Cercetari privind Managementul Resurselor Agroturistice din Republica Moldova

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 3-7
CAPITOLUL I. MODALITATI DE VALORIFICARE A RESURSELOR AGROTURISTICE DIN REPUBLICA MOLDOVA 
I.1 Resurse agroturistice in spatiul rural autohton 8-19 
I.2 Elemente de infrastructura turistica in mediul rural 20-28 
I.3 Oportunitati de valorificare a resurselor agroturistice in economia nationala 29-33 
CAPITOLUL II. INSTRUMENTELE MANAGERIALE NECESARE PENTRU ELABORAREA PLANULUI DE MANAGEMENT AL ZONEI TURISTICE RURALE 
II.1. Strategii de dezvoltare a zonelor turistice in Republica Moldova 34-56 
II.2. Elaborarea si utilizarea planului de management al zonei turistice rurale 57-69 
II.3. Studiul de caz I: Modele de planuri de afaceri pentru formele de antreprenoriat 
in turismul rural 70-77 
II.4. Studiul de caz II: Drumul vinului in Republica Moldova, modalitate 
de dezvoltare a agroturismului intre Prut si Nistru 78-83 
CONCLUZII SI RECOMANDARI 84-85
REZUMATE 86-88
BIBLIOGRAFIE 89-95 
ANEXE 96-118


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Desi nu are nici mare, nici delta, nici munti inalti, Sora mai mica a Romaniei, Republica Moldova este un taram binecuvantat de Dumnezeu, cu peisaje frumoase, oameni primitori, bucate alese si vinuri de soi.
In lucrarea de fata, mi-am propus sa identific acele resurse naturale si antropice ale Republicii Moldova care pot prezenta interes pentru turisti si sa propun cateva solutii pentru dezvoltarea agroturismului in aceasta mica, dar frumoasa tara.
Managementul turismului in tarile europene si CSI exista in practica odata cu aparitia primelor elemente ale industriei turistice, dar aspectele teoretice au fost dezvoltate mai putin. Totodata, majoritatea publicatiilor in domeniu trateaza foarte sumar problemele legate de organizarea si conducerea sectorului, si implicit a unitatilor de deservire a turistilor, fapt care doar sporeste interesul si importanta practica a managementului turistic. Acest lucru devine cu atat mai imperios, cu cat lansarea industriei turistice moldovenesti pe piata turistica internationala se efectueaza in conditii dure de concurenta cu oferte turistice ale tarilor, care activeaza in aceste conditii de 30 - 50 de ani.
Turismul ca activitate economica prin veniturile inregistrate din exportul de servicii, numarul locurilor de munca create, valoarea investitiilor si efectul sau multiplicator reprezinta actualmente unul din cele mai dinamice domenii de dezvoltare. Astfel, se estimeaza ca fiecare al 10-lea salariu la nivel global se achita unui angajat in industria turistica (cca. 200 mln salariati), iar cca. 7% din investitiile mondiale sunt realizate in turism. Peste 80 % din tari au in primele 5 surse de venit din export si turismul. Totodata, costul crearii unui loc de munca in turism este de cateva ori mai mic decat in industrie, iar in urma deservirii complexe a unui turist benefeciaza de salariu in mediu 9 persoane.
Conform estimarilor Consiliului Mondial de Turism si Calatorii (WTTC), in primii ani ai sec. XXI turismului i-au revenit cca.10,7% din PIB-ul mondial, iar in urmatoarea decada, potrivit previziunilor, ponderea acestui sector economic va creste pana la 11%. In anul 2002 au fost inregistrate 715 mln de sosiri in toate tarile lumii, ponderea turismului in exportul mondial de marfuri si servicii a fost de 12,8% (in exportul european - de 13%).
Segmentarea pietei turistice depinde in mare masura de diversificarea motivatiei calatoriei, fapt care impune operatorilor turistici necesitatea realizarii de noi oferte capabile sa orienteze fluxurile turistice spre destinatii noi sau spre cele existente si retehnologizate. In acest context, se disting mai multe specializari a agentiilor de turism, dar si a destinatiilor turistice, pe tipuri de turism practicate: turism de masa (odihna), de congrese (de afaceri), verde (ecologic), cognitiv, viti-vinicol, rural, etc. La nivel global conform statisticii Organizatiei Mondiale a Turismului in Europa sunt inregistrate peste 400 mln vizite pe an in turismul international (cca 57% din nivelul mondial in 2002), sporul anual fiind in mediu de 2,3-3%. Fiecare al patrulea european isi petrece vacanta in mediul rural, preponderent fiind familistii din orase. Turismul cu destinatie in localitatile satesti, datorita interesului crescand din partea turistilor, devine o afacere profitabila (cca. 190 mii unitati de cazare in mediul rural din Europa). 
Aceasta afirmatie este valabila si pentru Republica Moldova. Analiza retrospectiva a acestui domeniu reflecta ca, desi in fosta URSS exista un sistem centralizat de distribuire a foilor de calatorii, jumatate din cazari erau realizate in sectorul particular, preponderent in satele de pe litoral sau in jurul marilor orase. In asa mod erau generate venituri substantiale populatiei satesti din deservirea turistilor (cazare, prepararea bucatelor, inchirierea de echipamente, etc.). In Moldova din acea perioada majoritatea locurilor de cazare erau concentrate tot in mediul rural (in taberele de odihna situate in padurile pe teritoriul satelor functionau cca. 500 de unitati cu aproximativ 130 mii de locuri de cazare), unde functionau peste 100 de hoteluri mici, majoritatea edificiilor fiind actualmente privatizate si scoase din circuitul turistic. Anual republica pe filiera sindicatelor era vizitata de peste 2 mln. turisti, o mare parte din care aveau drept loc de destinatie locurile de odihna din mediul rural (cele mai vizitate: Ivancea, Harjeuca, Holercani, Vadul lui Voda, Cubolta). 
Actualitatea temei. Domeniul turismului in general si in special turismului rural este unul prioritar pentru dezvoltarea social-economica, fapt confirmat in SCERS si Programul national "Satul moldovenesc". Turismul constituie cca. 1% din PIB-ul national, insa aceasta ramura poate diversifica substantial economia localitatilor rurale, inclusiv prin crearea de noi locuri de munca. In prezent in Republica Moldova fluxul turistilor straini a scazut substantial pana la nivelul de 100-150 mii de persoane anual, dintre care doar cca. 20 de mii vin prin filiera agentiilor de turism nationale, iar restul vin individual motivati de imaginea creata de Moldova in perioada sovietica, la rude si prieteni sau datorita intretinerii relatiilor de afaceri cu partenerii autohtoni. Insa destinatiile rurale raman dintre cele mai solicitate deoarece: 
o Oferta de excursii ale agentiilor de turism aproape in totalitate este orientata spre localitatile satesti atractive, fiind promovata in special turistilor straini.
o Un numar important de cazari este realizat in perioada estivala in mediul rural. De exemplu in Vadul lui Voda saptamanal sunt realizate cca. 30 mii de cazari la pretul de minim 3 USD in conditii de confort modest, destinatia este suprasolicitata in special in week end.
o In ultimii ani, dupa o crestere a micii hotelarii in or. Chisinau, investitiile sunt orientate si spre ariile rurale: cateva pensiuni agroturistice in zona Orheiului Vechi, reutilarea unei tabere de vara in vila turistica in s. Albota, constructia unui hotel rural in satul Lalova, satul de vacanta din Hartop s.a. Investitiile directionate in constructia micilor hoteluri in mediul rural sunt practic cu 30-40% mai mici decat in or. Chisinau, datorita pretului mai mic al terenurilor, materialelor de constructie si remunerarii resurselor de munca. Insa daca un edificiu (deja existent) din gospodaria taraneasca este transformat si amenajat in pensiune turistica aceste costuri se reduc inca la jumatate.
Desi dezvoltarea turismului rural este intens mediatizata iar antreprenorii apreciaza aceasta forma de turism ca una din oportunitatile de dezvoltare si diversficare a afacerilor, trebuie de remarcat ca nu sunt nici pe departe valorificate eficient toate oportunitatile de care dispune Republica Moldova. Oportunitatile dezvoltarii turismului rural in linii generale sunt:
1. Cca. 80% din toate resursele turistice din republica sunt concentrate pe teritoriul localitatilor rurale, dar care nu sunt utilizate la justa lor valoare. Aceasta inseamna ca poate fi obtinut un beneficiu din exploatarea zonei de protectie in scopuri turistice a oricarui monument natural sau istoric, iar fluxurile banesti inregistrate de antreprenori aici, potrivit legislatiei nationale sa fie orientate pentru protectia si promovarea lor, dar si plata taxelor, impozitelor din venitul inregistrat.
2. Exista structuri ale societatii civile (Federatia Nationala a Fermierilor, ANTREC Moldova, ACSA, Agroinform s.a.) in teritoriu, care promoveaza interesele gospodariilor taranesti, dispun de personal salarizat, oficii si baza tehnica de informare, parteneriate cu societatile similare din strainatate. Astfel, este constituita o retea la nivel national care poate facilita comunicarea intre potentialii antreprenori in turismul rural si piata turistica. Orice antreprenor poate beneficia, achitand doar cotizatia de membru, de serviciile de asistenta, scolarizare, schimb de experienta, promovare si se poate folosi totodata de marca si imaginea unei organizatii nationale din care face parte.
3. Cadrul normativ-regulatoriu existent este suficient de permisiv: standarde clare pentru amenajarea unei pensiuni turistice, posibilitate de lansare in afacere prin patenta de antreprenor (25 lei pentru patenta ce permite cazarea pana la 7 persoane) sau prin extinderea activitatii gospodariei taranesti deja inregistrate, regulamente clare de functionare a zonelor de protectie a unor arii naturale protejate, in care sunt specificate modalitatile de antreprenoriat posibile.
4. Resurse umane suficiente si capabile sa gestioneze afaceri turistice prin antrenarea de catre proprietarii afacerilor a managerilor, care au absolvit institutii cu catedre specializate in turism si servicii hoteliere.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cercetari privind Managementul Resurselor Agroturistice din Republica Moldova.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!