Catehezele mistagogice ale SF. Chiril al Ierusalimului si valoarea lor teologico-liturgica

Extras din licenta Cum descarc?

Sfintii Parinti, ca talcuitori autorizati si insuflati ai Sfintei Scripturi, nu au oferit doar lucrari de teologie dogmatica, pline de exprimari filosofice crestine, ci au fost mandatati a transmite prin pedagogia bisericeasca invatatura Mantuitorului Hristos. Veacul de aur al crestinismului, cum a mai fost numit de teologi secolul IV, se remarca prin varietatea lucrarii misionar-catehetice a multor Sfinti Parinti si Scriitori bisericesti, Duhul Sfant ,,sufland" binecuvantare prin omiliile marelui Ioan Gura de Aur, Teologului Grigorie sau milostivului Vasile cel Mare. Alaturi de acest segment de educatie bisericeasca, au fiintat din acest secol si vestitele Scoli catehetice, care rivalizau cu academiile din Atena sau din lumea greaca. 
Pe parcursul unei perioade scurte, pentru ca din documentele ce ne-au parvenit reiese ca tema catehizarii mistagogice acopera cateva decenii din sec. IV si inceputul secolului V, acest mod de pedagogie crestina s-a dezvoltat ca gen literar propriu crestinismului. 
Atunci cand vorbim de gen literar, suntem datori sa nuantam faptul ca elaborarea formala pe care textele patristice care ne-au parvenit nu au avut o forma preponderent expicativa, ci in prima faza ele au ca suport exprimarea orala a unor personalitati eclesiastice din veacul de aur al crestinismului oriental si apusean. Oralitatea este prezentata prin spontaneitatea textului, care cu certitudine a fost subliniata de pana tahigrafului, care din zbor a surprins cuvantul oratorului. 
Sa ne amintim ca crestinii erau impartiti in ,,credinciosi" sau ,,initiati" si ,,catehumeni" sau ,,cei chemati". Inscrierea candidatilor la botez se facea cu aproape treizeci de zile inainte de Pasti. Atunci incepea si cilul de cateheze, ce aveau loc aproape zilnic, dupa cum reiese si din Catehezele Sfantului Chiril al Ierusalimului. Este necesar sa facem distinctia intre catehezele prebaptismale, la care participau catehumenii in perioada Postului Mare - si care aveau caracter didactic si moral, precum si cea de-a doua categorie, a catehezelor mistagogice (sau post-baptismale) rostite de-a lungul Saptamanii Luminate, ca forma revizuiza si profund teologica a celor anterior invatate, cu scopul de a aprofunda tainele prin care vor fi incorporati deplin in trupul mistic al Bisericii.
Primele cateheze (cele prebaptsmale) erau rostite in general de preot, pe cand exprimarea orala a celor mistagogice revenea in sarcina episcopului, care detine in eparhia sa puterea deplina a invatarii crestinilor. Astfel se explica numirea pe care Fericitul Augustin o da acestui tip de invatamant numindu-le ,,sermones ecclesiastici".
Caracterul interdisciplinar al Catehezelor mistagogice nu a fost uitat, ele fiind izvor pentru disciplina Teologie Liturgica dar si pentru disciplina Catehetica si Pedagogie crestina. 
La sugestia titularului de la disciplina Teologia liturgica, parintele professor Viorel Sava, fascinatia pentru arhiepiscopul Ierusalimului s-a concretizat intr-o abordare stiintifica a lucrarii de referinta a Sfantului Chiril. Nu a fost doar sugestia, ci a fost si indrumarea pertinenta si academica pe care am primit-o de la parintele profesor, motive pentru care simt datoria de a-I multumi si pe aceasta cale.
CAP. I
PERSONALITATEA SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI
I.1.VIATA
In Palestina Sfanta, unde au petrecut proorocii Vechiului Testament, vestitori ai nasterii si lucrarii mantuitoare a Fiului lui Dumnezeu in trupat si unde Insusi Logosul a binevoit sa se intrupeze din Sfanta Fecioara Maria si Sfantul Duh, au aparut scriitori si Parinti bisericesti de talia Sf. Iustin Martirul si Filosoful, de geniul lui Origen, care a ilustrat Scoala de la Cezareea mai bine de douazeci de ani, de eruditia lui Eusebiu al Cezareei, de ortodoxia lui Epifaniu, de curatia lui Ghelasie al Cezareei si altii. Pamantul Palestinei era deci prin sangele si invata turile Mantuitorului, prin sangele si predica apostolilor si prin sangele si pilda martirilor un teren fer til, un sol bogat pentru literatura crestina.
Unul dintre lastarii acestui sad palestinean este si Sf. Chiril al Ie-rusalimului, primul scriitor care poarta acest atribut de <<al Ierusalimu lui>>. Pana la el, majoritatea scriitorilor era grupata in cetatea Cezareei. Nu se stie cu precizie data nasterii Sf. Chiril. Cercetatorii, sunt de acord sa-i fixeze data nasterii intre 313-315, pornind de la con statarea ca, in 343, cand a fost hirotonit preot, nu putea sa aiba varsta sub 30 de ani Nu se stie daca el s-a nascut la Ierusalim sau in jurul acestui oras. Nu stim, de asemenea, daca el a fost botezat de copil, sau mai tarziu, cum era obiceiul atunci. Stim din sinaxarul din Mineiul de la 18 martie ca parintii sai erau ortodocsi evlaviosi si s-au ostenit sa dea copilului o educatie aleasa religioasa Nimic din catehezele sale nu ne arata ca ar fi apartinut candva paganismului, iudaismului sau vre-unei grupari eretice, ori dizidente, lucru pe care el l-ar fi relevat, cu siguranta, pentru a arata lucrarea dumnezeiasca sava rsita cu scopul de aducere sau readucere a sa la la adevarata credinta. Propriul sau exemplu ar fi incurajat pe catehumenii sai. Se pare, dupa anumite mineie, ca el a fost monah. In vremea copilariei si tineretii lui, monahismul se dezvolta cu avant prin acei mari parinti ai pustueu egiptene care au fost Pahomie si Antonie. Sf. Chiril vorbeste cu entuziasm despre monahism in catehezele IV, 24 si XII, 33 si 34. Textele respective ne informeaza de cete de monahi si de fecioare. Din perspectiva textului reiese, cu probabilitate, ca Sf. Chiril era chiar conducatorul monahilor si monahiilor carora le vorbea si care se aflau in preajma catehumenilor, intr-un loc separat in Bise rica, desigur spre a se instrui din cuvantarile imbunatatitului episcop.


Fisiere in arhiva (3):

  • bibliografie cornel.doc
  • cornel final.doc
  • titlu.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

EUSEBIU DE CEZAREEA, Istoria bisericesca in Scrieri, Partea I, (trad.) pr. Prof. T. Bodogae, col. PSB 13, EIBMBOR, Bucuresti, 1987.
Pr. Prof. Dr. I.G.Coman, Patrologie, vol. III, EIBMBOR, Bucuresti, 1988, p. 536-543.
Vietile Sfintilor, Luna Martie, Ed. Episcopiei Romanului, 1992.
Sf. Chiril al Ierusalimului, Catehezele, trad. de Pr. D. Fecioru, Partea I, colectia Izvoarele Ortodoxiei, nr. 6, Bucuresti, IBMBOR, 1943.
Sf. Chiril al Ierusalimului, Catehezele, trad. de Pr. D. Fecioru, Partea II, colectia Izvoarele Ortodoxiei, nr. 7, Bucuresti, IBMBOR, 1943.
Pr. Viorel Chitu, Catehezele Sf. Chiril al Ierusalimului ca izvor pentru istoria cultului crestin, ST 1960, nr. 12, p. 161-176.
N. Mladin Martiriu si mistica, in "Anuarul XXIII (V) al Academiei teologice Andreiene", 1946-1947, pag. 108
Pr. Prof. E. Braniste, Explicarea Botezului in catehezele baptismale ale Sfantului Ioan Gura de Aur, ST 1970, nr. 7-8, p. 509-527
Pr. Prof. N. Balca, Importanta catehetica a Sfintei Liturghii, BOR, 1958, nr. 1-2, p. 194-213
Pr. Prof. M. Bulacu, Constiinta crestina dupa catehezele Sf. Chiril al Ierusalimului, Bucuresti, 1941, 361 p.
Pr. Prof. M. Bulacu, Liturghia catehumenilor si cateheza in Biserica crestina primara a Ierusalimului, O, 1980, nr. 4, p.
Mgr. N. Necula, Ritualul botezului crestin si al mirungerii in riturile liturgice rasaritene, GB, 1971, nr. 9-10, p.
Mgr. M. Georgescu, Sfintele taine dupa catehezele Sf. Chiril al Ierusalimului, ST XI 1959, nr. 7-8, p. 
Mgr. Pr. M. Hau, Tainele de initiere dupa catehezele mistagogice ale Sf. Chiril al Ierusalimului, O, 1986, nr. 4, p.
Pr. Prof. Gh. Onofrei, Eshatolgia in catehezele Sf. Chiril al Ierusalimului, MMS, 1990, nr. 5-6, p.
Pr. Prof. E. Braniste, Randuielile Bisericii Ortodoxe cu privire la Taina Botezului si Mirungerii si explicarea lor, MO, 1969, nr. 3-4, p. 
Pr. Prof. V. Gheorghiu, Probleme ridicate relativ la instituirea Botezului si ungerii cu Sfantul Mir, MMS, 1950, nr. 9, p.
Drd. A. Manolache, Sfanta Taina a Botezului, GB, 1978, nr. 5-6, p.
Pr. dr. I. Mircea, Taina Botezului, O, 1979, nr. 3-4, p.
Mgr.A. Munteanu, Randuiala si explicarea Botezului si Mirungerii in scrierile patristice, GB, 1960, nr. 11-12, p. 
Pr. Gr. Babus, Opera catehetica a Sfantului Chiril al Ierusalimului si actualitatea ei, O, 1986, nr. 3, p. 
Pr. lect. Dr. C. Grigoras, Catehezele Sfantului Chiril al Ierusalimului si rolul lor in cultivarea credintei, Teologie si Viata, 1997, nr. 7-12, p. 
Arhim. V. Micle, Principii catehetice in Catehezele Sf. Chiril al Ierusalimului, MA, 1972, nr. 3-4., p. 
Teodor M. Popescu, Primii didascali crestini, Bucuresti, 1952, in "Studii Teologice", an III, nr. 2.
Sabau Alexandru Marcel, Drd., Importanta actuala a "Catehezelor" Sfantului Chiril, in "Studii Teologice" seria II-a an XXXVI, nr. 1-2, Bucuresti, 1984 
Ciocoiu Aurel, Pr. Magistrand, Desavarsirea crestina dupa Catehezele Sf. Ciril al Ierusalimului, in "Studii Teologice", an IX (1957), nr. 3-4, Bucuresti


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!