Cap. 1 CONTROLUL FINANCIAR AL CURTII DE CONTURI, PARTE COMPONENTA A CONTROLULUI ACTIVITATII ECONOMICO-SOCIALE 1.1. Istoria Curtii de conturi 1.2. Locul Curtii de Conturi in sistemul autoritatilor publice 1.3. Organizarea si conducerea Curtii de Conturi 1.4. Personalul Curtii de Conturi Cap. II TIPURI DE CONTROL EXERCITAT DE CURTEA DE CONTURI 2.1. Atributiile de control ale Curtii de Conturi 2.1.1. Obiectivele controlului exercitat de Curtea de Conturi 2.1.2. Subiectele supuse controlului Curtii de Conturi 2.2. Forma controlului Curtii de Conturi 2.2.1. Controlul financiar executat de Curtea de Conturi dupa inchiderea exercitiului bugetar 2.2.2. Controlul financiar executat de Curtea de Conturi pe parcursul executiei bugetare 2.3. Atributiile jurisdictionale ale Curtii de Conturi Cap. III ORGANIZAREA SI EFECTUAREA CONTROLULUI FINANCIAR EXERCITAT PE PARCURSUL EXECUTIEI BUGETARE 3.1. Organizarea si efectuare controlului financiar exercitat de Curtea de Conturi pe parcursul executiei bugetare 3.2. Intocmirea actelor de control financiar 3.2.1. Tipuri de acte de control financiar 3.2.2. Reguli de intocmire a actelor de control financiar 3.3. Proceduri specifice de valorificare a actelor de control financiar in cazul controalelor efectuate pe parcursul executiei bugetare Cap. 4 LUCRARE PRACTICA Proces-verbal de constatare intocmit la Consiliul local al municipiului Resita CONCLUZII ANEXE
Un rol important in configurarea, evolutia si performanta economiei il joaca sistemul financiar ca parte componenta a sistemului institutional al unui stat. In timp, nasterea sistemului financiar a fost legata de mai multe premise1, potrivit profesorului Gh. Popescu si anume de organizarea statului, a sistemului institutiilor sale si de organizarea contabilitatii. La acestea se adauga in epoca moderna, a formarii economiilor nationale, formarea statelor nationale unitare, generalizarea productiei de schimb si a relatiilor "marfa-bani", precum si realizarea unificarii monetare in cadrul economiei nationale. Exista o serie de elemente pertinente capabile sa sustina ca a existat un sistem financiar si chiar Curte de Conturi inca din indepartata Antichitate. Un astfel de element este chiar Biblia, in care se scrie: "Ori ce lucru vei da, cu numar si cu masura sa dai, si ceea ce dai, ce iei, toate le scrie" (Biblia, Capitolul IV, Versetul 7). Primii contabili2 ai omenirii au fost scribii, care foloseau ca suporturi de informatii tablitele si papirusul. Curtile de conturi, potrivit documentelor au existat inca inainte de Hristos, in Grecia si Imperiul Roman, insa incepand cu a doua jumatate a secolului al XV-lea, dupa prabusirea sistemului de valori si institutional al Antichitatii si regresul vietii sociale din Evul Mediu timpuriu, se inregistreaza progrese importante in refacerea societatii civile, a economiilor nationale, a statelor unitare, a sistemului institutional national. In timpul mercantilismului (secolele XVI-XVIII) se pun si se dezvolta bazele sistemului financiar si contabil modern. Pana la sfarsitul secolului al XVIII-lea, contabilitatea a fost legata de matematica, desprinzandu-se treptat intr-o disciplina de sine-statatoare. Curtea de Conturi moderna, ca institutie a statului de drept, apare in secolul al XIX-lea, pe fondul general al progresului economic si al sistemului institutional, dar si ca expresie a democratizarii reale a societatii. Primele Curti de Conturi3 nationale, in acceptiunea moderna, au fost infiintate in prima jumatate a secolului al XIX-lea (Austria - 1805, Franta - 1807, Bavaria - 1812, Wurttemberg - 1818, Marele Ducat de Hessa - 1821, Prusia - 1824, Olanda - 1840, Saxa - 1842, Hanovra - 1848, Spania - 1851). 1 Dr.Gh.Popescu - Curtea de Conturi - Curteaconstitutionala a sistemului financiar, in Buletinul Informativ al Curtii de Conturi, nr.1 si 2 din 1995, p.41 2 Ibid. 3 Ibid. Istoricul Curtii de Conturi in Romania In Romania1, Curtea de Conturi a fost infiintata in 1864, prin Legea pentru infiintarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial nr.18 din 24 ianuarie - 5 februarie 1864 si reoganizata in 1929 prin Legea pentru reorganizarea Inaltei Curti de Conturi, publicata in Monitorul Oficial nr.167 din 31 iulie 1929. Curtea de Conturi infiintata in 1864 a inlocuit Ministerul de control care functiona pana atunci in Principatele Romane. In 1948, prin Decretul nr. 352, pentru organizarea controlului financiar, publicat in Monitorul Oficial nr.280 din 1 decembrie 1948, Curtea de Conturi a fost structurata in Directia de Control Financiar a ministerului Finantelor, iar in 1973 a fost restructurata in Curtea Superioara de Control Financiar, prin Buletinul Oficial nr.44 din 30 martie 1973. In anul 1990, Curtea de Conturi a fost desfiintata, insa prin Legea nr.94, privind infiintarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial nr.224 din 9 septembrie 1992, ea a fost reinfiintata. Aceste date pot fi structurate in urmatoarele etape, care prezinta evolutia de pana acum a Curtii de Conturi si anume: a) Perioadele 1864-1948 si 1973-1990 si din 1992 incoace, le putem considera normale, intrucat existenta si activitatea ei au corespuns articolului 1 din Legea nr.94 care prevede ca "Curtea de Conturi este institutia suprema de control financiar ", dar si articolului 2 din aceeasi lege care prevede ca "Curtea de Conturi functioneaza pe langa Parlamentul Romaniei ". Includerea in aceasta etapa a perioadei 1973-1990 poate fi considerata o fortare insa Curtea Superioara de Control Financiar era si ea "organ al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania" (articolul 1, Legea nr.2 din 1973). b) Perioada 1948-1973, cand activitatea Curtii de Conturi a fost restructurata, cel putin formal, daca nu si in continut, fiind redusa la o functie executiva si subordonata Ministerului Finantelor. c) Perioada 1990-1992 in care Curtea de Conturi a Romaniei a fost formal si in continut desfiintata prin Decretul nr.94 din 1990. Absenta Curtii de Conturi din viata practica a Romaniei, in perioada 1990-1992, poate explica intr-o masura insemnata haosul din finantele tarii, golirea vistieriei statului ori executia ineficienta a bugetului statului, ca de altfel si multe din evolutiile intregii societati dupa 1990, ca si polarizarea extraordinara a bogatiei si saraciei din Romania. 1 Dr. Gh. Popescu - Curtea de Conturi - Curtea Constitutionala a sistemului financiar, in Buletinul Informativ al Curtii de Conturi, nr. 1 si 2 din 1995, p. 41 1.2. Locul Curtii de Conturi in sistemul autoritatilor publice Conform articolului 1 din Legea 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, modificata prin Legea 204/1999, "Curtea de Conturi este institutia suprema de control financiar asupra modului de formare, administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public. Curtea de Conturi exercita si atributii jurisdictionale in conditiile prezentei legi".
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.