Cuprins
- INTRODUCERE 4
- CAPITOLUL I. NOŢIUNI GENERALE PRIVIND CONSILIEREA 5
- 1.1. Repere teoretice privind consilierea 5
- 1.2. Pregătirea personalului consilier 8
- 1.3. Dezvoltarea umană 14
- 1.3.1. Dezvoltarea psihică 16
- 1.4. Elemente de psihologie personală 20
- CAPITOLUL II SERVICII DE CONSILIERE ÎN SITUAŢII DE RISC 26
- CAPITOLUL III STUDIU DE CAZ 48
- CONCLUZII 61
- BIBLIOGRAFIE 62
Extras din licență
CAPITOLUL I
NOŢIUNI GENERALE PRIVIND CONSILIEREA
1.1. Repere teoretice privind consilierea
În sens larg, consilierea reprezintă o acţiune complexă prin care “se urmăreşte sugerarea modului de a proceda sau a modului de comportare ce trebuie să fie adoptat într-o situaţie dată sau în general, în viaţă şi în activitatea cotidiană “ (Ghe Tomşa, 1999).
Consilierea este o relaţie interumană de ajutor dintre o persoană specializată şi o altă persoană care solicită asistenţă de specialitate.
Relaţia dintre consilier şi persoana consiliată este una de alianţă, de participare şi de colaborare reciprocă (Ivey, 1994, apud A Băban, 2001).
Tipuri de consiliere:
• Informaţională constă în oferirea de informaţii;
• Educaţională/psihopedagogică oferă repere psihoeducaţionale pentru sănătatea mentală, emoţională, fizică, socială şi spirituală a copiilor şi adolescenţilor;
• De dezvoltare personală constă în formarea de abilităţi şi atitudini care permit o funcţionare personală şi socială flexibilă şi eficientă în scopul atingerii stării de bine;
• Suportivă care constă în oferirea de suport emotional, apreciativ şi material celor aflaţi în situaţii de risc;
• Vocaţională asigură dezvoltarea capacităţii de planificare a carierei;
• De criză asigură asistarea psihologică a persoanelor aflate în dificultate;
• Pastorală constă în asistenţa din perspectivă religioasă
Consilierea în şcoală
Consilierea este un proces intensiv de acordare a asistenţei psihopedagogice elevilor, studenţilor şi celorlalte presoane implicate în procesul educaţional; este “o formă particulară de interacţiune şi influenţare care contribuie la omogenizarea grupului de elevi “ (Ghe Tomşa).
Obiectivele consilierii
1. promovarea sănătăţii şi a stării de bine fizic şi psihic, adică menţinerea şi perpetuarea unei funcţionări optime din punct de vedere somatic, fiziologic, mental, emoţional, social şi spiritual;
2. dezvoltarea personală: cunoaştere de sine, imagine de sine, relaţionare interpersonală armonioasă, controlul stresului, tehnici de învăţare eficientă, atitudini creative, opţiuni vocaţionale realiste;
3. prevenţie a dispoziţiei afective negative, a neîncrederii în sine, a comportamentelor de risc, a conflictelor interpersonale, a dificultăţilor de învăţare, a dezadaptării sociale, a disfuncţiilor psihosomatice, a situaţiilor de criză.
Caracteristicile consilierii:
• vizează persoane normale, ce nu prezintă tulburări psihice sau de personalitate, deficite intelectuale sau de altă natură;
• facilitează persoanei consiliate adaptarea la factorii stresori, la sarcinile cotidiene precum şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii;
• este un model educaţional şi nu unul al dezvoltării, în sensul că scopul consilierii este de a-i învăţa pe elevi noi strategii comportamentale, de a-şi valoriza potenţialul existentşi de a-şi dezvolta resurselor adaptative;
• se preocupă de prevenirea problemelor şi în acest sens identifică situaţiile şi grupurile de risc şi acţionează în sensul preîntâmpinării evenimentelor cu impact negativ;
• urmăreşte realizarea unei armonii între familie, şcoală, copil;
• încearcă provocarea unei schimbări voluntare în atitudinile şi comportamentele elevilor, profesorilor, părinţilor;
Bibliografie
Bocşa, Eva, Consiliere în Asistenţa Socială, note de curs, Bucureşti, 2008;
Buzducea, Doru, Aspecte contemporane în Asistenţa Socială, Iaşi, Editura Polirom, 2005;
Dumitru, Ion, Al., Consiliere psihopedagogică: baze teoretice şi sugestii practice, Iaşi, Editura Polirom, 2008.
Fugăreţu, Roxana, Psihopedagogie specială, note de curs.
Georgescu, Matei, Introducere în consilierea psihologică, Bucureşti, Editura Fundaţiei România de mâine, 2004.
Holdevici, Irina, Valentina, Neacşu, Consiliere psihologică şi psihoterapie în situaţiile de risc, Bucureşti, Editura Dual Tech, 2006.
Holdevici, Irina, Valentina, Neacşu, Psihoterapia de scurtă durată, Bucureşti, Editura Dual Tech, 2004.
Holdevici, Irina, Valentina, Neacşu, Sisteme de psihoterapie şi consiliere psihologică, Bucureşti, Editura Kullusys, 2008.
Neamţu, George, Tratat de asistenţă socială, Iaşi, Editura Polirom, 2003.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Consilierea Persoanelor Aflate in Situatii de Risc.doc