Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 80 în total
Cuvinte : 23253
Mărime: 1.55MB (arhivat)
Publicat de: Georgeta C.
Puncte necesare: 12
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Conf. Univ. Dr. Dana Gavreliuc
Timisoara
Lucrare grad I învățământ

Cuprins

  1. INTRODUCERE 4
  2. LISTA FIGURILOR ȘI TABELELOR 6
  3. CAPITOLUL I
  4. CONSILIEREA ȘCOLARĂ - COMPONENTĂ ÎN FORMAREA PERSONALITĂȚII COPILULUI 7
  5. 1.1. Delimitări conceptuale 7
  6. 1.2. Obiectivele consilierii 9
  7. 1.3. Principiile consilierii 11
  8. 1.4. Etape ale consilierii 12
  9. 1.5. Aptitudini necesare consilierului 13
  10. CAPITOLUL II
  11. CARACTERISTICILE SITUAȚIILOR DE CRIZĂ 15
  12. 2.1. Starea de criză 15
  13. 2.2. Trauma 16
  14. 2.2.1. Tipologia situaților traumatice 18
  15. 2.2.2. Factori situaționali și dinamici întâlniți în traume 22
  16. 2.2.3. Stresul post-traumatic 24
  17. 2.3. Doliul 26
  18. 2.3.1. Etapele doliului 27
  19. 2.4. Experiența pierderii și terapia durerii la copii 28
  20. CAPITOLUL III
  21. CERCETARE: CONSILIEREA ELEVILOR CARE AU PIERDUT PE CINEVA DRAG 30
  22. 3.1. Argument 30
  23. 3.2. Metodologia cercetării 30
  24. 3.2.1. Scop, obiective, ipoteze 30
  25. 3.2.2. Metode și instrumente folosite 31
  26. 3.2.3. Eșantion și perioadă de desfășurare 31
  27. 3.3. Desfășurarea cercetării 32
  28. 3.3.1. Evaluări inițiale 32
  29. 3.3.2. Consiliere individuală 42
  30. 3.3.3. Consiliere de grup 55
  31. 3.4. Rezultate și interpretare 63
  32. CONCLUZII 65
  33. BIBLIOGRAFIE 67
  34. ANEXE 69

Extras din licență

INTRODUCERE

Cu toții știm că moartea va veni la un moment dat atât pentru noi, cât și pentru cei dragi, dar chiar și așa niciodată nu vom fi complet pregătiți pentru confruntarea cu ea.

În momentul în care pierzi o ființă dragă, simți că toată lumea se prăbușește și că nu poți depăși acest moment, că totul este altfel și pare că suferința nu se mai termină. Când pierzi o ființă dragă, brusc sau după o suferință îndelungată, simți că nimeni nu înțelege prin ce treci, îți tot repeți „de ce mi se întâmplă mie una ca asta?“ sau „nu poate fi adevărat“. Vei simți teamă, durere, frică, revoltă.

Lucrarea de față prezintă metodele folosite în consilierea unor elevi ce au trecut printr-o perioadă de traumă, în urma pierderii unui părinte.

Mi-am structurat lucrarea pe trei capitole.

Primele două reprezintă partea teoretică a lucrării, capitolul al treilea fiind aportul personal, concretizat într-o cercetare aplicată unui eșantion de cinci elevi ai Colegiului Economic al Banatului Montan Reșița, unde îmi desfășor activitatea în calitate de consilier școlar.

În Capitolul I am făcut o scurtă incursiune în domeniul consilierii școlare, enumerând obiectivele, principiile și etapele acesteia, precum și principalele aptitudini pe care trebuie să le aibă un bun consilier.

Capitolul II, intitulat ”Caracteristicile situațiilor de criză”, tratează elementele specifice stării de criză, ale traumei și ale doliului. În acest capitol am prezentat și modul în care traversează copiii etapele de pierdere.

Capitolul III l-am rezervat aportului personal, prin efectuarea unei cercetări ce a avut ca scop diminuarea trăirilor negative dobândite de elevi în traversarea traumei (pierderea cuiva drag), prin implementarea unui plan de intervenție și a unui program de consiliere emoțională.

Cu cei cinci elevi din eșantion am făcut atât ședințe de consiliere individuală cât și de grup, pe parcursul semestrului I al anului școlar 2017-2018, pentru că la adolescenți, riscul confruntării cu factorii de stres este mai mare, interacțiunea lor cu mediul devinind mai intensă decât la copii. Au tendința de a reconstrui trauma prin comportamente de risc ce sporesc probabilitatea apariției unor consecințe mai stresante.

La vârsta dată tulburarea de stres post-traumatic se exteriorizează prin reacții impulsive și agresive de conduită exagerate, frica fără temei, plecări de acasă, comportament contradictoriu, probleme cu profesorii, viziuni pesimiste asupra viitorului, auto-rănire, depresie, comportament sexual necorespunzător, delicvență, dependență alcoolică, narcotică, tentative de suicid. Se constată și maturizarea timpurie, schimbări radicale ale atitudinii față de viață ceea ce afectează formarea identității, adoptarea unor reguli periculoase pentru viață.

Programele de consiliere s-au pliat exact pe nevoile acestor tineri, de a nu dezvolta comportamente adictive, de a învăța să se relaxeze în momente de anxietate și de a putea relua contactele sociale, pe baza încrederii în propriile forțe și a ridicării stimei de sine.

În final am prezentat concluziile care se desprind și confirmarea ipotezelor formulate în metodologia cercetării.

Sfera bibliografică vastă și diversificată reprezentând un volum însemnat de materiale, mi-a impus o documentare serioasă și aprofundată pentru elaborarea prezentei lucrări.

Bibliografie

Anderson, E., Introduction to Childhood trauma and implications for caregivers, simpozion National Native Children’s Trauma Center, MSW, 2014

Batog, M., Modalități de intervenție psihologică în cazul tulburării post-traumatice de stres la copii și adolescenți. Suport metodologic pentru psihologii școlari, Academia de Științe a Moldovei, Chișinău, 2015

Băban, A. (coord.) Consiliere educațională. Ghid metodologic pentru orele de dirigenție și consiliere, Editura Psinet, Cluj-Napoca, 2003

Birch A., Psihologia dezvoltării, Editura Tehnică, București, 2000

Dimitriu-Tiron, E., Consiliere educațională, Editura Institutul European, Iași, 2005

Dumitru Ion Al., Consiliere psihopedagogică, Editura Polirom, Iași, 2008

Fischer, G., Dreisser, P., Tratat de psihotraumatologie, Editura Trei, București, 2001

Freud, S., Doliu și melancolie, în Freud, Opere III, Psihologia inconștientului, Editura Trei, București, 2000

Holdevici, I., Psihoterapia anxietății. Editura Dual Tech, București, 2002

Janet, P. L’automatisme psychologique. Essai de psychologie expérimentale sur les formes inférieures de l’activité humaine, Édition complétée, Québec, 2003

Janet, P., L’amnésie et la dissociation des souvenirs par l’émotion, articol publicat în Journal de psychologie normale et pathologique, Première année. N°5, sept-oct 1904

Kubler-Ross, E., Întrebări despre moarte și a muri, Editura ”Elena Francisc Publishing”, 2010

Laplanche, J., Pontalis, J.B., The Language of Psycho-Analysis, Presses Universitaires de France, 1967

Levine, P., Trauma healing. The awakening of the tiger, North Atlantic Books, California,1998

Micleușanu, Z., Cuznețov, L. Bazele consilierii. Ghid metodologic, U.S.E. din Moldova, Chișinău, 2015

Mighiu C., Benga O., Muntean D., Pași în reabilitarea copilului care a suferit o traumă. Ghid pentru terapeuți. Editura. Spiru Haret, Iași, 2009

Mitrofan, I. Psihopatologia, psihoterapia și consilierea copilului. Editura SPER, București, 2001

Mitrofan, I., Buzducea, D., Psihologia pierderii și terapia durerii, Editura SPER, București, 2002

Mogoș, A. Drum prin doliu, Editura Stephanus, București, 2013

Parad, HJ., Preventive casework: Problems and implication. Crisis Intervention, Family Service Association of America, New York, 1965

Pașca, M.D., Povestea terapeutică, Editura Ardealul, Târgu-Mureș, 2004

Racu, I., Sursele anxietății la preadolescenți. În: Psihologie, Pedagogie Specială, Asistență Socială, nr. 4 (21), Chișinău, 2010

Rickley, G., Therese, C., Counseling, theory and practice, Prentice Hall, New Jersey, 1990

Rotschild, B., Corpul își amintește, Editura Herald, București, 2013

Ruppert, F., Traumă, atașament, constelații familiale, Editura Trei, București, 2012

Stăvărache, C.A., Ghid de psihoterapie pentru reducerea conflictelor, Editura Oscar Print, București, 2002

Taylor, J. A., A personality scale of manifest anxiety. Journal of Abnormal and Social Psychology, 1953

Tomșa, G., Consilierea și orientarea în școală, Editura Credis, București, 2000

Turliuc, M.N., Matrean, C., Psihologia traumei, Editura Polirom, București, 2014

Zisook, S., Shuchter, SR., Grief and depression: diagnostic and treatment chalenges, 2001

http://ru.scribd.com/doc/17222313/Introducere-in-Consiliere

Preview document

Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 1
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 2
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 3
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 4
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 5
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 6
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 7
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 8
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 9
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 10
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 11
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 12
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 13
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 14
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 15
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 16
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 17
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 18
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 19
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 20
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 21
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 22
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 23
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 24
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 25
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 26
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 27
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 28
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 29
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 30
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 31
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 32
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 33
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 34
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 35
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 36
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 37
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 38
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 39
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 40
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 41
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 42
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 43
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 44
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 45
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 46
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 47
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 48
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 49
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 50
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 51
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 52
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 53
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 54
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 55
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 56
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 57
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 58
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 59
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 60
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 61
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 62
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 63
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 64
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 65
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 66
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 67
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 68
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 69
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 70
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 71
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 72
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 73
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 74
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 75
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 76
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 77
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 78
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 79
Consilierea emoționala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag - Pagina 80

Conținut arhivă zip

  • Consilierea emotionala a elevilor care au trecut prin trauma pierderii cuiva drag.docx

Alții au mai descărcat și

Consecințele lipsei educației religioase la adolescenți

INTRODUCERE Religia a fost și este baza dobândirii moralității la orice individ care se află în societate, religia a inregistrat o crestere...

Rolul terapiei ocupaționale și al ergoterapiei la persoanele vârstnice

INTRODUCERE Bătrânețea reprezintă o perioadă de pace sau relaxare sau, dimpotrivă, o perioadă de coordonare slabă, vulnerabilitate la boli și...

Factori de învățare

INTRODUCERE Orice copil face parte dintr-un sistem unitar consolidat fiind determinat de comuniunea precum şcoala, familia, religia etc....

Consilierea și orientarea în cariera a adolescenților

Obiective şi funcţii esenţiale ale consilierii Consilierea carierei este un proces interpersonal cu scopul de a asista persoanele care întâmpină...

Învățarea școlară

INTRODUCЕRЕ Аctuаlitаtеа tеmеi. Copilul еstе încеputul tuturor sеnsurilor umаnе, аcеаstă ființă plăpândă, nеcеsită o trаtаrе dеlicаtă și un...

Adaptarea copilului la mediul școlar

1. Rezumat Continutul conceptului de adaptare scolara este interpretat uneori in sens restrictiv prin raportare la actiunile pedagogice necesare...

Specificul Educației la Vârstele Timpurii

Specificul educaţiei la vârstele timpurii Într-o accepţie generală, educaţia este procesul prin care se realizează formarea şi dezvoltarea...

Ascultarea - cheia activă în consiliere

Capitolul I Introducere Necesitatea consilierii (din limba engleză: guidance, advice) psihologice şi educaţionale s-a conturat la începutul...

Ai nevoie de altceva?