Extras din licență
1. Obiectivele și ipotezele cercetării
Scopul final al acestui demers de cercetare, l-a constituit dorinţa de a evidenţia sistemele de valori și modalităţile de întărire a personalitatii minorilor delincvenţi astfel încât ei să evite conduitele infracționale, iar indicele de contaminare din partea grupului penitenciar din care fac parte, cu comportamente negative să fie cât mai redus.
Prin efectuarea acestui demers investigativ, am urmărit să reliefez existenţa şi mai ales ponderea unor factori specifici ai etiologiei şi proliferării fenomenului delincvenţial. Pentru aceasta am urmărit investigarea unui lot probant alcătuit din minori delincvenţi internaţi într-un centru de reeducare, opunând comparativ rezultatele obţinute cu rezultatele lotului martor, compus din minori fără manifestări delincvenţiale, şcolarizaţi la un liceu de condiţie medie.
Pentru a realiza această cercetare, am delimitat un obiectiv principal şi două obiective secundare, care decurg din primul, după cum urmează:
Obiectivele principale ale cercetării efectuate în cadrul lucrării de faţă se referă la evidenţierea unor factori specifici în geneza şi proliferarea delincvenţei, factori care ţin atât de structura de personalitate a individului, cât şi de particularităţile contextului social în care acesta este antrenat. De asemenea, am avut în vedere identificarea unor mijloace cu scopul de a reduce potenţialul criminogen în cazul delincvenţilor minori privaţi de libertate.
Aceste obiective includ două obiective secundare, după cum urmează:
1. identificarea principalelor tendinţe în structura de personalitate a minorilor delincvenţi care sunt susceptibile de a determina un risc crescut faţă de comiterea actelor antisociale;
2. identificarea nivelului de integrare şi adaptare socială a minorilor delincvenţi.
În funcţie de aceste obiective şi de rezultatele care se vor obţine în urma aplicării probelor investigative, se pot formula concluzii cu privire la gradul de integrare socială a minorilor delincvenţi şi la dificultăţile întâmpinate în cadrul procesului de reinserţie socială a acestora. Concluziile formulate vor permite şi enunţarea unor măsuri de profilaxie şi intervenţie asupra comportamentului deviant la minori.
În particular, ne-am propus să analizăm situația unui segment distinct, alcătuit din tineri aflați în detenție şi să încercăm să găsim o serie de modalități prin care aceștia să poată duce la terminarea pedepsei o viață cât mai normală. Este vorba despre o categorie de subiecți aflați l prima abatere, care, până în momentul comiterii infracțiunii care i-a condamnat la pedeapsa cu detenția, nu se deosebeau cu nimic, în sens negativ, față de marea masă a tinerilor de aceeaşi vârstă, gen şi condiție socială cu ei. Am încercat să cunoaştem cauzele abaterii infracționale a unora dintre acești subiecți și particularitățile lor de personalitate.
În stabilirea acestor obiective, am pornit de la constatarea că detenția, pe lângă aspectele ei juridice, sociale și educaționale pozitive, exercită şi o serie de influențe negative, concretizate în depresie, vulnerabilitate a stării de sănătate nu numai fizică, ci și psihică, deteriorarea masivă a imaginii de sine, potențarea unor dificultăți de adaptare și integrare socială ulterioară în comunitatea acestora.
Ipoteze de lucruau fost:
1. Minorii delincvenţi prezintă un profil de personalitate mai vulnerabil la acţiunea agenţilor frustranţi, aceştia reacţionând accentuat la situaţii de stres, spre deosebire de minorii nedelincvenţi.
2. Minorii delincvenţi internaţi în centrele de reeducare beneficiază de o reţea de suport social mai restrânsă decât minorii nedelincvenţi.
3. Natura aspirațiilor, a scopurilor și a idealurilor minorilor și tinerilor privați de libertate și cuprinși în școala specială de reeducare și în peniten¬ciar constituie un element special de disfuncționalitate în relația tânărului cu societatea și normele ei, constituie o cauză principală pentru opțiunile ilicite ale tinerilor.
Am presupus că în condiţiile când, asupra persoanelor care vin pentru prima dată în contact cu viaţa de penitenciar şi care se află la prima abatere, sunt exercitate asemenea influenţe, în absenţa unor intervenţii psihopedagogice adecvate, atunci creste riscul amplificării la nivelul personalităţii lor a unor traume psihice care pot exercita efecte indezirabile pe termen lung, atât pentru ei cât şi pentru familie şi societate.
Bibliografie
1. Basiliade, G., Reeducarea şi reintegrarea socială, Ed. CCPT, Bucureşti, 1978
2. Berge, A. - Copilul dificil, EDP, Bucureşti, 1972
3. Bogdan, T. - Probleme de psihologie judiciară, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1973
4. Brădet, G.I. - Criminologie generală românească, Ed. Tipocart Braşovia, Braşov, 1993
5. Brezeanu, O. - Minorul şi legea penală, Ed. All Beck, 1998
6. Bujdoiu, N. - Sociologia devianţei, Ed. Romprint, Braşov, 2002
7. Butoi, T., Butoi I. - Psihologia judiciară, Ed. Fundaţia Romania de Mâine, 2001
8. Chelcea, S. - Experimentul în psihosociologie, Ed. Ştiiţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1982
9. Chelcea, S. - Personalitate şi societate în tranziţie, Ed. Ştiinţă şi Tehnică, Bucureşti, 1994
10. Chelcea, S. ─ Cum să redactăm: o lucrare de diplomă, o teză de doctorat, un articol ştiinţific în domeniul stiinţelor socioumane, Comunicare.ro, Bucureşti, 2003
11. Cirkev, A. - Psihologia atitudinilor sociale, Editura Institutului de Psihologie al Universităţii din Cluj-Napoca la Sibiu, Sibiu, 1941
12. Dewey, J. - Democraţie şi politică, Bucureşti, Editura Politică, 1972
13. Dragomirescu, V. – Psihosociologia comportamentului deviant, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1976
14. Ester, P., Loek, H., De Moor, R. - The Individualizing Society. Value Change in Europe and North America, Tilburg University Press, 1994
15. Florian, Gh. – Psihologie penitenciară, Ed. Oscar Print, Bucureşti, 1992
16. Gilles, F.; Philippe, J.M.; Nicole, M. ─ Dicţionar de sociologie, Ed. Armand. Colin, Paris, 1995
17. Ibiş, A. – Influenţa agenţilor de socializare asupra comportamentelor predelincvente ale elevilor, Ed. Pansofia, 2001
18. Iluţ, P. - Valori, atitudini şi comportamente sociale, Editura Polirom, Iaşi, 2004
19. Inglehart, R. - The Silent Revolution in Europe: Intergenerational Change in Post-Industrial Societies, American Political Science Review, 65 (4), p. 991–1017, 1971
20. Inglehart, R., Baker, W.E. - Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values, American Sociological Review, vol. 65, februarie, p, 19-51, 2000
21. Merton, R.K. – Social Theory and Social Structure,Ed. Free Press, Chicago, 1957
22. Mitrofan, N.; Zdrenghea, V.; Butoi, T. – Psihologie judiciară, Ed. Şansa, Bucureşti, 1994
23. Mucchielli, R. – Comment ils deviennent delinquants, Ed. ESF, Paris, 1981
24. Petcu, M. – Delincvenţa-repere psihosociale Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1999
25. Petru Iluţ, Valori, atitudini şi comportamente sociale, Editura Polirom, Bucuresti, 2004, p. 67
26. Pitulescu, I. – Criminalitatea juvenilă – fenomenul copii străzii, Ed Naţional, 2000
27. Popovici, D. V. – Elemente de psihopedagogia integrării, Ed. ProHumanitate, 1999
28. Preda, V. – Delincvenţa juvenilă, Ed. Presa universitară Clujeană, 1998;
29. Preda, V. – Profilaxia delincvenţei şi reintegrarea socială, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1981
30. Rădulescu, S. M., Banciu, D. – Introducere în psihologia delincvenţei juvenile, Ed. Medicală, Bucureşti, 1990
31. Rădulescu, S.M., Banciu, D., Voicu, N. – Adolescenţii şi familia, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1986
32. Reckless, C.W. – Sociology of Crime and Delinquency, Ed. Reinhardt & Winston, New York, 1957
33. Roşan, A. - Violenţa juvenilă şcolară. Teorie, prevenţie şi intervenţie integrativă, Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2006
34. Schwartz, S. H. - Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries, pp. 1-65 in Mark Zanna, ed., Advances in Experimental Social Psychology, San Diego, Academic Press, 1992
35. Stănoiu, R. – Introducere în criminologie, Ed. Academiei Bucureşti, 1989
36. Şchiopu, U. – Criza de originalitate la adolescenţi, EDP, Bucureşti, 1997
37. Şchiopu, U., Verza, E. – Adolescenţa – personalitate şi limbaj, Ed. Albatros, Bucureşti, 1989
38. Şchiopu, U., Verza, E. – Psihologia vârstelor, EDP, Bucureşti, 1997
39. Ștefan Boncu, Psihologia influenţei sociale, Editura Polirom, Iaşi, 2002, p. 24
40. Verza, E. – Opţinuni şcolare şi profesionale, Ed. Coral, Cluj-Napoca, 1978
41. Verza, E. – Protecţia socială a copilului – Delincvenţa juvenilă, Nr. 5/1999
42. Vettenburg, N. - Violence in Schools: Awareness-raising, Prevention, Penalities, Strasbourg, Council of Publishing, 1999
43. W. McGuire, Iducing resistance to persuasion, în L. Berkowitz (ed.), Advances in Experimental Social Psychology, Academic Press, New York, 1964, p. 65
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cercetare delincventa juvenila.doc