INTRODUCERE 3 CAPITOLUL 1. CARACTERIZAREA GENERALA A CHELTUIELILOR PUBLICE PENTRU ACTIUNI ECONOMICE 4 1. 1. Necesitatea si nivelul cheltuielilor pentru obiective si actiuni economice 4 1.2. Structura cheltuielilor pentru obiective si actiuni economice ...6 CAPITOLUL 2. FORME CONCRETE DE MANIFESTARE A CHELTUIELILOR PUBLICE PENTRU ACTIUNI ECONOMICE IN ROMANIA 15 2.1. Cheltuielile publice pentru industrie, transporturi, drumuri, servicii si dezvoltare publica si locuinte ..15 2.2. Cheltuielile publice pentru agricultura .17 CAPITOLUL 3. PERSPECTIVELE FINANTARII CHELTUIELILOR PUBLICE PENTRU ACTIUNI ECONOMICE ..22 3.1. Domeniul agrar si al dezvoltarii rural ..22 3.1.1. Realizari in anii 2004-2006 .22 3.1.2. Propuneri pentru 2007-2008 .24 3.2. Domeniul industrial .26 3.2.1. Realizari in anii 2004-2006 .26 3.2.2. Propuneri pentru 2007-2008 .30 3.3. Domeniul turismului 31 3.3.1. Realizari in anii 2004-2006 .31 3.3.2. Propuneri si realizaripentru 2007-2008 32 3.4. Domeniul transporturilor .33 CONCLUZII 36 BIBLIOGRAFIE .37
INTRODUCERE Lucrarea, structurata pe trei capitole cuprinde caracteristicile generale ale cheltuielilor publice pentru actiuni economice, formele concrete de manifestare ale acestora in Romania si perspectivele finantarii cheltuielilor publice pentru obiective si actiuni economice. In lucrare sunt prezentate pe scurt principalele ajutoare financiare directe (subventiile, investitiile, imprumuturile cu dobanda subventionata, ajutoarele financiare, avansurile rambursabile), acestea actionand ca mijloc de interventie si ajutor. Cheltuielile publice exprima relatii economico-sociale in forma baneasca, care se manifesta intre stat, pe de o parte, si persoanele fizice si juridice, pe de alta parte, cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor financiare ale statului, in scopul indeplinirii functiilor acestuia. Cheltuielile publice sunt influentate de conditiile politice concrete in care se efectueaza, de forma de proprietate predominanta in economie, de gradul de dezvoltare a economiei. Complexitatea functiilor statului contemporan, cresterea rolului interventionist al acestuia in economie influenteaza legatura tot mai stransa dintre cheltuielile publice si viata economica a fiecarui stat. Cheltuielile publice destinate obiectivelor economice au in vedere acele ramuri de activitate strategice sau care au nevoie de resurse financiare mari (altfel neputand fi asigurate) si cuprind regiile autonome, companiile cu capital de stat, privat sau mixt. Interventia statului are insa un efect constrangator si s-a dovedit ca privatizarea activitatii in sectorul public creste rentabilitatea intreprinderilor respective, realizandu-se o mai buna alocare a resurselor in acest fel. Ajutoarele financiare acordate de stat intreprinderilor de interes national pot veni sub forma directa a unor: subventii, investitii, imprumuturi cu dobanda subventionata, ajutoare financiare pentru difuzarea de informatii si studii de marketing; sau in forma indirecta: acordarea de avantaje fiscale si imprumuturi garantate de stat. Ramurile economiei cel mai des vizate de astfel de politici sunt: transporturi, constructii (de locuinte in special), industria (extractiva, miniera, a constructiei de masini si navala, siderurgica), agricultura. Transporturile au beneficiat si beneficiaza de mari ajutoare financiare din partea autoritatilor publice. Ele au acoperit necesitatile de dezvoltare a infrastructurii transporturilor, de modernizare a mijloacelor de transport, de subventionare a diferentelor de tarif. Agricultura constituie o ramura economica de interes strategic national chemata sa asigure securitatea hranei pentru populatie si sa produca pentru export. Ea este insa supusa unor fenomene naturale si economice care influenteaza direct productia agricola. CAPITOLUL I CARACTERIZAREA GENERALA A CHELTUIELILOR PUBLICE 1.1. Necesitatea si nivelul cheltuielilor pentru obiective si actiuni economice In cadrul cheltuielilor publice un loc aparte ocupa cheltuielile privind activitatea economica. Aceste cheltuieli sunt destinate finantarii regiilor publice (autonome) sau societatilor comerciale cu capital de stat, privat sau mixt, fermierilor si altor mici intreprinzatori, sau vizeaza actiuni sau obiective importante pentru fiecare tara. Se cunosc mai multe parghii folosite de stat pentru a interveni in viata economica: cheltuieli publice ca mijloc de stimulare a activitatii economice, incheierea de contracte cu agenti economici pentru realizarea de achizitii publice, impunerea anumitor comportamente pe piata, ajutorarea intreprinderilor mici si mijlocii. Dintre acestea, cheltuielile publice pentru obiective si actiuni economice reprezinta instrumente importante de actiune in directia dezvoltarii, ajutorarii si stimularii activitatilor economice. In primul rand, cheltuielile publice pentru actiuni economice sunt indreptate catre intreprinderile de stat, catre sectorul public. Sectorul public cuprinde intreprinderile cu capital majoritar de stat avand ca obiect al activitatii productia de bunuri sau prestarea de servicii si in care statul dispune de puterea de decizie. Sectorul public s-a creat prin infiintarea de catre stat a unor intreprinderi proprii in anumite ramuri strategice sau in ramuri care necesitau resurse financiare importante investitii masive), dar ofereau o rentabilitate nesigura. Este cazul construirii unor intreprinderi, in special cu caracter militar, pentru care statul a suportat integral finantarea de la buget. Germania, Japonia, SUA au cheltuit sume importante in ajunul si in cursul celor doua razboaie mondiale cu construirea de intreprinderi publice . Se apreciaza ca in Franta formarea sectorului public este "rodul istoriei" deoarece acest proces are radacini istorice (manufacturile Gobelins si Sevres au fost create de ministrul J. B. Colbert in 1665) si a continuat dupa primul razboi mondial; in anii '30 -`40 industria de armament, aeronautica si caile ferate franceze au fost puse sub controlul statului . Sectorul public a crescut in volum si importanta prin actiunile de nationalizare sau de crestere a participarii statului la capitalul intreprinderilor. In afara sectorului public statul finanteaza intreprinderi particulare in caz de dificultati financiare (perioade de criza), le acorda ajutoare financiare pentru a se dezvolta sau sustine financiar anumite sectoare . In perioada anilor 1970 - 1980 industria textila, industria siderurgica si santierele navale din Franta au fost sustinute pentru a depasi grele perioade de criza; de importante subventii bugetare au beneficiat si intreprinderile siderurgice din Belgia, Marea Britanie si Italia. In SUA, in 1993, concernul industrial Chrysler - amenintat de faliment - a fost sprijinit de statul american printr-un imprumut de circa 1 miliard de dolari; prin interventia statului au fost salvate cele zece mii de locuri de munca ale concernului; SUA sustine puternic si agricultura, dar autoritatile federale acorda sprijin puternic si cercetarii stiintifice si intreprinderilor mici si mijlocii. Ponderea cheltuielilor publice pentru actiuni si obiective economice in totalul cheltuielilor publice si in P.I.B. in 23 de tari dezvoltate si in curs de dezvoltare sunt prezentate in tabelul nr. 1.
1. Bictriceanu Gh. D., Adochitei M. N., Negrea E., Finantele agentilor economici, Editura Economica, Bucuresti, 2001. 2. Brown Lester, Eco-Economia, Editura Tehnica, Bucuresti, 2001. 3. Mosteanu Tatiana, s.a., Finante publice, Editura Universitara, Bucuresti, 2005. 4. Matei Gheorghe, Finante publice, Editura Universitaria, Craiova, 1998. 5. Pirvu Daniela, Radulescu Magdalena, Clipici Emilia, Finante. Relatii si piete financiare, Editura Sitech, Craiova, 2007. 6. Pop Luana Miruna, Politici sociale. Elemente de teorie, analiza si evaluare a politicilor sociale, Editura Economica, Bucuresti, 2005. 7. Toffler Alvin, Al treilea val, Editura Politica, Bucuresti, 1983. 8. Vacarel Iulian, s.a., Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2006. 9. Vacarel Iulian, Politici fiscale si bugetare in Romania, Editura Expert, Bucuresti, 2001. 10. Vacarel Iulian, Politici economice si financiare de ieri si de azi, Editura Economica, Bucuresti, 1996. 11. Vacarel Iulian, Relatii financiare internationale, Editura Academiei Romane, Bucuresti, 1995. 12. Anuarul Statistic al Romaniei, Institutul National de Statistica, Bucuresti, 2007. - ** Ordonanta privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, nr. 57/2002 publicata in M. O. nr. 643/30 august 2002. - ** Guvernul Romaniei, Raport asupra indeplinirii prevederilor Programului de guvernare la doi ani de mandat, martie, 2007.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.