INTRODUCERE 2 Capitolul I: CONSIDERATII GENERALE PRIVIND CREDITUL PUBLIC 3 1.1. CREDITUL PUBLIC - CONCEPT SI ROL 3 1.2. FORMULELE CREDITULUI PUBLIC 6 1.3. EFECTELE APELARII LA CREDITUL PUBLIC 12 Capitolul II: ASPECTE GENERALE PRIVIND DATORIA PUBLICA 14 2.1. CADRUL GENERAL PRIVIND DATORIA PUBLICA 14 2.2. FONDUL DE RISC SI INDICATORII DATORIEI PUBLICE 21 2.3. DEFICITUL BUGETAR SI DATORIA PUBLICA 24 Capitolul III: DINAMICA DATORIEI PUBLICE IN ROMANIA IN PERIOADA 2014 - 2017 30 Concluzii 39 Bibliografie 41
INTRODUCERE Cresterea economica este una din tintele pe care fiecare tara in parte si-o propune. In felul acesta este atrasa cresterea venitului pe locuitor, care indica nivelul de bunastare al populatiei. Un alt efect pe care cresterea economica il are se refera la dezvoltarea in ansamblu a economiei, la final, putandu-se observa progresul economic. O tara in curs de dezvoltare, cum este Romania nu poate sa-si construiasa o democratie solida, decat prin apelarea la alternative temporare, cum ar fi creditul public sau imprumuturile de stat. Pentru a putea duce la indeplinire obiectivele stabilite, tot mai multe tari apeleaza la imprumuturile de stat - interne sau externe - care apar ca o necesitate, datorita insuficientei de resurse financiare atrase la sistemul national de bugete cu care se confrunta. Ele pot fi contractate, atat direct de catre stat, cat si de unele institutii financiare responsabile pentru plasarea imprumuturilor. Cu cat datoria publica a unei tari este mai mai mare, cu atat cresterea economica se manifesta in sens invers Fie ca vorbim despre creditul public, fie ca vorbim despre imprumuturile de stat, acesta este vazut drept un aspect nefavorabil, deoarece conduce la cresterea datoriei publice. Problema datoriilor publice este astazi mai mult decat actuala, daca se are in vedere gradul ridicat pe care il inregistreaza in momentul de fata, efectele pe care le poate genera asupra economiilor nationale, analizate individual, dar si cele raportate la economia mondiala. Capitolul I: CONSIDERATII GENERALE PRIVIND CREDITUL PUBLIC 1.1. CREDITUL PUBLIC - CONCEPT SI ROL Creditul public este o forma de completare a resurselor financiare publice la care statul recurge datorita insuficientei fondurilor necesare in realizarea obiectivelor propuse. Acesta este un fenomen caracteristic, atat pentru statele in curs de dezvoltare, cat si pentru cele cu un statut economic superior care apeleaza la creditul public din nevoia de finantare a unor activitati cu caracter socio-economic de mare amploare. Prin urmare, "cererea de credit - public si privat - este formata din solicitarile autoritatilor publice, agentilor economici si a populatiei, iar oferta de resurse de imprumut este alcatuita din capitalurile banesti temporar disponibile ale agentilor economici, capitalurile si rezervele libere ale bancilor si altor institutii financiare, veniturile persoanelor detinatoare de valori imobiliare, economiile banesti ale micilor producatori de marfuri, liber profesionistilor si celorlalte categorii sociale". (Vacarel, 2007) In literatura de specialitate notiunea de credit public cunoaste mai multe acceptiuni. Astfel, profesul universitar Tatiana Mosteanu defineste creditul public ca fiind "obligatia aparuta ca rezultat al contractelor de pe piata financiara interna si/sau externa prin care statul indeplineste calitatea de debitor, dobandeste fonduri financiare de la o persoana fizica sau juridica creditoare si isi ia angajamentul de a rambursa dobanda si alte costuri intr-o perioada prestabilita". (Mosteanu T. C., 2012) Daca statul apare ca debitor, atunci bancilor, consortiilor bancare, societatilor de asigurare, caselor de economii si intreprinderilor industriale le revine titlul de creditor. In acelasi timp, statul poate indeplini si functia de creditor, beneficiarii de credite fiind debitorii sai. O alta definitie prezinta imprumutul ca fiind "un contract/un acord de vointa intre persoanele fizice si juridice, pe de-o parte si stat pe de alta parte, prin care acestia consimt sa puna la dispozitia statului, cu titlu de imprumut, o suma de bani pe care autoritatea publica se angajeaza sa o restituie impreuna cu dobanda cuvenita ce reprezinta pretul creditului. Dobanda platita de stat pentru sumele avansate exprima relatii de redistribuire a produsului intern brut." (Haralambie, 2013)
1. Cretoiu Gheorghe, Cornescu Viorel si Bucur Ion, Economie- Editia a III-a, Editura C. H. BECK, Bucuresti, 2012; 2. Cristina Stanescu, Mihai Nedelescu, Finante generale- Editia I, Editura Pro Universitaria, Bucuresti, 2012; 3. Elena Doina Dascalu, Cosmina Silvia Savu, Finante publice-studii de caz, Editura Fundatia "Romania de maine", Bucuresti, 2016; 4. Gheorghe Matei, Marcel Dracea, Raluca Dracea, Finante publice, Editura Pro Universitaria, Bucuresti, 2013; 5. Haralambie George Alin, Finante publice, Editura Pro Universitaria, Bucuresti 2013; 6. Iulian Vacarel, Florin Georgescu, Finante Publice- Editia a VI-a, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2007; 7. Lazar Cornel, Matei Mirela, Jean Andrei, Finante publice, Editura Universitatii Petrol si Gaze, Ploiesti, 2007; 8. Radu Stroe, Dan Armeanu, Finante, Editura ASE, Bucuresti, 2004 9. Simona Gherghina, Drept financiar public. Datoria publica, Editura C. H. BECK, Bucuresti, 2013 10. Stoica Cosmin, Marinoiu Ana-Maria , Penu Daniela , Cristian Busu, Finante publice-Eficienta actului de guvernare prin finante publice, Editia a III-a, Editura Pro Universitaria, Bucuresti, 2014; 11. Tatiana Mosteanu, Constantin Roman, Finantele institutiilor publice, Editura Economica, Bucuresti, 2012 12. Tatiana Mosteanu, Catarama Delia Florina, Campeanu Emilia Mioara, Miricescu Emilian, Gestiunea datoriei publice-Editia a II-a, Editura Universitara, Bucuresti, 2008 13. Tatiana Mosteanu, Finante publice, Editura Universitara, 2008 14. Dan Straut, Romania ocupa locul 5 in topul tarilor cu cele mai mici datorii guvernamentale din UE (2018). Disponibil la http://www.zf.ro/eveniment/eurostat-romania-ocupa-locul-5-in-topul-tarilor-cu-cele-mai-mici-datorii-guvernamentale-din-ue-17141798 [accesat:12.06.2018] 15. Guvernul Romaniei. Programul de convergenta 2014-2017(2014). Disponibil on line http://www.mfinante.ro/pagina.html?pagina=acasa [accesat: 05.06.2018] 16. Lucian Croitoru, Incarcatura psihologica a primei cresterii ratei dobanzii (2015) Disponibil on line http://opiniibnr.ro/index.php/macroeconomie/73-incarcatura-psihologica-a-primei-cresteri-a-ratei-dobanzii [accesat: 23.05.2018] 17. Legea nr. 500/2002 privind finantele publice. Disponibila on line http://www.monitoruloficial.ro [accesat: 15.12.2017] 18. Legea nr. 312/2004 privind statutul Bancii Nationale a Romaniei. Disponibila on line http://www.monitoruloficial.ro [accesat: 15.12.2017] 19. OUR nr. 64/2007 privind datoria publica. Disponibila on line http://www.monitoruloficial.ro [accesat: 24.03.2018] 20. Provision of deficit and debt data for 2016. Disponibil on line http://ec.europa.eu/eurostat [accesat: 04.06.2018] 21. Structura datoriei publice 2000-2018. Disponibila on line http://www.mfinante.ro/pagina.html?pagina=acasa [accesat: 05.06.2018] 22. Structura pe scadente, debitori si creditori 2014-2017. Disponibila la http://www.bnro.ro/Banca-Nationala-a-Romaniei-1.aspx [accesat: 09.06.2017] 23. Ziarul Financiarul. Ce este inflatia? Disponibil on line https://financiarul.ro/2008/09/13/ce-este-inflatia/ [accesat: 21.05.2018]
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.