Deficiențe de Vedere

Licență
10/10 (1 vot)
Domeniu: Biologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 120 în total
Cuvinte : 35508
Mărime: 366.56KB (arhivat)
Puncte necesare: 13

Cuprins

  1. ARGUMENT
  2. CAPITOLUL I
  3. DEFICIENTA DE VEDERE.GENERALITǍŢI 4
  4. 1.1. Deficienţa- precizari terminologice 4
  5. 1.2. Deficienţa de vedere.Etiologie şi clasificare 7
  6. 1.3. Gradele deficienţei de vedere 14
  7. 1.4. Specificul proceselor psihice la deficientul de vedere 16
  8. CAPITOLUL II
  9. PROBLEME FUNDAMENTALE ALE ORIENTĂRII ŞCOLARE ŞI
  10. PROFESIONALE 21
  11. 2.1. Orientarea şcolară şi profesională-delimitari conceptuale 21
  12. 2.2. Principiile orientării şcolare şi profesionale 24
  13. 2.3. Scopul şi sarcinile orientării şcolare şi profesionale 25
  14. 2.4. Factorii orientării şcolare şi profesionale 26
  15. 2.5. Cerinţe-norme ale orientării şcolare şi profesionale 30
  16. 2.6. Strategiile orientării şcolare şi profesionale 32
  17. CAPITOLUL III
  18. ALEGEREA CARIEREI –PROCES, FACTORI, MECANISME 34
  19. 3.1. Etapele alegerii carierei 34
  20. 3.2. Planificarea carierei 35
  21. 3.3. Consilierea privind cariera 36
  22. 3.4. Factori şi mecanisme 39
  23. CAPITOLUL IV
  24. SPECIFICUL ORIENTĂRII ŞCOLARE ŞI PROFESIONALE LA
  25. COPIII CU DEFICIENŢĂ DE VEDERE 42
  26. 4.1. Integrarea socio-profesională a persoanelor cu deficienţă de vedere 42
  27. 4.2. Variabile de care depinde adaptarea socio-profesională a deficienţilor de vedere 46
  28. 4.2.1. Sistemul de scriere-citire Braille 46
  29. 4.2.2. Specificul protezării şi compensării 48
  30. 4.2.3. Educaţia vizuală şi rolul ei în compensarea şi creşterea funcţionalităţii vederii slabe 49
  31. 4.2.4.Dezvoltarea socio-afectivă şi a personalităţii deficienţilor de vedere 50
  32. 4.3. Educaţia specială şi integrarea şcolară a copiilor cu deficienţe de vedere 51
  33. 4.4. Pregătirea profesională a deficienţilor de vedere 53
  34. 4.5. Perspective pe care le oferă învăţământul special elevilor cu deficienţe de vedere 54
  35. CAPITOLUL V
  36. CERCETAREA ORIENTǍRII ŞCOLARE ŞI PROFESIONALE LA DEFICIENŢII DE VEDERE 56
  37. 5.1. Metode şi tehnici de investigaţie sociologica 56
  38. 5.2.Cercetarea sociologică 61
  39. 5.2.1.Cadrul cercetării 61
  40. 5.2.2.Prezentarea centrului de plasament „MOLDOVA” Tg. Frumos, Iaşi 62
  41. 5.2.3.Servicii de bază care bebeficiază copilul cu handicap 68
  42. 5.3.Studii de caz 72
  43. 5.4.Concluzii 116
  44. BIBLIOGRAFIE
  45. ANEXE

Extras din licență

Argument

G. Dumas consideră ochiul „oglinda trupului şi a sufletului”, privirea cu gama ei de expresivitate, fiind mereu alta în diferite stări fizice şi fiziologice.

Vederea la om reprezintă una din funcţiile cele mai complexe, structurate în întreaga istorie a dezvoltării filogenetice şi ontogenetice, de aceea pierderea vederii de la naştere sau în cursul vieţii constituie o deficienţă gravă.

Pierderea vederii ,parţial sau în totalitate, înseamnă o experienţă tristă; totuşi se vorbeşte adesea şi se scrie despre pierderea vederii ca despre un lucru posibil de rezolvat în mod practic.Se trece de multe ori cu vederea impactul emoţional produs de pierderea vederii.Cei mai mulţi învaţă, încetul cu încetul,să trăiască cu această pierdere.Nu e un drum uşor, dar sunt mii de nevăzători şi deficienţi de vedere care au ajuns să se bucure de vieţi împlinite şi pline de succes.Oamenii fără vedere pot să înveţe, merg la şcoli, fac facultăţi, se căsătoresc. Îşi fac o familie, îşi găsesc un serviciu, au şi ei lucruri care-i pasionează şi de care se bucură, merg şi ei în concedii şi vacanţe, ca noi toţi.

La toate aceste aspecte ale persoanelor cu deficienţă de vedere, m-am referit în partea practică a lucrării, încercând să subliniez importanţa orientării şcolare şi profesionale în dezvoltarea ulterioară a copiilor cu deficienţă de vedere, analizând un eşantion de copii din şcoala specială Moldova din Târgul Frumos,Iaşi.

În partea teoretică am pornit de la o prezentare generală a ceea ce înseamnă deficienţa de vedere, a rolului orientării şcolare şi profesionale, a alegerii carierei, precum şi a direcţiilor pe care învăţămantul special le oferă tinerilor cu deficienţa de vedere.

De asemenea am ajuns la concluzia că familia reprezintă factorul educativ cel mai important în realizarea orientării şcolare şi profesionale a tinerilor indiferent dacă aceştia prezintă o anumită deficienţă sau nu, dar rolul acesteia trebuie să fie mai predominant în cazul tinerilor cu deficienţe, deoarece aceştia necesită un ajutor suplimentar.

Pentru ca realizările ulterioare ale copilului, să fie la nivelul maxim al aptitudinilor şi abilităţilor sale, trebuie să existe o colaborare strânsă între familie şi şcoală.

Rolul cel mai important în cadrul acestei colaborări între şcoală-copil-familie îi revine asistenţei sociale, care în funcţie de particularităţile fiecărui copil şi ale familiei acestuia, trebuie să-i îndrume spre a lua decizia cea mai benefică.

CAPITOLUL I

DEFICIENŢA DE VEDERE.GENERALITǍŢI

I.1. Deficienţa- precizǎri terminologice

Deficienţa reprezintǎ pierderea de substanţǎ sau alterarea unei structuri sau a unei funcţii psihologice ,fiziologice sau anatomice.Apare nu numai în urma unei boli, a unui traumatism accindemtal ci şi ca rezultat al unei perturbǎri normale în evoluţie (bǎtrâneţea) sau a unor carenţe psiho-sociale.

Un număr mare de cercetători au încercat să găsească o definiţie cât mai riguroasă persoanelor cu handicap „ Pentru depăşirea interpretării unilaterale a stării de handicap (în sensul că acesta s-ar datora exclusiv individului), Ph. Wood (1980) propune revenirea la semnificaţia proprie a noţiunii de handicap, deci la interpretarea ei ca dezavantaj într-un lanţ cauzal care porneşte de la o maladie invalidantă, trece prin deficienţă şi incapacitate, ajungând să provoace handicapul." După Wood avem patru elemente distincte:

1. maladia sau traumatismul iniţial, existente încă de la naştere sau dobândite;

2. infirmitatea sau deficienţa (impairment), cuprinzând orice pierdere, anomalie sau dereglare a unei structuri sau a unei funcţii anatomice, fiziologice sau psihice. Ea descrie perturbarea la nivelul organului, vizând deficiţe ale membrelor, organelor sau ale altor structuri ale organismelor, ca şi deficiţe ale funcţiei mintale. Conceptul este operaţional la nivelul sistemului organism. Formulări ca lipsa vederii, ambliopia, surzenia, mutismul, paraliziile membrelor, amputaţii ale membrelor, întârzierea mentală, deficienţa de vorbire etc. au fost utilizate în realizările recensămintelor şi cercetărilor pe bază de eşantion;

3. incapacitatea sau dizabilitatea (disability), înglobând orice reducere, lipsă sau pierdere (rezultând dintr-o infirmitate sau deficienţă) a aptitudinii de a desfăşura o activitate în condiţiile considerate normale pentru o fiinţă umană. Incapacităţile sunt descrieri ale perturbărilor la nivelul persoanei, al personalităţii; ele ilustrează limitarea funcţională sau restricţia în activitate (de durat), cauzate de o deficienţă în cadrul studiilor speciale au fost urmărite diferite tipuri de incapacităţi formulate ca dificultăţi: de vedere, de auz, de deplasare, de urcarea scărilor, de autoservire etc;

Preview document

Deficiențe de Vedere - Pagina 1
Deficiențe de Vedere - Pagina 2
Deficiențe de Vedere - Pagina 3
Deficiențe de Vedere - Pagina 4
Deficiențe de Vedere - Pagina 5
Deficiențe de Vedere - Pagina 6
Deficiențe de Vedere - Pagina 7
Deficiențe de Vedere - Pagina 8
Deficiențe de Vedere - Pagina 9
Deficiențe de Vedere - Pagina 10
Deficiențe de Vedere - Pagina 11
Deficiențe de Vedere - Pagina 12
Deficiențe de Vedere - Pagina 13
Deficiențe de Vedere - Pagina 14
Deficiențe de Vedere - Pagina 15
Deficiențe de Vedere - Pagina 16
Deficiențe de Vedere - Pagina 17
Deficiențe de Vedere - Pagina 18
Deficiențe de Vedere - Pagina 19
Deficiențe de Vedere - Pagina 20
Deficiențe de Vedere - Pagina 21
Deficiențe de Vedere - Pagina 22
Deficiențe de Vedere - Pagina 23
Deficiențe de Vedere - Pagina 24
Deficiențe de Vedere - Pagina 25
Deficiențe de Vedere - Pagina 26
Deficiențe de Vedere - Pagina 27
Deficiențe de Vedere - Pagina 28
Deficiențe de Vedere - Pagina 29
Deficiențe de Vedere - Pagina 30
Deficiențe de Vedere - Pagina 31
Deficiențe de Vedere - Pagina 32
Deficiențe de Vedere - Pagina 33
Deficiențe de Vedere - Pagina 34
Deficiențe de Vedere - Pagina 35
Deficiențe de Vedere - Pagina 36
Deficiențe de Vedere - Pagina 37
Deficiențe de Vedere - Pagina 38
Deficiențe de Vedere - Pagina 39
Deficiențe de Vedere - Pagina 40
Deficiențe de Vedere - Pagina 41
Deficiențe de Vedere - Pagina 42
Deficiențe de Vedere - Pagina 43
Deficiențe de Vedere - Pagina 44
Deficiențe de Vedere - Pagina 45
Deficiențe de Vedere - Pagina 46
Deficiențe de Vedere - Pagina 47
Deficiențe de Vedere - Pagina 48
Deficiențe de Vedere - Pagina 49
Deficiențe de Vedere - Pagina 50
Deficiențe de Vedere - Pagina 51
Deficiențe de Vedere - Pagina 52
Deficiențe de Vedere - Pagina 53
Deficiențe de Vedere - Pagina 54
Deficiențe de Vedere - Pagina 55
Deficiențe de Vedere - Pagina 56
Deficiențe de Vedere - Pagina 57
Deficiențe de Vedere - Pagina 58
Deficiențe de Vedere - Pagina 59
Deficiențe de Vedere - Pagina 60
Deficiențe de Vedere - Pagina 61
Deficiențe de Vedere - Pagina 62
Deficiențe de Vedere - Pagina 63
Deficiențe de Vedere - Pagina 64
Deficiențe de Vedere - Pagina 65
Deficiențe de Vedere - Pagina 66
Deficiențe de Vedere - Pagina 67
Deficiențe de Vedere - Pagina 68
Deficiențe de Vedere - Pagina 69
Deficiențe de Vedere - Pagina 70
Deficiențe de Vedere - Pagina 71
Deficiențe de Vedere - Pagina 72
Deficiențe de Vedere - Pagina 73
Deficiențe de Vedere - Pagina 74
Deficiențe de Vedere - Pagina 75
Deficiențe de Vedere - Pagina 76
Deficiențe de Vedere - Pagina 77
Deficiențe de Vedere - Pagina 78
Deficiențe de Vedere - Pagina 79
Deficiențe de Vedere - Pagina 80
Deficiențe de Vedere - Pagina 81
Deficiențe de Vedere - Pagina 82
Deficiențe de Vedere - Pagina 83
Deficiențe de Vedere - Pagina 84
Deficiențe de Vedere - Pagina 85
Deficiențe de Vedere - Pagina 86
Deficiențe de Vedere - Pagina 87
Deficiențe de Vedere - Pagina 88
Deficiențe de Vedere - Pagina 89
Deficiențe de Vedere - Pagina 90
Deficiențe de Vedere - Pagina 91
Deficiențe de Vedere - Pagina 92
Deficiențe de Vedere - Pagina 93
Deficiențe de Vedere - Pagina 94
Deficiențe de Vedere - Pagina 95
Deficiențe de Vedere - Pagina 96
Deficiențe de Vedere - Pagina 97
Deficiențe de Vedere - Pagina 98
Deficiențe de Vedere - Pagina 99
Deficiențe de Vedere - Pagina 100
Deficiențe de Vedere - Pagina 101
Deficiențe de Vedere - Pagina 102
Deficiențe de Vedere - Pagina 103
Deficiențe de Vedere - Pagina 104
Deficiențe de Vedere - Pagina 105
Deficiențe de Vedere - Pagina 106
Deficiențe de Vedere - Pagina 107
Deficiențe de Vedere - Pagina 108
Deficiențe de Vedere - Pagina 109
Deficiențe de Vedere - Pagina 110
Deficiențe de Vedere - Pagina 111
Deficiențe de Vedere - Pagina 112
Deficiențe de Vedere - Pagina 113
Deficiențe de Vedere - Pagina 114
Deficiențe de Vedere - Pagina 115
Deficiențe de Vedere - Pagina 116
Deficiențe de Vedere - Pagina 117
Deficiențe de Vedere - Pagina 118
Deficiențe de Vedere - Pagina 119
Deficiențe de Vedere - Pagina 120

Conținut arhivă zip

  • Deficiente de Vedere.doc

Alții au mai descărcat și

Cafeaua

Istoria cafelei este la fel de bogata ca insasi cafeaua, datand de mai mult de 1000 de ani. In Occident, istoria cafelei incepe acum trei secole,...

Sfecla de zahăr

Sfecla de zahar este planta care asigura in exclusivitate materia prima de buna calitate si mare randament pentru industria zaharului din tara...

Broaștele țestoase

Broastele testoase reprezinta un grup de reptile pe cale de disparitie, numite chelonieni, si care se caracterizeaza prin carcasa lor osoasa sau,...

Creșterea animalelor

Rase de bovine: Rase de lapte - Friza - Holstein Friza - Jersey - Rosie Danezã - Rosie de stepã - Rosie brunã - Angler - Baltata cu...

Te-ar putea interesa și

Abordări terapeutice la copii cu deficiențe de vedere

Terapia ocupațională semnifică un domeniu vast, iar definirea acesteia este foarte difícil de cuprins în câteva rânduri. Acest domeniu folosește o...

Deficiență de văz

PRELIMINARII Ca şi alte ramuri ale psihopedagogiei speciale tiflologia (gr. "tiflos"=orb, gr."logos"=ştiinţă) a cunoscut, în ultima perioadă de...

Responsabilitatea socială - studiu de caz Orange România

Partea I. Noţiuni teoretice privind responsabilitatea socială 1. Definirea şi conţinutul conceptului de responsabilitate socială În prezent,...

Deficiența de Vedere

I. DEFINIREA TERMENILOR Deficienţele vizuale desemnează pierderile parţiale de vedere cunoscute sub denumirea de ambliopie (când vederea e...

Educația Copiilor cu Deficiență de Vedere

1. Definiție Deficiența de vedere este o deficiență senzorială și apare în urma afectări structurale sau funcționale a analizatorului vizual la...

Chestionar la Psihopedagogia Handicapului de Auz

1. Ramurile psihopedagogiei deficientei de auz. Fiind o stiinta interdisciplinara ce utilizeaza în actiunea de recuperare psihologica si sociala,...

Percepția socială și integrarea persoanelor cu deficiență de vedere

În lumea întreagă se întâlnesc persoane cu deficienţe iar percepţia societăţii faţă de aceştia nu este întotdeauna statornică, ea depinzând de la...

Defectologie

OBIECTUL Preocuparile pentru cunoasterea copilului si evaluarea capacitatilor psihice în scopul adaptarii unor strategii eficiente pentru...

Ai nevoie de altceva?