INTRODUCERE 5 CAPITOLUL I CALITATEA DE RESURSĂ UMANĂ PENTRU APĂRARE 7 1.1 Delimitari conceptuale privind resursele umane pentru apărare 7 1.1.1 Organizarea militară a ţării 7 1.1.2 Resursele umane şi apărarea naţională 13 1.2 Funcţiile personalului profesionalizat din armată 15 1.2.1 Principii şi norme generale 15 1.2.2 Delimitări privind funcţiile pentru stucturile de nivel central ale MApN 18 1.2.3 Delimitări privind funcţiile pentru stucturile din compunerea categoriilor de forţe ale armatei 19 1.2.4 Delimitări privind funcţiile pentru celelalte stucturi ale nivel central ale MapN 20 1.3 Drepturile şi obligaţiile personalului militar 21 1.4 Categorii de personal pentru armată 25 1.5 Formarea şi perfecţionarea personalului militar destinat pentru apărare 28 1.5.1 Formarea şi perfecţionarea ofiţerilor 28 1.5.2 Formarea şi perfecţionarea maiştrilor militari şi subofiţerilor 31 1.5.3 Pregătirea militarilor angajaţi pe bază de contract şi a militarilor în termen 33 CAPITOLUL II CALITATEA DE FUNCŢIONAR PUBLIC 35 2.1 Concepte generale privind funcţiile şi funcţionarii publici din România 35 2.1.1. Funcţia publică 35 2.1.2 Funcţionarul public 41 2.2 Managementul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici 44 2.2.1 Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici 44 2.2.2 Evidenţa funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici. Dosarul profesional al funcţionarilor publici 46 2.2.3 Acordurile colective. Comisiile paritare 47 2.3 Activitatea de formare şi perfecţionare a funcţionarilor publici 49 2.3.1 Semnificaţie şi delimitări conceptuale 49 2.3.2 Principii, obiective şi etape în procesul de formare şi perfecţionare a funcţionarilor publici 51 2.3.3 Profesionalizarea funcţionarilor publici 52 2.3.4 Pregătirea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici 55 2.3.5 Funcţionarul public, ca manager în acţiune 57 2.3.6 Componente europene în regimul funcţionarului public reglementat prin legislaţia actuală în vigoare 59 CAPITOLUL III CALITATEA DE RESURSĂ UMANĂ PENTRU APĂRARE VERSUS CALITATEA DE FUNCŢIONAR PUBLIC .67 3.1 Cariera militară versus cariera funcţionarului public 67 3.1.1 Cariera militară 67 3.1.2 Cariera funcţionarilor publici 76 3.2 Funcţionarul public în MApN 84 3.3 Principalele asemănări şi deosebiri între drepturile şi îndatoririle funcţionarului public şi ale cadrului militar 90 CAPITOLUL IV STUDIU DE CAZ PRIVIND ANALIZA COMPARATIVĂ A POSTURILOR DE FUNCŢIONAR PUBLIC ŞI DE CADRU MILITAR 96 CONCLUZII 108 BIBLIOGRAFIE 111
INTRODUCERE Verginia Vedinaş, în prima carte de specialitate care tratează numai problema statutului funcţionarului public, precizează că un loc aparte în structura funcţionarilor publici din administraţia publică cu statut special îl reprezintă cadrele militare. Aspectul calitativ al resurselor umane se referă, pe de-o parte la trăsăturile somantice, caracteristicile psiho-morale, faptele culturale, religia dominantă etc, iar pe de altă parte la factorul educaţional, respectiv gradul de pregătire socio-profesional al întregii populaţii - şi în special profesionalizarea personalului activ, apt de muncă - nivelul de cultură generală şi de specialitate. Pornind de la aspectului calitativ al resurselor umane, lucrarea de faţă realizează o corelaţie între calitatea de resursă umană pentru apărare şi calitatea de funcţionar public. Lucrarea este structurată pe patru capitole care tratează pe larg aspectele calitative ale resurselor umane pentru apărare, făcând referiri nu numai la cadrele militare ci şi la personalul civil încadrat în M.Ap.N., precum şi cele ale funcţionarilor publici. Un subcapitol distinct este cel din care se poate constata, în ce măsură, în Statutul juridic al funcţionarilor publici din România se regăsesc valori europene specifice funcţionarilor publici din ţările avansate din Europa şi din cadrul organismelor U.E. Pentru ca ceea ce s-a abordat teoretic în cadrul lucrării să nu rămână decât o simplă prezentare de informaţii, am prezentat în final o analiză comparativă a posturilor de funcţionar public şi de cadru militar utilizând modelul caracteristicilor posturilor. Consider că lucrarea poate constitui un suport teoretic celor care sunt interesaţi să cunoască locul cadrelor miliatre în structura funcţionarilor publici din administraţia publică şi corelaţiile dintre cele doua statute ( de cadru militar şi de funcţionar public). Capitolul I Calitatea de resursă umană pentru apărare 1.1 Delimitari conceptuale privind resursele umane pentru apărare 1.1.1 Organizarea militară a ţării Arhitectura geopolitică şi geostrategică actuală şi de perspectivă plasează România într-un nou context de securitate şi-i aduce şansa de a-şi valorifica atuurile prin inteligenţă politică, simţ strategic şi disponibilitate la efort naţional. Instrumentat ştiinţific, sistemul de securitate european şi euro-atlantic dezvăluie tendinţele dominante care se conturează într-o dinamică intensă şi conectează România la dezvoltarea unei lumi stabile şi sigure, garantă a libertăţilor politice, a drepturilor omului şi a instituţiilor democratice. În acest context, o posibilă tipologie, de maximă generalizare, după criteriul apartenenţei la spaţiul strategic poate releva trei direcţii în construcţia modelelor strategice . Prima, dată de strategiile de alianţă stabile şi omogene, cu concepte strategice ce vor promova supremaţia, rezultă din cumulul potenţialelor militare ale partenerilor. Acest tip de forţă strategică se va implica în rezolvarea şi prin mijloace militare a intereselor globale ale alianţei. A doua direcţie probabilă o constituie formularea unor strategii „hibride" pentru intervenţia în situaţii de criză sau de conflict, de tipul Forţei Multinaţionale, în care se vor produce transferuri de concepte şi crearea de capabilităţi speciale printr-o relativă interoperabilitate atât a structurilor şi sistemelor de armament, cât şi a conducerii operaţionale a forţelor. Cea de-a treia direcţie, denumită „conservatoare", va fi specifică acelor spaţii „neintegrate", cu identităţi profunde politice, culturale, religioase, economice şi de altă natură, şi va caracteriza şi va individualiza strategiile naţionale şi conceptele strategice specifice puterii militare prin „forţe proprii".
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.