Cuprins
- Cuvânt înainte
- CAPITOLUL 1. COMPETITIVITATEA – INDICATOR DE REFERINŢĂ ÎN TEORIA ŞI PRACTICA ECONOMICĂ
- 1.1. Consideraţii generale
- 1.2 Competiţia
- 1.3 Principiile competiţiei
- 1.4 Definiţia competitivităţii
- 1.5 Factori de influenţă ai competitivităţii
- 1.6 Criterii de apreciere a competitivităţii
- CAPITOLUL 2. COMPETITIVITATEA ŞI RAPORTUL PREŢ-CALITATE
- 2.1 Calitatea produselor şi serviciilor
- 2.1.1 Definirea calităţii produselor în practica economică
- 2.1.2 Caracteristicile calităţii produselor şi serviciilor
- 2.2 Indicatorii calităţii
- 2.2.1 Sistemul indicatorilor calităţii
- 2.2.2 Indicatorii analitici de apreciere a calităţii
- 2.2.3 Indicatorii sintetici de estimare a calităţii
- 2.2.4 Indicatorul complex al calităţii
- 2.2.5. Alţi indicatori utilizaţi în aprecierea nivelului calitativ al produselor şi serviciilor
- 2.3. Metode de determinare a calităţii produselor şi serviciilor
- CAPITOLUL 3. PREŢUL PRODUSELOR ŞI SERVICIILOR
- 3.1. Preţul şi costul produselor şi serviciilor
- 3.2 Costurile referitoare la calitate
- CAPITOLUL 3. Studiu de caz: CHELTUIELI REFERITOARE LA CALITATE LA SC MECANOSERV SA
- CONCLUZII
- BIBLIOGRAFIE
Extras din licență
Cuvânt înainte
Produsul, după cum este definit conform standardului ISO 9000:2001 (punctul 3.4.2) este «rezultatul unui proces», existând patru categorii generice de produse, şi anume: servicii, software, hardware şi materiale procesate.
Am abordat acest subiect având în vedere atât căi de creştere a calităţii produselor şi serviciilor, cât şi reducerea preţurilor de vânzare a acestora, în special prin reducerea costurilor de producţie. Deşi problematica asigurării calităţii proiectării şi realizării producţiei are o importantă componentă tehnică, am încercat să arătăm în această lucrare că măsurile de natură managerială au o importanţă majoră în stabilirea unui nivel al competitivităţii cât mai mare.
Din punct de vedere managerial, toate cele cinci funcţiuni ale firmei au o importanţă deosebită pentru modul în care întreprinderea, prin produsele şi serviciile oferite, este percepută de către client, pentru gradul de preferinţă al acestuia pentru marca fabricii, deci pentru competitivitatea firmei. Fidelă acestui principiu, lucrarea de faţă propune soluţii de creştere a calităţii şi de reducere a costurilor şi deci a preţului care vizează nu numai cercetarea-dezvoltarea (proiectarea), funcţiunea financiar-contabilă şi cea de producţie (majoritatea autorilor care abordează acest domeniu fac acest lucru) ci mai ales celelalte funcţiuni, cea comercială şi cea de resurse umane.
Am încercat să demonstrăm, de asemenea, că nivelul competitivităţii produselor şi serviciilor unei ramuri, depinde şi de nivelul competitiv al ţării în care sunt produse, identificând o serie de factori ce influenţează acest indicator şi măsuri ce trebuiesc luate la nivel macroeconomic pentru creşterea competitivităţii României prin prisma aderării la Uniunea Europeană.
Stabilirea unui raport judicios între calitatea şi preţul produselor şi serviciilor este doar una din pârghiile de creştere a competitivităţii şi că aceasta trebuie completată şi de măsuri externe firmei, cum ar fi cele legate de sprijinul statului, de aderarea la unele complexe economice regionale, etc.
Ne-am concentrat atenţia, asupra modalităţilor prin care putem atinge acest deziderat prin stabilirea unui raport judicios între calitate şi preţ, indicând o serie de metode practice de determinare a acestui raport precum şi măsuri concrete de influenţare a sa în sens pozitiv.
CAPITOLUL 1. COMPETITIVITATEA – INDICATOR DE REFERINŢĂ ÎN TEORIA ŞI PRACTICA ECONOMICĂ
1.1. Consideraţii generale
Gradul de preferinţă a unei persoane sau grup de persoane pentru un produs sau serviciu dintr-o anumită categorie ţine de o serie de caracteristici, de natură obiectivă sau subiectivă, pe care persoana sau grupul le sesizează sau le aşteaptă de la acesta, caracteristici care, luate în ansamblu, dau o cotă de preferinţă nu întotdeauna comensurabilă. Face parte din natura umană tendinţa de a compara, a raporta, a întocmi clasamente sau a ierarhiza după anumite criterii, entităţi de acelaşi tip.
O noţiune cheie în acest context este competiţia - fenomen obiectiv, prezent întotdeauna în lumea înconjurătoare, caracteristic nu numai vieţii economice, ci şi sferei socialului. Întâlnim competiţie în politică, în cultură, în poziţionarea socială, în ceea ce priveşte satisfacerea nevoilor de comunicare, de exprimare ori de cunoaştere socială.
Ca stare naturală, competiţia stă la baza selecţiei. Acelaşi lucru se întâmplă şi în mediul economic, unde generează progres. Într-un sens mai larg, ea se supune legii conservării din fizică: aşa cum energia nu se creează şi nu se distruge, ci doar se transformă, şi competiţia, neputând fi creată sau distrusă, ea doar se transformă, şi dacă ea dispare dintr-o anumită zonă a vieţii, ea reapare în chip legic, în mod necesar, în aceeaşi "cantitate", în altă zonă.
Un alt adevăr fundamental despre competiţie este exprimat în cultura economică anglo-saxonă, şi anume că aceasta este un joc cu învingători şi învinşi. De aici rezultă că, deşi nu putem spune despre competiţie că este bună sau rea, efectele sale vor fi în mod necesar bune pentru unii şi rele pentru alţii.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Competitivitatea Privita prin Prisma Raportului Pret-Calitate.doc