Competitivitatea Tarilor din Uniunea Europeana

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 2 
Cap.1 De la avantajul competitiv la teoria avantajului comparativ 4 
1.1 Teoria avantajului comparativ 5 
1.2 Avantajul competitiv 6 
1.3 Avantajul competitiv - mit sau realitate? 10
Cap. 2 Competitivitatea economiei europene 19 
2.1 Locul UE in competitia globala 19
2.2 Competitivitatea principalelor tari din lume 24
2.3 Anuarul Competitivitatii Mondiale 2010 28
Cap. 3 Competitivitatea Romaniei 30
3.1 Unde se afla Romania din punct de vedere al competitivitatii 
in ultimii ani? 30
3.2 Competitivitatea Romaniei in anul 2011 39
3.3 Evolutia schimburilor comerciale dintre SUA si Romania 40 
Concluzii 45
Bibliografie 47


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
De-a lungul timpului, economistii si-au pus o serie de intrebari legate de legitatile care stau la baza schimbului dintre tari. Astfel, raspunsul la problematizari cum ar fi: ,,De ce exista comert international?", ,,Care sunt factorii ce determina specializarea in relatiile internationale?", ,,Ce are de castigat o tara facand comert?", ,,Care sunt factorii ce determina avantajele detinute de o anumita tara in relatiile cu partenerii sai comerciali?"- au inceput sa reprezinte elemente cheie pentru dezvoltarea teoriei comertului international. 
Teoria avantajului competitiv si, mai ales cea a avantajului comparativ a provocat o revolutie in ceea ce priveste rolul comertului exterior la cresterea bunastarii tarilor participante. 
In acest context, la sfarsitul anilor '80 a aparut teoria avantajului competitiv, perioada in care au avut loc tot mai multe transformari in economia mondiala, care au impus folosirea altor teorii care sa explice fluxurile cu bunuri si servicii dintre tari. Dintre aceste transformari, enumeram: manifestarea concurentei imperfecte, existenta economilor de scara, comertul intra-ramura, progresul tehnic, tendintele tot mai accentuate de integrare economica . 
Din momentul aparitiei primelor studii, pana in prezent, literatura de specialitate a abundat de lucrari care au incercat sa defineasca si sa masoare avantajul competitiv, atat la nivel de economie nationala, cat si la nivel de ramura sau intreprindere. La mijlocul anilor '90, s-au infiintat diverse institute de profil menite sa clarifice semnificatia termenului si sa ierarhizeze economiile, in functie de competitivitatea lor. Cu toate ca nici in prezent nu exista o definitie standard a avantajului competitiv, de foarte multe ori, acest termen este folosit de catre teoreticieni sau politicieni pentru adoptarea unor masuri de politica economico-sociala. Din aceste motive, am considerat ca tema aleasa este una extrem de incitanta si actuala. Motivatia alegerii temei a reprezentat-o, pe langa elementele anterioare si, dorinta de a avea un real aport la intelegerea mai buna a fenomenului. 
Obiectivele lucrarii sunt urmatoarele: 
- prezentarea evolutiei teoriilor traditionale ale comertului international; 
- analiza cat mai aprofundata a noilor abordari cu privire fluxurile cu bunuri si servicii dintre tari; 
- evidentierea noilor tipare ale comertului dintre tari, respectiv a factorilor pe baza carora are loc specializarea in productie si comert; 
- studiul atent al opiniilor cu privire la conceptele de ,,avantaj competitiv" si ,,avantaj comparativ", asa cum se gasesc ele in literatura de specialitate; 
- accentuarea aportului adus de lucrarile lui Michael Porter la intelegerea conceptelor anterior mentionate; 
- realizarea unei analize critice a acestor puncte de vedere si exprimarea opiniei cu privire la semnificatia termenilor; 
- impactul competitivitatii nationale, atat in ceea ce priveste economia Romaniei, cat si a altor economii din Uniunea Europeana, precum si SUA.
Lucrarea de licenta cu numele "Competitivitatea tarilor din Uniunea Europeana" a fost structurata in trei capitole, dintre care primele doua au un caracter preponderent teoretic, iar ultimul-unul aplicativ.
Primul capitol se intituleaza " De la avantajul comparativ la teoria avantajului competitiv".In acest capitol se prezinta campul conceptual privind notiunea de ,,competitivitate" prin efectuarea unui studiu al definitiilor profesioniste ce au
studiat acest concept si elaborarea unei variante actualizate de definire a notiunii de ,,competitivitate".
Al doilea capitol, intitulat "Competitivitatea economiei europene", reflecta evolutia indicelui de competitivitatea in tarile europene, fiind luat in considerare de companii in planurile de investitii internationale.
"Competitivitatea Romaniei" este cel de-al treilea capitol, care prezinta situatia Romaniei, din punct de vedere al competitivitatii in ultimii ani, situatie ce este foarte importanta de monitorizat, in principal in cazul economiei Romaniei, a carei evolutie este dependenta de cererea externa neta si de fluxurile de investitii straine directe.
Ultima parte a lucrarii este reprezentata de "Concluzii" referitoare la masuri de imbunatatire in perspectiva, a avantajului competitiv in Romania.
CAP. 1 DE LA AVANTAJUL COMPARATIV LA TEORIA AVANTAJULUI COMPETITIV
Filosofia cresterii competitivitatii economice a tarilor membre ale Uniunii Europene s-a gasit concretizarea intr-o serie de documente deosebit de importante pentru strategia preconizata.
,,Consiliul European de la Lisabona, din martie 2000, a plasat conceptul de competitivitate in centrul politicilor comunitare si a stabilit obiectivul de transformare a Europei in cea mai competitiva si dinamica economie bazata pe cunoastere. Printre principalele obiective ale strategiei elaborate se inscriu: cresterea unui cadru favorabil pentru intreprinderi; stimularea spiritului antreprenorial; sprijinirea inovarii prin crearea unui cadru de reglementare favorabil; utilizarea tehnologiilor informationale si de comunicatii."
Consiliul European de la Goteburg, din iunie 2001, a definit Strategia pentru dezvoltarea durabila, care acorda o importanta deosebita, in cadrul trinomului crestere economica - incluziune sociala - protectia mediului, urmatoarelor obiective: cadrul favorabil pentru intreprinderile mici si mijlocii; strategiile competitive ale firmelor; utilizarea durabila a resurselor; asigurarea unui mediu competitiv deschis.
Consiliul European de primavara de la Bruxelles, martie 2004, a subliniat drept conditii absolut necesare pentru dezvoltare si crestere:inovarea; promovarea culturii antreprenoriale; stimularea IMM; eco - tehnologiile.
Comisia pentru strategia revizuita, din februarie 2005, reintereaza urmatoarele obiective: stimularea initiativei antreprenoriale; atragerea de surse de finantare suficiente pentru noile afaceri (fonduri de risc); crearea de facilitati pentru inovare si eco-inovare; sporirea investitiilor in educatie si pregatire profesionala; utilizarea tehnologiilor informationale si de comunicatii; utilizarea durabila a resurselor.
Propunerea Comisiei Europene de Decizie a Parlamentului European si a Consiliului pentru stabilirea Programului - cadru pentru competitivitate si inovare (2007 - 2013, aprilie 2005), mentioneaza urmatoarele obiective: imbunatatirea competitivitatii companiilor, in special IMM; promovarea inovarii si a eco-inovarii; accelerarea dezvoltarii unei societati informationale competitive si inovatoare; promovarea eficientei energetice si a surselor noi si regenerabile de energie.
Toate documentele de mai sus, contureaza o paradigma noua a dezvoltarii economiei care se bazeaza pe conceptul de avantaj competitiv, aflat la distanta de teoria avantajului comparativ, acceptata pe scara larga in perioadele anterioare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Competitivitatea Tarilor din Uniunea Europeana.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!