Consecintele Estimate ale Aderarii Republicii Moldova la Uniunea Europeana

Extras din licenta Cum descarc?

Aderarea la Uniunea Europeana schimba automat in bine statutul regional si european al Republicii Moldova.
Formarea Uniunii Europene (UE) reprezinta, dupa noi, unul dintre cele mai importante rezultate benefice ale omenirii, in primul rand a popoarelor Europei, din ultimele doua milenii.
Chiar daca putem gasi si anumite similitudini in istorie, totusi UE este o constructie unicala si fara precedent de state, o uniune in care fiecare tara/popor doreste sa fie si sa aiba parte. Din 2004 UE este cel mai mare pol economic mondial, devansand SUA dupa marimea absoluta a Produsului Intern Brut (PIB) cu peste 3% in acel an.
De aceea, decizia unanima a Parlamentului Republicii Moldova (din 2005) privind integrarea noastra in UE a fost mai mult decat fireasca, desi intarziata, de exemplu, comparativ cu tarile baltice, statele Europei Centrale si de Est (ECE). ,,Lungimea drumului" spre UE, durata tratativelor respective variaza de la o tara la alta. De exemplu, Turcia a initiat acest proces inca in anul 1962 si pana in prezent (dupa cca. 46 ani de negocieri) inca nu a reusit sa obtina calitatea de stat membru. In schimb, alte tari mici (Slovacia, Estonia, Lituania, Letonia, Slovenia etc.) au reusit acest lucru doar in cativa ani. Rezultatele aderarii acestora chiar dupa trei-patru ani sunt de invidiat. PIB-ul pe cap de locuitor al acestor state cu mult (cu 50-100%) devanseaza cel atins in Federatia Rusa, numita anterior ,,prima printre egale" (in cadrul ex-URSS, iar acum in CSI). De exemplu, conform datelor BM, in 2005, venitul national brut (la PPC) a constituit in aceasta tara 10 640 USD, in timp ce in Letonia - 13 480 USD, Lituania - 14 220 USD, Slovacia -15 760 USD, Slovenia - 22 160 USD. In anii urmatori decalajele au sporit. Pe de alta parte, toate tarile in cauza (membre ale UE) au depasit cu mult nivelul maxim de dezvoltare de pana la trecerea la noile relatii economice. Tarile din spatiul CSI in fond nu au reusit acest lucru. Exista doar cateva exceptii, bazate pe dezvoltarea extensiva curenta a industriei primare (extractive). De exemplu, Azerbaidjanul, urmare a extractiei rapide a hidrocarburilor, in ultimii ani a avut cele mai mari ritmuri de dezvoltare economica si, in consecinta, a depasit nivelul maxim de dezvoltare de pana la etapa de tranzitie.
Accelerarea aderarii Republicii Moldova la UE ar avea doar consecinte pozitive . Acestea, dupa noi, vor fi atat imediate, cat si pe termen mediu si lung. De exemplu, aderarea in 2009 a Republicii Moldova ar putea avea, incepand chiar imediat sau cu anul 2010, urmari benefice si semnificative pentru intreaga populatie, pentru absolut toti cetatenii ei.
1. Aderarea la UE schimba automat in bine (si inca pana la aderare) statutul regional si european al RM. Dupa importanta sa, evenimentul in cauza poate fi comparat cu adoptarea Declaratiei Suveranitatii ( 23 iunie 1990 ) si Declaratiei de Independenta ( 27 august 1991 ), poate chiar mai semnificativ. Daca acestea din urma au avut (ori au ) o semnificatie preponderent politica, cu posibilitati majore potentiale externe, dar nevalorificate inca pe parcursul a aproape doua decenii, atunci integrarea in UE va avea, in primul rand, consecinte economico-financiare semnificative, rapide si evident palpabile de catre intreaga populatie, indiferent de varsta, etnie, stare sociala etc. Moldova nu ar trebui ,,sa inventeze" mai multe lucruri, ci doar sa se conforme normelor existente ale UE. Daca actualmente Moldova este adeseori confundata cu (insulele) Maldive, din Oceanul Indian, atunci aderarea la principala formatiune de state din lume ar readuce-o firesc in Europa. Orice persoana cu un nivel mediu de pregatire economico-geografica cunoaste UE si tarile membre ale acestei comunitati. Evident, se va schimba atitudinea si tratamentul Republicii Moldova ca stat din partea oricaror terti. Estonia cu o populatie de patru ori si ceva mai mica, decat RM, are un raiting european si international superior celui detinut de Moldova anume datorita faptului ca este membra a UE.
2. Obtinerea statutului de tara membra a UE ar insemna redobandirea de jure a cetateniei europene cu diverse consecinte, in exclusivitate, favorabile. Pentru cetatenii nostri deja aflati in vest ( cca. 350-400 mii persoane, conform diferitor sondaje / estimari ) aceasta ar insemna o posibila intoarcere nestingherita acasa, respectiv, plecarea inapoi la locul de munca provizorie in oricare tara UE, fara consecinte nedorite (juridice, morale etc.) si fara costuri nelegale si excesive. Pentru cei de-acasa ar insemna libera circulatie in cadrul marelui spatiu european ( cu peste 500 mil. locuitori). Cetatenia europeana a moldovenilor ar fi si o liniste mult dorita de actualele autoritati, care negativ reactioneaza la acel aproape un milion de cereri de redobandire a cetateniei romane de catre basarabeni. Pentru cei peste 500 mii moldoveni din Rusia ar insemna o posibilitate reala de a se intoarce ( si de a se integra real in Uniunea Europeana ) si nu doar in Moldova. Amintim, ca in cadrul Uniunii Europene exista fluxul liber de persoane, marfuri si servicii, precum si de capitaluri.
Sondajele petrecute recent de catre specialistii romani au aratat, ca dupa primul an de aderare a acestei tari, mai mult de 1/3 din romanii aflati la munca provizorie peste hotare sunt decisi sa se reintoarca definitiv acasa intr-un termen scurt. Evident, ca aceasta dorinta de revenire fireasca in patrie va fi exprimata si de catre un numar semnificativ de moldoveni, care acum nu pot circula liber. Daca am admite acelasi coeficient ( de revenirea acasa ) si pentru Republica Moldova, aceasta ar insemna ca cca. 250-300 mii cetateni ai RM ( in cazul nostru incepand cu a.2010 ) ar putea lucra pentru economia nationala a Republicii Moldova, cu toate consecintele corespunzatoare economice, sociale etc. Mentionam ca pe parcursul viitorilor cativa ani, din cauza numarului nesemnificativ al angajatilor in totalul populatiei, respectiv semnificativ al pensionarilor, pot aparea probleme majore cu formarea si utilizarea fondului de pensii. In Republica Moldova la un pensionar revine ceva mai putin de doi angajati. Pentru comparatie, mentionam, ca in China aceasta proportie este de sase lucratori la un pensionar. Fara ca statul sa depuna eforturi in acest sens, problema nu poate fi solutionata. Iar nesolutionarea ei va insemna conservarea pensiilor la un nivel mizerabil, cu mult inferior minimului de existenta, mortalitate sporita etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Consecintele Estimate ale Aderarii Republicii Moldova la Uniunea Europeana.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!