Cuprins
- INTRODUCERE 4
- LISTA FIGURILOR ȘI TABELELOR 6
- CAPITOLUL I
- CONSILIEREA ȘCOLARĂ - COMPONENTĂ ÎN FORMAREA PERSONALITĂȚII COPILULUI 7
- 1.1. Delimitări conceptuale 7
- 1.2. Obiectivele consilierii 9
- 1.3. Principiile consilierii 11
- 1.4. Etape ale consilierii 12
- 1.5. Aptitudini necesare consilierului 13
- CAPITOLUL II
- CARACTERISTICILE SITUAȚIILOR DE CRIZĂ 15
- 2.1. Starea de criză 15
- 2.2. Trauma 16
- 2.2.1. Tipologia situaților traumatice 18
- 2.2.2. Factori situaționali și dinamici întâlniți în traume 22
- 2.2.3. Stresul post-traumatic 24
- 2.3. Doliul 26
- 2.3.1. Etapele doliului 27
- 2.4. Experiența pierderii și terapia durerii la copii 28
- CAPITOLUL III
- CERCETARE: CONSILIEREA ELEVILOR CARE AU PIERDUT PE CINEVA DRAG 30
- 3.1. Argument 30
- 3.2. Metodologia cercetării 30
- 3.2.1. Scop, obiective, ipoteze 30
- 3.2.2. Metode și instrumente folosite 31
- 3.2.3. Eșantion și perioadă de desfășurare 31
- 3.3. Desfășurarea cercetării 32
- 3.3.1. Evaluări inițiale 32
- 3.3.2. Consiliere individuală 42
- 3.3.3. Consiliere de grup 55
- 3.4. Rezultate și interpretare 63
- CONCLUZII 65
- BIBLIOGRAFIE 67
- ANEXE 69
Extras din licență
INTRODUCERE
Cu toții știm că moartea va veni la un moment dat atât pentru noi, cât și pentru cei dragi, dar chiar și așa niciodată nu vom fi complet pregătiți pentru confruntarea cu ea.
În momentul în care pierzi o ființă dragă, simți că toată lumea se prăbușește și că nu poți depăși acest moment, că totul este altfel și pare că suferința nu se mai termină. Când pierzi o ființă dragă, brusc sau după o suferință îndelungată, simți că nimeni nu înțelege prin ce treci, îți tot repeți „de ce mi se întâmplă mie una ca asta?“ sau „nu poate fi adevărat“. Vei simți teamă, durere, frică, revoltă.
Lucrarea de față prezintă metodele folosite în consilierea unor elevi ce au trecut printr-o perioadă de traumă, în urma pierderii unui părinte.
Mi-am structurat lucrarea pe trei capitole.
Primele două reprezintă partea teoretică a lucrării, capitolul al treilea fiind aportul personal, concretizat într-o cercetare aplicată unui eșantion de cinci elevi ai Colegiului Economic al Banatului Montan Reșița, unde îmi desfășor activitatea în calitate de consilier școlar.
În Capitolul I am făcut o scurtă incursiune în domeniul consilierii școlare, enumerând obiectivele, principiile și etapele acesteia, precum și principalele aptitudini pe care trebuie să le aibă un bun consilier.
Capitolul II, intitulat ”Caracteristicile situațiilor de criză”, tratează elementele specifice stării de criză, ale traumei și ale doliului. În acest capitol am prezentat și modul în care traversează copiii etapele de pierdere.
Capitolul III l-am rezervat aportului personal, prin efectuarea unei cercetări ce a avut ca scop diminuarea trăirilor negative dobândite de elevi în traversarea traumei (pierderea cuiva drag), prin implementarea unui plan de intervenție și a unui program de consiliere emoțională.
Cu cei cinci elevi din eșantion am făcut atât ședințe de consiliere individuală cât și de grup, pe parcursul semestrului I al anului școlar 2017-2018, pentru că la adolescenți, riscul confruntării cu factorii de stres este mai mare, interacțiunea lor cu mediul devinind mai intensă decât la copii. Au tendința de a reconstrui trauma prin comportamente de risc ce sporesc probabilitatea apariției unor consecințe mai stresante.
La vârsta dată tulburarea de stres post-traumatic se exteriorizează prin reacții impulsive și agresive de conduită exagerate, frica fără temei, plecări de acasă, comportament contradictoriu, probleme cu profesorii, viziuni pesimiste asupra viitorului, auto-rănire, depresie, comportament sexual necorespunzător, delicvență, dependență alcoolică, narcotică, tentative de suicid. Se constată și maturizarea timpurie, schimbări radicale ale atitudinii față de viață ceea ce afectează formarea identității, adoptarea unor reguli periculoase pentru viață.
Programele de consiliere s-au pliat exact pe nevoile acestor tineri, de a nu dezvolta comportamente adictive, de a învăța să se relaxeze în momente de anxietate și de a putea relua contactele sociale, pe baza încrederii în propriile forțe și a ridicării stimei de sine.
În final am prezentat concluziile care se desprind și confirmarea ipotezelor formulate în metodologia cercetării.
Sfera bibliografică vastă și diversificată reprezentând un volum însemnat de materiale, mi-a impus o documentare serioasă și aprofundată pentru elaborarea prezentei lucrări.
Bibliografie
Anderson, E., Introduction to Childhood trauma and implications for caregivers, simpozion National Native Children’s Trauma Center, MSW, 2014
Batog, M., Modalități de intervenție psihologică în cazul tulburării post-traumatice de stres la copii și adolescenți. Suport metodologic pentru psihologii școlari, Academia de Științe a Moldovei, Chișinău, 2015
Băban, A. (coord.) Consiliere educațională. Ghid metodologic pentru orele de dirigenție și consiliere, Editura Psinet, Cluj-Napoca, 2003
Birch A., Psihologia dezvoltării, Editura Tehnică, București, 2000
Dimitriu-Tiron, E., Consiliere educațională, Editura Institutul European, Iași, 2005
Dumitru Ion Al., Consiliere psihopedagogică, Editura Polirom, Iași, 2008
Fischer, G., Dreisser, P., Tratat de psihotraumatologie, Editura Trei, București, 2001
Freud, S., Doliu și melancolie, în Freud, Opere III, Psihologia inconștientului, Editura Trei, București, 2000
Holdevici, I., Psihoterapia anxietății. Editura Dual Tech, București, 2002
Janet, P. L’automatisme psychologique. Essai de psychologie expérimentale sur les formes inférieures de l’activité humaine, Édition complétée, Québec, 2003
Janet, P., L’amnésie et la dissociation des souvenirs par l’émotion, articol publicat în Journal de psychologie normale et pathologique, Première année. N°5, sept-oct 1904
Kubler-Ross, E., Întrebări despre moarte și a muri, Editura ”Elena Francisc Publishing”, 2010
Laplanche, J., Pontalis, J.B., The Language of Psycho-Analysis, Presses Universitaires de France, 1967
Levine, P., Trauma healing. The awakening of the tiger, North Atlantic Books, California,1998
Micleușanu, Z., Cuznețov, L. Bazele consilierii. Ghid metodologic, U.S.E. din Moldova, Chișinău, 2015
Mighiu C., Benga O., Muntean D., Pași în reabilitarea copilului care a suferit o traumă. Ghid pentru terapeuți. Editura. Spiru Haret, Iași, 2009
Mitrofan, I. Psihopatologia, psihoterapia și consilierea copilului. Editura SPER, București, 2001
Mitrofan, I., Buzducea, D., Psihologia pierderii și terapia durerii, Editura SPER, București, 2002
Mogoș, A. Drum prin doliu, Editura Stephanus, București, 2013
Parad, HJ., Preventive casework: Problems and implication. Crisis Intervention, Family Service Association of America, New York, 1965
Pașca, M.D., Povestea terapeutică, Editura Ardealul, Târgu-Mureș, 2004
Racu, I., Sursele anxietății la preadolescenți. În: Psihologie, Pedagogie Specială, Asistență Socială, nr. 4 (21), Chișinău, 2010
Rickley, G., Therese, C., Counseling, theory and practice, Prentice Hall, New Jersey, 1990
Rotschild, B., Corpul își amintește, Editura Herald, București, 2013
Ruppert, F., Traumă, atașament, constelații familiale, Editura Trei, București, 2012
Stăvărache, C.A., Ghid de psihoterapie pentru reducerea conflictelor, Editura Oscar Print, București, 2002
Taylor, J. A., A personality scale of manifest anxiety. Journal of Abnormal and Social Psychology, 1953
Tomșa, G., Consilierea și orientarea în școală, Editura Credis, București, 2000
Turliuc, M.N., Matrean, C., Psihologia traumei, Editura Polirom, București, 2014
Zisook, S., Shuchter, SR., Grief and depression: diagnostic and treatment chalenges, 2001
http://ru.scribd.com/doc/17222313/Introducere-in-Consiliere
Preview document
Conținut arhivă zip
- Consilierea emotionala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag.docx