Contributia istoriei la educatia patriotica si moral civica a scolarilor mici

Cuprins licenta Cum descarc?

ARGUMENT
PARTEA I - FUNDAMENTAREA TEORETIC?
CAPITOLUL I
CONTRIBUTIA ISTORIEI LA EDUCATIA PATRIOTIC? SI MORAL- CIVIC? A SCOLARILOR MICI
I.1. Motivarea pentru studiul istoriei
I.2. Importanta studierii istoriei in educarea patriotica si moral civica a scolarilor mici
CAPITOLUL II
ROLUL FORMATOR AL PERSONALIT?TII ISTORICE
II.1. Personalitatile istorice si rolul lor in formarea scolarilor mici
II.2 .Alexandru Ioan Cuza- " Domnul Unirii"- personalitate marcanta a istoriei nationale
PARTEA A II-A- ASPECTE APLICATIVE ALE DIDACTICII ISTORIEI
CAPITOLUL III
MODELUL DIDACTIC AL DISCIPLINEI ISTORIE LA CLASA a IV-a
III.1. Programa de istorie pentru clasa a IV-a
III.2. Forme de organizare si desfasurare a activitatilor didactice la obiectul Istorie in clasele primare
CAPITOLUL IV
ASPECTE APLICATIVE ALE DIDACTICII ISTORIEI
IV.1.Proiect didactic- " Alexandru Ioan Cuza-Domnul Unirii"-lectie de dobandire de noi cunostinte 
IV.2.Invatarea integrata in alternativa educationala STEP BY STEP - studiul tematic- " Alexandru Ioan Cuza- Domnul Unirii"
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE
ANEXE


Extras din licenta Cum descarc?

ARGUMENT
Daca politica unei tari este axata pe o dezvoltare durabila, atunci reformele scolare apar ca o necesitate. Si daca stam sa gandim logic, nu formele de invatamant si vointa politica determina reformele in educatie (este adevarat ca acestia sunt factorii favorizanti), ci cerintele dezvoltarii socio-economice care sunt raportate la posibilitatile existente, la conditiile economice, la dezvoltarea stiintelor educatiei, la politica educativa formulata, la capacitatile manageriale din domeniul invatamantului. Orice dezvoltare presupune oameni pregatiti sa o realizeze, iar scoala este aceea care ii pregateste. In tara noastra se simte nevoia unor reforme al caror scop este accelerarea schimbarii, deoarece ultimele decenii ale secolului XX si inceputul secolului XXI se caracterizeaza printr-o dinamica economico-sociala puternica, iar modernizarea lenta a scolii nu mai este eficienta.
In contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, dimensiunea educatiei ia o amploare deosebita. Asigurarea unei educatii de calitate in scoala romaneasca, la nivelul standardelor europene, poate fi un bun inceput al unei culturi de calitate, in masura sa formeze competente, valori, atitudini de tip functional, care sa marcheze trecerea de la un enciclopedism al cunoasterii (imposibil de atins in conditiile de astazi, cand multiplicarea informatiilor se petrece cu o viteza extraordinara), la o cultura a actiunii contextualizate, care presupune aplicarea optima a unor tehnici si strategii adecvate.
Intrucat invatamantul reprezinta un serviciu public, el trebuie sa raspunda cerintelor sociale exprimate in termeni de achizitii finale usor evaluabile. Aceasta conceptie a dus la organizarea programelor scolare intr-o structura care sa permita centrarea pe competentele ce urmeaza a fi formate la elevi si in acelasi timp sa asigure corelarea continuturilor invatarii cu aceste competente. Astfel, dominanta activitatii didactice trece pe asimilarea instrumentelor de prelucrare si accesare la un nivel superior al informatiei, absolut necesara integrarii absolventului in viata sociala si profesionala.
Noile didactici de tip cognitivist (didactica invatarii capacitatilor intelectului specific sau cea bazata pe teoria inteligentelor multiple) reprezinta salturi foarte mari in domeniul didactic, astfel incat noul continut al invatarii nu mai poate fi elaborat in mod traditional; aceasta solicita transformarea profesorilor in specialisti ai domeniului proiectarii curiculare.
In invatamantul traditional informationalul avea prioritate, el fiind centrul instruirii, iar cel ce cunostea informatiile putea opera cu ele la un nivel satisfacator. Aceasta conceptie a generat unele performante inalte, dar la nivelul intregii mase de elevi a generat esecuri de proportii. In aceste conditii, sistemele de invatamant deschise au recurs la reforme de amploare. Si in tara noastra, epoca postindustriala are nevoie de mase noi de oameni cu un nivel de pregatire care sa permita utilizarea instrumentelor sofisticate ale noului mileniu. Chiar daca situatia economico-sociala nu se poate imbunatati peste noapte, dinamica patrunderii tehnologiilor de varf in toate domeniile vietii socio-economice se accelereaza continuu.
"A nu inova, adica a apara ziua de ieri, este mult mai riscant decat a face ziua de maine.", afirma Peter F. Drker inca din 1986. Avand in vedere aceasta constatare, precum si faptul ca traim intr-o lume in continua si ametitor de rapida schimbare, este evident ca problema schimbarilor in invatamant este o necesitate. Dupa Lazar Vlasceanu, " inovatia in invatamant se poate realiza prin reforma educationala si schimbarea pedagogica. Prima desemneaza un tip de inovatie structurala si schematica, iar a doua forma de realizare urmareste imbunatatirea sau modernizarea practicii educationale, conform obiectivelor predeterminate.
In Romania, Curriculumul National, adoptat in 1998, prezinta un grad mai ridicat de flexibilitate, oferind posibilitatea conceperii unor trasee curriculare diferentiate si personalizate.
El a fost elaborat pentru a sintetiza ansamblul de asteptari exprimate de scoala fata de un tanar capabil sa raspunda cerintelor unei realitati exprimate. Aceste exigente ar putea fi rezumate in capacitati superioare de gandire critica si divergenta, in masura sa-i ajute pe elevi sa utilizeze cunostintele si competentele dobandite in diferite situatii problema; motivatia si disponibilitatea de a raspunde in mod adecvat la schimbare, ca premisa a oricarei dezvoltari personale; capacitati de insertie sociala activa, alaturi de un set de aptitudini si de valori personalizate, care vor permite elevilor participarea la viata unei societati deschise si democratice.( Manolescu M- Proiect pentru invatamantul rural, 2006 ) .
Reforma are in vedere construirea programelor scolare pe baza urmatorilor indicatori: nivelul, varietatea si complexitatea intereselor educationale ale elevilor, ritmul multiplicarii permanente a domeniilor cunoasterii, exigentele formarii personalitatii elevului intr-o lume in schimbare.
In cadrul Reformei Invatamantului din Romania, Comisia de Elaborare a Planului de Invatamant, propune gruparea obiectelor de studiu pe sapte arii curriculare, pentru invatamantul preuniversitar:
I. Limba si comunicare
II. Matematica si stiinte
III. Om si societate
IV. Arte
V. Sport
VI. Tehnologii
VII. Consiliere si orientare.
Ariile curriculare au fost selectate in conformitate cu finalitatile invatamantului, tinand cont de importanta diverselor domenii culturale care structureaza personalitatea umana, precum si de conexiunile din aceste domenii. Ele reprezinta grupajul de discipline scolare care au in comun anumite obiective si metodologii care ofera o viziune multi si/sau interdisciplinara asupra obiectelor de studiu.
Dintre cele sapte arii curriculare ma voi opri asupra ariei ,,Om si societate" care cuprinde educatia civica, istoria, geografia si religia, iar dintre aceste discipline, care se intrepatrund, se intersecteaza sau se completeaza, contribuind prin modalitati si cai specifice la formarea personalitatii elevilor, voi face referire, in aceasta lucrare, la istorie.
In acest sens, mi-am propus sa demonstrez importanta pe care o are istoria in formarea personalitatii elevilor, in formarea conduitelor moral-civice pe care le dobandesc acestia, cat si formarea lor ca si cetateni demni ai societatii democratice actuale.
Lucrarea este structurata in doua parti: prima parte, teoretica, cuprinde doua capitole in care am prezentat contributia istoriei la educatia patriotica si moral-civica a scolarilor mici, cu o motivare pentru studiul istoriei si rolul formator al personalitatii istorice, cu referire la Alexandru Ioan Cuza, o personalitate marcanta a istoriei nationale. Cea de a doua parte cuprinde aspecte aplicative ale didacticii istoriei si este prezentata in alte doua capitole, care detaliaza programa de istorie pentru clasa a IV-a si ca forma de organizare si desfasurare a activitatii didactice la obiectul istorie, lectia de dobandire de noi cunostinte, cu un exemplu de proiect didactic pentru lectia ,,Alexandru Ioan Cuza - Domnul Unirii". Tot ca exemplu de activitate ce se poate desfasura la clasa, am prezentat, in final, invatarea integrata in alternativa educationala STEP BY STEP, cu un exemplu de studiu tematic, "Alexandru Ioan Cuza - Domnul Unirii". In incheiere, am incercat sa desprind cateva concluzii care au rezultat in urma studiului intreprins pe aceasta tema.


Fisiere in arhiva (1):

  • Contributia istoriei la educatia patriotica si moral civica a scolarilor mici.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Barbuleanu, Reasilvia; Radu Victoria, Metodica predarii istoriei-manual pentru clasa a XI-a-Licee pedagogice, E.D.P., Bucuresti, 1988
Barbulescu, Mihai si colectivul, Istoria Romaniei, Editura Corint, Bucuresti, 2002
Carlyle, Thomas, Cultul eroilor, Institutul European, Iasi, 1998
Cerghit, Ioan; Radu, Ioan T.; Popescu, Elena; Vlasceanu, I., Didactica-manual pentru clasa a X-a - scoli normale, E.D.P., Bucuresti, 1997
Djuvara, Neagu, O scurta istorie a romanilor, povestita celor tineri, Editura Humanitas, Bucuresti, 2010
Enea, Vasile si colectivul, Istoria pe intelesul celor mici, Grupul Editorial ART, Bucuresti, 2005
Manolescu, Marin; Potolea, Dan, Teoria si metodologia curriculumului - Proiect pentru Invatamantul Rural, M.E.C., 2006
Neacsu, Ioan, Pedagogie, E.D.P., Bucuresti, 1990
Nicolescu, Basarab, Trandisciplinaritatea, Manifest, Iasi, Editura Polirom, 1999
Pacurari, Otilia (coordonator), Strategii didactice inovative - suport de curs, Editura Sigma, Bucuresti, 2003
Pasaila, Vasile, Didactica istoriei pentru invatamantul primar, Credis, Bucuresti, 2005
Pop, Ioan-Aurel, Istoria romanilor, Grup editorial LITERA, Bucuresti, 2011
Schaub, Hort; Korel, G. Zenke, Dictionar de pedagogie, Editura Polirom, Iasi, 2001
Vlasceanu, Lazar, Decizie si inovatie in invatamant, E.D.P., Bucuresti, 1979


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!