INTRODUCERE 3 CONSIDERAŢII PRIVIND CREANŢELE ŞI DATORIILE 4 1.1.Definiţii prinvind creanţele şi datoriile comerciale 4 1.3. Clasificarea datoriilor comerciale 6 1.4 Probleme generale privind creanţele comerciale 7 1.5. Probleme generale privind datoriile unităţii 8 CONTABILITATEA CREANŢELOR ŞI DATORIILOR COMERCIALE 11 2.1. Contabilitatea decontărilor cu clienţii 11 2.2. Contabilitatea decontărilor cu furnizorii 21 2.3. Contabilitatea debitorilor-diversi 22 2.4. Contabilitatea creditorilor-diversi 23 2.5. Contabilitatea creanţelor în devize 25 STUDIU DE CAZ PRIVIND CONTABILITATEA 29 CREANTELOR SI DATORIILOR LA SC DIANA SRL 29 3.1. Prezentarea generală a societăţii S.C. DIANA S.R.L. 29 3.2. Organigrama societăţii 32 3.3. Obligativitatea organizării şi conducerea contabilităţii 32 3.4. Reglementari Juridice 33 3.5. Contabilitatea operatiilor de decontare cu efecte de comert la vedere si termen.35 3.6. Contabilitatea operatiilor de decontare cu efecte de comert stocat 39 3.7.Contabilitatea operatiilor referitoare la circulatia efectelor de comert 43 3.8.Contabilitatea operatiilor referitoare la reinnoirea efectelor de comert 48 3.9.Contabilitatea operatiilor referitoare la efecte neplatite 53 3.10. Decontarea creantelor si datoriilor comerciale 56 3.11. Decontarea creantelor si datoriilor comerciale externe 62 CONCLUZII 86 BIBLIOGRAFIE 89
INTRODUCERE Realizarea de catre fiecare intreprindere a unei ridicate performante economice si financiare si a unei competitivitati viabile, in situatiile unui caracter concurential al economiei evident, pretinde , nu in ultimul rand, un manager eficient. Garantarea managementului performant este definit , in primul rand si intr-o mare masura, de asistenta unui sistem informational capabil sa confectioneze si sa dea factorilor de decizie a entitatii referinte cat mai complete, exacte, relevante si eficace. Contabilitatea intreprinderii, fiind elementul principal al sistemului informational economic al acestuia, este necesar sa constituie si ea, obiect de preocupare pentru specialisti cu rol in asigurarea cresterii contributiei ei la consolidarea situatiei financiare a entitatii patrimoniale la majorarea performantei financiara a acesteia. Contabilitatea este un compartiment care prin funcţiile ei de reflectare, analiză, calcul si control, trebuie să ducă la optimizarea anumitor decizii economice,la solidificarea disciplinei şi simtului de responsabilitate în gestionarea unor resurse îl constituie contabilitatea şi gestiunea datoriilor şi creanţelor cormerciale. Demersul cognitiv si aplicativ debuteaza -în primul capitol şi se prelungeste în cel de-al doilea prin definirea conceptelor de creanţă şi datorie şi sunt prezentate scopurile contabilitaţii şi gestiunii datoriilor si creanţelor comerciale, precum şi evaluarea acestora, la finalul acestui capitol sunt hotarate relaţiile juridico-patrimoniale cu terţii. Capitotul al III-lea intitulat " Studiul de caz privind contabilitattea creanţelor şi datoriilor comerciale la SC DIANA SRL " ilustrează substanţa principală a lucrării, aici sunt supuse analizării problemele fundamentale ale organizării şi conducerii contabilităţii, respectiv, purtătorii primari de informatii, sistemul de conturi utilizat şi înfăţişarea, în contabilitate a operaţiilor privind datoriile şi creanţele comerciale. Acest ultim capitol dezbate problematica referitor la perfecţionarea contabilităţii datoriilor şi creanţelor comerciale prin informatizarea acesteia, şi astfel se analizează conceptele teoretice si principiile metodologice concordante. În încheierea lucrării sunt prezentate concluziile ‘cumpatate în urma studiului întreprinderii. CAPITOLUL I CONSIDERAŢII PRIVIND CREANŢELE ŞI DATORIILE 1.1.Definiţii prinvind creanţele şi datoriile comerciale Creanţele pe termen scurt sau activele în curs de decontare înfăţişează valorile economice dezvoltate temporar de titularul de patrimoniu altor persoane fizice sau juridice şi pentru care continuă să primească un echivalent valoric. Acest echivalent poate fi o sumă de bani, o lucrare sau serviciu. De exemplu, pentru anumite mărfuri vândute unor clienţi echivalentul valoric constă dintr-o sumă de bani identică cu valoarea mărfii facturate, în schimb, pentru un acont de bani acordat salariaţilor care se duce în interes de serviciu, echivalentul valoric primit stă în munca făcută care este apreciată prin adunarea cheltuielilor în ceea ce priveşte transportul, cazarea şi diurna delegatului. Toate persoanele fizice sau juridice care au parte de valoarea avansată, urmând să dea echivalentul corespunzător , sunt supranumite generic prin noţiunea de debitori. Deci debitorul reprezintă o persoană care în interiorul unui raport patrimonial a primit o valoare şi pe viitor poate să dea un echivalent valoric sau o contraprestaţie. Toţi debitorii unităţii sub forma creanţelor comerciale referitoare la vânzarea de produse , lucrări sau servicii proprii ciclului de exploatare al întreprinderii sunt încadrate prin structura de “Clienţi şi valori asimilate”. În interiorul acestora, clienţii reprezintă creanţele faţă de terţi, produse de vânzarea pe credit a bunurilor materiale, lucrărilor şi serviciilor care rezultă din activitatea întreprinderii. În cadrul acestei variante de vânzare returnarea dintre întreprindere şi client survine. Sunt dobandite clienţilor creanţele in ceea ce priveşte efectele comerciale de încasat. Ele înfăţişează titlurile de valoare discutabilă care denotă prezenţa unei creanţe în contextul relaţiilor comerciale ce poate fi decontată repede sau pe termen scurt. Ele sunt răspandite sub diferite denumiri, ca de exemplu:poliţe, înscrisuri, instrumente de plată şi de credit. Fiind negociabile, pot fi lasate, vândute ori transmise. În contabilitate sunt conturate şi accentuate, ca o structură aparte, toate creanţele sub forma clienţilor incerţi şi în litigii.
1. Ciucur, Elena; Bratu, Anca. Bazele contabilităţii. Bucureşti : Rolcris, 2009; 2. Constantin, Lucian; Budacia, Gabriel. Bazele contabilităţii. Ed Didactică şi pedagogică, 2009 3. Coman, Florin. Contabilitate financiară şi fiscalitate. Ed. Economică, Bucureşti. 2009 4. Cristea, Horia, coord.; Bunget, Ovidiu; Farcane, Nicoleta. Ghid pentru înţelegerea şi aplicarea IAS 37 : Provizioane, datorii şi active contingente. Bucureşti: C.E.C.C.A.R., 2010; 5. Dutescu, Adriana. Politici contabile de întreprindere. Bucureşti : C.E.C.C.A.R.,2009; 6. Guşe, Raluca. Control de gestiune. Ed. Universitară, Bucureşti, 2010 7 Irimescu, Alina; Ionaş, Corina; Dumitru, Corina Graziella; Ristea Mihai. Contabilitatea societăţilor comerciale. Ed. Universitară, vol I, vol II, Bucureşti, 2009 8. Jalba, Luminiţa. Contabilitate în comerţ.Ediţia a-II-a Ed. Universitară, Bucureşti, 2011 9. Lungu, Camelia; Guşe Raluca; Olimid, Lavinia; Roman, G. Aureliana; Dumitrescu, Sofia; Dascălu, Cornelia; Ştefănescu, Aurelia; Jianu, Iulia; Sahtian, Daniela; Jingu, Gabriel. Bazele Contabilităţii, Ed. Universitară, Bucureşti, 2011 10. Oprea Călin,Văduva Ilie, Ristea Mihai, Neamţu Horia, Bazele contabilităţii, Editura didactică şi pedagogică, R.A.,Bucureşti,2009 11. Petcu, Paul Mircea. Bazele contabilităţii şi contabilitate financiară. Bucureşti : Tribuna Economică, 2009; 12. Ristea, Mihai ; Dima, Mirela. Contabilitatea societăţilor comerciale. Bucureşti: Editura Universitară, 2008; 13. Ristea, Mihai, coord. ; Băviţă, Ilie. Contabilitatea financiară a întreprinderii.Bucureşti : Editura Universitară, 2009; 14. Ulea, Norocela Mihaela. Teorie contabilă şi raportare financiară privind activele şi datoriile întreprinderii. Bucureşti : ASE, 2009 15. Noile reglementări contabile, Editia a-VII-a din 25 oct 2011, Ed. Best Publishing 16. Revista română de Monografii Contabile, 12 ediţii. Rentrop & Straton. Ed. Rentrop & Straton, 2009 17. Legea Contabilitatii nr.82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei; 18. Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1066 din 17 noiembrie 2004; 19. Codul Fiscal al Romaniei (actualizat si revizuit) 20. Ministerul Finantelor Publice, Ghid de aplicarea Standardelor Internationale de Contabilitate, 2005
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.