Derapaje si Dimensiuni Deontologice in Contextul Jurnalismului Politic

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 3
CAPITOLUL I 
NORME SI ABATERI DEONTOLOGICE IN ABORDAREA TEMATICII POLITICE. 
1.1 Deontologia jurnalistului politic: 
precizari conceptuale in literatura de specialitate 
6
1.2 Reprosuri privind activitatea jurnalistului politic 12
CAPITOLUL II 
DIMENSIUNILE DEONTOLOGICE IN ABORDAREA POLITICULUI PE PAGINILE ZIARELOR ,,TIMPUL" SI ,,MOLDOVA SUVERANA" IN TIMPUL PERIOADEI ELECTORALE DIN 2009 (STUDIU DE CAZ) 
18
CONCLUZII SI RECOMANDARI 37
BIBLIOGRAFIE 41


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Dintre toate mijloacele de comunicare in masa, mass-media este principalul suport prin care se pun in practica strategiile de influenta si manipulare a publicului. Iar alegerile parlamentare din 2009 ne-au demonstrat acest lucru, prin munca jurnalistilor politici care au scris, au elaborat materiale cu o forta extraordinara de influentare a opiniei publice (manipulare). 
Mass-media poate avea un impact pozitiv sau negativ asupra publicului, acest lucru depinzand de alegerea lui. Cu cat un public detine mai mult control asupra informatiei primita de el, cu atat impactul mass-mediei asupra acestuia este mai putin negativ. Insa, dupa cum ne-am obisnuit, nu toti jurnalistii sunt obiectivi si se conduc dupa un ,,cod deontologic" sau alte norme morale. Deseori activitatea lor este ghidata de interese. Iar patronul, prin ofertele sale provocatoare face pe multi jurnalisti sa calce peste cadavre si sa scrie despre politicieni sau despre oricare alta persoana publica lucruri neadevarate sau trunchiate. 
Teza de licenta prezinta notiuni fundamentale pentru subiectul cercetat, cum ar fi deontologie, exigente si corectitudini in activitatea jurnalistului in raport cu politicul, adevarul si obiectivitatea in politic versus responsabilitatea jurnalistului fata de societate si cetatean. Pe de alta parte, teza de licenta, in studiu de caz, analizeaza in ce masura sunt respectate aceste norme deontologice de catre jurnalistii politici. 
Actualitatea temei. In procesul comunicarii, dar mai ales in stiinta, rigoarea terminologica este esentiala. Cu alte cuvinte, trebuie sa determinam cat se poate de exact semnificatia termenilor utilizati. 
Jurnalistii care scriu despre politica (Mihai Contiu, Ion Berlinski, Petru Bogatu, Constantin Tanase, Gheorghe Budeanu, Mariana Lita, Nicolae Negru) s-au intrecut in materiale, in vorbe si in declaratii jignitoare. Si chiar daca mass-media a fost monitorizata de organizatii non-guvernamentale abilitate (CIJ, APEL, API Coalitia pentru alegeri libere si corecte), putini din ziaristi s-au incumetat sa respecte Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (adoptat la Congresul Extraordinar al UJM, Chisinau, 4 mai 1999) sau Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale in mijloacele de informare in masa, adoptat de CEC. Iar rapoartele de monitorizare facute de Centrul Independent in Jurnalism au aratat clar ca s-au incalcat principii important in munca unui ziarist: respectul fata de adevar, libertatea presei, responsabilitatea fata de propria semnatura, nume, responsabilitatea fata de surse si public, obiectivitate. 
In acest sens, teza de licenta vine cu anumite precizari conceptuale si remedii la situatia din campania electorala din 2009, dar care pot fi utile in campaniile ulterioare pentru un jurnalist politic. Vom scoate in relief aceste detalii si in studiul de caz, facut in baza materialelor din ziarele ,,Timpul de dimineata" si ,,Moldova Suverana". 
Scopul lucrarii. In perioada de tranzitie, cand raporturile dintre spatiul politic si cel mediatic abia se constituie, este important sa stabilim conturul lor si vectorul principal al miscarii. Iar deontologia unui jurnalist in asemenea imprejurari este deseori intre onoare si eroare. De aici si scopul acestei teze de licenta: de a stabili rolul mass-media politice in raport cu anumite dimensiuni deontologice. Si, in studiul de caz, vom incerca sa evidentiem unele gafe sau derapaje deontologice facute de colegii nostri din presa scrisa in cadrul campaniei electorale din 2009.
Structura. Teza este structurata in urmatoarele parti: introducere, capitolul I - norme si abateri deontologice in abordarea tematicii politice; capitolul II - dimensiunile deontologice in abordarea politicului in ziarul ,,Timpul de dimineata" si ,,Moldova Suverana" in timpul perioadei electorale 2009; concluzii; bibliografie si anexe. 
Capitolul I - Norme si abateri deontologice in abordarea tematicii politice reflectate in literatura de specialitate, face anumite precizari conceptuale, cum ar fi termenul ,,deontologie", adevar si obiectivitate, responsabilitate, descrie cum sunt aplicate principiile deontologice in realitatea jurnalistica. Fiindca intr-o perioada in care se dezvolta noi tehnologii, aceste principii pot ajuta responsabilii de redactie la mentinerea credibilitatii stirilor si informatiilor pe care le publicam. 
Capitolul II - Dimensiunile deontologice in ziarul ,,Timpul de dimineata" si ,,Moldova Suverana" - studiu de caz - este bazat pe o analiza 1) cantitativa (inclusiv tipul, durata, tematica mediatizarii, sursele stirilor, frecventa si numarul aparitiei concurentilor electorali in materiale) si 2) calitativa (stabilindu-se partinirea ziarului monitorizat in reflectarea evenimentelor politice) a articolelor ce abordeaza tematica politica, inclusiv reflectarea campaniei electorale 2009, dar din perspectiva deontologica, profesionala. Evident ca se tine cont si de forma de proprietate (ziare declarate independente). Am incercat in acest capitol ca fiecare material sa fie supus unei evaluari de continut si de context, pentru a putea determina daca sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/ unei sau altei formatiuni politice. 
Metodologie si resurse bibliografice. Am incercat in textul acestei teze de licenta sa abordez mai multe tipuri de scriitura, conform cu specificul subiectelor abordate. Astfel, se poate observa folosirea stilului specific istoriei aparitiei codurilor deontologice, al analizei SWOT, al studiului de caz, al analizei de articole jurnalistice etc. Indiferent de stil, fiecare din capitolele tezei se bazeaza pe surse documentare care sa sustina, iar uneori chiar sa infirme, opiniile mele. Sursele folosite se impart in doua categorii, bibliografie si webliografie (a se vedea Bibliografia).
CAPITOLUL I
NORME SI ABATERI DEONTOLOGICE IN 
ABORDAREA TEMATICII POLITICE
? 1.1 Deontologia jurnalistului politic: 
precizari conceptuale reflectate in literatura de specialitate
Termenul de deontologie, in sensul comun indicat de Dictionarul Explicativ al Limbii Romane ,desemneaza ansamblul de reguli care precizeaza normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni, precum si doctrina despre acestea. Aceste reguli au in vedere conduita celor ce exercita o anumita profesiune, atat in raporturile dintre ei, cat si in raporturile cu clientii lor sau cu publicul. 
In materie de presa, de-a lungul secolelor un bun jurnalist se supunea constiintei sale; cel rau risca sa aiba de-a face cu jandarmii si magistratii. La sfarsitul secolului XX, parea indispensabil sa se faca apel la a treia forma de disciplina pentru a pastra o presa libera. Chiar si in societatile democratice, guvernantii cauta pretexte pentru a limita libertatea presei. In ceea ce priveste constiinta individuala, ea este mai putin suficienta ca niciodata, de cand mass-media s-au transformat intr-o mare industrie. Incepand cu anii 60, interesul jurnalistilor americani pentru deontologie a crescut si, dupa Razboiul din Golf din 1991, s-a dovedit ca multi jurnalisti, din Franta si din toate tarile Europei Occidentale, erau cuprinsi de un interes sporit fata de etica profesionala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Derapaje si Dimensiuni Deontologice in Contextul Jurnalismului Politic.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!