Cheia simbolica in lirica poetilor romani

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE . 
1. ALEXANDRU MACEDONSKI - TEORITICIAN AL SIMBOLISMULUI SI PROMOTOR AL NOII POEZII.
1.1. Istoricul aparitiei si dezvoltarii simbolismului.
1.2. Romantism si simbolism in poezia lui Alexandru Macedonski.
1.3. Concluzii la Capiolul 1.
2. GEORGE BACOVIA - UN SIMBOLISM DE UN TIP APARTE.
2.1. Discursul poetic bacovian.
2.2. Semnificatia simbolurilor in lirica bacoviana.
2.3. Concluzii la Capitolul 2.
3. SONORITATEA VERSULUI MINULESCIAN.
3.1. Oscilatia poetului Minulescu intre simbolism si sentimentalism.
3.2. Sentimentul elegiac in romantele lui Ion Minulescu.
3.3. Concluzii la Capitolul 3. 
CONCLUZII GENERALE.
BIBLIOGRAFIE.


Extras din licenta Cum descarc?

1. ALEXANDRU MACEDONSKI - TEORITICIAN AL SIMBOLISMULUI SI PROMOTOR AL NOII POEZII
1.1. Istoricul aparitiei si dezvoltarii simbolismului
Simbolismul a fost mai intii o miscare literara, apoi artistica, care a reunit un numar mare de scriitori si artisti din intreaga lume, in baza unui program estetic bine conturat. Gratie caracterului sau cosmopolit, simbolismul, francez la origine, avea sa cucereasca toata Europa si America, cea spaniola ca si cea anglo-saxona. 
Aceasta miscare a fost de esenta si de expresie franceza, dar la ea au participat chiar de la inceput straini: greci ca Jean Moreas, pseudonimul lui Papadiamantopulos, flamanzi ca Rodenbach, Maeterlink, Verhaeren, Max Elskamp, Albert Mockel si Van Lerberghe, anglo-saxoni ca Stuart Merrill si Francis Viele-Griffi, evrei ca Gustave Kahn, spanioli ca Armand Godoy si multi altii, printre care trebuie citata opera realizata si in limba franceza a italianului Gabriele D'Annunzio, a englezului Oscar Wilde si a romanului Alexandru Macedonscki (colaborator la una din primele reviste ale curentului, (La Wallonie)".
La aceasta lista, mai trebuie alaturate numele rusilor Blok, Briusov, Belai, Esenin, ale englezilor Yeats si Eliot, ale austriecilor Trakl (simbolist si expresionist), Rilke, ale spaniolilor Dario si Machado, ale italienilor Montale, Ungaretti si multi altii. 
Acest curent literar a aparut pe la 1880, ca o reactie impotriva poeziei prea retorice a romanticilor, precum si impotriva impersonalitatii reci a poetilor parnasieni. Scoala parnasiana activa in Franta de prin 1866 tot ca o reactie impotriva romantismului. 
Cu 14 ani mai tarziu, simbolismul european opune parnasienilor dorinta de a reintegra in poezie sensibilitatea, visul, ,,ideea", recurgand la simbol; versul, in loc sa exprime idea continuta, trebuia s-o sugereze numai. Limbajul folosit de simbolisti este acela al semnificatiilor incorporate in simboluri revelatorii. Nu intamplator poezia sensibilitatii pure a fost apanajul simbolismului, curent literar care a provocat o revolutie in expresia poetica. 
Pentru simbolisti, poezia este prototipul artei. Obiectivul poeziei simboliste il constituie starile sufletesti nelamurite, confuze chiar, transmise pe calea sugestiei si nu a explicatiei.
Teoreticienii simbolismului afirmau cum ca arta adevarata este intotdeauna de neinteles, odata inteleasa, ea inceteaza de a fi arta pura. Poetii simbolisti se deosebeau intre ei prin procedeele formale utilizate: daca francezul Mallarme cultiva un vers ermetic, enigmatic, punand mare pret pe efectele sonore, rusul Blok tuna si detuna ca o revolutie, iar belgianul Rodenbach canta tirgurile nordice ploioase si cetoase.
La noi, Macedonski este precursorul simbolismului romanesc. Asa cum Jean Moreas a publicat in 1886 Manifestul simbolismului european, Alexandru Macedonski enunta principiile noii directii poetice in literatura noastra in articolul Poezia viitorului, publicat in revista sa ,,Literatorul" (numarul 2 din 1892), apoi in alte articole, precum: In pragul secolului, Simturile in poezie, Despre poem, Macedonski incuraja tot ce era nou, chiar daca era bizar, avand meritul de a impamanteni simbolismul in tara romaneasca, experientele inedite in care isi vor gasi izvorul unele dintre practicile poetice moderniste de mai tirziu. Chiar daca a fost cel mai contestat si mai controversat scriitor, Macedonski a ramas prosimbolist in literatura romana prin poeziile sale pline de lirism, de incantatii melodice, de forta evocatoare a sugestiei, de vigoarea revoltei si criticii sociale (Noptile, Poema rondelurilor, volumul de Poezii din 1882). 
Alti exponenti ai simbolismului romanesc sunt: Ion Minulescu, George Bacovia, Nicolae Davidescu, Alexandru T.Stamatiad, precum si trei tineri care s-au stins prematur: Stefan Petica, Iuliu Cezar Savescu si D.Iacobescu. De fapt, cercul simbolistilor romani este mult mai larg.
Printre acestia figureaza si alti scriitori, atat de diferiti ca structura si ca valoare, cum sunt: D.Anghel, Ion Pillat, Mihail Saulescu, Elena Farago, Claudia Millian, I.M.Rascu, M.Cruceanu, Camil Baltazar, Virgiliu Moscovei. 
Drumul sinuos, complicat si contradictoriu, pe care l-a parcurs simbolismul, plin de meandre, de cautari adeseori fecunde, este asemuit de unii critici cu traseul ,,de la poezie - la erezie", adica de la indrazneli la rataciri. Si critica actuala ramane influentata de unele experimente simboliste ,,de laborator", departe de autenticitate. Este la fel de greu de stabilit atat originea cat si definitia versului liber care este un fenomen la fel de vechi ca si forma de ,,dezordine" in ritmul admis. 
Clasicismul, bunaoara, folosea versul liber si rima amestecata in fabule sau madrigaluri. In general, caracterizarile referitoare la versul liber simbolist pleaca de la definirea negativa a versului clasic, fapt observat de multi cercetatori, printre care B.Tomasevski. 
Intr-o viziune mai larga, care nu face din vers apanajul exclusiv al normelor traditionale - norme care permiteau insa anumite licente definibile ca vers liber - termenul ramane util, mai cu seama in ordine istorica, raportat la revolutia provocata de simbolism in expresia poetica . Intervine astfel inlocuirea rimei si ritmului cu non-rima, iar a metrului clasic cu un sistem metric variabil, folosit mai liber, care seamana mai mult cu o proza lirica. Fascinatia pe care muzica a exercitat-o asupra poetilor simbolisti a ocupat un loc esential in definirea curentului de catre Paul Valery la francezi, sau de criticii Eugen Lovinescu si George Calinescu la noi. Ceea ce a fost botezat simbolism se reduce pur si simplu la intentia comuna mai multor categorii de poeti de a smulge muzicii un bun care le apartine" .


Fisiere in arhiva (1):

  • Cheia simbolica in lirica poetilor romani.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Bacovia G., Plumb, Bucuresti: Editura, Litera, 2009.
2. Bacovia G., Opere, Bucuresti: Editura, Semne, 2006.
3. Calinescu George, Istoria literaturii romane de la origini si pana in prezent, Editura, Minerva, 1982.
4. Cimpoi Mihai. Panorama literaturii romane postbelice din Republica Moldova, In volumul colectiv: Literatura romana postbelica. Integrari, valorificari, reconsiderari. Chisinau: Firma editorial-tipografica ,,Tipografia centrala", 1998. 
5. Dimitriu Daniel, Postfata la Alexandru Macedonski, Excelsior. Poema rondelurilor, Bucuresti: Editura Minerva, 1977.
6. Grigurcu Ghe., Bacovia un antisentimental, Editura, Albatros, s.l., 1974.
7. Iliescu A., Poezia simbolista romaneasca, Bucuresti: Editura, Minerva, 1985.
8. Ion Pillat, Al.Macedonski, "Omul si poetul", Bucuresti: vol."Traditie si literatura", 1943, p. 236
9. Mancas, M., Limbajul artistic romanesc in secolul XX (1900-1950), Bucuresti: Editura, Stiintifica, 1991.
10. Macedonski Alexandru, Excelsior. Poema rondelurilor, Bucuresti: Editura, Minerva, 1977.
11. Macedonski Alexandru, Versuri si proza, Bucuresti: Editura, Albatros, 1987.
12. Macedonski Alexandru, Poemele Noptilor, Editura, Albatros.
13. Macedonski, Alexandru, Noptile. Poeme. Rondeluri, Bucuresti: Editura Vestala, 1998.
14. Maniu Emil, Arta poetica la romani, Editura, Ion Creanga, 1979.
15. Panaitescu Val., Terminologie poetica si retorica. Iasi: Editura Universitatii "Al.I.Cuza", 1994.
16. Petrescu Radu. G.Bacovia. - Pitesti: Editura ,,Paralela 45", 2002.
17. Tetean Diana. Simboluri dominante in opera lui Vladimir Nabocov. Bucuresti: Editura ATOS, 2000
18. Valerian, I., Chipuri din viata literara, Editura Minerva, Bucuresti, 1970.
19. Zamfir Mihai, Introducere in opera lui Al. Macedonski, Bucuresti, 1972.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!