Cultul Morților la Poporul Român

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Creștinism
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 78 în total
Cuvinte : 29220
Mărime: 114.89KB (arhivat)
Publicat de: Mugur Morar
Puncte necesare: 14
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr.conf. univ.dr.Ştefan POMIAN
UNIVERSITATEA DE NORD BAIA MARE FACULTATEA DE LITERE SPECIALIZAREA:TEOLOGIE ORTODOXĂ-ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Cuprins

  1. CAP. I DESPRE NEMURIREA SUFLETULUI 5
  2. I.1. Despre trup şi suflet 5
  3. I.2. Despre moarte 6
  4. I.3. Nemurirea sufletului din punct de vedere filosofic 7
  5. I.4. Argumente raţionale care dovedesc existenţa lui
  6. Dumnezeu şi nemurirea sufletului 8
  7. I.4.1. Argumentul ontologic 9
  8. I.4.2. Argumentul cosmologic 10
  9. I.4.3. Argumentul teleologic 11
  10. I.4.4. Argumentul moral 11
  11. I.4.5. Argumentul istoric 13
  12. CAP. II DE LA NEMURIREA SUFLETULUI LA CULTUL
  13. MORŢILOR 17
  14. II.1. Cultul morţilor în religiile necreştine antice 17
  15. II.2. Cultul morţilor în Vechiul Testament 18
  16. II.3. Practici de înmormântare ale celor din vechime 20
  17. CAP. III CULTUL MORŢILOR LA GETO-DACI
  18. III.1. Cadrul etno-geografic 24
  19. III.2. Cadrul istoric 24
  20. III.3. Despre religia daco-geţilor 24
  21. III 3.1. Divinităţi mai importante 25
  22. III 3.2. Sanctuare 27
  23. III.4. Nemurirea sufletului şi viaţa viitoare 27
  24. III.5. Cultul morţilor. Rituri funerare 28
  25. CAP.IV MITOLOGIA MORŢII
  26. IV.1. Moşteniri daco-getice in cultura română 32
  27. IV.2. Moartea – rit de trecere 33
  28. IV. 3. Arheologia funerară şi pictura rupestră 34
  29. IV. 4. Eroizarea mortului la daci 35
  30. IV. 5. Morţii şi seminţele 35
  31. IV. 6. Sărbători funerare 36
  32. IV. 7. Concepţia şi viziunea mitologică a morţii la români 37
  33. IV. 8. Bradul în mitologia morţii 38
  34. IV. 9. Fereastra sufletului 39
  35. IV.10.Spectacolul funerar 39
  36. IV.11.Însemne funerare 40
  37. IV.11.a. Nunta mortului 41
  38. IV.11.b. Pasărea sufletului 41
  39. IV. 12.Baladele morţii 42
  40. CAP.V CULTUL MORŢILOR ÎN CREŞTINISMUL CARPATO-
  41. DANUBIANO-PONTIC 47
  42. V.1. Despre sufletul românesc 47
  43. V.2. Botez, moarte şi înviere 48
  44. V.3. Cultul morţilor şi credinţa în viaţa viitoare 49
  45. V.4. Rugăciunile pentru morţi 51
  46. V.5. Pomenirea morţilor 52
  47. CAP.VI ARTA FUNERARĂ 58
  48. VI.1. Triumful vieţii asupra morţii, în sculptura brâncuşiană 58
  49. VI.2. Ansamblul monumental de la Târgu Jiu 60
  50. VI.3. Cimitirul vesel 63
  51. ANEXA:
  52. Poezia înmormântării oglindită în folclorul maramureşean:
  53. bocete, hora mortului, iertăciuni 69

Extras din licență

CAPITOLUL I

DESPRE NEMURIREA SUFLETULUI

I.1. Despre trup şi suflet

Singura fiinţă pământească frământată de dorul necunoscutului este omul. Omul reprezintă capodopera divinităţii, o încununare a creaţiei. Totodată el este un microcosmos, punct de întâlnire a două dimensiuni: spirituală şi materială ; veriga dintre cer şi pământ.

Omul este “chip şi slavă a lui Dumnezeu” (Fac.1,26-27;1 Cor.11,7).

Natura omului este înţeleasă după referatul biblic ca fiind dihotomică (Fac.2,7), adică minunata alcătuire a fiinţei umane constă în trup şi suflet. Tot pentru dihotomism pledează şi Eccleziastul la cap.12 versetul 7: “pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumezeu care l-a dat”. Astfel, trupul este arătat ca fiind luat din pământ şi împreunat cu partea spirituală, suflarea de viaţă a lui Dumnezeu.

Acest trup al omului, deşi luat din materia comună cu toată cealaltă creaţie odată ce a primit suflarea de viaţă peste el, s-a deosebit de celelalte creaturi pentru că, în starea primordială putea să nu moară (posse non mori). Dar, totodată, avea şi posibilitatea de a muri (posse mori), căci omul a fost înzestrat ontologic cu voinţă liberă. În urma căderii în păcat, trupul lui a ajuns “non posse non mori”.

După moartea fizică, sufletul rămâne totuşi nemuritor, deşi a locuit într-un templu pieritor. El se desparte de trup pentru un timp determinat cu speranţa vieţii veşnice şi în aşteptarea învieri trupului1. Sufletul este “entelehia” trupului, elementul substanţial şi raţional care dă forma individuală şi personală a fiinţei omeneşti, prin care se distinge atât de Dumnezeu cât şi de celelalte făpturi. Totodată, este substanţa care face din om fiinţă liberă, personală şi nemuritoare, căci “ce-i va folosi omului dacă va câştiga lumea întreagă iar sufletul îl va pierde?” sau “ce va da omul în schimb pentru sufletul său?” (Mt.16,26).

Sufletul este partea cea mai aleasă şi mai preţioasă a omului. Sfântul Ioan Damaschin spune că sufletul este “substanţa vie simplă, necorporală prin natura sa, invizibilă ochilor trupeşti, nemuritoare, raţională, spirituală, fără de formă; se serveşte de un corp organic şi îi dă acestuia putere de viaţă, de creştere, de simţire şi de naştere. Nu are spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet. Sufletul este liber, voliţional, activ, schimbător, adică schimbător prin voinţă pentru că e zidit. Pe toate acestea le-a primit, în chip natural, prin harul Celui care l-a creat, prin care a primit şi existenţa, precum şi de a exista prin fire în acest chip ” 2.

Trupul omului este complex, fiind alcătuit din elementele pământului, aşa precum susţin şi filosofii antici3. De aceea, el se descompune după ce este părăsit de suflet. Sufletul este simplu, adică nu este compus din elemente diferite, şi de aceea nu se descompune, după părăsirea trupului, ci “se întoarce la Dumnezeu care l-a dat”(Eccl.12,7). Căci, după cum spune Sfântul Vasile cel Mare, lumea a fost făcută pentru om şi omul pentru Dumnezeu4.

I.2. Despre moarte

Ce este moartea - Nimeni nu poate să dea un răspuns la această grozavă întrebare, căci pentru aceasta ar trebui să o experimenteze nu numai pe din afară, ca pe un fenomen suportat de alţii, ci şi pe dinăuntrul ei. Aşa stând lucrurile, trebuie să ne mulţumim cu ceea ce experiem în moartea altora, iar încolo să ne întemeiem pe certitudinile produse în noi de intuiţiile profunde ale fiinţei noastre şi pe consideraţiuni derivate logic din anumite date reale5

Dumitru Stăniloae6 susţine că, în general, două idei importante se desprind din realitatea morţii şi a atitudinii în faţa ei: prima, că ea este ceva înspăimântător, un eveniment care nu convine făpturii omeneşti şi de care ar vrea să scape. Aceasta înseamnă că moartea e experiată ca o pedeapsă universal umană de la Creatorul lumii. Deci, purtăm cu toţii o vină în faţa Lui şi de aceea trebuie să suportăm moartea. În al doilea rând, aproape toţi oamenii ajunşi în preajma sfârşitului cred că nu vor înceta totuşi de a mai exista; iar această credinţă se bazează mai ales pe faptul că “realitatea subiectului nu e produsă de factorii fizico-chimici”.

Astfel, moartea este, după cum ne spune atât conştiinţa cât şi revelaţia, o pedeapsă a lui Dumnezeu, dar de aşa fel încât nu exclude mila Lui. Ea există în urma unui păcat universal uman, dar e posibil ca la unii să nu mai aibă rolul de pedeapsă, ci de trecere la o altă viaţă mai deplină. În legătură cu acest lucru, Sfântul Ioan Gură de Aur7 afirmă că moartea trebuie dispreţuită pentru că ne dă ocazia să suferim, dar cu toate acestea ea “nu este decât o trecere la o viaţă mai bună  . Când vedeţi aruncată în cuptor o statuie pentru a o reface, voi nu consideraţi faptul acesta ca o distrugere, ci pentru a o reface mult mai frumoasă”. Apoi, el îndeamnă: “Judecaţi la fel distrugerea trupului vostru şi opriţi-vă de a mai plânge!”.

Preview document

Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 1
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 2
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 3
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 4
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 5
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 6
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 7
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 8
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 9
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 10
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 11
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 12
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 13
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 14
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 15
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 16
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 17
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 18
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 19
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 20
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 21
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 22
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 23
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 24
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 25
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 26
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 27
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 28
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 29
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 30
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 31
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 32
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 33
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 34
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 35
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 36
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 37
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 38
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 39
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 40
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 41
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 42
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 43
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 44
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 45
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 46
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 47
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 48
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 49
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 50
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 51
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 52
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 53
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 54
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 55
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 56
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 57
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 58
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 59
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 60
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 61
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 62
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 63
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 64
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 65
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 66
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 67
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 68
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 69
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 70
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 71
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 72
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 73
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 74
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 75
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 76
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 77
Cultul Morților la Poporul Român - Pagina 78

Conținut arhivă zip

  • Cultul Mortilor la Poporul Roman.doc

Alții au mai descărcat și

Administrarea Sfintei Taine a Cununiei

1. Vechimea şi importanţa căsătoriei Căsătoria este socotită cea mai veche instituţie a dreptului divin, fiindcă ea a luat fiinţă – aşa cum reiese...

Căsătoriile mixte în lumina învățăturii și practicii ortodoxe

I. INTRODUCERE Problema căsătoriilor mixte, adică a căsătoriilor dintre persoane aparţinând unor religii sau confesiuni creştine diferite, a...

Obiceiuri și Tradiții Românești

Obiceiurile calendaristice la români sunt bogat reprezentate în folclorul literar, fiind legate de munca desfasurată în cadrul ei natural....

Patriarhii României

MIRON CRISTEA 1868-1939 Miron Cristea ,întâiul patriarh , ales la 4 februarie 1925 , investit si înscăunat la 1 noienbrie acelasi an , a cârmuit...

Dialog între creștinism și orient

De-a lungul timpului, religia care este credinta in supranatural, sacru sau divin şi codul moral a luat un imens număr de forme in diverse culturi...

Gnoseologia crestină

Nimic nu este mai dificil decat sa spui Cine este Dumnezeu. Aceasta dificultate nu tine neaparat numai de nivelul intelectual al credinciosului,...

Obiceiuri tradiționale de peste an

La acest final de veac si de mileniu încercam cu totii o anumita "nostalgie a originilor", ca sa folosim o expresie draga lui Mircea Eliade....

Rolul Bisericii

1. Definiţia Bisericii Cuvântul „biserică ” provine din „ecclesia” care înseamnă, în limba greacă, „o adunare” sau „cei chemaţi”. Cu toate...

Te-ar putea interesa și

Școala ardeleană între conservatorism și inovație - cale a valorilor europene moderne

INTRODUCERE MOTO: „ chinuiţi de cugetul foarte lucid că trebuiau, în răstimpul unei vieţi, să ridice un popor, rămas cu secole în urmă, la...

Începuturile creștinismului pe teritoriul Dobrogei

Despre inceputurile crestinismului pe teritoriul tarii noastre si in special pe teritoriul care a fost vechea provincie Dacia lui Traian s-a mai...

Mitologia morții. zeii morții

Argument Mitologia Morţii. Zeii Morţii este o temă fundamentală care gravitează în jurul fenomenului indispensabil oricărei culturi - moartea....

Religia și Societatea între Secularizare și Reconciliere

Introducere Religia şi societatea sunt două noţiuni care prin asocierea lor creează o dilemă. Aceea de a provoca o dramă a soluţionării....

Codreanu și mișcarea legionară

Codreanu si Miscarea legionara "Cei ce-au cazut ucisi de gloantele dusmane, Pasesc în rând cu cei-ce au ramas" ... Context istoric Aceasta...

Somnul Magic în Basmul Românesc

ARGUMENT Somnul magic în basmul românesc, departe de a fi un studiu exhaustiv, vine să încununeze o etapă doar în aprofundarea filologiei, demers...

Poetica baladei populare

ÎNTRODUCERE Actualitatea temei investigate. Înclinaţia spre creaţie şi spre frumos a poporului nostru s-a manifestat din cele mai vechi timpuri,...

Biserica Ortodoxă

Ca instituţie divină întemeiată de Domnul nostru Iisus Hristos pentru mântuirea lumii şi pentru continuarea lucrarii Sale până la sfarşitul...

Ai nevoie de altceva?