Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: pdf
Pagini : 68 în total
Cuvinte : 24354
Mărime: 478.98KB (arhivat)
Publicat de: Timotei Manole
Puncte necesare: 8
Universitatea din Bucureşti Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială Specializarea MRU

Cuprins

  1. REZUMAT 4
  2. INTRODUCERE 5
  3. CAPITOLUL I 6
  4. I. 1. PERFORMAREA UNEI RUTINE DE MUNCÃ 6
  5. I.2. ECHIPE sI LEADERSHIP ÎN ORGANIZAtII 8
  6. I. 2. 1. FORMAREA ECHIPELOR DIN PERSPECTIVA MANAGEMENTULUI CONFLICTELOR 9
  7. I. 2. 2. PRACTICI ORGANIZAtIONALE PENTRU REDUCEREA CONFLICTELOR 10
  8. I. 2. 2.1 EFECTE ALE EXERCITÃRII AUTORITÃtII 11
  9. CAPITOLUL II 12
  10. II.1. ROLURI sI ACTORI ÎN ORGANIZAtIE 13
  11. II.1.1 PERFORMERI EXECUTANtI 14
  12. II.1.2. PERFORMERI DECIDENtI 16
  13. II.1.3. REGIZORI 17
  14. CAPITOLUL III 19
  15. III. 1. CONFLICTE INTER-ROLURI 19
  16. III. 2. CONFLICTUL INTER-ACTORI 21
  17. III. 3 ROLUL REGIZORULUI ÎN ESCALADAREA CONFLICTULUI 24
  18. III. 4. ROLUL REGIZORULUI ÎN APLANAREA CONFLICTULUI 24
  19. III. 4. 1. RÃSPUNSUL MANAGERIAL LA PROBLEMA CONFLICTULUI 26
  20. III. 4. 2. RÃSPUNSUL DRAMATURGIC LA SITUAtIA CONFLICTUALÃ 29
  21. CAPITOLUL IV - SPAtIALITATEA CONFLICTULUI 29
  22. IV. 1. REGIUNI DE PERFORMARE A CONFLICTULUI 29
  23. IV. 2. REGIUNI DE MENtINERE A SITUAtIEI/IMAGINII PROIECTATE 32
  24. IV. 2. 1. Culisele si rezolvarea situatiilor conflictuale 33
  25. IV. 2. 1. 1. Lipsa culiselor si escaladarea conflictului 34
  26. IV. 2. 1. 2. Regizorul culiselor si regizorul regiunii expuse 35
  27. IV. 3. CONFLICT, ACTORI sI ROLURI ÎN REGIUNI 36
  28. CAPITOLUL V- CERCETAREA 39
  29. V.1 DESIGNUL CERCETÃRII sI INTERPRETAREA REZULTATELOR 39
  30. V. 2. CONCLUZII 57
  31. V.3. CONTRIBUtII PROPRII 58
  32. V. 4. REFLECtII PERSONALE sI RECOMANDARI PENTRU CERCETÃRI VIITOARE 59
  33. V. 4. 1 Recomandãri 59
  34. BIBLIOGRAFIE 61

Extras din licență

Rezumat

Lucrarea de licentã cu titlul ,,Conflictul în organizatii din perspectiva dramaturgicã-

Studiu într-un supermarket” încearcã o abordare din perspectiva sociologiei dramaturgice a

problemei conflictului în organizatii. Pentru a ajunge la identificarea mediului organizational cu

mediul scenografic-dramaturgic, este necesar sã cunoastem corespondentul dramaturgic al

fiecarui aspect din organizatii, ducand discursul spre situatiile cu potential conflictual.

Primul aspect discutat este cel legat de munca în organizatii. În primul capitol discutãm

de diverse aspecte ale muncii, de lucrul în echipã, de formarea echipelor si le vom încadra

teoretic în cadrul conceptual al managementului conflictelor.

În al doilea capitol se realizeazã suprapunerea teoriei dramaturgiei sociale a lui Erving Goffman

peste principalii actanti din supermarket. Astfel, vom discuta despre actori, roluri, performare.

Actorii sunt catalogati ca fiind performeri decidenti si performeri executanti în functie de nivelul

rãspunderii fiecãruia.

Intereseazã în continuare caracterizarea conflictelor care apar între actori ca urmare a

interferentelor fatadelor de rol, personalitãtilor, motivatiilor, intereselor membrilor. Un alt

conflict abordat este cel dintre actori-membri si actori ne-membri care va fi dezbãtut atât din

perspectiva managementului cât si din cea a dramaturgiei sociale.

Cunoscând actorii si cauzele aparitiei conflictelor, pentru a bifa un alt element goffmanian ce

priveste scenografia, vom aborda în capitolul al patrulea zonalitatea conflictului, mai exact unde

apare în spatiul fizic al supermarketului si unde este rezolvat. Acest aspect este deosebit de

important pentru a vedea dacã se confirmã supozitia conform cãreia situatiile discrepante cu

asteptãrile publicului sunt performate în ,,culise”.

În ultima parte a lucrãrii este cuprinsa partea de cercetare. Pentru aceasta a fost proiectatã

o cercetare calitativã, printr-o metodã descriptivã sustinutã si aplicatã printr-un instrument

adecvat studiului: fisa de observatie. Aceasta este conceputã într-o manierã originalã, definitivatã

în urma consultãrii cu subiectii observatori.

Teoria centralã a studiului este cea a dramaturgiei sociale care prin apelul la managementul

impresiilor devine aplicabilã în orice institutie socialã. Pornind de la aceasta, în cuprinsul lucrãrii

se vor împleti teorii ale managementului, conflictelor, muncii emotionale, cu trimiteri la

dramaturgia socialã a conflictului.

Rezultatele obtinute în urma colectãrii informatiilor au confirmat întrebãrile de cercetare

si asertiunile fãcute referitor la conflictul în supermarket. Instrumentul de cercetare s-a pliat

corespunzãtor peste specificul temei, ducând la o bunã cunoastere a unor aspecte putin discutate

si abordate legate de situatiile conflictuale din mediul organizational.

5

Introducere

A munci într-o organizatie înseamnã mai mult decât a îndeplini sarcinile trasate si de a

respecta un regulament de ordine interioarã. Lucrul în organizatii implicã interactiune între

membri, implica conflict, echipe, coeziune, satisfactie sau tensiune. Fãrã aceste aspecte nici o

organizatie nu poate fi conceputã, neluarea în considerare a acestor aspecte va conduce cu

sigurantã la esec sau lipsa de performantã. Astfel, o bunã cunoastere a mediului de lucru, sub

toate aspectele sale nu poate fi decât de bun augur. Asta am încercat si noi în aceastã incursiune

în mediul de lucru al Supermarketului, cadrul de referintã fiind dat de teoria dramaturgiei sociale.

Am presupus posibilitatea unei suprapuneri clare a rolurilor si actorilor din dramaturgia socialã

peste functiile, rolurile, actorii, regiunile din supermarket. Pentru a materializa întrebarile de

cercetare, am construit un instrument-o fisã de observatie care a raspuns eficient intentiilor

noastre de studiu.

Desi literatura de specialitate abundã pe tematica conflictului, sunt rare trimiterile la

dramaturgia socialã. În urma rezultatelor obtinute, sugerãm ca folosirea acestei perspective sã fie

îmbrãtisatã si de alti cercetãtori întrucât oferã o imagine ineditã asupra realitãtii din Supermarket

în ce priveste zonalitatea conflictului, existenta unor zone de rezolvare a acestuia si mai exact a

unor zone de retragere atunci când apar tensiuni. Aceasta nu implicã ca recomandare de strategie

de abordare a conflictului- evitarea sau ocolirea, ci sugereazã o lãrgime a spatiului de actiune, cu

spatiu de temperare, control.

Credem cã argumentele teoretice aduse îsi gasesc corespondent în partea de cercetare,

fisa de observatie sintetizand aspectele generale din cadrul teoretic. În încheiere, tinem sã

scoatem în evidentã importanta lui Erving Goffman pentru sociologia ultimului secol,

perspectivele pe care dramaturgia socialã le deschide sunt inedite si propun o altfel de abordare a

vietii sociale, aplicabilã oricãror institutii. Sperãm ca parcurgerea acestei lucrari sã va ofere o

lecturã placutã, sã vã adânceascã si diversifice ideile de cercetare si cunoastere în domeniul

stiintelor sociale.

Multumesc Doamnei Profesor Dr. Manuela Sofia Stãnculescu pentru suportul acordat în

alegerea temei, documentare si elaborarea instrumentului de cercetare precum si pentru corectura

si adecvarea ideilor la tema aleasã.

6

Capitolul I

I. 1. Performarea unei rutine de muncã

,,Munca este exercitarea efortului si aplicarea cunostintelor si a aptitudinilor în vederea

realizãrii unui scop” (Michael Armstrong, MRU, Ed. Codecs, Bucuresti, 2003).

Oamenii muncesc pentru asi procura cele necesare traiului si conditiilor de existentã dar si pentru

atragerea unui set de satisfactii ce vin odatã cu calitatea de angajat: prestigiu personal,împlinire

personalã, recunoastere socialã, sansa de a utiliza/dezvolta capacitãtile/cunostintele. Un alt motiv

deosebit de important pentru care oamenii muncesc si intra în competitie este sansa de a exercita

o autoritate pe care munca o oferã. Dincolo de acest aspect, teoria relatiilor umane a demonstrat

importanta celorlalti angajati si a contextului de muncã în evaluarea unui loc de muncã si

pãstrarea acestuia. Astfel putem spune cã un loc de muncã este o sursã de capital social, de

prietenii, cunostinte- persoane cu care individul relationeazã si interactioneazã.

Preview document

Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 1
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 2
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 3
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 4
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 5
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 6
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 7
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 8
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 9
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 10
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 11
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 12
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 13
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 14
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 15
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 16
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 17
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 18
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 19
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 20
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 21
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 22
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 23
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 24
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 25
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 26
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 27
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 28
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 29
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 30
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 31
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 32
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 33
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 34
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 35
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 36
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 37
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 38
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 39
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 40
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 41
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 42
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 43
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 44
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 45
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 46
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 47
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 48
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 49
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 50
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 51
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 52
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 53
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 54
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 55
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 56
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 57
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 58
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 59
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 60
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 61
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 62
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 63
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 64
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 65
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 66
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 67
Conflictul în Organizații din Perspectiva Dramaturgică - Pagina 68

Conținut arhivă zip

  • Conflictul in Organizatii din Perspectiva Dramaturgica.pdf

Alții au mai descărcat și

Managementul Conflictelor - Analiza unui Conflict în Cadrul Salve Finance

CAPITOLUL 1. CONFLICTUL ŞI IMPLICAŢIILE ACESTUIA 1.1. Definiţie Conflictul este o stare de fapt omniprezentă, nu există zonă a realităţii sociale...

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Ai nevoie de altceva?