,,Creativitatea inseamna a lua elemente cunoscute si a le asambla in moduri unice." Jaques Fresco Pornind de la motto-ul mentionat anterior, se poate remarca necesitatea stimularii si dezvoltarii creativitatii elevilor,ea fiind inteleasa nu in sensul de a face ca toti elevii nostri sa devina artisti, ci ca ei sa constientizeze forta care exista in fiecare din ei si cu ajutorul careia isi pot modela sau remodela realitatea inconjuratoare pe baza unor cunostinte si aptitudini insusite in prealabil. Ciclul achizitiilor fundamentale reprezinta baza formarii deprinderilor de conduita scolara, inzestrarea elevilor cu capacitati de baza citirea, scrierea si cu orientarea actului comunicarii spre baze logico-stiintifice, fara elemente de teoretizare, ci prin exersare si simulare. Dezvoltarea creativitatii copiilor reprezinta o preocupare permanenta pentru cadrele didactice inzestrate cu un acut simt al imperativului social. Astfel, copilul provocat sa creeze va deveni omul capabil sa gaseasca solutii si sa se adapteze intr-o societate aflata in permanenta schimbare. E nevoie deci de un dascal creativ, ingenios, plin de fantezie, bine informat care sa descopere mereu noi forme de lucru, noi metode, procedee si tehnici, noi cai de abordare a fenomenului educational pentru a depasi rutina, sablonul. Lucrarea de fata este structurata in trei parti: partea teoretica,metodologica si practic-aplicativa. Partea teoretica si cea metodologica cuprinde trei capitole si abordeaza aspectele psihopedagogice ale dezvoltarii creativitatii, pornind de la definirea conceptului de creativitate si dimensiunile acestuia (Abordarea teoretica si psihologica a procesului de creativitate), continuand cu modalitatile de relationare cu factorii stimulatori sau inhibitori ai creativitatii (Creativitatea si educabilitatea acesteia la elevii din ciclul primar) si terminand cu un inventar al formelor de organizare a activitatii, care, prin centrarea pe cultivarea capacitatii creative si apeland la ajutorul unor metode specifice, pot dezvolta acest aspect extrem de important al definirii personalitatii scolarului (Principii si metode de stimulare a creativitatii in mediul scolar). Partea practica o constituie capitolul IV, cercetarea aplicativa ce vizeaza in mod special eficienta implementarii strategiilor de stimulare a creativitatii elevilor in orele de optional Literatura pentru copii. Cercetarea a urmarit demonstrarea faptului ca utilizarea unor metode , procedee si tehnici de stimulare a creativitatii in cadrul orelor de optional Literatura pentru copii va determina o crestere a nivelului creativitatii elevilor Metodele si procedeele selectate pentru implementarea cercetarii au fost metode si procedee moderne, activ participative de stimulare a creativitatii, in concordanta cu profilul psihologic al elevilor si cu cerintele programei. Motivatia alegerii acestei teme este justificata, in primul rand, din perspectiva psiho-pedagogica astfel: avem nevoie de copii care gandesc si au capacitatea de a prelucra informatia primita, nu doar de simpli receptori, se impune trecerea de la stocarea informatiei la prelucrarea logica, astfel incat aceasta sa-si gaseasca aplicabilitatea. Este necesara stimularea creativitatii, a imaginatiei si a gandirii flexibile pentru o structurare temeinica, sistematica a informatiei, a aptitudinilor, a capacitatilor; se impune necesitatea de a forma capacitatea elevilor de a transfera logic, de la o arie curriculara la alta, continuturile si de a le structura, eventual de a le ierarhiza, in functie de trebuinte, de necesitati si de contextele situationale. Astfel, dezvoltarea procesului creativ nu se realizeaza de la sine, ci este nevoie de actiuni continue si organizate de stimulare si activare. Aceste actiuni presupun stimularea si satisfacerea trebuintei de cunoastere a elevului, ceea ce determina dezvoltarea nivelului creativ, amplificarea fexibilitatii, fluiditatii, originalitatii plastice si verbale. Informatiile, modelele de actiune insusite prin activitatea de invatare declansata si sustinuta energic de trebuinta de cunoastere, sunt supuse transformarilor creative si genereaza un original cu valoare subiectiva. CAPITOLUL I ABORDAREA TEORETICA SI PSIHOLOGICA A PROCESULUI CREATIV I.1 Creativitatea - delimitari conceptuale si specifice Conceptul pedagogic de creativitate propune un model teoretic adaptabil la conditiile unei experiente educationale deschise autoperfectionarii permanente. In aceasta acceptie, creativitatea defineste: un produs creator situat cel putin la nivel inventiv; un proces creator orientat in directia sesizarii si a rezolvarii - problema la nivelul gandirii divergente; o dimensiune axiologica a personalitatii care valorifica resursele globale ale sistemului psihic uman, la nivelul interactiunii optime dintre atitudinile si aptitudinile creative.
1.Amabile T., (1997), Creativitatea ca mod de viata. Ghid pentru parinti si profesori, Editura Stiintifica, Bucuresti. 2.Amabile, T.M.,(1996) Creativitatea ca mod de viata, Editura Stiinta si Tehnica, Bucuresti. 3.Barboi C., Boatca S., (1995), Limba si literatura romana. Antologie de texte comentate - clasa a IX-a, Editura Cartea Scolii, Bucuresti. 4.Bejat M. (coord.), (1981), Creativitatea in stiinta, tehnica si invatamant, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. 5.Bocos, M., Catalano, H.,(2008), Pedagogia invatamantului primar si prescolar (cercetari-actiune), Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca 6.Bocos, M. (2002), Instruire interactiva. Repere pentru reflectie si actiune, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca 7.Bratu, G.,(2004), Aplicatii ale metodelor de gandire critica in invatamantul primar, Ed. Humanitas Educational, Bucuresti 8.Breban S., Gongea E., Ruiu G., (2006), Metode interactive de grup Editura Arves. 9.Cerghit I., (1997), Metode de invatamant, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. 10.Chereja, F.,(2004), Dezvoltarea gandirii critice in invatamantul primar, Editura Humanitas Educational, Bucuresti. 11.Cosmovici, A., Iacob, L.,(2005), Psihologie Scolara, Editura Polirom, Iasi 12.Costea O. (si colaboratorii), (1999), Literatura pentru copii, Manual pentru clasa a XIII-a, scoli normale, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. 13.Cucos C. (1998), Psihopedagogie, Editura Polirom, Iasi. 14.Faur, F., (2010), Literatura romana si literatura pentru copii, Note de curs, Arad. 15.Fierascu, C., Gh. Ghita, (1969), Dictionar de terminologie literara, Bucuresti, Editura Ion Creanga. 16.Flueras V, (2003), Paideia si gandirea critica, Colectia Stiintele Educatiei, Cluj-Napoca. 17.Iftime G., (1979), Jocuri logice pentru prescolari si scolari mici, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. 18.Ionescu, M., Radu, I.,(2004), Didactica moderna, ed. a II-a revizuita, Editura. Dacia, Cluj-Napoca. 19.Ionescu, M.,Chis,V.,(2001)Didactica moderna,Editura Dacia,Cluj- Napoca 20.Landau E., (1979), Psihologia creativitatii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. 21.Matei N.M., (1982), Educarea capacitatilor creatoare in procesul de invatamant, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. 22.Margineanu N., (2002), Psihologie si literatura, Editura Dacia, Cluj-Napoca. 23.Mitu, F.,(2006), Metodica predarii-invatarii integrate a limbii si literaturii romane in invatamantul primar, Editura Humanitas Educational, Bucuresti. 24.Pamfil A., (2009), Limba si literatura romana in scoala primara, Editura Paralela 45, Pitesti. 25.Petrescu I.C., - "Scoala activa", E.D.P.Bucuresti,1973 26.Piajet J., (1965), Psihologia inteligentei, Editura Stiintifica, Bucuresti. 27.Popescu-Neveanu P., (1987), Psihologie scolara, Tipografia Universitatii, Bucuresti 28.Roco, M., (2004)-Creativitate si inteligenta emotionala, Ed. Polirom, Iasi; 29.Rosca, A.,(1972), Creativitatea, Editura Enciclopedica Romana, Bucuresti. 30.Stoica A., (1983),Creativitatea elevilor - posibilitati de cunoastere si educare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 31.Salavastru D., (2004),Psihologia educatiei, Editura POLIROM,Bucure
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.