INTRODUCERE 4 CAPITOLUL 1 CREDITUL BANCAR - ASPECTE METODOLOGICE 1.1. Abordarea etimologica si istorica a creditului 6 1.2. Conceptul de credit 7 1.3. Functiile si rolul creditului 9 1.3.1. Functia de repartitie 9 1.3.2. Functia de emisiune 10 1.3.3. Functia de control 10 1.4. Formele creditului in economia de piata 11 1.5. Elementele creditului bancar 15 CAPITOLUL 2 POZITIA BANCII BRD PE PIATA ROMANEASCA 2.1. Istoricul BRD 17 2.2. Organizarea si conducerea bancii 27 2.3. Performantele BRD-GSG si locul ei pe piata. 34 2.4. Oferta de produse si servicii a BRD-GSG catre persoane fizice.36 CAPITOLUL 3 STUDIU DE CAZ PRIVIND ACORDAREA UNUI CREDIT PENTRU NEVOI PERSONALE 3.1. Politica de acordare de credite catre persoane fizice la BRD-GSG 51 3.2. Acordarea unui credit de consum EXPRESSO pentru nevoi personale nenominalizate 55 3.3. Acordarea unui credit pentru cumpararea unui autoturism nou 56 CAPITOLUL 4 CONCLUZII SI PROPUNERI 4.1. Avantaje si dezavantaje in contractarea creditelor pentru nevoi personale 58 4.2. Posibilitati de imbunatatire a ofertei de produse si servicii la BRD-GSG 59 Bibliografie 60
In activitatea bancara o importanta deosebita o are relatia de incredere care se stabileste intre banca si clientii ei. Cand se vorbeste de incredere se vorbeste de cinste adica de calitatea si de performanta clientului. Obiectivul fundamental al documentelor de sinteza si al raportului financiar este acela de a oferi informatii relevante, de incredere, inteligibile si care se supun principiului comparabilitatii. Fundamentele care stau la baza obtinerii de performante ridicate in sistemul bancar sunt : - Calitatea factorului uman si relatia de incredere stabilita intre banci si clientii sai; - Cunoasterea mediului economic specific in care actioneaza clientii bancii; - Fundamentarea deciziei bancii pe situatii si rapoarte financiare care contin informatii utile si concrete. In etapa actuala integritatea, competenta si reputatia persoanelor de incredere reprezinta puncte forte in desfasurarea unei activitati eficiente. Necesitatea existentei si functionarii sistemului financiar bancar decurge din faptul ca formarea si gestionarea fondului acestui sistem are pe langa trasaturi comune si anumite particularitati specifice pe care le sprijina determinarea de resurse si modul de alimentare, de modalitatile privind repartizarea si utilizare fiecarui fond. Sistemul financiar bancar indeplineste un rol important in functionarea legii economice care actioneaza in societatea noastra in realizarea obiectivelor economice si sociale. Cand capitalul social si celelalte fonduri proprii ale agentilor economici sunt insuficiente pentru a face fata unor dezvoltari sau necesitati curente de exploatare firmele pot apela la credite bancare. Pentru acordarea de credite agentii economici si populatiei bancile folosesc fonduri proprii (capital si rezerve) precum si resurse banesti temporar disponibile atrase din economie si de la persoane fizice. De asemenea bancile pot folosi pentru creditare sumele primite de la fondurile de resurse financiare publice (sume rezultate din vanzarea locuintelor din privatizarea unor active economice si de alta natura ale statului) precum si eventualele imprumuturi primite de la organismele financiar bancare internationale. Prin intermediul creditului se mobilizeaza capitaluri temporare disponibile ale agentilor economici si persoane fizice de catre banca si care impreuna cu capitaluri proprii si celelalte resurse bancare proprii este acordat sub forma de imprumut diferitelor persoane fizice si juridice. In economia romaneasca functioneaza banci cu capital de stat precum si banci private, cooperative si cu capital mixt roman si strain La sfarsitul anului 2009, in Romania functionau 42 de institutii de credit. Conform Raportului publicat de Banca Nationala a Romaniei structura sistemului bancar este urmatoarea: 2 banci cu capital integral sau majoritar de stat (BNR si CEC Bank), 4 banci cu capital majoritar privat autohton, 25 de banci cu capital majoritar strain, zece sucursale ale unor banci straine si o retea cooperatista. In acest proiect se face referire la Banca Romana de Dezvoltare care este o banca romaneasca universala si este prima banca privatizata. B.R.D. apartine uneia dintre cele mai importante grupuri bancare din zona europeana. Cumpararea pachetului majoritar de actiuni de catre Grup Groupe Societe Generale a reprezentat o reusita deosebita. Aceasta banca ofera serviciile sale clientilor din intreaga tara. Ea accepta depozite de la populatie si ofera credite, efectueaza plati in Romania si strainatate, ofera servicii de schimb valutar si servicii bancare atat pentru clienti, persoane juridice, cat si pentru persoane fizice. B.R.D ofera intreaga gama de servicii bancare destinate persoanelor juridice si fizice prevazute prin lege. In ciuda dificultatilor create de mediul economic politica de credit a urmat strategia traditionala a bancii, al carei scop este de a pastra un portofoliu de credite de buna calitate. Pentru a-si atinge obiectivul si a-si crea un portofoliu de clienti fideli pe termen lung B.R.D a incercat sa diversifice gama de produse oferite clientilor, societatilor comerciale prin dezvoltarea unor servicii generale de venit si prin valorificarea oportunitatilor care apar din servicii si din vanzari adaptate noilor clienti. Rezultatul acestei strategii s-a dovedit a fi benefic pentru activitatea de creditare. CAPITOLUL 1 CREDITUL BANCAR - ASPECTE GENERALE 1.1. ABORDAREA ETIMOLOGICA SI ISTORICA A CREDITULUI Etimologic, cuvantul credit este de origine latina ,,creditum - creditare", care inseamna ,,a crede", ,,a avea incredere". Aceasta origine a notiunii de credit scoate in evidenta un element psihologic al existentei creditului: increderea. In literatura de specialitate, creditul este abordat din doua puncte de vedere: o din punct de vedere juridic - este un contract incheiat intre creditor si debitor; o din punct de vedere economic - este o categorie economica ce exprima relatii. de repartitie a unei parti din produsul national brut in vederea satisfacerii unor nevoi de capital Creditul a aparut initial in Orientul Mijlociu unde constituia monopolul marilor proprietari funciari si al preotilor. Codul lui Hammurabi trateaza notiunea de credit inca de la inceputul mileniului II i.Hr. Negustoria de bani a aparut cu mult inaintea bancilor, existand probabil la egipteni si fenicieni, dar in mod sigur la greci - ,,trapezitii"- si la romani - ,,argintarii". Activitatea acestora insa in realitate imbraca forme de camatarie, adica un imprumut pentru care se percepea o dobanda foarte ridicata. Inca din evul mediu, din randurile negustorilor, zarafii s-au separat ca patura sociala si se ocupau cu comertul de monede locale si monede straine. In mainile zarafilor se concentrau disponibilitatile monetare ale negustorilor evitandu-se astfel riscurile de pastrare a valorilor. Concentrarea sumelor in moneda in mainile zarafilor, la inceput pentru o perioada relativ scurta, se limita la pastrarea in deplina siguranta a monedelor de aur ale celor care il detineau puterea si ale negustorilor. Dupa un timp din sumele pastrate, zarafii au inceput sa acorde credite. O parte importanta din zarafi, odata cu dezvoltarea societatii, s-au transformat treptat in bancheri.
1. ANDRONACHE Virgil, Banca si operatiunile comerciale; spete si solutii practice in raporturile dintre banca si client, Editura Universitara, Bucuresti, 2006; 2. APAN Rodica Diana, Creditul destinat consumului si domeniile conexe, Editura Sfera, Cluj Napoca, 2007; 3. APAN Rodica Diana - Creditul destinat consumului - Protectia intereselor economice ale consumatorilor, Editura Sfera, Cluj-Napoca, 2004; 4. BEJU Daniela, Mecanisme monetare si institutii bancare, Editura Casa Cartii de Stiinte, Cluj Napoca, 2004; 5. COCRIS Vasile, CHIRESLEAN Dan, Managementul bancar si analiza de risc in activitatea de creditare: Teorie si cazuri practice, Editura Universitatii ,,Al. I. Cuza", Iasi, 2007; 6. DARDAC Nicolae, BARBU Teodora, Moneda, banci si politici monetare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2005; 7. DEDU Vasile, ENCIU Adrian, Contabilitate bancara, Editura Economica, Bucuresti, 2001; 8. GANEA Tudor, Politici manageriale si tehnici bancare, Editura Universitatii Titu Maiorescu, Bucuresti, 2005; 9. MANDOIU Nicolae, Reglementari contabile, Con Fisc, 2011; 10. ROSCA Teodor, Moneda si credit, Editura Altip, Alba Iulia, 2001; 11. TEMES Ioan, Contabilitate bancara, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2002; 12. TRENCA Ioan, Metode si tehnici bancare, Editura Casa Cartii de stiinta, Cluj Napoca, 2002; 13. TURLIUC Vasile, COCRIS Vasile, BOARIU Angela, DORNESCU Valentin, STOICA Ovidiu, CHIRLESAN Dan, Moneda si credit, ECONOMICA, 14. BRD raport anual 2010; 15. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, publicata in Monitorul Oficial nr. 1023 din 22 decembrie 2006 16. http://www.brd.ro 17. http://www.bnr.ro 18. www.europa.eu.int. 19. Directiva 87/102/CEE a Consiliului din 22 decembrie 1986 cu privire la armonizarea dispozitiilor legislative, reglementare si administrative ale Statelor membre in materie de credit destinat consumului, modificata si completata prin Directiva 90/88/CEE a Consiliului din 22 februarie 1990 si prin Directiva 98/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 1998; 20. Raport din 11.05.1995 asupra aplicarii Directivei 87/102/CEE; 21. Raport din 12.04.1996 asupra aplicarii Directivei 90/88/CEE; 22. Rezolutia Consiliului Uniunii Europene din 9 noiembrie 1995 cu privire la creditul destinat consumului; 23. Rezolutia Consiliului Uniunii Europene din 26 noiembrie 2001 cu privire la creditul si indatorarea consumatorilor; 24. Propunere de directiva a Parlamentului european si a Consiliului din 11 septembrie 2002 cu privire la armonizarea dispozitiilor legislative, reglementare si administrative ale Statelor membre in materie de credit destinat consumatorilor, cu urmatoarele Amendamente: - Amendements presentes par les membres du Comite des Affaires Legales sur la directive relative au credit a la consommation - decembre 2003 a fevrier 2004; - Amendements de compromis 1-20 du 11 mars. 25. Documentele de baza ale Comunitatii si Uniunii Europene, Editura Polirom, Iasi, 1999.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.