Concurenta - Practici Anticoncurentiale - Pozitia Dominanta de Monopol

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 4
Cap. I Concurenta 5
1.1. Definirea Concurentei 5
1.2. Obiectivele concurentei 5
1.3. Mecanismele concurentei 6
Cap. II Tipuri de concurenta 8
2.1. Strategia pe tipuri ale concurentei 8
2.2. Concurenta perfecta 8
2.2.1. Premisele concurentei perfecte 9
2.2.2. Concurenta pura si perfecta 10
2.3. Concurenta imperfecta 10
2.3.1. Forme de manifestare a concurentei imperfecte 10
2.4. Caracteristici ale concurentei imperfecte 11
Cap. III Practici anticoncurentiale 12
3.1. Definirea practicilor anticoncurentiale 12
3.2. Concurenta loiala si practicile anticoncurentiale interzise 12
3.3. Practici anticoncurentiale interzise prin lege 13
3.4. Strategii anticoncurentiale 13
3.5. Practici verticale anticoncurentiale 14
Cap. IV Pozitia dominanta 16
4.1. Definirea pozitiei dominante 16
4.1.1. Componente ca abuz de pozitie dominanta 17
4.1.2. Detectarea practicilor anticoncurentiale 17
4.1.2.1. Mijloacele de detectare a practicilor anticoncurentiale 17
4.2. Pozitia dominanta de monopol 18
4.2.1. Factorii care limiteaza monopolul absolut 18
4.2.2. Cazuri de piete monopol 18
4.3. Monopolul economic 20
4.3.1. Competitia de monopol 22
4.3.2. Discriminarea monopolista 22
4.3.3. Monopolul si monopsonul 24
4.4. Practici monopoliste 25
4.4.1. Acorduri monopoliste interzise 25
4.4.2. Acorduri monopoliste permise 25
4.4.3. Interzicerea abuzului de pozitie dominanta 26
4.4.4. Interzicerea concentrarii manifestate a puterii economice 26
Cap. V Monopolul 27
5.1. Monopolul bilateral 27
5.2. Pretul in situatia de monopol 29
5.3. Concurenta monopolistica 31
5.4. Pretul de monopol 32
5.4.1. Pretul de monopol determinat pornind de la piata 32
5.4.2. Pretul de monopol determinat pornind de la firma 33
5.4.2.1. Echilibrul monopolului pe termen scurt 34
5.4.2.2. Echilibrul monopolului pe termen lung 34
5.5. Intelegeri intre operatorii economici 35
5.5.1. Conceptul de cartel 35
Cap. VI Reglementarea concurentei 37
6.1. Legea Concurentei. Obiective 37
6.2. Reglementarea protectiei concurentei in Romania 38
6.3. Practicile anticoncurentiale sanctionate de Legea Concurentei; intelegeri si abuz de pozitie dominanta 39
6.3.1. Intelegerile intre intreprinderi 39
6.3.2. Abuzul de pozitie dominanta 40
6.3.3. Fuzionarile si alte forme de "concentrari" intre intreprinderi 41
6.4. Legea Concurentei 41
6.5. Dreptul concurentei comerciale 42


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Viata economica contemporana este o lume a preturilor. Fie ca este cumparator, fie ca este vanzator, agentul economic trebuie sa-ti orienteze comportamentul pornind de la specificul procesului de formare a pretului.
O economie de piata este de neconceput fara concurenta, care este o insusire a economiei de piata, a pietei in general, manifestandu-se plenar in stadiul matur al capitalismului.
Concurenta este considerata calea de satisfacere a intereselor tuturor participantilor la viata economica, pentru ca concurenta este prezentata ca o confruntare deschisa, in care vanzatorii si cumparatorii urmaresc sa-si amelioreze piata.
Concurenta este o competitie, o intrecere (din limba franceza), o lupta intre agentii economici, din care ies invongatori cei mai buni.
Procesul de tranzitie depinzand de concurenta in termeni de produs - piata, rolul ii revine politicii concurentei in economiile in tranzitie. Baza aplicarii eficiente a unei legi privind concurenta, parte esentiala a "constitutiei economice" a unei tari o reprezinta delimitarea pietelor relevante, a caror identitate echivaleaza cu identificarea produselor care se pot substitui unul altuia, deci care se concureaza.
Politica concurentiala reprezinta o parte importanta din politica economica si industriala si devine din ce in ce mai proeminenta, pe masura ce piata interna se completeaza.
Folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante constituie o forma de manifestare a practicilor anticoncurentiale, alaturi de intelegeri, decizii si practici concertate.
Lucrarea de fata are drept scop definirea concurentei, practici anticoncurentiale si poziaia dominanta de monopol.
O intreprindere care detine monopolul unui produs pe piata va avea un inalt grad de autonomie in privinta preturilor. Pe masur ce numarul concurentilor creste, are loc o diminuare a acestei autonomii. Intre cele doua situatii, respectiv cea de monopol si cea a concurentei pure, se poate intalni situatia de oligopol.
Concurenta prin intermediul mecanismului deducerii descentralizata, da posibilitatea agentilor economici sa-si imbunatateasca standardul de viata.
I CONCURENTA
Concurenta nu este altceva decat forma activa a liberei initiative.
Concurenta este o manifestare a economiei de piata, in care existenta unui singur producator, practic, devine irealizabila. Se concretizeaza in comportamentul individualizat al agentilor economici din aceeasi ramura, sector sau domeniu de activitate, supus obiectivului molimizatii profitului.
1.1. Definirea concurentei
Definind-o ca o confruntare specifica dintre agentii economici vanzatori, respectiv ofertanti pentrua atrage de partea lor clientela, CONCURENTA a cunoscut in ultimele decenii forme extrem de sofisticate.
Concurenta exercita o presiune permanenta pentru scaderea pretului, restringerea costurilor de productie si comprimarea pietei deoarece cantitatea ceruta de consumator este cu atat mai mare cu cat pretul este mai mic.
Este frecvent intalnita in economia de piata si se desfasoara intr-un anumit mod cand este vorba de piata monopolista. Concurenta in afara pretului se desfasoara intre agemtii economici ofertanti, folosindu-se metode si instrumente specifice: reclama, forma de prezentare a produsului etc. Concurenta reprezinta confruntarea deschisa, rivalitatea dintre agentii economici vanzatori - ofertanti, pentru a atrage de partea lor clientela. Exprima comportamentul specific al tuturor subiectilor de comportament, proprietate ce se realizeaza diferit in functie de cadrul concurential si particularitatile diverselor piete.
Una dintre caracteristicile generale ale concurentei este aceea cand una sau mai multe persoane se straduiesc sa realizeze un anumit obiectiv si ca realizarea acestui obiectiv de catre una dintre persoane determina, dar nu o exclude din sfera de activitate.
Din punct de vedere economic, concurenta este intotdeauna legata de tranzactii de piata, de cerere si de oferta, de procesul schimbului. Se poate spune ca exista concurenta economica, daca concumatorul poate alege intre mai multe alternative si poate alege alternativa cea mai convenabila. Concurenta este strans legata de libertatea de a alege.
Fiecare agent economic este preocupat pentru conducerea activitatii sale astfel incat firma lui sa fie cea mai competitiva, iar castigul net cel mai bun. Problema concurentei reprezinta interes in primul rand pentru producatori, dar ea se manifesta si intre consumatori.
1.2. Obiectivele concurentei
Concurenta desemneaza o anumita situatie a pietei in raport de o serie de variabile si anume: numarul si talia vanzatorilor si cumparatorilor, gradul de diferentiere a bunurilor care satisfac nevoile umane, gradul de transparenta a pietei, gradul de mobilitate al factorilor de productie, facilitati sau restrictii la intrarea in ramura, gradul de libertate a determinarii preturilor raportul cerere si oferta.
Concurenta, forma activa a liberei initiative reprezinta confruntarea deschisa, rivalitatea dintre agentii economici (vanzatori - ofertanti) pentru a atrage de partea lor clientela (cumparatori - solicitanti), in scopul obtinerii de profituri maxime pentru primii si satisfacerea nevoilor in cazul consumatorilor. Ea se desfasoara prin intermediul unor instrumente ale luptei de concurenta specifice, de natura economica si extraeconomica.
Prin efectele pe care le declanseaza, concurenta se poate situa printre legile cele mai importante ale reglarii vietii economice, ale realizarii progresului tehnico - economic al societatii.
Concurenta are loc atunci cand exista libertatea de a patrunde pe o piata si cand, in acelasi timp, pe acea piata exista mai multi vanzatori alternativi. Concurenta poate avea loc intre firme mari sau firme mici, firme rivale putand intra in competitie pe piete locale, regionale, nationale sau chiar pe piete mondiale.


Fisiere in arhiva (3):

  • Bibliografie.doc
  • Concurenta - Practici Anticoncurentiale - Pozitia Dominanta de Monopol.doc
  • Cuprins.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!