Cuprins
- INTRODUCERE
- CAPITOLUL 1
- BUGET SI TEORIA BUGETULUI
- CAPITOLUL 2
- BUGETUL DE STAT COMPONENTA A SISTEMULUI BUGETULUI PUBLIC NATIONAL
- 2.1. Consideratii generale
- 2.2. Principiile bugetare fundamentale
- CAPITOLUL 3
- COORDONATE ALE CONTINUTULUI BUGETULUI DE STAT
- 3.1. Formarea resurselor financiare ale bugetului de stat
- 3.2. Semnificatia utilizarii resurselor bugetului de stat
- 3.3. Metode de determinare a optiunilor bugetare
- CAPITOLUL 4
- PROCESUL BUGETAR PRIVIND BUGETUL DE STAT
- 4.1. Pregatirea, elaborarea si avizarea proiectului de buget
- 4.2. Prezentarea, examinarea si aprobarea în Parlament a
- proiectului bugetului de stat si a legii bugetare anuale
- 4.3. Executia bugetului de stat
- 4.3.1. Competentele ce privesc executia bugetului de stat
- 4.3.2. Competentele Guvernului
- 4.3.3. Competentele Ministerului Finantelor Publice
- 4.3.4. Competentele ordonatorilor principali de credite de la bugetul de stat
- 4.3.5. Competentele compartimentelor de contabilitate ale
- ordonatorilor de credite bugetare
- 4.3.6. Atributiile compartimentelor de contabilitate
- 4.3.7. Modalitati de executie administrativa si contabila
- 4.4. Încheierea executiei Bugetului de stat
- 4.5. Aprobarea încheierii executiei bugetare
- 4.6. Controlul executiei bugetului de stat
- 69
- CAPITOLUL 5
- CONSIDERATII GENERALE PRIVIND EXCEDENTUL / DEFICITUL BUGETAR
- 109
- CAPITOLUL 6
- SINTEZA EVOLUTIEI BUGETARE ÎN ROMÂNIA
- CONSIDERATII FINALE
- BIBLIOGRAFIE
Extras din licență
INTRODUCERE
Bugetul de stat constituie componenta centrala a sistemului financiar-bancar, care cuprinde o parte a relatiilor social-economice banesti, prin mijlocirea carora se constituie si se administreaza principalul fond banesc al statului.
Bugetul de stat nu este numai un document, aprobat prin lege, de planificare si canalizare a resurselor financiare anuale ale statului spre destinatii conforme cu programul de guvernare al puterii politice. El este si un reper important al semnalizarii gradului în care statul se implica în economie si în viata sociala, al capabilitatii economiei nationale de a contribui la constituirea resurselor financiare, pe cale de autoritate, la dispozitia statului, precum si al modului în care acesta întelege sa le gestioneze.
În lucrare am încercat sa surprind, în cele sase capitole ale lucrarii, probleme ale teoriei si practicii bugetare. În prima parte a lucrarii am încercat sa cuprind o multitudine de pareri si definitii legate de bugetul de stat, mecanismul si politicile bugetare; principiile bugetare fundamentale; structura si nivelul cheltuielilor publice, posibilitatile de acoperire a acestora prin constituirea, alocarea si controlul utilizarii resurselor financiare publice; metode de evaluare si determinare a optiunilor bugetare; prezentarea procesul bugetar cuprinzând atât pregatirea, prezentarea, executia, încheierea cât si aprobarea si controlul, neînlaturând si câteva consideratii privind deficitul/excedentul bugetar.
În a doua parte a lucrarii am încercat sa fac o sinteza a evolutiei bugetare din România în perioada 1990 – 2005, strategii ale politicii fiscale si bugetare pentru anul 2006 având în vedere crearea unei economii de piata functionala care sa poata face fata fortelor concurentiale care vor actiona pe Piata Unica, si extrapolând am încercat sa extrag unele perspective în perioada 2007 – 2009
În statele mileniului trei, politicile fiscale, bugetare, monetare si valutare adoptate de orice guvern produc efecte în primul rând în plan intern, national dar influenteaza si asupra relatiilor cu alte state.
Activitatea financiara a unui stat trebuie sa se bazeze pe norme, metode, principii, masuri si instrumente concrete si just aplicate, în vederea constituirii, repartizarii si optimizarii fondurilor de resurse financiare, în conformitate cu obiectivele sociale si economice.
Bugetul de stat reprezinta cel mai important si complex buget atât în cadrul bugetului public national, cat si în întregul sistem bugetar. Acest buget, prin dimensiunea, complexitatea si impactul sau asupra economiei publice si private, ar trebui sa asigure, daca nu anual atunci pe perioade durabile, un echilibru între nevoile centralizate ale statului si mijloacele care le-ar putea acoperi într-un singur an bugetar.
Pe lânga termenul de buget de stat mai trebuie explicat si termenul de finante. În evolutia istorica cuvântul finante a capatat un sens mai larg cuprinzând bugetul statului, operatii bancare si de bursa, respectiv resurse, relatii si operatiuni banesti.
Este importanta cunoasterea stiintei finantelor, având în vedere ca aceasta reprezinta componenta majora a activitatilor social-economice a oricarui nucleu functional din structura institutional administrativa a societatii românesti.
Fiscalitatea apartine stiintei finantelor, fiind astfel formulate principii si legitati specifice si identificate metode specifice de analiza a fenomenelor si proceselor.
Politica fiscal – bugetara trebuie sa realizeze un echilibru între necesitatile reale de resurse financiare ale statului în vederea înfaptuirii reformei economice si sociale si posibilitatea reala de acoperire a acestora.
În lucrare am încercat sa dau unele raspunsuri la anumite întrebari despre sistemul bugetar al României si a evolutiei din ultimii 16 ani.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Bugetul de Stat Trecut Prezent si Perspective.doc