Un pedagog contemporan spunea ca este intr-adevar "un privilegiu fantastic a ne putea exprima prin cuvinte, a comunica mai ales cu ajutorul unor flexibile, maleabile, mobile, mici pietricele umane, facute in aparenta doar din aer sau din mazgaleli pe hartie. Un avantaj propriu doar oamenilor. Prin cuvant putem transmite semenilor ganduri, sentimente, dorinte, invataturi, experiente. Prin cuvant putem naste in cei din fata noastra sentimente de manie, de ura sau de pace si liniste" Asa cum spunea Parintele Nicolae Dura, cuvantul "isi implineste sensul sau inalt numai atunci ca... vezi detalii
CAPITOLUL I DESPRE NEMURIREA SUFLETULUI I.1. Despre trup si suflet Singura fiinta pamanteasca framantata de dorul necunoscutului este omul. Omul reprezinta capodopera divinitatii, o incununare a creatiei. Totodata el este un microcosmos, punct de intalnire a doua dimensiuni: spirituala si materiala ; veriga dintre cer si pamant. Omul este "chip si slava a lui Dumnezeu" (Fac.1,26-27;1 Cor.11,7). Natura omului este inteleasa dupa referatul biblic ca fiind dihotomica (Fac.2,7), adica minunata alcatuire a fiintei umane consta in trup si suflet. Tot pentru dihotomism pledeaza si E... vezi detalii
INTRODUCERE Se observa in perioada postmoderna o serioasa reintoarcere a preocuparilor spirituale, daca in veacul al XIX-lean si in buna parte din veacul al XX se ducea o lupta crancena, declarata, impotriva abordarii religioase a vietii, la inceputul mileniului al III-lea, preocuparile religioase au revenit in actualitate. In spatele termenului de ,, spiritualitate" se ascund, din nefericire, o infinitate de conceptii diferite, uneori chiar contradictorii, multe dintre ele neavand de a face cu spiritualitatea crestina. "Icoana este una dintre cele mai mari descoperiri ale seco... vezi detalii
Introducere "Ortodoxia a inceput sa se deschida, prin teologia ei mai noua, unor experiente si explicitari al misterului crestin necesare nivelului spiritual al crestinilor de azi. Prin aceasta, Bisericile crestine au inceput sa inlature multe din piedicile care stateau in calea apropierii lor, inaintand spre acea stare in care vor putea cauta impreuna unele din expresiile noi ale misterului crestin, corespunzatoare credinciosului de astazi, dar solidare cu expresiile bisericii primare" Acum trei ani de zile toata crestinatatea isi aducea aminte de scurgerea a noua veacuri si j... vezi detalii
Introducere Sfantul Antonie s-a nascut in satul Coma din Egiptul de Mijloc, in jurul anului 251, dintr-o familie de crestini bogati. In secolul al treilea, Egiptul era o provincie a Imperiului Roman, resedinta guvernatorilor romani aflandu-se la Alexandria, al doilea oras ca marime in imperiu, dupa capitala Roma. Crestinismul era infloritor in Egipt, cu toate ca paganismul, fie el elenistic sau egiptean, era majoritar. Crestinismul patrunsese in orase si mai ales in metropola Egiptului, Alexandria. In acest context neprielnic crestinismului se formeaza Sfantul Antonie cel Mare, care invat... vezi detalii
INTRODUCERE Importanta tematicii Este propriu Ortodoxiei sa nu o prezinte pe Maica Domnului niciodata separata de Hristos, cum se intampla in Occident cu tablourile Madonei. Totdeauna este in legatura cu IIisus Hristos. De aceea ea este cel mai aproape de El. Cine poate fi mai aproape de fiul ei decat o maica? El se face fiul unei mame, iubeste o mama omeneasca asa cum o iubim noi pe mama noastra, asculta rugaciunile ei cum ascultam noi rugaciunile mamei noastre. El a venit ca sa ne iubeasca pe noi, sa Se rastigneasca pentru noi, deci nu poate sa nu ne iubeasca si ea pe noi, nu poate sa n... vezi detalii
INTRODUCERE Invatatura ortodoxa despre "Preasfanta, Curata, Preabinecuvantata, de Dumnezeu Nascatoarea si pururea Fecioara Maria", are o importanta deosebita si o frumusete aparte. Aceasta si datorita pietatii deosebite si afectiunii cu care crestinii din toate timpurile s-au raportat la Maica Domnului. Sfanta Fecioara Maria a fost si este pentru toti crestinii nu numai Maica Domnului nostru Iisus Hristos, ci si a tuturor crestinilor. Ea sta in centrul preocuparilor dumnezeesti si omenesti de la caderea protoparintilor; Ea se naste plina de dar la zorii unei vieti noi pentru omen... vezi detalii
Introducere Lucrarea de fata isi propune spre dezbatere o tema putin abordata in istoriografia romaneasca in ciuda importantei acesteia. Pana in prezent nu a fost realizata o lucrare care sa atinga chestiunea in cauza in toata complexitatea ei. Poate ne vom intreba de ce secolul al XVII-lea ? Raspunsul este pe cat de simplu, pe atat de concis; pentru ca secolul in cauza este "secolul de aur" al misionarismului catolic in lume, si implicit, in tarile romane, impulsionat si sustinut de institutia creata in acest scop Sacra Congregatione de Propaganda Fide. Biserica catolica, la s... vezi detalii
1.Sfintele Taine, trepte ale desavarsirii in comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, implinirea creatiei omului. Pentru Biserica Ortodoxa actiunea mantuitoare a lui Hristos nu apartine numai trecutului.El nu priveste acum numai din cer cum cei ce cred in eficienta operei Lui mantuitoare din cursul vietii pamantesti isi insusesc prin credinta rezultatul jertfei de pe cruce,ajutati sau nu de o comunitate eclesiala. Aceasta, pentru ca Biserica Ortodoxa nu socoteste ca Hristos ne-a mantuit numai intrucat ne-a facut pe Dumnezeu indurator si dispus sa ne ierte pe baza satisfactiei aduse de ... vezi detalii
INTRODUCERE Dunarea a reprezentat un factor geografic foarte important in istoria Imperiului Roman, dar si a Daciei. Fluviul a fost considerat elementul de maxima strategie de catre imparatii romani, fiind folosit ca element de aparare eficient impotriva popoarelor barbare, dar si pentru atac. Dunarea a constituit obstacolul natural pentru statul Roman, care prefera sa-si apere frontierele pe malul fluviului, ridicand fortarete, si castre. Elementele componente ale unui limes erau valul de pamant, castrele, castelele, turnurile si santurile, completate cu forte militare romane. In jurul ac... vezi detalii