Treime si nemurirea divina.
Problema cercetarii consta in cercetarea creatiilor folclorice si a operelor literare in care este prezenta imaginea bradului, pentru o studiere mai detaliata si profunda si pentru descoperirea rolului, functiilor si motivelor arborelui.
Scopul cercetarii este de a demonstra ca, ,,Bradul este un arbore cosmic in literatura romana", analizind operele folclorice si literare in care este prezent simbolul arborelui.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bradul - arbore cosmic.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Alexandru Ion, Cintecul ritual-ceremonial nuptial al bradului, Serie Noua, tom 7, ,,AIEF", 1996.
2. Aliband Terry, Lauda primitivul -  blesteama modernul; Eliade ca protagonist al puritatii premoderne. (in Viata Romaneasca, suplimentul Caiete critice, nr. 1-2/1998).
3. Barcan Luiza, Relatia OM-ARBORE in cultura orala traditionala,// http://www.muzee-valcea.ro/buridava/B6_28.barcan.pdf. (accesat pe 15.03. 2011)
4. Baiesu Nicolae, Sarbatori domnesti: (inchinate Maicii Domnului si Mintuitorului). Studiu : culegere de texte etnografice si folclorice, vol. 1, Chisinau, 2004.
5. Balan Ion Dodu, Studii despre opera lui Mihail Sadoveanu, Bucuresti, Albatros, 1977.
6. Berdan Lucia, Mitologia cuvintelor, Iasi, Ed. Universitatii ,,Al. I. Cuza", 2003.
7. Birlea Ovidiu, Folclorul romanesc, Bucuresti, Minerva, 1981. 
8. Bomher Noemi, "Suspinul in tacere", (in Convorbiri literare editia electronica: http://convorbiri-literare.dntis.ro/BOMERapr3.html, accesat pe 30.05.1998)
9. Brill Tony, Legende populare istorice romanesti, Bucuresti, Minerva, 1993.
10. Bucurescu Adrian, Dacia Magica, Bucuresti, Arhetip-Renasterea spirituala, 1999.
11. Calinescu George, Istoria literaturii romane de la origini pina in prezent, Bucuresti, Minerva, 1982.
12. Coatu Nicoleta, Structuri magice traditionale, Bucuresti, All, 1998.
13. Cogagnac Maurice, Simbolurile biblice - Lexic teologic, Bucuresti, Humanitas, 1997.
14. Coman Mihai, Izvoare mitice, Bucuresti, Cartea Romaneasca, 1980.
15. De Souzenelle Annick, Simbolismul corpului uman, (traducere de Margareta Gyurcsik, capitolele ,,De la spada la Pomul Vietii. Binele si raul", ,,De la Pomul Vietii la Arborele Sefirot-urilor" si ,,De la Arborele Sefirotu-urilor la schema corporala"), Timisoara, Amarcord, 1999.
16. Dinu Valeriu, Ipostaze ale padurii in lirica romaneasca, Bucuresti, Sport-Turism, 1984.
17. Durand Gilbert, Structurile antropologice ale imaginarului, Bucuresti, Univers, 1977.
18. Eliade Mircea, Istoria credintelor si ideilor religioase, (capitolele: ,,Cea mai indelungata revolutie; Descoperirea agriculturii. Mezoliticul si neoliticul", ,,De la Gautama Buddha pina la triumful crestinismului", ,,Celti, germani, traci si geti"), Bucuresti, Univers Enciclopedic, 2000.
19. Eliade Mircea, Tratat de istorie a religiilor, (cap. ,,Vegetatia. Simboluri si rituri ale reinnoirii"), Bucuresti, Humanitas, 1992.
20. Florescu Radu, Padurea si lemnul in istoria Romaniei. In: ,,Ianus", nr. 1/ 2000.
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!