Catolicismul in Banat in Secolul XVII

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere.p. 3
Capitolul I. Catolicismul in Banat pana in secolul al XVII-lea
1.1. Incursiuni in istoria catolicismului pana in secolul al XVI-lea.p. 6
1.2. Catolicismul in secolul al XVI-lea.p. 18
Capitolul II. Iezuitii si Banatul
1.1. Scurta incursiune in istoria Sacrei Congregatii de Propaganda 
Fide.p. 24 
1.2. Repere istorice pentru misiunea iezuita in Transilvania si Banat in 
secolul al XVII-lea.p. 27
1.3. Misiunea iezuita in Banat .p. 35 
Capitolul III. Operarii in vinea Domini
1.1. Debutul misiunii franciscane in Banat.p. 50
1.2. Figuri reprezentative pentru misionarismul franciscan in Banat.p. 54
Capitolul IV. Cultura in Banat in secolul XVII
1.1. Invatamantul catolic in Banat in lumina marilor mutatii culturale.p. 78
1.2. Reprezentanti ai culturii banatene in secolul al XVII-lea.p. 85
1.2.1. Gheorghe Buitul.p. 86
1.2.2. Gabriel Ivul.p. 88
Concluzii .p. 91
Anexe .p. 93
Bibliografie .p. 96


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Lucrarea de fata isi propune spre dezbatere o tema putin abordata in istoriografia romaneasca in ciuda importantei acesteia. Pana in prezent nu a fost realizata o lucrare care sa atinga chestiunea in cauza in toata complexitatea ei. 
Poate ne vom intreba de ce secolul al XVII-lea ? Raspunsul este pe cat de simplu, pe atat de concis; pentru ca secolul in cauza este "secolul de aur" al misionarismului catolic in lume, si implicit, in tarile romane, impulsionat si sustinut de institutia creata in acest scop Sacra Congregatione de Propaganda Fide. Biserica catolica, la sfarsit de secol XVI si inceput de secol XVII, se gasea in impas, pe de o parte din cauza Reformei care castiga din ce in ce mai multi adepti, pe de alta parte din cauza amenintarii continue venite din partea Imperiului Otoman. Pentru recastigarea pozitiei pierdute, Biserica va angaja in aceasta lupta disputata pe plan spiritual atat "forte" noi, precum iezuitii, constituiti intr-un ordin calugaresc in 1540, dar si "forte" mai vechi, experimentate in astfel de misiuni, franciscanii din vicariatul Bosniei. Lucrarea de fata isi propune in cele patru capitole o analiza introspectiva a catolicismului in Banatul secolului al XVII-lea, unul din teritoriile majoritar romanesti devenit principal "teren de misiune catolica."
Capitolul I - Catolicismul in Banat pana in scolul al XVII-lea -este un capitol introductiv prezentand aparitia catolicismului in Banat, incepand cu Sfantul Gerard, episcop de Cenad, dar si evolutia acestuia pe parcursul a catorva secole, mai exact pana la marea Reforma care va zgudui din temelii Biserica catolica. 
Capitolul II reprezinta o expunere succinta a aparitiei si rolului Sacrei Congregatii in contextul general al misionarismului, dar si o prezentare a misiunii iezuite in teritoriul banatean. Rolul iezuitilor in promovarea religiei catolice a fost unul considerabil, datorita deschiderii lor spre viata sociala si politica, pe care vroiau sa o modeleze, in calitatea lor de dascali de religie crestina.
Urmatorul capitol este dedicat misiunii franciscane a carei activitate reprezinta un episod principal in istoria renasterii catolice din Centrul si Sudul Europei. Acesti operarii in vinea domini angajati de papalitate, alaturi de iezuiti au reusit cu eforturi considerabile, ajungandu-se chiar la adevarate martiraje sa pastreze, prin intensa lor activitate misionara, structura confesionala a Banatului incat sa nu fie prejudiciate in totalitate pozitiile catolicismului.
Alaturi de misionarismul catolic, secolele XVI si XVII sunt martorele miscarii ideologice provocata de Umanism si Reforma care va influenta si continutul educatiei promovat de-a lungul secolelor de catre Biserica si invatamantul catolic. Capitolul IV isi propune astfel sa evidentieze meritele Bisericii catolice in promovarea unui sistem educational modern, riguros, eficient, manifestat prin interesul fata de cultura antica si vehiculat in limbi vernaculare. Din acest cadru cultural, spiritual, configurat si intretinut de Reforma catolica si de Contrareforma se ridica Gheorghe Buitul si Gabriel Ivul, exponenti ai mediului catolic banatean care vor fixa in secolul al XVII-lea intalnirea dintre lumea romaneasca si programul cultural al umanismului tarziu.
In cele ce urmeaza, vom incerca sa prezentam schematic modul in care istoriografia romaneasca a abordat aceasta tema de-a lungul timpului, prin mentionarea catorva articole publicate in reviste de specialitate, precum articolul Zenobiei Paclisanu, Propaganda catolica intre romanii din Ardeal si Ungaria inainte de 1500, publicat la Blaj in 1920, urmat de alte doua articole mai recente pe care le vom mentiona si noi in ordinea aparitiilor: Viorel Achim, Catolicismul la romanii din Banat in Evul Mediu, publicat in 1996 in "Revista Istorica", nr.1-2 si Varga Atilla, Catolicismul din Banat in secolele XI-XVIII. Invatamantul romano-catolic al Episcopiei Cenadului publicat in "Studia Universitatis Babes-Bolyai, Historia", XLIX, 2004. Aceasta scurta bibliografie este intregita de cateva lucrari recent aparute care studiaza problema catolicismului prin prisma misiunilor iezuite desfasurate in zonele aflate sub ocupatie otomana (Lucian Peris, Le missioni gesuite in Transilvania e Moldavia nel Seicento, Ed. Fundatiei pentru Studii Europene, Cluj Napoca, 1998; Prezente catolice in Transilvania, Moldova si Tara Romaneasca (1601-1698), Blaj, Ed. Buna Vestire, 2005 si Vasile Rus, Operarii in vinea Domini, Misionari iezuiti in Transilvania, Bnanat si Partium (1579-1715), vol. I, Presa Universitara Clujeana, 2007) si implicit rolul misionarismului catolic propagat prin activitate culturala (Doru Radosav, Cultura si Umanism in Banat, Secolul XVII., Ed. De Vest, Timisoara, 2003). 
De asemenea, trebuie mentionat un nume de care trebuie sa tinem seama in analiza noastra, desi nu apartine istoriografiei romane, dar care si-a adus un real aport in cercetarea misionarismului catolic in partea rasariteana a Europei, ale caror rezultate au fost publicate in diverse articole. Este vorba de cercetatorul ungur Istvan Gyorgy Toth, caruia i se datoreaza si aparitia unor editii de documente, aparute la Roma si Budapesta, cuprinzand scrisori si rapoarte scrise de misionarii franciscani afati in misiune in Ungaria si Transilvania si trimise Congregatiei, documente care sunt adevarate pagini de istorie oferindu-ne informatii pretioase(Litterae misionariorum de Hungaria et Transilvania, 2vol; Relationes missionariorum de Hungaria et Transilvania, 1627-1707). Informatii legate de tema cercetata am putut afla si de la sediul D.A.N.I.C. unde am avut ocazia sa studiez din colectia Microfilme Vatican rola 95 (Arhiva Romana a Companiei lui Isus) si rola 62 (Arhiva Istorica a Congregatiei pentru Evanghelizarea Popoarelor), care mi-au intregit astfel imaginea misionarismului catolic in Banat.
Capitolul I
Catolicismul in Banat pana in secolul XVII
1.1. Incursiuni in istoria catolicismului pana in secolul al XVI-lea
Lumea rasariteana a fost de-a lungul Evului Mediu un spatiu de intalnire, de confruntare, convietuire a unor popoare heteroclite, fapt care i-a conferit un caracter aparte, elaborand propriile reguli politice si religioase specifice unei ,,societati de frontiera"
Frontierele confesionale" din Serbia, Sudul Ungariei, Transilvania, Galitia, Lituania reprezentau deja la inceputul secolului al XIII-lea o realitate incontestabila in conditiile scindarii Crestinatatii medievale prin Marea Schisma din 1054.
Veacul al XIII-lea a marcat in planul relatiilor internationale apogeul confruntarii dintre Orientul ortodox si Apusul catolic. Scindarea Crestinatatii medievale la nivel confesional si politic a fost un fenomen complex si de lunga durata.
Anul 1204 simbolizeaza in istoria Europei un moment de referinta cand Papalitatea, in dorinta sa de a materializa un Rasarit catolic, a deschis doua fronturi in lumea ortodoxa ale caror actiuni au fost complementare: unul la Stramtori, unde Imperiul Latin era bratul laic al pontificilor, altul secundar, la Sud si Nord de Dunare, ce avea sa se dovedesca mult mai eficient de-a lungul deceniilor. In acest perimetru, ,,varful de lance" al misiunii catolice l-a reprezentat regatul arpadian, Ungaria devenind, asa cum bine spunea Stefan Papacostea, ,,instrumentul absolut necesar pentru realizarea imperialismului spiritual si al papalitatii in Europa Rasariteana."


Fisiere in arhiva (1):

  • Catolicismul in Banat in Secolul XVII.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!