Contributia Sfantului Dionisie Exiguul la dezvoltarea culturii si civilizatiei crestine din primele sase secole

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Capitolul I - PERSONALITATEA PATRISTICA A CUVIOSULUI DIONISIE EXIGUUL
a) Repere bio-bibliografice
b) Model de eruditie si traire spirituala
c) Preocupari teologice, spirituale si culturale 
Capitolul II - CONTRIBUTIA LUI DIONISIE CEL SMERIT LA DEZVOLTAREA LITERATURII PATRISTICE 
a) Traducerea in limba latina a unor scrieri patristice rasaritene, insotite de prefete personal
b) Scrieri aghiografice. Biografii
c) Scrieri de Drept canonic 
d) Scrieri de comput pascal si de cronologie crestina
Capitolul III - CRONOLOGIA IN CONCEPTIA SFANTULUI DIONISIE SI FUNDAMENTAREA EI TEOLOGICA
a) Elemente de calcul calendaristic si pascal
b) Ciclul pascal dionisian
c) Generalizarea intrebuintarii erei crestine
d) Importanta erei crestine dionisiene 
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE SELECTIVA


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Scitia Minor (Dobrogea de astazi) si regiunile dunarene au primit Evanghelia destul de devreme, faptul ca pe la jumatatea secolului al IV-lea crestinismul era bine organizat in Scitia Minor, arata ca el aparuse acolo mai devreme, probabil in jurul anului 300 d.Hr. sau mai devreme. Ceea ce atesta inceputurile crestinismului pe teritoriul Scitiei Minor sunt numeroasele inscriptii funerare crestine. O inscriptie funerara din jurul orasului Tomis (Constanta de astazi), pare a aseza inceputurile crestinismului din Dobrogea in a doua jumatate a secolului al III-lea. Inscriptiile crestine din aceasta provincie se intind, cronologic, de la sfarsitul secolului al III-lea pana la sfarsitul secolului al VI-lea. Marea persecutie a lui Dioclitian din 303-304 a facut martiri crestini, ceea ce presupune prezenta unor Biserici organizate mai devreme in aceste regiuni. 
Crestinismul in Scitia Minor este atestat pentru secolul IV prin numeroase morminte, mai ales in, sau aproape de marile centre ale acestei provincii. Incepand din secolul al IV-lea, dar mai ales din secolul al V-lea, se gasesc basilici uneori impozante in marile centre ca: Tropaeum Traiani, Tomis, Callatis, Histria. 
Insa dovada cea mai importanta a unei activitati crestine in Scitia Minor sunt personalitatile bisericesti marcante din aceasta regiune care au pus in relief tinuta si rolul crestinismului din epoca lor prin pozitia, activitatea si relatiile pe care le-au avut. E vorba de un numar de episcopi si de monahi care s-au facut apreciati in tara lor si in alte parti in sanul Bisericii. 
Tomis, singura episcopie a Scitiei Minor care se bucura de oarecare autocefalie, numara printre episcopii ei pe: Evanghelius sub Dioclitian, Titu sub Licinius, Bretanion sau Vetranio sub Valens, Gerontius sub Teodosie I, Teotim I sub Teodosie I si Arcadius, Timotei sub Teodosie II, Ioan sub Teodosie II, Alexandru sub Marcian, Teotim II sub Leon, Paternu sub Anastasie I si Valentinian sub Iustinian. 
Printre monahi sunt adevarate personalitati care au insemnat mai mult decat simple nume inregistrate de istorie. Un nume de rezonanta este Ioan Casian a carui origine este prezentata de catre cel mai vechi biograf al sau Ghenadie de Marsilia, ca fiind de origine scita.
Un alt nume de rezonanta, al doilea mare teolog, cunoscut traducator de scrieri patristice si calugar plin de dragostea lui Hristos, pe care ni l-a dat Dacia Pontica, dupa Sfantul Ioan Casian, a fost Cuviosul Dionisie cel Mic, adica ,,Smeritul", iar in limba latina ,,Exiguul", o mare personalitate a crestinismului romanesc, care a marcat cultura universala prin propunerea numararii anilor incepand cu Hristos, Mantuitorul lumii. 
Voi incerca pe cat cu putinta, cu ajutorul lui Dumnezeu, sa prezint in paginile ce urmeaza, elemente din viata acestui mare sfant al Ortodoxiei Universale, in general, si al Ortodoxiei romanesti, in special. O personalitate marcanta asupra intregii lumi, unul dintre cei mai importanti oameni care au influentat in mod deosebit viata crestina din Apus, care a revolutionat, mai mult sau mai putin, sistemul de calcul al anilor. Voi prezenta, in cele ce urmeaza, o mare parte din activitatea sa ca slujitor al Sfantului Altar, ca pastor al oilor cele cuvantatoare, dar si ca om de stiinta, ca astronom, scolit in cele mai de seama scoli ale acelei vremi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Contributia Sfantului Dionisie Exiguul la dezvoltarea culturii si civilizatiei crestine din primele sase secole.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1982;
2. Anania, Valeriu, Dionisie cel Mic, in ,,M. I.", anul XV, Bucuresti, 1981, nr. 2;
3. Arhiereu Calistrat Birladeanu, Arhiereu Calistrat, Sfantul Pahomie, incepatorul vietii chinoviale, in ,,B.O.R.", XXIII, Bucuresti, 1899, nr. 5;
4. Bazdechi, Stefan, Ultimii ani ai lui Ovidiu, in volumul ,,Ganduri si chipuri din lumea antica", Cluj-Napoca, 1980;
5. Babus, Pr. Dr. Emanoil, Bizantul, istorie si spiritualitate, Ed. Sophia, Bucuresti, 1992;
6. Braniste, Prof. Ene, De ce atat de mare distantaantre Pastile catolicilor si cele ale ortodocsilor in anul 1975, in ,,G. B.", anul XXXIV, 1975, nr. 3-4;
7. Cassiodorus Flavius Magnus Aurelius Senator, Scrieri. Istoria bisericeasca tiparita, traducere de Liana si Anca Manolache, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Stefan C. Alexe, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1998;
8. Chitescu, Prof. N., Formula <<o singura fire intrupata a logosului lui Dumnezeu>>, in ,,O.", anul XVII, Bucuresti, 1965, nr. 3;
9. Coman, Pr. Prof. I. G., ,,Scitii"Ioan Cassian si Dionisie cel Mic si legaturile lor cu lumea mediterana, in ,,S. T.", anul XXVII, Bucuresti, 1975, nr. 3-4;
10. Idem, Contributia scriitorilor patristici din Scythia Minor-Dobrogea- la patrimoniul ecumenismului crestin, in secolele al IV-lea, al VI-lea, in ,,Ortodoxia", anul XX, nr. 1, ianuarie-februarie 1968;
11. Idem, Literatura patristica de la Dunarea de Jos din sec. IV-VI ca geneza a literaturii si culturii daco-romane si romane - Ioan Cassian si Dionisie Exiguul, in ,,B. O. R.", anul XLIX, Bucuresti, 1981, nr. 7-8;
12. Idem, Scriitori bisericesti din epoca straromana, Bucuresti, 1979;
13. Idem, Scriitori teologi in Scythia Minor, in volumul ,,De la Dunare la Mare", ed. A II-a, Editura Arhiepiscopiei Tomisului si Dunarii de Jos , Galati, 1979;
14. Idem, Scriitorii bisericesti din epoca Straromana, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1979;
15. Idem, Teologi si Teologie in Scythia Minor in secolele IV-VI, in ,,B. O. R.", XCVI, Bucuresti, 1978, nr. 7-8;
16. Cosbuc, George, Comentariu la Divina comedie I.Tavola Tonda, Bucuresti, 1963;
17. Daniel, Preafericitul Parinte, Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, Cuvantul adresat participantilor prezenti la proclamarea locala a canonizarii Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul, Constanta, 2 noiembrie 2008;
18. Diaconescu, Mihai, Istoria literaturii daco-romane, Ed. Alcor Edimpex, Bucuresti, 1999;
19. Dionisie Exiguul, Epistola a II-a (Alte precizari pentru stabilirea datei Pastelui, ani comuni si embolici), trad. de Prof. D. Popescu dupa textul colectiei J. P. Migne, Patrologie latinae, tomus LXVII, Paris, 1865, col. 19-23;
20. Idem, Epistola I (Pascalia adevarata, Regulile indreptarii si ale fixari inceputului ei), trad. de Prof. D. Popescu dupa textul colectiei J. P. Migne, Patrologie latinae, tomus LXVII, Paris, 1865, col. 19-23;
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!