INTRODUCERE 4 LISTA FIGURILOR SI TABELELOR 6 CAPITOLUL I CONSILIEREA SCOLARA - COMPONENTA IN FORMAREA PERSONALITATII COPILULUI 7 1.1. Delimitari conceptuale 7 1.2. Obiectivele consilierii 9 1.3. Principiile consilierii 11 1.4. Etape ale consilierii 12 1.5. Aptitudini necesare consilierului 13 CAPITOLUL II CARACTERISTICILE SITUATIILOR DE CRIZA 15 2.1. Starea de criza 15 2.2. Trauma 16 2.2.1. Tipologia situatilor traumatice 18 2.2.2. Factori situationali si dinamici intalniti in traume 22 2.2.3. Stresul post-traumatic 24 2.3. Doliul 26 2.3.1. Etapele doliului 27 2.4. Experienta pierderii si terapia durerii la copii 28 CAPITOLUL III CERCETARE: CONSILIEREA ELEVILOR CARE AU PIERDUT PE CINEVA DRAG 30 3.1. Argument 30 3.2. Metodologia cercetarii 30 3.2.1. Scop, obiective, ipoteze 30 3.2.2. Metode si instrumente folosite 31 3.2.3. Esantion si perioada de desfasurare 31 3.3. Desfasurarea cercetarii 32 3.3.1. Evaluari initiale 32 3.3.2. Consiliere individuala 42 3.3.3. Consiliere de grup 55 3.4. Rezultate si interpretare 63 CONCLUZII 65 BIBLIOGRAFIE 67 ANEXE 69
INTRODUCERE Cu totii stim ca moartea va veni la un moment dat atat pentru noi, cat si pentru cei dragi, dar chiar si asa niciodata nu vom fi complet pregatiti pentru confruntarea cu ea. In momentul in care pierzi o fiinta draga, simti ca toata lumea se prabuseste si ca nu poti depasi acest moment, ca totul este altfel si pare ca suferinta nu se mai termina. Cand pierzi o fiinta draga, brusc sau dupa o suferinta indelungata, simti ca nimeni nu intelege prin ce treci, iti tot repeti ,,de ce mi se intampla mie una ca asta?" sau ,,nu poate fi adevarat". Vei simti teama, durere, frica, revolta. Lucrarea de fata prezinta metodele folosite in consilierea unor elevi ce au trecut printr-o perioada de trauma, in urma pierderii unui parinte. Mi-am structurat lucrarea pe trei capitole. Primele doua reprezinta partea teoretica a lucrarii, capitolul al treilea fiind aportul personal, concretizat intr-o cercetare aplicata unui esantion de cinci elevi ai Colegiului Economic al Banatului Montan Resita, unde imi desfasor activitatea in calitate de consilier scolar. In Capitolul I am facut o scurta incursiune in domeniul consilierii scolare, enumerand obiectivele, principiile si etapele acesteia, precum si principalele aptitudini pe care trebuie sa le aiba un bun consilier. Capitolul II, intitulat "Caracteristicile situatiilor de criza", trateaza elementele specifice starii de criza, ale traumei si ale doliului. In acest capitol am prezentat si modul in care traverseaza copiii etapele de pierdere. Capitolul III l-am rezervat aportului personal, prin efectuarea unei cercetari ce a avut ca scop diminuarea trairilor negative dobandite de elevi in traversarea traumei (pierderea cuiva drag), prin implementarea unui plan de interventie si a unui program de consiliere emotionala. Cu cei cinci elevi din esantion am facut atat sedinte de consiliere individuala cat si de grup, pe parcursul semestrului I al anului scolar 2017-2018, pentru ca la adolescenti, riscul confruntarii cu factorii de stres este mai mare, interactiunea lor cu mediul devinind mai intensa decat la copii. Au tendinta de a reconstrui trauma prin comportamente de risc ce sporesc probabilitatea aparitiei unor consecinte mai stresante. La varsta data tulburarea de stres post-traumatic se exteriorizeaza prin reactii impulsive si agresive de conduita exagerate, frica fara temei, plecari de acasa, comportament contradictoriu, probleme cu profesorii, viziuni pesimiste asupra viitorului, auto-ranire, depresie, comportament sexual necorespunzator, delicventa, dependenta alcoolica, narcotica, tentative de suicid. Se constata si maturizarea timpurie, schimbari radicale ale atitudinii fata de viata ceea ce afecteaza formarea identitatii, adoptarea unor reguli periculoase pentru viata. Programele de consiliere s-au pliat exact pe nevoile acestor tineri, de a nu dezvolta comportamente adictive, de a invata sa se relaxeze in momente de anxietate si de a putea relua contactele sociale, pe baza increderii in propriile forte si a ridicarii stimei de sine. In final am prezentat concluziile care se desprind si confirmarea ipotezelor formulate in metodologia cercetarii. Sfera bibliografica vasta si diversificata reprezentand un volum insemnat de materiale, mi-a impus o documentare serioasa si aprofundata pentru elaborarea prezentei lucrari.
Anderson, E., Introduction to Childhood trauma and implications for caregivers, simpozion National Native Children's Trauma Center, MSW, 2014 Batog, M., Modalitati de interventie psihologica in cazul tulburarii post-traumatice de stres la copii si adolescenti. Suport metodologic pentru psihologii scolari, Academia de Stiinte a Moldovei, Chisinau, 2015 Baban, A. (coord.) Consiliere educationala. Ghid metodologic pentru orele de dirigentie si consiliere, Editura Psinet, Cluj-Napoca, 2003 Birch A., Psihologia dezvoltarii, Editura Tehnica, Bucuresti, 2000 Dimitriu-Tiron, E., Consiliere educationala, Editura Institutul European, Iasi, 2005 Dumitru Ion Al., Consiliere psihopedagogica, Editura Polirom, Iasi, 2008 Fischer, G., Dreisser, P., Tratat de psihotraumatologie, Editura Trei, Bucuresti, 2001 Freud, S., Doliu si melancolie, in Freud, Opere III, Psihologia inconstientului, Editura Trei, Bucuresti, 2000 Holdevici, I., Psihoterapia anxietatii. Editura Dual Tech, Bucuresti, 2002 Janet, P. L'automatisme psychologique. Essai de psychologie experimentale sur les formes inferieures de l'activite humaine, Edition completee, Quebec, 2003 Janet, P., L'amnesie et la dissociation des souvenirs par l'emotion, articol publicat in Journal de psychologie normale et pathologique, Premiere annee. N?5, sept-oct 1904 Kubler-Ross, E., Intrebari despre moarte si a muri, Editura "Elena Francisc Publishing", 2010 Laplanche, J., Pontalis, J.B., The Language of Psycho-Analysis, Presses Universitaires de France, 1967 Levine, P., Trauma healing. The awakening of the tiger, North Atlantic Books, California,1998 Micleusanu, Z., Cuznetov, L. Bazele consilierii. Ghid metodologic, U.S.E. din Moldova, Chisinau, 2015 Mighiu C., Benga O., Muntean D., Pasi in reabilitarea copilului care a suferit o trauma. Ghid pentru terapeuti. Editura. Spiru Haret, Iasi, 2009 Mitrofan, I. Psihopatologia, psihoterapia si consilierea copilului. Editura SPER, Bucuresti, 2001 Mitrofan, I., Buzducea, D., Psihologia pierderii si terapia durerii, Editura SPER, Bucuresti, 2002 Mogos, A. Drum prin doliu, Editura Stephanus, Bucuresti, 2013 Parad, HJ., Preventive casework: Problems and implication. Crisis Intervention, Family Service Association of America, New York, 1965 Pasca, M.D., Povestea terapeutica, Editura Ardealul, Targu-Mures, 2004 Racu, I., Sursele anxietatii la preadolescenti. In: Psihologie, Pedagogie Speciala, Asistenta Sociala, nr. 4 (21), Chisinau, 2010 Rickley, G., Therese, C., Counseling, theory and practice, Prentice Hall, New Jersey, 1990 Rotschild, B., Corpul isi aminteste, Editura Herald, Bucuresti, 2013 Ruppert, F., Trauma, atasament, constelatii familiale, Editura Trei, Bucuresti, 2012 Stavarache, C.A., Ghid de psihoterapie pentru reducerea conflictelor, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2002 Taylor, J. A., A personality scale of manifest anxiety. Journal of Abnormal and Social Psychology, 1953 Tomsa, G., Consilierea si orientarea in scoala, Editura Credis, Bucuresti, 2000 Turliuc, M.N., Matrean, C., Psihologia traumei, Editura Polirom, Bucuresti, 2014 Zisook, S., Shuchter, SR., Grief and depression: diagnostic and treatment chalenges, 2001 http://ru.scribd.com/doc/17222313/Introducere-in-Consiliere
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.