Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață

Licență
9/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 7 fișiere: doc
Pagini : 105 în total
Cuvinte : 25679
Mărime: 152.15KB (arhivat)
Publicat de: Carol Ciobotaru
Puncte necesare: 12

Extras din licență

INTRODUCERE

Economia românească parcurge ultimul deceniu al secolulunostru

însoţită de numeroase probleme economico-sociale şi politice. Transformările produse începînd din 1990 au determinat o serie de mutaţii profunde în economia naţională.

Agenţii economici, atât din sectorul public cât şi din cel privat,au fost puşi în situaţia de a adopta o atitudine specifică condiţiilor impuse de tranziţia la economia de piaţă. Antrenarea activă şi eficientă a acestora în acţiuni de cooperare cu partenerii din ţările dezvoltate, constituie o necesitate pentru ruperea inerţiei, stagnării şi în acelaşi timp, o şansă a supravieţuirii.

Căderea barierelor artificiale de natură ideologică şi a

mecanismeloregalizatoare ale centralismului economic excesiv oferă o premisă favorabilă pentru deschiderea unor noi oportunităţi de cooperare ţărilor în tranziţie. Referindu-se la aceste noi deschideri, reputatul om de ştiinţă H. McMillan de la Universitatea Carleton-Ottawa sublinia că evenimentele din 1989 "au încurajat puternic posibilităţile de cooperare din această zonă … şi că toate aceste ţări sunt acum mult mai deschise pentru cooperare şi investiţii străine directe''.

Comerţul exterior s-a înscris şi el în planul mutaţiilor fundamentale care au caracterizat ultimii ani. Pe de altă parte, tranziţia spre eonomia de piaţă a ridicat şi problema clarificării conceptului de privatizare, căt şi cea a organizării şi funcţionării unităţilor economice de stat, din perspectiva rolului profitului ca element motor al activităţii economice. Necesitatea privatizării a apărut datorită incapacităţii statului de a asigura eficienţa economică a funcţionării producţiei de bunuri şi servicii.

Privatizarea a presupus dezvoltarea mai multor forme de proprietate,dependentă de succesul acestora fiind rezolvarea efectivă a nevoilor fiecărui membru al societăţii şi ale societăţii în ansamblu. Realizarea acesteia a implicat o evaluare corectă a dimensiunii publice a economiei şi desfăşurarea sa ţinând seama de legile pieţei şi sub controlul strict al opiniei publice.

Principalul efect al acesteia ar fi trebuit să fie redresarea producţiei naţionale şi sporirea puternică a competitivităţii produselor indigene, atât pe piaţa internă cât şi pe cea externă, esenţială pentru funcţionarea adecvată a mecanismului economiei naţionale.

În acest context, această lucrare îşi propune să prezinte oportunităţile dar şi dificultăţile întâmpinate de un agent economic privat în încercările sale de a oferi pieţei produse care să satisfacă cerinţele acesteia.

După o evaluare a cadrului macroeconomic specific perioadei de

tranziţie la economia de piaţă, şi implicit a transformărilor produse în comerţul exterior românesc, am încercat să surprindem principalele instrumente aflate la dispoziţia agenţilor economici în vederea desfăşurării cu succes a activităţii de comerţ exterior, insistând asupra posibilităţilor de utilizare ale marketingului direct pentru promovarea pe piaţă a unui produs din import. Studiul de caz ataşat lucrării descrie proiectarea şi realizarea campaniei de marketing direct a firmei Royal York pentru unul dintre produsele sale, Bucătăria Royal.

CAPITOLUL 1.

Comerţul exterior românesc în contextul tranziţiei

la economia de piaţă

1.1. Coordonate macroeconomice ale tranziţiei la economia de piaţă

1.2. Analiza dinamicii şi volumului comerţului exterior românesc al anilor 90

1.3. Analiza structurii comerţului exterior românesc

1.3.1. Structura exporturilor româneşti

1.3.2. Structura importurilor româneşti

1.4. Analiza orientării geografice a comerţului exterior românesc

1.1.Coordonate macroeconomice ale tranziţiei

la economia de piaţă

Procesul tranziţiei la economia de piaţă parcurs de ţările Europei

Centrale şi de Est începând din 1990 reprezintă, prin amploarea sa, cea mai radicală transformare, nu numai în plan politic şi instituţional dar, mai ales, în plan economic şi social.

Unul dintre domeniile economice marcate cel mai profund de ansamblul transformărilor petrecute în ultimii şapte ani îl reprezintă comerţul exterior. De altfel, având în vedere interfaţa asigurată, prin intermediul acestuia, cu celelalte economii naţionale componente ale sistemului economic mondial, se poate afirma că, de fapt, comerţul exterior a îndeplinit chiar misiunea de a orienta transformările produse în economia românească, prin preluarea unor produse sau servicii, a unor standarde de calitate dar, mai ales, a unor sisteme de promovare şi distribuţie ale acestora, consacrate la nivelul pieţelor internaţionale.

Toate acestea au devenit posibile în contextul global al deschiderii economiei româneşti şi al reintegrării acesteia în circuitul economic internaţional. Iată de ce considerăm oportună o scurtă trecere în revistă a macrostructurii economiei româneşti, pentru a încadra adecvat evoluţiile produse în sfera relaţiilor economice dintre aceasta şi economiile altor state precum şi asupra efectelor generate de aceste transformări asupra comerţului exterior românesc.

Preview document

Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 1
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 2
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 3
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 4
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 5
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 6
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 7
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 8
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 9
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 10
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 11
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 12
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 13
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 14
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 15
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 16
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 17
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 18
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 19
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 20
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 21
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 22
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 23
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 24
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 25
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 26
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 27
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 28
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 29
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 30
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 31
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 32
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 33
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 34
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 35
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 36
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 37
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 38
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 39
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 40
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 41
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 42
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 43
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 44
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 45
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 46
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 47
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 48
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 49
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 50
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 51
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 52
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 53
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 54
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 55
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 56
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 57
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 58
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 59
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 60
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 61
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 62
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 63
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 64
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 65
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 66
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 67
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 68
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 69
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 70
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 71
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 72
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 73
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 74
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 75
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 76
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 77
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 78
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 79
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 80
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 81
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 82
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 83
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 84
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 85
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 86
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 87
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 88
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 89
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 90
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 91
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 92
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 93
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 94
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 95
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 96
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 97
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 98
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 99
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 100
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 101
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 102
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 103
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 104
Comerțul Exterior Românesc în Contextul Tranziției la Economia de Piață - Pagina 105

Conținut arhivă zip

  • BIBLIOGRAFIE.doc
  • CAP 1 DOC.doc
  • CAP 2 DOC.doc
  • CAP 3 DOC.doc
  • CAP 4 DOC.doc
  • CONCLUZII.doc
  • INTRODUCERE.doc

Alții au mai descărcat și

Impactul pandemiei de COVID-19 asupra restaurantelor din București

1.Scopul cercetarii Scopul cercetării este analiza impactului pandemiei asupra restaurantelor din București. 2.Obiectivele cercetarii 1. Aflarea...

Analiza componentelor principale

Analiza clusterelor a fost folosita în marketing pentru a servi unei varietati mari de scopuri, incluzând urmatoarele: • Segmentarea pietei. De...

Campanie de Promovare a Vopselurilor în Mediul Rural

CAMPANIE DE PROMOVARE A VOPSELURILOR ÎN MEDIUL RURAL Locatie: comuna Lita, judetul Teleorman, comuna aferenta municipiului Turnu Magurele...

Te-ar putea interesa și

Marketingul Laptelui și Produselor Lactate în România

INTRODUCERE Laptele este primul aliment cu care omul vine în legǎturǎ din prima zi de viaţǎ. Este un aliment indinspensabil vieţii, valoros din...

Relațiile comerciale ale României cu țările europei răsăritene - realități și perspective

Introducere Având in vedere titlul lucrării, am încercat sa relatez pe parcursul acesteia succinte realităti, privind activitatea de comerţ...

Managementul Finanțării și Creditării Comerțului Exterior Românesc

CAPITOLUL 1. ROLUL STATULUI ÎN FINANŢAREA ŞI SPRIJINIREA ACCESULUI FIRMELOR ROMÂNEŞTI PE PIEŢELE INTERNAŢIONALE DE BUNURI ŞI SERVICII La nivelul...

Efectele Rundei Uruguay asupra liberalizării comerțului mondial

1. ROLUL G.A.T.T. IN LIBERALIZAREA COMERTULUI INTERNATIONAL 1.1. Scurt istoric al crearii si organizarii G.A.T.T. 1.1.1 Crearea G.A.T.T. Crearea...

Contabilitatea operațiunilor de import-export

INTRODUCERE Scurt istoric al comertului international. Teorii ale comertului international. Comertuli international a aparut din necesitatea mai...

Strategia relațiilor economice externe ale României în condițiile aderării la U.E.

INTRODUCERE Colapsul regimurilor comuniste din Europa Centrala si de Est si optiunea ferma a acestor state de a adopta modelul economiei libere a...

Comerț exterior și integrarea României în zona euro

Comerț exterior Noțiuni introductive Efectuarea unor analize macroeconomice, pe baza cărora să se evidențieze tendințele de evoluție pe care le...

Politica Comercială a României Înainte și după Aderarea la Uniunea Europeană

Politica economică, este o componentă a mecanismului economic, care constă dintr-un ansamblu de principii, norme şi reguli care stau la baza...

Ai nevoie de altceva?