Bugetul Public National

Cuprins licenta Cum descarc?

1. BUGETUL PUBLIC NATIONAL.4
1.1. Consideratii generale.4
1.2. Natura juridica.5
1.3. Initiativa bugetara.7
2. PROCEDURA DE ELABORARE A PROIECTULUI BUGETULUI DE STAT.8
2.1. Organe competente.8
2.2. Momentele elaborarii proiectului bugetului de stat.9
2.3. Insusirea proiectului bugetului anual al statului de catre Guvern.17
3. APROBAREA BUGETULUI DE STAT SI LEGEA BUGETARA ANUALA.18
3.1. Organe competente.18
3.2. Etapele aprobarii bugetului.19
3.3. Legea bugetara anuala.22
3.3.1. Continutul legii bugetare anuale.22
3.3.2. Solutii in caz de neadoptare a legii bugetare anuale.23
4. EXECUTIA BUGETULUI PUBLIC NATIONAL.25
4.1. Organe competente.25
4.2. Etape.26
4.3. Procedura creditelor (alocatiilor bugetare).41
4.4. Modificarea destinatiei creditelor bugetare.43
5. INCHEIEREA EXERCITIULUI BUGETAR SI APROBAREA CONTULUI GENERAL ANUAL DE EXECUTIE BUGETARA.47
5.1. Incheierea exercitiului bugetar.47
5.2. Contul general anual de executie bugetara.48
5.3. Evidenta executiei bugetare.53
6. CONTROLUL EXECUTIEI BUGETARE.55
6.1. Controlul politic.56
6.2. Controlul judiciar.57
6.3. Controlul administrativ.58
7. RASPUNDEREA JURIDICA PRIVIND EXECUTIA.63
7.1. Raspunderea administrativa contraventionala.65
7.2. Raspunderea penala.67
7.3. Raspunderea disciplinara.70
CONSIDERATII FINALE.72
Bibliografie.73


Extras din licenta Cum descarc?

1. BUGETUL PUBLIC NATIONAL
1.1. CONSIDERATII GENERALE
Economia publica, prin dimensiunea si complexitatea ei, nu-si poate desfasura activitatea fara sa-si elaboreze un program economic, pe timp determinat, care sa se reflecte intr-un program financiar, in care sa se prevada veniturile si cheltuielile unei anumite perioade.
Nu este mai putin adevarat ca si activitatile private,ce au o finalitate economica sau sociala, au la baza un sistem de programare si de evidentiere a veniturilor proprii, pentru a se putea dimensiona eficienta si perspectiva activitatilor respective. 
Economia publica nefiind insa un scop in sine, ca economia privata, ci numai un mijoc pentru satisfacerea nevoilor colective, nu poate sa lase nevoi nesatisfacute, prin lipsa de prevederi suficiente, dar nici nu poate sa prevada mai multe venituri decat sunt necesare pentru satisfacerea nevoilor colective, pentru ca nu acumularea de bunuri este scopul sau primordial. 
Cuvantul ,,buget" cat si procedeul financiar al bugetului statului isi au originea in Anglia secolului al XIII-lea, de unde au fost preluate de catre francezi la inceputul secolului al XIX-lea. Conceptia in materie bugetara isi are izvorul formal in Constitutia Romaniei din 1991si intr-o serie de legi-cadru privind finantele publice: Legea nr.10/1991, abrogata si inlocuita de Legea nr. 72/1996, care, la randul ei a fost abrogata si inlocuita, incepand cu 1 ianuarie 2003, de Legea nr. 500/2002. Renuntandu-se la formula buget unic national, instrument al centralismului economic, s-a introdus o notiune noua- aceea de buget public national cuprinzand trei bugete distincte, aprobate si executate in conditii de deplina autonomie: bugetul de stat, bugetele locale si bugetele asigurarilor sociale de stat.
Bugetul de stat, sub aspect juridic, este definit, in tarile cu economie de piata, ca fiind un act in care se inscriu veniturile si cheltuielile probabile ale statului, pe o perioada determinata de timp, de obicei un an. Aceasta reprezinta doar latura formala a bugetului, respectiv prevederile referitoare la venituri si la cheltuieli si durata de timp pentru care se elaboreaza bugetul.
Sub aspect economic, bugetul de stat exprima relatiile economice in forma baneasca ce iau nastere in procesul repartitiei produsului intern brut in legatura cu indeplinirea functiilor si sarcinilor statului. Aceste relatii se manifesta in dublu sens: pe de o parte, ca relatii prin intermediul carora se mobilizeaza resursele banesti la dispozitia statului, iar pe de alta parte ca relatii prin car se repartizeaza aceste resurse. 
Potrivit art. 2, pct. 6 din Legea nr. 500/2002, bugetul este documentul prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile sau, dupa caz, numai cheltuielile, in functie de sistemul de finantare a institutiilor publice. 
1.2. NATURA JURIDICA
Preocuparile legate de stabilirea naturii juridce a bugetului de stat s-au situat pe un loc de frunte in literatura juridica de specialitate, acesta explicandu-se prin importanta deosebita pe care o au in general relatiile financiare, si in cadrul lor, in special, relatiile bugetare.
Astfel, cu privire la natura juridica a bugetului de stat s-au formulat mai multe teorii, explicandu-se opinii diverse, de la caracterizarea lui ca act administrativ sau plan financiar, pana la considerarea lui ca act legislativ sau lege.
In conformitate cu o prima opinie, bugetul de stat este considerat act administrativ, argumentandu-se aceasta sustinere cu aceea ca atatveniturile cat si cheltuielile bugetare sunt numai evaluari de ordin financiar pe care le realizeaza agentii administrativi. Dupa aceasta teorie, bugetul de stat este un act-conditie pus la dispozitia agentilor administrativi de catre legiuitor pentru ca prin intermediul lui sa se poata realiza actele juridice prin care se obtin creante de la si in favoarea tezaurului public si prin care urmeaza a se efectua plata acestor creante.
Intr-o a doua opinie se sustine ca bugetul de stat este un plan financiar si anume principalul plan financiar cu caracter executoriu al statului, sau, altfel spus, principalul plan financiar anual cu caracter operativ al statului.
Potrivit unei alte opinii, bugetul de stat este un act de planificare finaciara, care dupa ce a fost adoptat de catre puterea legislativa, printr-o lege emisa in acest scop, dobandeste natura specifica de lege.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul Public National.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Ioan Condor, Drept Financiar Roman, Regia Autonoma, Monitorul Oficial, Bucuresti, 2000;
2. Leon George, Elemente de stiinta financiara, vol.2, Cartea romaneasca, Bucuresti, 1930;
3. Iulian Vacarel, F. Bercea, Gh. Bistriceanu, Th. Stolojan, Gabriela Anghelache, Maria Bodnar, Tatiana Mosteanu, Finante publice, ed. Didactica si Pedagogica R.A., Bucuresti, 1992;
4. Mircea Minea, Dreptul finantelor publice, Ed. Accent, Cluj Napoca, 1999;
5. Ioan Gliga, Drept financiar, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1998;
6. I.Condor,Drept financiar si fiscal,Ed. Tribuna economica,Buc,1996;
7. T. Mosteanu, Buget si trezorerie publica, editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1997;
8. M. Constantinescu si colaboratorii, Constitutia Romaniei, comentata si adnotata, R.A. ,,Monitorul Oficial", Bucuresti, 1992;
9. Constantin Popa, Adrian Fanu-Moca, Dreptul finantelor publice, Ed. Mirton, Timisoara, 2003;
10. Drosu-Saguna, Drept financiar si fiscal, Ed. All-Beck, Bucuresti, 2001;
11. Canineanu Fl., Donath l., Seulean V., Finante publice, Mirton, Timisoara, 1997;
12. M. Lazeanu, Curs de stiinta si legislatie financiara, ed. M. Bradeanu, Bucuresti, 1942;
13. I. Glica, Regimul juridic al veniturilor bugetului de stat, ed. Stiintifica, Bucuresti;
14. D. D. Saguna, Flonder, Drept financiar public, Editura Fundatiei Andrei Saguna, Constanta, 2000;
15. G. Topciu, Buget si evidenta bugetara, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981;
16. E. Balan, Drept financiar,Ed. All Reck, Bucuresti, 1999;
17. D.D.Saguna, D. Sova, Drept financiar si fiscal, Ed.All Beck, Bucuresti, 2005;
18. D.D.Saguna, Drept financiar si fiscal, vol. II, Ed. Oscar Print, Bucuresti, 1997;
19. Tatiana Motteanu, Buget si Trezorerie Publica, Ed. Didactica si Pedagogica R. A., Bucuresti, 1997;
20. Cioponea Mariana-Cristina, Finante publice si teorie fiscala, Ed. Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2007;
21. Legea privind finantele publice, nr.500/2002, publicata in M.O. nr. 597, din 13 august 2002;
22. Articolul 25, alin.(7) din Legea nr. 72/1996, Monitorul Oficial nr. 152/17 iulie 1996;
23. Legea nr.82/1991 a contabilitatii, republicata, M.O. 20/20.01.2000;
24. Art. 29, alin. (5) din Legea nr. 72/1996, Monitorul Oficial nr. 152 din 17 iulie 1996;
25. Art. 8 din Legea nr. 217/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicat in Monitorul Oficial nr. 724 din 24 octombrie 2008;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!