Extras din licență
INTRODUCERE
Mecanica, veche știință a naturii, împreună cu toate disciplinile care au derivat din ea, încadrate sub denumirea de Mecanică aplicată, se bucură de o amplă reprezentare în literatura mondială.
Elaborarea acestui proiect contribuie la consolidarea materiei teoretice a bazelor proiectării mașinilor, conceperea mai profundă a procesului calcul - proiectare - executare a organelor de mașini și acumularea cunoștințelor necesare pentru elaborarea proiectelor de curs la disciplinele de specialitate.
Funcționarea oricărui reductor este însoțită de uzură, care este un proces de modificare treptată a dimensiunilor și a formei pieselor la frecare.
Uzura poate avea loc, cînd între suprafețele de contact nimeresc particole dure, care deteriorează metalul.
Pentru funcționarea normală a mașinii este necesar de asigurat un regim stabil de temperatură, deoarece degajarea ambundentă de căldură și evacuarea proastă a căldurii pot provoca defecte.
Căldura degajată înrăutățește calitatea lubrifianților, fapt ce provoacă uzura.
Se numește reductor, mecanismul format din transmisii dințate sau melcate și servește pentru transmiterea relației de la arborele motorului la arborele motorului, la arborele mașinii de lucru.
Reductorul este un mecanism care micșorează viteza unghiulară și mărește momentul de rotație în mecanismele cu acțiune de la motorul electric la mașina de lucru.
Reductorul are menirea de a micșora viteza și corespunzător de a mări momentul relației a arborelui în comparație cu cel condus.
Reductoarele se clasifică după:
- tipul transmisiei;
- dințate;
- melcate;
- numărul de trepte ( cu o treaptă, cu două treapte, etc);
- tipul roților dințate ( cilindrice, conice, cilindro - conice);
- așezarea arborilor reductorului în spațiu ( orizontal, vertical).
Angrenajele conice se referă la tipurile de angrenaj cu axe concurente.
Dezavantajele: randamentele mai scăzute, executatrea mai complicată în legătură cu forma conică a roții este mai dificilă. În legătură cu apariția forțelor axiale este nevoie de o fixare mai complexă a arborelui.
Reductorul pe larg se întrebuințează în diferite ramuri ale industriei constructoare de mașini, de aceea există și mai multe tipuri de mașini.
Pentru a micșora dimensiunile organelor de mașini, în industria constructoare de mașini se întrebuințează motoarele - reductoarele ce constau dintr-un agregat în care sunt unite motorul și reductorul.
TEMA DE PROIECTARE
De proiectat angrenajul conic conform schemei de mai jos si datelor initiale
Fig.1. Schema actionarii electromecanice a elevatorului cu cause.
Date initiale.
Date pentru proiectare Varianta Sarcina
7 7
Forța de tracțiune la lant F, kN 2,0
Viteza benzii v,m/s 1,4
Diametrul tamburului D,mm 280
Durata de exploatare L, ani 8
1. ALEGEREA MOTORULUI ELECTRIC ȘI CALCULUL CINEMATIC AL ACȚIONĂRII ELECTROMECANICE
Alegerea utilajelor se realizează în majoritatea cazurilor cu ajutorul motoarelor electrice, mișcarea de rotație și puterea fiind transmise de la motor la utilaj prin intermediul transmisiilor mecanice. Motorul electric (ME) este o componentă importantă din cadrul mecanismului de acționare (MA) al unei mașini de lucru. Caracteristica constructivă și de exploatare a mașinii proiectate depinde, în mare măsura, de tipul, puterea și numărul de turații ale ME, ceea ce impune o exigență sporită la alegerea acestuia.
Pentru alegerea motorului electric în sarcina de proiectare sunt date puterea necesară acționării și turația arborelui condus al ultimei transmisii mecanice.
Ca să alegem motorul electric trebuie să cunoaștem puterea necesară acționării organului de luctu Pol, [kW] și turația la arborele lui nol, [min-1].
Bibliografie
1. V. Dulgheru, I. Botnariuc, R. Ciupercă, I. Dicusar. “Mecanica aplicată. Îndrumar de proiectare”, Ed. “TEHNICA-INFO, Chișinău 2008-296p.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Caluclul motorului sincron cu reductor conic.docx