Lista de abrevieri Prefata 1 CAP. I. INTRODUCERE 4 I.1. Biserica si Dreptul 4 I.2. Legea Bisericeasca 6 I.3. Factorii care au determinat nasterea Legii Bisericesti 7 I.4. Organe legiferatoare in Biserica 8 I.5. Participantii la sinod 10 I.6. Sinodalitate 11 I.7. Principalele tipuri de sinoade 13 I.8. Sinoadele locale - generalitati 14 I.9. Canoanele - generalitati 20 I.9.1. Clasificarea canoanelor 22 I.9.2. Despre codificarea canoanelor 25 CAP.II. ISTORICUL SINOADELOR LOCALE 28 II.1. Sinodul de la Cartagina (256) 28 II.2. Sinodul de la Ancira (314) 29 II.3. Sinodul de la Neocezareea (315) 32 II.4. Sinodul de la Gangra (340) 34 II.5. Sinodul de la Antiohia (341) 38 II.6. Sinodul de la Laodiceea (343) 39 II.7. Sinodul de la Sardica (343) 42 II.8. Sinodul de la Constantinopol (394) 45 II.9. Sinodul de la Cartagina (419) 46 II.10. Sinodul de la Constantinopol (861) 48 II.11. Sinodul de la Constantinopol (879 - 880) CAP.III. PRIVIRE GENERALA ASUPRA PROBLEMELOR DEZBATUTE LA SINOADELE LOCALE 52 III.1. Despre hirotonie III.2. Starea civila a clerului III.3. Stari incompatibile cu hirotonia III.4. Varsta de hirotonie III.5. Transferul clerului III.6. Probleme morale ale clerului III.7. Horepiscopi III.8. Alegerea episcopului III.9. Biserica III.10. Despre zilele de post randuite de Biserica III.11. Problema organizarii sinoadelor III.12. Serbarea Pastelui III.13. Botezul catehumenilor III.14. Cartile canonice ale Sfintei Scripturi III.15. Despre casatorie III.16. Despre infranare la carne si vin III.17. Despre eretici CAP.IV. IMPORTANTA ACTUALA A CANOANELOR SINOADELOR LOCALE Bibliografie
I.1. Biserica si Dreptul ,,Biserica e o taina care nu poate fi niciodata cuprinsa complet intr-o definitie, fiind viata umana a credinciosilor patrunsa de viata divina" Sf. Apostol Pavel, ca de altfel si Sfintii Parinti considerau ca imaginea cea mai elocventa a Bisericii este aceea de trup al lui Hristos, ,,tocmai pentru a sublinia ca in Biserica suntem uniti cu Hristos cat si intreolalta" Dar unirea intre Hristos si Biserica nu inseamna o prefacere a Bisericii in Hristos, dupa cum ,,nici unirea credinciosilor cu Hristos si intreolalta" nu inseamna contopirea persoanelor, ci este unirea intre persoanele ce se iubesc Taina Bisericii e mai presus de capacitatea de intelegere a mintii noastre, ea fiind ,,O realitate impregnata de prezenta divina" ramane de nepatruns celor care nu intra intr-insa prin usile revelatiei Din punct de vedere organizatoric Biserica este o institutie obsteasca formata din credinciosi si organizata dupa randuielile religioase si morale specifice credintei crestine Vorbind despre Biserica in intregimea ei, trebuie sa avem in vedere atat chipul nevazut cat si chipul vazut al acesteia - institutie religioasa crestina - obiectul dreptului bisericesc insa, il face doar chipul vazut al Bisericii. Cu toate acestea chipul vazut al Bisericii in alcatuirea si in lucrarea sa, poate fi inteles doar privindu-l in legatura cu chipul nevazut. Fara de chip material Biserica nu ar fi fost accesibila mijloacelor de perceptie cu care suntem inzestrati, iar oamenii nu ar fi putut cunoaste adevarurile ei de credinta si nici nu ar fi putut face uz de mijloacele, pe care Biserica le pune la dispozitia fiecaruia, pentru dobandirea mantuirii. Iisus Hristos numeste Biserica imparatia Lui Dumnezeu pe pamant (Matei XVI, 18), dar cuvantul Biserica mai este intrebuintat de Mantuitorul si intr-un alt sens: ,,Vorbind de fratele care-ti greseste Hristos zice ca trebuie sfatuit mai intai intre tine si el singur si daca nu asculta sa-l sfatuim inaintea marturiilor. Insa daca nu vrea nici atunci ,,spune-l Bisericii" ,,si daca n-asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si vames" (Matei XVIII, 16 -17) ,,caci adevar zic voua, cate veti lega pe pamant vor fi legate si in cer si oricate veti dezlega pe pamant dezlegate vor fi si in cer" (Matei XVIII 15 - 18). ,,Datu-mi-S-a toata puterea in cer si pe pamant, mergeti si invatati toate neamurile invatandu-le sa tina toate cate v-am poruncit voua" (Matei XXVIII 18 - 20). ,,Precum m-a trimis pe mine Tatal si eu va trimit pe voi luati Duh Sfant, si carora veti ierta pacatele iertate vor fi; iar carora nu le veti ierta, nu se vor ierta" (Ioan XX, 21 - 23). ,,Prin asta Hristos a poruncit apostolilor sa vesteasca cuvantul lui Dumnezeu, sa administreze Sfintele Taine si sa pastreze ordinea externa in Biserica cum e mai bine pentru scopul ei, deci sa dea hotararile si legile necesare, sa judece pe pacatosi si sa-i pedepseasca, excluzand din comunitatea bisericeasca pe cei neascultatori" Desi Mantuitorul nu a inzestrat Biserica cu norme de drept, ,,nu i-a lasat nici o colectiune de legi care sa-i regularizeze viata din afara, ci a aratat bine scopul Bisericii ( ) fagaduindu-i ca o va ajuta neincetat, i-a aratat calea pe care avea s-o urmeze in activitatea ei" , folosirea dreptului in Biserica sau insusirea lui in unele canoane, nu constituie o alterare a fiintei sau lucrarii ei, atat timp cat nu este inlocuita Legea - care e o realitate de ordin teandric - cu norma juridica Sfintii Apostoli, iar impreuna cu ei urmasii lor, au primit de la Hristos porunca sa lucreze ,,in toata vremea si pana la sfarsit" (Matei 28, 20) pentru mantuirea credinciosilor. In acest scop ei au primit si puterea sa se foloseasca de toate mijloacele - inclusiv dreptul - care pot ajuta la lucrarea de mantuire ,,In felul acesta elementul juridic, legea de drept sau Dreptul, constituie un factor necesar in iconomia mantuirii si in natura Bisericii" Asadar, Dreptul in Biserica trebuie privit ca unul din mijloacele auxiliare, care se foloseste in situatii speciale Niciodata Biserica nu a facut din Drept un mijloc curent implicat in activitatea sa specifica, desi l-a adoptat in canoane.
1. Boroianu, Dumitru, Dreptul Bisericesc, vol.I si II, Iasi 1899 2. Busuioc, C., Sinodul local din Neocesareea, Ed. Lupta, Buc. 1915 3. Buzan, S., Hirotonie si hirotesie, in O., Anul IX, nr. 4/1957 4. Catrina, I. Aurelian, Canoanele sinodului convocat ca al VIII-lea ecumenic, in O., Anul XVII, nr. 4/1965 5. Chenu, M.D., Viata sinodala a Bisericii si sociologia crestina, in Esprit, Anul XXIX, nr. 301, Decembrie 1961 6. Chifar, Nicolae, Istoria crestinismului, vol. II, Ed. Trinitas, Iasi, 2000 7. Chitescu, Nicolae, Scriptura, Traditie si traditii, in O., Anul XV, nr. 3, 1963 8. Cobzaru, Daniel, Organizarea bisericeasca in lumina legislatiei locale de la Antiohia 341 si Sardica 343, in O., ANUL LII, nr. 1 - 2/2001 9. Coman, G. Ioan, Patrologia 10. Coman, G., Ioan, Sinoadele ecumenice si importanta lor pentru viata Bisericii, in O., Anul XIV, nr. 3/1962 11. Danielou, Jean, Nouvelle, Histoire de l'Eglise, vol. III 12. Dron, Constantin, Valoarea actuala a canoanelor, Tipografia Cartilor Bisericesti, Buc. 1928 13. Dura, Nicolae, Le regime de la synodalite selon la Legislation Canonique conciliaire occumenique du I er Milenaire, Ed. Ametist, Buc. 1999 14. Dura, Nicolae, Biserica crestina in primele patru secole. Organizarea si bazele ei canonice, in O., Anul XXXIV, nr. 3, 1982 15. Floca, N. Ioan, Canoanele Bisericii Ortodoxe, note si comentarii, Ed. Polsib, Sibiu 1993 16. Floca, N. Ioan, Drept CanonicOrtodox. Legislatie si Administratie Bisericeasca, Ed. I.B.M. - B.O.R., Buc. 1990 17. Floca, N. Ioan, Canoanele sinodului de la Sardica, in S.T., Anul XXIII, nr. 9 - 10, 1971 18. Flor, R. Teodorescu, Sinoadele ecumenice si sinoadele locale din Rasarit si Apus - expresia unitatii in varietate a Bisericii din veacul al IV-lea, in M.M.S., Anul XLV, nr. 1 - 2, 1969 19. Grigorie, Marcu, Ideea de sinodalitate si prioritate apostolica Noul Testament, in S.T., seria a II-a, Anul XXVI, nr. 7 - 8, 1974 20. Gabor Adrian, Biserica si Stat in timpul lui Teodosie I cel Mare (379 - 395), Ed. Bizantina, 2004
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.