Cotă Unică de Impozitare

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 54 în total
Cuvinte : 18800
Mărime: 469.58KB (arhivat)
Puncte necesare: 12
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Sebastian Lazar

Cuprins

  1. Cuprins
  2. Cuprins p. 1
  3. Capitolul I: Cotele de impozit – element tehnic central al impozitului pe veniturile persoanelor fizice p. 2
  4. 1.1. Geneza şi evoluţia impozitului pe veniturile persoanelor fizice p. 2
  5. 1.2. Cotele utilizate în impozitarea veniturilor obţinute de persoanele fizice p. 12
  6. 1.2.1. Cotele proporţionale p. 13
  7. 1.2.2. Cotele progresive p. 14
  8. 1.3. Analiza comparativă a avantajelor / dezavantajelor cotelor progresive şi a cotelor proporţionale p. 17
  9. Capitolul II: Aşezarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice în contextul cotei unice de impozit p. 25
  10. 2.1. Mutaţii în aşezarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice în contextul cotei unice de impozit p. 26
  11. 2.2. Calcule privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice în contextul cotei unice de impozit p. 30
  12. 2.3. Abordări comparative privind dimensiunea impozitului pe veniturile persoanelor fizice în varianta cotelor progresive / cotei unice de impozit p. 32
  13. Capitolul III: Perceperea impozitului pe veniturile persoanelor fizice în contextul cotei unice de impozit p. 36
  14. 3.1. Mutaţii în perceperea impozitului pe veniturile persoanelor fizice în contextul cotei unice de impozit p. 37
  15. 3.2. Modalităţi şi termene de plată vizând impozitul pe veniturile persoanelor fizice p. 39
  16. 3.3. Fluxuri informaţionale şi dimensiuni generate de perceperea impozitului pe veniturile persoanelor fizice p. 43
  17. Concluzii şi propuneri p. 50
  18. Bibliografie p. 53

Extras din licență

Capitolul I: Cotele de impozit – element tehnic central al impozitului pe veniturile persoanelor fizice

1.1. Geneza şi evoluţia impozitului pe veniturile persoanelor fizice

În evoluţia lor, impozitele directe au ţinut pasul cu dezvoltarea economiei, deoarece ele se stabilesc fie pe anumite obiecte materiale sau genuri de activităţi, fie pe venit sau pe avere.

Impozitele directe, fiind individualizate, reprezintă forma cea mai veche de impunere. Acestea s-au practicat şi în orânduirile premergătoare epocii moderne, însă o extindere şi o diversificare mai mare au cunoscut abia în epoca modernă.

Printre primele impozite (directe) în bani, care apar în ţările române (secolul XV) regăsim birul, ce reprezenta o dare personală, pe cap de locuitor, contribuabilul fiind "poporul de jos". În acest sens, A.D. Xenopol afirmă în “Istoria românilor din Dacia Traiană”, volumul II, că: “birul a fost una dintre cele dintâi dări cărora a fost supusă populaţia ţărilor române, fapt ce se constată din documentele de la 1247, care vorbesc despre veniturile şi foloasele concedate de voievodatele române cavalerilor ioaniţi de Ierusalim.”

Prin procedeul denumit “cisluire” erau stabilite impozitele pe fiecare persoană, de către obştea satului, în funcţie de averea acesteia. Perceperea birului, pe timpul lui Duca Vodă (1673 - 1678), se făcea cu ajutorul unor slujbaşi neoficiali, iar în anul 1700, acest impozit îşi schimbă denumirea, numindu-se rupta.

La mijlocul secolului al XVIII-lea regăsim o dare directă, denumită “sferturi” (civerturi) intitulată astfel întrucât aceasta era un impozit personal, plătibil în patru sferturi trimestriale, stabilit tot prin procedeul cislei.

Prima încercare ştiinţifică, de aşezare şi percepere a impozitelor este considerată a fi reforma domnitorului Constantin Mavrocordat, în a treia sa domnie în Muntenia, în anul 1739, prin care impozitul direct, numit capitaţiune, a fost transformat dintr-un impozit de repartiţie, într-unul de cotitate, înlăturându-se, în cea mai mare parte, neajunsurile specifice impozitelor de repartiţie, întrucât se ţinea cont de situaţia personală a plătitorului impozitului. Prin urmare, această reformă a urmărit stârpirea unor abuzuri legate de perceperea impozitelor, precum şi mărirea veniturilor domnului, însă aceasta nu se atingea şi de privilegiile boierilor. Drept urmare, nici în cazul acestor impozite, nu se putea vorbi de respectarea cerinţelor echităţii ficale. Datorită stării politice, economice şi sociale, din acea vreme, reforma lui Constantin Mavrocordat a fost socotită drept un act de curaj, iar necesităţile tot mai mari impuse de turci au făcut ca aceasta să nu mai fie aplicată de domnitorii care au urmat.

Regulamentul Organic desfiinţează toate dările vechi, introducând două impozite directe noi:

• impozitul pe capitaţie, în cuantum de 30 de lei pe cap de familie, de la plata căruia erau exceptate doar anumite categorii sociale, printre care boierimea şi clerul;

• impozitul asupra industriei şi comerţului (patenta).

Ca o măsură temporară pe timpul războiului dintre Anglia şi Franţa, în anul 1799, William Pitt, introduce impozitul pe venit, care este ulterior abolit (după o scurtă perioadă de existenţă) şi reintrodus abia în anul 1842, ca o taxă aplicată separat asupra diverselor venituri ale fiecărui contribuabil.

Odată cu Unirea Principatelor (1859) şi cu desfiinţarea robiei (1864) , se produc noi schimbări în toate sferele vieţii economice şi sociale. În mesajul său din 6 decembrie 1859, adresat Adunării elective a Ţării Româneşti, Alexandru Ioan Cuza susţine necesitatea reformei finanţelor publice şi a sistemului fiscal, menţionând că impozitele vor fi stabilite „treptat şi aceasta în urma unor studii adânci”.

În anii de după Unirea din 1859, bugetul ţării noastre era alimentat din trei mari categorii de venituri ordinare:

-impozite directe;

-impozite indirecte şi taxe;

-venituri domeniale.

Impozitele directe erau în număr de patru şi cuprindeau:

- contribuţia personală (capitaţia sau vechiul bir) - moştenită de la vechiul regim şi păstrată la un nivel relativ constant până în 1863, când a fost mărită la suma 36 lei şi extinsă şi asupra foştilor privilegiaţi;

- contribuţia pentru şosele şi poduri (în sumă fixă, stabilită iniţial sub forma prestaţiilor în muncă) - introdusă, în Moldova, în 1836, de domnitorul Mihai Sturza şi în 1843, în Ţara Românească, de domnitorul Gheorghe Bibescu, cu scopul construirii şi întreţinerii drumurilor–aceasta fiind menţinută până în 1877, când se transformă în dare pentru căile de comunicaţie;

- contribuţia funciară (fonciera) - stabilită într-o cotă proporţională anuală, care se aplică asupra venitului net al proprietăţii funciare de orice valoare;

- patenta - stabilită în cote diferenţiate pe clase, cote care se aplicau asupra venitului prezumat ca realizat de industriaşi, meseriaşi şi comercianţi.

În perioada 1866 – 1916, în România, numărul impozitelor directe creşte, datorită situaţiei financiare precare; asfel existau: impozitul funciar agricol şi pe clădiri; patenta; dările pentru căile de comunicaţii; impozitul complementar - care consta dintr-un drept fix de 6 lei şi unul proporţional cu 1% din venitul general al contribuabilului; impozitul asupra venitului din valori mobiliare, impozitul pe salarii (iniţial în cota de 5%, desfiinţat în 1891, reintrodus în 1990); taxele miliare etc.

Preview document

Cotă Unică de Impozitare - Pagina 1
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 2
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 3
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 4
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 5
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 6
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 7
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 8
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 9
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 10
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 11
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 12
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 13
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 14
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 15
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 16
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 17
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 18
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 19
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 20
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 21
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 22
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 23
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 24
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 25
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 26
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 27
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 28
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 29
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 30
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 31
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 32
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 33
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 34
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 35
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 36
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 37
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 38
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 39
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 40
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 41
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 42
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 43
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 44
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 45
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 46
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 47
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 48
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 49
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 50
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 51
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 52
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 53
Cotă Unică de Impozitare - Pagina 54

Conținut arhivă zip

  • Cota Unica de Impozitare.doc

Alții au mai descărcat și

Impozitarea Persoanelor Fizice

INTRODUCERE Fiind greu de imaginat o societate fără impozite , criticile la adresa fiscalităţii vizează în special efectele economice ale...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Contract de Societate

SOCIETATEA COOPERATIVA MESTESUGAREASCA “VIITORUL” FAGARAS I. PARTILE CONTRACTANTE (MEMBRII COOPERATORI) Art.1. Persoanele fizice...

Te-ar putea interesa și

Cota unică de impozitare versus cota progresivă de impozitare

CAP. 1: ANALIZA - ISTORICUL COTEI UNICE Cota unică de impozitare – denumită în literatura anglo-saxonă „flat tax“ – se referă la acelaşi nivel de...

Cota unică de impozitare în Rusia - caracteristici și impact

Capitolul I Cota unică de impozitare. Introducere și context Cota unică este o propunere înaintată de către doi economişti americani, Hall și...

Cota unică de impozitare în Bulgaria - caracteristici și impact

Република България / Republica Bulgaria Drapel Stemă Deviză: Unitatea exprimă puterea Imn național:Dragă patrio Poziția geografică a Bulgariei...

Cota unică de impozitare în Estonia. caracteristici și impact

1. Caracteristici 1.1 Caracteristici generale O serie de ţări din Europa şi Asia Centrală au pus în aplicare reforme de adoptare a cotei unice...

Cota unică de impozitare în Rusia - caracteristici și impact

Capitolul I. Cotă unică de impozitare. Introducere şi impact. Noţiunea de cotă unică este o propunere înaintată de către doi economisti...

Efectele Cotei Unice de Impozitare România vs Slovacia

Efectele cotei unice de impozitare Capitolul 1 Aspecte teoretice 1.1 Impozitele La baza instituirii impozitelor stă necesitatea statului de a-şi...

Cota unică de impozitare în Estonia - Caracteristici și impact

1. Caracteristici generale Cota unica de impozitare , presupune aplicarea unui procent unic asupra tuturor profiturilor obținute , indiferent de...

Cota unică de impozitare în Rusia - Caracteristici și impact

Capitolul I Introducerea cotei unice de impozitare și stadiul cunoașterii Impozitarea unică, denumită în literatura anglo-saxonă “flat-tax”, a...

Ai nevoie de altceva?