Despre Sfantul Duh la Parintii Capadocieni

Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Sfantul Duh, Sfintitorul si Domnul-de-viata-facatorul, este a treia persoana a Sfintei Treimi. El este consubstantial, adica de aceeasi fiinta cu Tatal si cu Fiul si egal cu Ei. Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie ne descopera limpede aceasta invatatura despre Duhul Sfant. Astfel, Mantuitorul ne invata ca Duhul Sfant are fiinta dumnezeiasca de la Tatal, prin purcedere: "Iar cand va veni Mangaietorul, pe care-L voi trimite voua de la Tatal, Duhul Adevarului, Care de la Tatal purcede, Acela va marturisi pentru Mine" (Ioan 15, 26). 
Sfintii Parinti, in privinta purcederii Duhului Sfant, invata ca Acesta purcede numai de la Tatal, ca in Sfanta Treime e numai un izvor si pentru Fiul si pentru Sfantul Duh. Sfantul Atanasie spune: "Sfantul Duh este din Tatal, nu facut, nici plasmuit, nici nascut, ci purces". "Dumnezeu si Tatal, zice el, este singur pricinuitor celor doi si nenascut; iar Fiul din singur Tatal, pricinuit si nascut; iar Duhul din singur Tatal, pricinuit si purces, iar prin Fiul in lume trimitandu-se". La randul sau Sfantul Ioan Damaschin spune: "Duhul cel Sfant, spunem ca este din Tatal si il numim Duh, al Tatalui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul, dar il numim Duhul Fiului". Sau: "Fiul si Sfantul Duh sunt din Tatal, dupa cum raza si lumina sunt din soare" . 
Cu alte cuvinte Duhul Sfant a existat tot timpul. Deci nu trebuie sa credem ca El a fost altceva inainte de-a fi Duh Sfant si ca ar fi progresat pana a ajuns Duh Sfant . Dumnezeirea Duhului Sfant fiind inteleasa gresit de catre unii eretici (pnevmatomahi), sfintii parinti traitori in a doua jumatate a secolului al IV-lea au luat atitudine impotriva acestora si, in Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol (381), condamnand erezia pnevmatomahilor, au statornicit invatatura ortodoxa despre persoana si dumnezeirea Duhului Sfant. Sinodul a exclus din Biserica pe toti ereticii si ereziile impotriva Duhului Sfant, anatematizandu-i in canonul I al acestuia. Principalii eretici condamnati la acest sinod ecumenic au fost: eunomienii, pnevmatomahii, sabelienii, marcelienii, fotinienii si apolinaristii. Cei mai multi au pacatuit socotind pe Sfantul Duh o creatura, iar altii au gresit cand au exagerat cautand sa-i combata pe acestia. 
Astfel, ereziile pnevmatomahilor au fost combatute de parintii Bisericii, in nenumarate predici, cateheze, cuvantari si epistole teologice si in tratate despre Sfantul Duh. Dintre acestea ar fi Epistolele I-a si a III-a catre Serapion ale Sfantului Atanasie cel Mare, <pionierul pnevmatologiei>, ,,Marea cuvantare catehetica'' a Sfantului Grigore de Nazianz, Catahezele Sfantului Chiril al Ierusalimului si altele. In felul acesta, gandirea "marelui secol patristic", al IV-lea, care incepuse prin a fi cel mai "teologic" prin combaterea arianismului, ajunge la apogeu prin pnevmatologie, pentru ca s-o incununeze cu ultimele cinci articole de credinta privitoare la Sfantul Duh si Biserica, Taine, invierea mortilor si viata de veci. Inainte de patimile, moartea si invierea Sa, Mantuitorul fagaduieste ucenicilor Sai ca le va timite lor Duhul Sfant zicand: "Eu voi ruga pe Tatal si alt Mangaietor va va da, ca sa ramana cu voi in veac, Duhul Adevarului..."(Ioan 14, 16). Iar cand Mantuitorul trimite pe sfintii Sai apostoli la propovaduire, le spune: "Mergand, invatati toate neamurile botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh" (Matei 28, 19). Si intr-adevar fagaduinta s-a implinit, dupa zece zile de la Inaltare, la Cincizecime. Atunci, Sfantul Duh s-a pogorat peste Apostoli si le-a dat puterea de-a vorbi in limbile necunoscute de ei pana atunci. Cu acest prilej fiind inaugurata Biserica crestina. In ziua cincizecimii, Biserica crestina devine realitate istorica, Sfantul Duh este sufletul ei, "Domn de viata facator". Tot atunci se savarseste intaia data botezul crestin , "cu Duh Sfant".
Capitolul I
Conceptia despre Duhul Sfant in primele secole crestine. 
Sinoadele Ecumenice din secolul IV
Primele patru secole crestine au fost marcate de aprige discutii teologice, pe primul plan fiind cele legate de Sfanta Treime. Argumentarea fiecaruia cauta intotdeauna sa se ancoreze in Revelatia dumnezeiasca. Astfel, in privinta dumnezeirii Sfantului Duh, asa-numitii pnevmatomahi, ca si cei care pregetau oarecum sa-L conceapa pe Sfantul Duh dintru inceput consubstantial cu Tatal, aduceau ca argument Sfanta Scriptura, care, in nicio parte a ei, nu-L numeste pe Sfantul Duh in mod expres Dumnezeu; de aici, decurgea in mod direct ca ortodocsii introduceau un dumnezeu strain in Scriptura. Spre deosebire de ereziarhi, Parintii aparatori ai Ortodoxiei aveau alta parere in ceea ce priveste revelatia, despre care credeau ca nu este reprezentata doar de ceea ce fusese consemnat in scris, ci si de cele nescrise inca, dar crezute in Biserica Universala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Despre Sfantul Duh la Parintii Capadocieni.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!