1. Obiectivele si ipotezele cercetarii Scopul final al acestui demers de cercetare, l-a constituit dorinta de a evidentia sistemele de valori si modalitatile de intarire a personalitatii minorilor delincventi astfel incat ei sa evite conduitele infractionale, iar indicele de contaminare din partea grupului penitenciar din care fac parte, cu comportamente negative sa fie cat mai redus. Prin efectuarea acestui demers investigativ, am urmarit sa reliefez existenta si mai ales ponderea unor factori specifici ai etiologiei si proliferarii fenomenului delincvential. Pentru aceasta am urmarit investigarea unui lot probant alcatuit din minori delincventi internati intr-un centru de reeducare, opunand comparativ rezultatele obtinute cu rezultatele lotului martor, compus din minori fara manifestari delincventiale, scolarizati la un liceu de conditie medie. Pentru a realiza aceasta cercetare, am delimitat un obiectiv principal si doua obiective secundare, care decurg din primul, dupa cum urmeaza: Obiectivele principale ale cercetarii efectuate in cadrul lucrarii de fata se refera la evidentierea unor factori specifici in geneza si proliferarea delincventei, factori care tin atat de structura de personalitate a individului, cat si de particularitatile contextului social in care acesta este antrenat. De asemenea, am avut in vedere identificarea unor mijloace cu scopul de a reduce potentialul criminogen in cazul delincventilor minori privati de libertate. Aceste obiective includ doua obiective secundare, dupa cum urmeaza: 1. identificarea principalelor tendinte in structura de personalitate a minorilor delincventi care sunt susceptibile de a determina un risc crescut fata de comiterea actelor antisociale; 2. identificarea nivelului de integrare si adaptare sociala a minorilor delincventi. In functie de aceste obiective si de rezultatele care se vor obtine in urma aplicarii probelor investigative, se pot formula concluzii cu privire la gradul de integrare sociala a minorilor delincventi si la dificultatile intampinate in cadrul procesului de reinsertie sociala a acestora. Concluziile formulate vor permite si enuntarea unor masuri de profilaxie si interventie asupra comportamentului deviant la minori. In particular, ne-am propus sa analizam situatia unui segment distinct, alcatuit din tineri aflati in detentie si sa incercam sa gasim o serie de modalitati prin care acestia sa poata duce la terminarea pedepsei o viata cat mai normala. Este vorba despre o categorie de subiecti aflati l prima abatere, care, pana in momentul comiterii infractiunii care i-a condamnat la pedeapsa cu detentia, nu se deosebeau cu nimic, in sens negativ, fata de marea masa a tinerilor de aceeasi varsta, gen si conditie sociala cu ei. Am incercat sa cunoastem cauzele abaterii infractionale a unora dintre acesti subiecti si particularitatile lor de personalitate. In stabilirea acestor obiective, am pornit de la constatarea ca detentia, pe langa aspectele ei juridice, sociale si educationale pozitive, exercita si o serie de influente negative, concretizate in depresie, vulnerabilitate a starii de sanatate nu numai fizica, ci si psihica, deteriorarea masiva a imaginii de sine, potentarea unor dificultati de adaptare si integrare sociala ulterioara in comunitatea acestora. Ipoteze de lucruau fost: 1. Minorii delincventi prezinta un profil de personalitate mai vulnerabil la actiunea agentilor frustranti, acestia reactionand accentuat la situatii de stres, spre deosebire de minorii nedelincventi. 2. Minorii delincventi internati in centrele de reeducare beneficiaza de o retea de suport social mai restransa decat minorii nedelincventi. 3. Natura aspiratiilor, a scopurilor si a idealurilor minorilor si tinerilor privati de libertate si cuprinsi in scoala speciala de reeducare si in peniten!ciar constituie un element special de disfunctionalitate in relatia tanarului cu societatea si normele ei, constituie o cauza principala pentru optiunile ilicite ale tinerilor. Am presupus ca in conditiile cand, asupra persoanelor care vin pentru prima data in contact cu viata de penitenciar si care se afla la prima abatere, sunt exercitate asemenea influente, in absenta unor interventii psihopedagogice adecvate, atunci creste riscul amplificarii la nivelul personalitatii lor a unor traume psihice care pot exercita efecte indezirabile pe termen lung, atat pentru ei cat si pentru familie si societate.
1. Basiliade, G., Reeducarea si reintegrarea sociala, Ed. CCPT, Bucuresti, 1978 2. Berge, A. - Copilul dificil, EDP, Bucuresti, 1972 3. Bogdan, T. - Probleme de psihologie judiciara, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1973 4. Bradet, G.I. - Criminologie generala romaneasca, Ed. Tipocart Brasovia, Brasov, 1993 5. Brezeanu, O. - Minorul si legea penala, Ed. All Beck, 1998 6. Bujdoiu, N. - Sociologia deviantei, Ed. Romprint, Brasov, 2002 7. Butoi, T., Butoi I. - Psihologia judiciara, Ed. Fundatia Romania de Maine, 2001 8. Chelcea, S. - Experimentul in psihosociologie, Ed. Stiitifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1982 9. Chelcea, S. - Personalitate si societate in tranzitie, Ed. Stiinta si Tehnica, Bucuresti, 1994 10. Chelcea, S. - Cum sa redactam: o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro, Bucuresti, 2003 11. Cirkev, A. - Psihologia atitudinilor sociale, Editura Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj-Napoca la Sibiu, Sibiu, 1941 12. Dewey, J. - Democratie si politica, Bucuresti, Editura Politica, 1972 13. Dragomirescu, V. - Psihosociologia comportamentului deviant, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, 1976 14. Ester, P., Loek, H., De Moor, R. - The Individualizing Society. Value Change in Europe and North America, Tilburg University Press, 1994 15. Florian, Gh. - Psihologie penitenciara, Ed. Oscar Print, Bucuresti, 1992 16. Gilles, F.; Philippe, J.M.; Nicole, M. - Dictionar de sociologie, Ed. Armand. Colin, Paris, 1995 17. Ibis, A. - Influenta agentilor de socializare asupra comportamentelor predelincvente ale elevilor, Ed. Pansofia, 2001 18. Ilut, P. - Valori, atitudini si comportamente sociale, Editura Polirom, Iasi, 2004 19. Inglehart, R. - The Silent Revolution in Europe: Intergenerational Change in Post-Industrial Societies, American Political Science Review, 65 (4), p. 991-1017, 1971 20. Inglehart, R., Baker, W.E. - Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values, American Sociological Review, vol. 65, februarie, p, 19-51, 2000 21. Merton, R.K. - Social Theory and Social Structure,Ed. Free Press, Chicago, 1957 22. Mitrofan, N.; Zdrenghea, V.; Butoi, T. - Psihologie judiciara, Ed. Sansa, Bucuresti, 1994 23. Mucchielli, R. - Comment ils deviennent delinquants, Ed. ESF, Paris, 1981 24. Petcu, M. - Delincventa-repere psihosociale Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1999 25. Petru Ilut, Valori, atitudini si comportamente sociale, Editura Polirom, Bucuresti, 2004, p. 67 26. Pitulescu, I. - Criminalitatea juvenila - fenomenul copii strazii, Ed National, 2000 27. Popovici, D. V. - Elemente de psihopedagogia integrarii, Ed. ProHumanitate, 1999 28. Preda, V. - Delincventa juvenila, Ed. Presa universitara Clujeana, 1998; 29. Preda, V. - Profilaxia delincventei si reintegrarea sociala, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, 1981 30. Radulescu, S. M., Banciu, D. - Introducere in psihologia delincventei juvenile, Ed. Medicala, Bucuresti, 1990 31. Radulescu, S.M., Banciu, D., Voicu, N. - Adolescentii si familia, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, 1986 32. Reckless, C.W. - Sociology of Crime and Delinquency, Ed. Reinhardt & Winston, New York, 1957 33. Rosan, A. - Violenta juvenila scolara. Teorie, preventie si interventie integrativa, Ed. Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2006 34. Schwartz, S. H. - Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries, pp. 1-65 in Mark Zanna, ed., Advances in Experimental Social Psychology, San Diego, Academic Press, 1992 35. Stanoiu, R. - Introducere in criminologie, Ed. Academiei Bucuresti, 1989 36. Schiopu, U. - Criza de originalitate la adolescenti, EDP, Bucuresti, 1997 37. Schiopu, U., Verza, E. - Adolescenta - personalitate si limbaj, Ed. Albatros, Bucuresti, 1989 38. Schiopu, U., Verza, E. - Psihologia varstelor, EDP, Bucuresti, 1997 39. Stefan Boncu, Psihologia influentei sociale, Editura Polirom, Iasi, 2002, p. 24 40. Verza, E. - Optinuni scolare si profesionale, Ed. Coral, Cluj-Napoca, 1978 41. Verza, E. - Protectia sociala a copilului - Delincventa juvenila, Nr. 5/1999 42. Vettenburg, N. - Violence in Schools: Awareness-raising, Prevention, Penalities, Strasbourg, Council of Publishing, 1999 43. W. McGuire, Iducing resistance to persuasion, in L. Berkowitz (ed.), Advances in Experimental Social Psychology, Academic Press, New York, 1964, p. 65
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.