Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 39 în total
Cuvinte : 18000
Mărime: 111.06KB (arhivat)
Publicat de: Norman Stoica
Puncte necesare: 10
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Conf. Univ.dr. Sitnikov Cătălina
Universitatea din Craiova Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor Specializarea Economia Comerţului, Turismului şi Serviciilor

Cuprins

  1. INTRODUCERE.3
  2. CAPITOLUL I. SERVICIILE HOTELIERE. SCURTĂ PREZENTARE
  3. 1.1. Prezentarea serviciilor hoteliere. Scurt istoric. Prezentarea lanţurilor hoteliere. Structuri organizaţionale ale hotelurilor.5
  4. 1.2. Factorii de influenţă ai serviciilor hoteliere.8
  5. 1.3. Corelaţia dintre calitate, managementul calităţii şi serviciile hoteliere.11
  6. CAPITOLUL II. MODELE DE EVALUARE ALE CALITĂŢII SERVICIILOR HOTELIERE
  7. 2.1. Indicatori de evaluare a calităţii serviciilor hoteliere.13
  8. 2.2. Tipuri de indicatori.14
  9. 2.3. Comparaţia pe niveluri din punct de vedere al stelelor hoteliere având în vedere indicatorul de comparaţie şi indicele de calitate din modelul GAP şi SERVQUAL. .18
  10. CONCLUZII.33
  11. BIBLIOGARIE.37

Extras din licență

INTRODUCERE

Hotelul reprezintă o organizaţie al cărei principal scop este acela de a furniza facilităţi de cazare pentru publicul larg şi care poate, de asemenea, să ofere clienţilor unul sau mai multe din următoarele servicii: alimentaţie, curăţenia camerei, servicii de primire, spălătorie sau utilizarea unor dotări specifice.

Lucrarea de față își propune să ofere un fond de informații referitoare la calitatea și managementul serviciilor hoteliere, fiind structurată în două capitole, fiecare capitol tratând aspecte relevante cu titlul temei.

În primul capitol “Serviciile hoteliere. Scurtă prezentare” se evidențiază prezentarea serviciilor și lanțurilor hoteliere, structurile organizaționale ale serviciilor hoteliere, factorii de influență ai serviciilor hoteliere și corelația dintre calitate, managementul calităţii şi serviciile hoteliere.

Industria hotelieră este reprezentată de industria serviciilor primare de primire turistică ce furnizează turiştilor servicii de cazare şi alimentaţie – hotel, motel, pensiuni, hanuri, fiind excluse din aceasta structurile de primire care nu au spaţii de alimentaţie incluse în ele sau pe acelea care dau posibilitatea turiştilor de a-şi pregăti masa în incintă (industria serviciilor de primire turistică secundară – vile, bungalourile, satele de vacanţă, cabanele, etc.).

Conţinutul industriei hoteliere, funcţiile şi trăsăturile acesteia au evoluat în conexiune cu dezvoltarea capacităţilor de cazare şi implicarea lor în activitatea turistică, astfel, apariţia şi existenţa primelor stabilimente având ca destinaţie primirea şi găzduirea călătorilor au fost determinate de efectuarea unor deplasări în alte scopuri decât cele turistice; corespunzător, ele erau amplasate, cu prioritate, de-a lungul drumurilor sau în centrele urbane, dotările erau mai modeste iar funcţiile relativ simple.

Orice unitate comercială funcționează în condițiile concrete pe care le oferă mediul său extern, iar acest mediu de regulă este format din mai mulți factori de natură socială, economică, politică, juridică și demografică. Din această cauză mediul extern al unei unități economice se prezintă sub două forme: macromediu și micromediu.

Principalii factori de influență ai serviciilor hoteliere sunt reprezentați de factorii naturali și antropici (factori naturali de climă, resurse naturale și antropice, fauna și flora, etc.) pentru ca un anumit spațiu să fie atractiv și să aibă valoare turistică, el trebuie să ofere anumite condiții, fie naturale (peisaje naturale frumoase și nepoluate, configurație geografică echilibrată, condiții meteorologice prielnice, faună rară etc.), fie antropice (resurse de patrimoniu cultural, religios, arhitectural, etc.); factori economici și tehnici (nivelul de dezvoltare a sectorului terțiar, baza tehnicomaterială turistică), nivelul de dezvoltare al sectorului serviciilor în general și al turismului, în special, se află în strânsă legătură cu nivelul de dezvoltare economică de ansamblu; factori umani reprezentați de personalul bine pregătit din punct de vedere profesional, cu o înaltă conștiință morală, conștient de răspunderea care îi revine în actul prestației, contribuie în mod direct la realizarea unei călătorii turistice reușite și la creșterea prestigiului prestatorilor de servicii turistice.

Cel de-al II-lea capitol “Modele de evaluare ale calității serviciilor hoteliere” evidențiază aspecte privitoare la indicatorii de evaluare a calităţii serviciilor hoteliere, tipurile de indicatori și comparaţia pe niveluri din punct de vedre al stelelor hoteliere având în vedere indicatorul de comparaţie şi indicele de calitate din modelul GAP şi SERVQUAL.

Sistemul de clasificare a indicatorilor de evaluare a calității hotelurilor din România are la bază promovarea calității serviciilor oferite de către aceste stabilimente către toți clienții lor. În România, recunoașterea indicatorilor de evaluare a calității oferite de hoteluri, moteluri, pensiuni și altele diferă destul de mult de la regiune la regiune, fiind din păcate realizată încă la nivel național și chiar local și nu după niște standarde comune.

Ca indicatori de investiţie pot fi consideraţi și structura costurilor bugetului de investiţie. În structura bugetului de investiţie, terenul reprezintă 10-15% sau mai puţin, investiţia imobiliară 70-80% sau chiar mai mult, pe când investiţia mobiliară maxim 20-30%; nevoia de fond de rulment iniţială este cuprinsă în bugetul de investiţie totală, dar ea deţine o pondere relativ redusă; nivelul scăzut al stocurilor şi plata furnizorilor la un interval care poate ajunge la 60 de zile, încasarea fără întârziere a prestaţiilor, plata chenzinală a salariilor generează frecvent excedent de fond de rulment; investiţia specifică pentru o cameră cu luarea în calcul a volumului întregii investiţii a hotelului se stabileşte în funcţie de categoria de încadrare, prezenţa sau absenţa restaurantului, tipul grupurilor sanitare individuale sau comune; suprafaţa medie a camerei depinde de categoria de încadrare şi de structura spaţiilor de cazare, precum și a numărului de locuri.

Modelul SERVQUAL este o metodă de gol în măsurarea calității serviciilor hoteliere, un instrument care poate fi utilizat de către conducerea managerială în toate unitățile hoteliere, deoarece motivul acestui model este de a identifica lacunele dintre așteptările clienților și serviciile prestate efectiv la diferite etape ale furnizării de servicii și de a îmbunătăți serviciul pentru clienți. SERVQUAL a fost utilizat pentru a evalua percepția de calitate a serviciilor din punctul de vedere al turiștilor interni și internaționali, iar pentru realizarea acestui studiu datele au fost adunate din 15 hoteluri din România din zone de un interes național folosindu-se un chestionar auto-administrat.

Modelul a fost aplicat în diverse domenii, precum în industria hotelieră, turism și ospitalitate,fiind modificat în mai multe cercetări pentru a se potrivi caracteristicilor unui anumit serviciu de calitate.

Bibliografie

1. Baker S., Bradley P., Huyton J., Principiile operațiunilor de la recepția hotelului, Editura All Beck, București 2005;

2. Bardi A.J., Hotel Front Office Management, Ed. John Wiley & SonsHoboken; New Jersey, 2007;

3. Culegerea de lucrări: Simpozionul Marfă – Calitate – Globalizare, Editura ASE, București, 19 noiembrie 2004;

4. Cristureanu C., Strategii și tranzacții în turismul internațional, Editura All Beck, București 2006;

5. Carman J.M., Evaluarea consecințelor dimensiunile SERVQUAL, Jurnalul vânzării cu amănuntul, 1990;

6. Cronin, JJ., Taylor S.A., Măsurare a calității serviciilor, Journal of Marketing, 1992;

7. Drăgulescu N., Magdalena Drăgulescu, Managementul calității serviciilor, Editura Agir București, 2003;

8. Ghobadian A., Speller S., Jones M., Servicii de calitate: Concepte și modele. International Journal of Quality & Fiabilitate de administrație 1994;

9. Juran, J.M., Gryna F.M. Jr. Calitatea produselor. Tratat de planificare, proiectare, realizare și control. Tradus din limba engleză. Editura Tehnică, București1973;

10. Kotler Ph., Managementul marketingului, Editura Teora, București 2008;

11. Lupu N., Hotelul - Economie și management, Ediția a VI-a, Editura All Beck, București 2010;

12. Lupu N., Hotelul, economie și management, Editura Bick All, București, 1998;

13. Man O., Tehnologie hotelieră și de restaurant, Editura Euro Plus, Galați, 2008;

14. Marca Q, Ministerul Construcțiilor Transporturilor si Turismului. Autoritatea Națională pentru Turism București, 2004;

15. Minciu R., Ispas A., Economia Turismului, Editura Universități Transilvania, Braşov, 1994;

16. Neacşu N., Baron P., Minciu R., Economia turismului, Editura Uranus, Bucureşti, 2003;

17. Nistoreanu P., Management în turism, Editura ASE București, 2002;

18. Olaru M., Managementul calității, Editura Economica București, 2003;

19. Parasuraman A., Zeithaml A.V., Berry L.L., A conceptual model of Service Quality and its Implication for Future Reserch, Jurnal of Marketing, vol. 49, 1995;

20. Parasuraman A., Berry L. Zeithaml V. A., Refinement and reassessment of the SERVQUAL scale. Journal of Retailing, 1995;

21. Parasuraman A., Zeithaml,V.A., și Berry L.L., SERVQUAL: Elemente de măsurare percepția consumatorilor de servicii, 1988;

22. Pruteanu O., Bohoșievici C., Gherghel, N., Managementul și controlul calității produselor și serviciilor, Editura Tehnica Info,Chișinău, 2000;

23. Rusu B., Managementul calității totale în firmele mici și mijlocii, Editura Economica, București, 2001;

24. Sava C., Strategii de dezvoltare a activității de turism, Editura Eurostampa, București, 2007;

25. Snak O., Baron P., Neacșu N., Economia turismului", Editura Expert, București, 2001

26. Sureshchander G. S., Rajendran C., Anantharaman RN, Journal of service Marketing, vol., 16, nr.4, 2012;

27. Surd V., Amenajarea teritoriului și infrastructure tehnice, Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană, 2004;

28. Swanson R.J. The tourism policy puzzle: pieces and precepts discovered through qualitative investigation of federal public policy preferences and advocacy activities of tourism associations in the United States (dissertation), Raleigh North Carolina: UMI. 2010;

29. Stănciulescu G., Micu C., Economia și gestiunea în turism, Editura All Beck, București 2009;

30. Stănciulescu G., Jugănaru I.N., Animaţia şi animatorul în turism, Editura Uranus Bucureşti; 2006;

31. Stănciulescu D.A., Cristea A.A., Acatrinei M.C., Râșniță M., Tehnologie hotelieră, Editura Gemma Print, București 2002;

32. Stevens P., Knutson B., Patton M., Un instrument pentru măsurarea calității serviciilor asigurate în hoteluri restaurante, București, 1995;

33. Telfer D.J. Development studies and tourism”, în Jamal, T. şi Robinson, M. (coord.) The Sage Handbook of tourism studies, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington, 2012;

34. Tyrell T.J., Johnston R.J., The economic impacts of tourism: a special issue, Journal of Travel research, 2006;

35. Zaharia M. Cultura organizațională, Editura Cartea Universitară, București, 2005;

36. Zaharia M., Busuioc M., Stan E., Economia Serviciilor, Editura Cartea Universitară, București, 2007;

37. Zeithaml V., Parasuraman A., Berry LL., Serviciu, Livrarea și calitate. New York: Free Press, 1990;

38. Guvernul României, Programul Naţional de Dezvoltare a Turismului Montan “Superschi în Carpaţi” 2003;

39. Organizaţia Mondială a Turismului Masterplanul pentru Dezvoltarea Turismului Naţional 2007-2026;

40. Ordinului M.I.M.M.C.T.P.L. nr. 636/2008;

41. Ordinul Ministrului nr. 636/2008.

Preview document

Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 1
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 2
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 3
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 4
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 5
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 6
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 7
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 8
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 9
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 10
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 11
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 12
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 13
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 14
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 15
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 16
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 17
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 18
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 19
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 20
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 21
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 22
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 23
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 24
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 25
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 26
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 27
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 28
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 29
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 30
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 31
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 32
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 33
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 34
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 35
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 36
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 37
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 38
Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere - Pagina 39

Conținut arhivă zip

  • Calitatea si managementul calitatii serviciilor hoteliere.docx

Alții au mai descărcat și

Managementul Serviciilor Turistice la Hotel Trotuș Onești

INTRODUCERE Termenul de calitate a unui produs sau serviciu turistic reprezintă posibilitatea (capacitatea) acestuia de a satisface o nevoie...

Calitatea Serviciilor

INTRODUCERE În contextul economic actual, marcat de creşterea importanţei calităţii ca factor hotărâtor al competitivităţii întreprinderilor, tot...

Calitatea Serviciilor în Turism

- Capitolul I - Calitatea serviciilor a.)Conceptul de calitate in domeniul hotelier Exigenţele unui serviciu trebuie definite în mod clar, în...

Analiza Serviciilor de Hoteluri și Restaurante

1. Introducere Ultimele 3 decenii au adus in atentia economistilor importanta de care dau dovada serviciile in cadrul economiei. Desi neglijate...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Asigurarea calității serviciilor în cadrul hotelului Crowne Plaza

În prezent, se face referire în mod frecvent la termeni cum ar fi calitate, calitate totală, managementul calității etc. Calitatea s-a constituit...

Analiza managementului calității în cadrul hotelului Valentina Timișoara

Introducere Pentru a reliefa importanţa economică a turismului, ca ramură distinctă a economiei, încadrată în sectorul terţiar, vom folosi...

Managementul Serviciilor Turistice la Hotel Trotuș Onești

INTRODUCERE Termenul de calitate a unui produs sau serviciu turistic reprezintă posibilitatea (capacitatea) acestuia de a satisface o nevoie...

Particularități ale managementului calității în managementul hotelier

Introducere Turismul reprezintă un fenomen economico – social specific civilizatiei moderne, puterenic ancorat în viaţa societăţii şi influenţat...

Serviciile turistice și ocuparea forței de muncă

INTRODUCERE Orice politică în domeniul resurselor umane trebuie fundamentată prin cunoaşterea trăsăturilor distinctive ale muncii în turism, pe...

Managementul calității în industria hotelieră

INTRODUCERE ÎN INDUSTRIA HOTELIERĂ Industria hotelieră este activitatea de servicii care conduce o altă ramură semnificativă în dezvoltarea...

Implementarea Standardelor Specifice de Calitate în Cadrul Serviciilor Turistice de Tratament și Recuperare

INTRODUCERE Calitatea poate fi definită ca un ansamblu de proprietăţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu, care îi conferă acestuia...

Calitatea Serviciilor

INTRODUCERE În contextul economic actual, marcat de creşterea importanţei calităţii ca factor hotărâtor al competitivităţii întreprinderilor, tot...

Ai nevoie de altceva?