Dezvoltarea Calităților Motrice

Licență
9.5/10 (2 voturi)
Conține 2 fișiere: doc, pptx
Pagini : 108 în total
Cuvinte : 17709
Mărime: 2.23MB (arhivat)
Publicat de: Ianis Cazan
Puncte necesare: 13

Extras din licență

CAPITOLUL I. ARGUMENTAREA TEORETICĂ

I.1.Actualitatea şi importanţa studiului

Importanţa temei cercetate se desprinde din faptul că artele marţiale în general şi Karate-ul în mod special sunt privite astăzi nu numai ca un sistem de luptă cu unic scop, asigurarea securităţii proprii (autoapărare), dar prin munca iluştrilor maeştri care au născut acest spirit marţial s-au ridicat la rang de artă, fiind practicate în mod pozitiv, cu scop clar definit în ameliorarea caracterului fiinţei umane, a stării de sănătate, servind ca model de etică în viaţă.

În paralel cu civilizaţia umană s-au dezvoltat primele sisteme de luptă. Sculpturi şi picturi murale din Egipt, India şi Babilon, vechi de peste 5000 de ani, înfăţişează momente şi poziţii de luptă.

În diversele perioade istorice în care armele au fost scoase în afara legii, artele marţiale au evoluat, fiind singura metodă de apărare personală şi a familiei. Chiar dacă omenirea a evoluat, artele marţiale au supravieţuit, au evoluat şi ele, reuşind să elimine originea violentă, mai ales pentru că reprezentau şi învăţau mai mult decât violenţa. Arte marţiale forţează dezvoltarea caracterului, disciplinei şi respectului. Autoapărarea, robusteţea fizică şi competiţiile sunt beneficii colaterale ale practicanţilor contemporani.

Faptul că artele marţiale au supravieţuit atâtor secole a adus la apariţiei mai multor stiluri depăşind graniţele timpului cât şi pe cele geografice.

I.2.Scurt istoric

Tradus din limba japoneză, cuvântul Karate semnifică „mână goală”, aceasta reprezentând dovada lipsei de agresivitate în acţiunile celui cu care venim în contact. În limba japoneză kara are mai multe semnificaţii printre altele şi noţiunea de „vid”, „gol” sau „liber”, iar te reprezintă sensul pentru „mână”. În forma scrisă cu pictograme chinezeşti, acestea se traduc prin „mâini chineze”, scrise cu ideograme japoneze traducerea este „cu mâinile goale”. La traducerea japoneză adăugându-se cuvântul do, care înseamnă drum, cale, mijloc, avem o semnificaţie completă a sintagmei Karate-Do: „drumul artei practicate cu mâinile libere”1.

Karate-ul face parte din Budo. Budo reprezintă un mod de viaţă al războinicului japonez al cărui unic scop era perfecţionarea continuă a procedeelor de luptă. Acest Budo avea un cod după se ghidau toată viaţa samuraii. Acest cod s-a format sub influenţa a trei sisteme filozofico-religioase: Shinto-ismul, Budismul Zen şi Confucianismul. Codul Bushido a supravieţuit în societatea modernă în două forme: patriotismul nipon şi simţul onoarei2. Practica de luptă era însoţită şi de o educaţie mentală riguroasă.

Karate-Do include o serie de procedee de apărare şi contraatac care folosesc corpul, împotriva unuia sau mai multor adversari, cu scopul de a-i scoate din luptă, pe cât posibil cu o singură lovitură.

Karate-Do-ul îşi are originea în Okinawa, ţinut care face legătura între Japonia şi China. Okinawa este formată din numeroase insule care fac parte din arhipelagul Ryu Kyu. În secolul al XII-lea insulele au fost împărţite în trei regiuni. În anul 1406, Sheo Hoshi uneşte cele trei regiuni şi formează Regatul Ryu Kyu cu capitala la Shuri. Istoria vremii prezintă această perioadă ca o perioadă cu multe revolte din partea localnicilor. Acest fapt a determinat conducătorii regatului să interzică purtarea armelor, confiscând de asemenea, şi armele existente.

Perioada cuprinsă între secolele al XIV-lea şi al XVI-lea este cunoscută sub numele de „anii de aur ai comerţului”3, Regatul Ryu Kyu întreţinând relaţii comerciale puternice între China şi Japonia. În anul 1609 Okinawa intră sub dominaţia clanului Satsuma din Kyushu, iar Daimiyo Shimatzu reînnoieşte legea ce interzicea purtarea armelor de către localnici. Situaţia localnicilor nu era cea mai liniştită, fiind de multe ori atacaţi pentru a fi prădaţi. Acest fapt, cât şi lipsa armelor cu care să se apere, a determinat dezvoltarea unui sistem de apărare fără arme, bazat în esenţă pe elemente de Kempo (box chinezesc) şi tehnici de luptă provenite din Asia de Sud-Est. Au transformat uneltele agricole în arme, formând stilul de luptă Kodobudo.

Multe dintre aceste tehnici de luptă au fost aduse în insule de către ambasadorii împăraţilor chinezi din dinastia Ming (1368-1661) şi au fost reunite sub denumirea de Okinawa-Te sau To-De, denumire care a fost schimbată în Karate-Do în anul 1936 de către Gichin Funakoshi, care hotărăşte scrierea termenului cu ideograme japoneze.

În secolul al XIX-lea Okinawa-Te era structurată în trei ramuri: Shuri-Te (în zona capitalei Shuri), Naha-Te (în oraşul Naha) şi Tomari-Te (răspândit în districtul Tomari). Mai târziu au rămas doar două direcţii principale-Shuri-Te, cunoscută ca şi şcoala Shorin (Shorin-Ryu) din oraşul Shuri şi a doua direcţie-Naha-Te, şcoala Shorei (Shorei-Ryu), caracteristică oraşului Naha.

Şcoala Shorin-Ryu (Shorin este transcrierea pentru Shaolin) cuprinde elemente de luptă folosite mai mult în nordul Chinei. Acestea sunt caracterizate de agilitate şi viteză, loviturile de picior fiind preponderente, lupta realizându-se prin eschive de la distanţă mare. Şcoala Shorei-Ryu cuprinde elemente de luptă caracteristice sudului Chinei, definite prin poziţii stabile şi puternice, loviturile de picior au un nivel coborât, respiraţia fiind violentă şi sonoră, lupta se duce de la distanţă mică.

În anul 1875 Okinawa este anexată la Japonia, iar To-De şi Kodobudo sunt incluse în sistemele de educaţie japoneze.

Maestrul Gichin Funakoshi, fondatorul Karate-Do-ului modern, a predat ca disciplină opţională Karate-Do-ul la şcoala la care era angajat. Un inspector şcolar a sesizat valoarea mijloacelor folosite de Gichin Funakoshi pentru dezvoltarea fizică a tinerilor japonezi şi în anul următor a aprobat predarea Karate-Do-ului în toată prefectura. Acest fapt a determinat necesitatea apariţiei mai multor instructori, fapt benefic pentru evoluţia Karate-Do-ului.

Bibliografie

Amalinei Neculai , Metode de antrenament, Editura A 92, Iaşi, 1996

Bucur Adrian, Karate-Do. Teme pentru antrenament, Bucuresti, Editura Icar 1991

Bucur Nicolae, Karate, Bucuresti, Editura Stadion 1972

Dima Mircea, Arta marţială, de la război la armonie, Editura Univers, Bucureşti,1994

Dumitru Gh., Sănătate prin sport pe înţelesul fiecăruia, Editura Federaţiei Române Sportul pentru Toţi, Bucureşti, 1997

Frazzei Florian, Jiu-jitsu, Arta apărării individuale, Bucuresti, Editura Militara 1970

Fiedler Paul, Metodica educaţiei fizice si sportive, Iasi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 1994

Fischer Jean Pierre , Kumite Kata Shotokan, Paris, Editura Sedirep

Funakoshi Gighin, Karate-Do, My Way of Life, Tokyo, Editura Kodansha International Ltd, 1981

Habersetzer Ronald, Karate-le guide marabout, Marabout, 1978

Luca Alice, Gimnastica în ciclul gimnazial, Editura Dosoftei, laşi 1997

Nakayama Masatoshi, Dynamic Karate, Londra, Editura Ward Lock Ltd,1986

Rus Mihail Cristian, Pentru profesorul de Educatie Fizica si Sport. Gimnastica, Iasi, Editura Universitatii ‘Alexandru Ioan Cuza’, 2005

Rus Mihail Cristian, Indrumar de gimnastica, Iasi, Editura Universităţii ‘Alexandru Ioan Cuza’ , 1997

Ungureanu Mircea, Karate Kata Shotokan, Bucuresti, Editura Garell Publishing House, 1994

***Reviste de arte martiale :

Black belt Magazine

Karate international Musubi,Editura Sc Musubi Srl, Samurai,Editura A92, Iasi,

Preview document

Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 1
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 2
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 3
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 4
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 5
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 6
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 7
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 8
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 9
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 10
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 11
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 12
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 13
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 14
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 15
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 16
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 17
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 18
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 19
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 20
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 21
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 22
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 23
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 24
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 25
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 26
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 27
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 28
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 29
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 30
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 31
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 32
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 33
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 34
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 35
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 36
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 37
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 38
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 39
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 40
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 41
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 42
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 43
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 44
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 45
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 46
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 47
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 48
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 49
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 50
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 51
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 52
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 53
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 54
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 55
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 56
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 57
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 58
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 59
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 60
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 61
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 62
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 63
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 64
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 65
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 66
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 67
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 68
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 69
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 70
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 71
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 72
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 73
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 74
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 75
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 76
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 77
Dezvoltarea Calităților Motrice - Pagina 78

Conținut arhivă zip

  • Dezvoltarea Calitatilor Motrice.doc
  • Dezvoltarea Calitatilor Motrice.pptx

Alții au mai descărcat și

Analiza Aspectelor Psihologice de Selecție și Inițiere în Lupte

CAPITOLUL I I.1. ACTUALITATEA ŞI IMPORTANŢA TEMEI Conceptul de selecţie a fost folosit iniţial într-o acţiune de profil economico-social...

Învățarea procedeelor de înot

CAPITOLUL I 1.1. INTRODUCERE Întărirea şi fortificarea organismului, perfecţionarea deprinderilor de mişcare şi dezvoltarea calităţilor de bază...

Raționalizarea și Standardizarea Mijloacelor de Pregătire pentru Probele de semifond-fond

CAPITOLUL I ARGUMENTAREA TEORETICĂ I. 1. ACTUALITATEA ŞI IMPORTANŢA STUDIULUI Antrenamentul sportiv modern, ca proces didactic de adaptare...

Procesului de Pregătire Musculară în Lecția de Educație Fizică

INTRODUCERE Din analiza literaturii de specialitate am constatat că potenţialul biomotric al tinerei generaţii este în continuă scădere, aspect...

Tetratlonul

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1.1 Actualitatea si importanta temei La intrebarea pusa diferitelor persoane, socotite drept veritabili antrenori pentru...

Jocurile de mișcare, metodă și mijloace de educare a capacităților condiționale în lecțiile de educație fizică din ciclul gimnazial

CAPITOLUL I. ACTUALITATEA, MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI, IPOTEZĂ ŞI OBIECTIVE 1.1 Actualitatea temei Exerciţiul fizic a cunoscut în lunga sa...

Aspecte privind dezvoltarea forței la juniorii fotbaliști 15-16 ani

Partea I CAPITOLUL I. INTRODUCERE 1.1. Importanţa şi actualitatea temei Fotbalul a devenit azi un “sport al tuturor sporturilor” un element de...

Soluții pentru formarea deprinderilor tehnico-tactice ale apărătorilor pentru participarea în atac

CAPITOLUL I. - INTRODUCERE 1.1. IMPORTANȚA ȘI ACTUALITATEA TEMEI Concomitent cu apariția a noi factori ce influențează procesul de antrenament și...

Te-ar putea interesa și

Studiu privind dezvoltarea calităților motrice în cadrul antrenamentului de handbal, la juniorii de categoria a I-a 17-18 ani

Capitolul I INTRODUCERE 1.1. ACTUALITATEA TEMEI Handbalul joc sportiv accesibil si spectaculos se bucura de o larga raspândire în rândul...

Experiment privind dezvoltarea rezistenței la juniorii de 17-18 ani, în fotbal

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1.1. Gradul de actualitate şi importanţa practică a temei Fotbalul de performanţă cunoaşte o puternică dezvoltare, atât...

Argumentarea Folosirii Mijloacelor din Atletism pentru Dezvoltarea Vitezei la Fotbaliștii de 12-14 Ani

INTRODUCERE Actualitatea. Perfectionarea procesului instructiv-educativ la nivelul copiilor si juniorilor a constituit o preocupare importanta...

Experimentarea Folosirii unor Metode și Procedee Metodice pentru Dezvoltarea Vitezei la Elevii de Ciclu Gimnazial

CAPITOLUL 1 INTRODUCERE Educaţia fizica si sportul scolar reprezintă activităţi de interes major, prin practicarea cărora se urmareste întărirea...

Dezvoltarea Calităților Motrice la Fotbaliști

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1.1 Consideraţii generale Activităţile de educaţie fizică şi sport se precizează sub forme foarte variate, atât a...

Studiu privind dezvoltarea calității motrice, forța la o echipă de juniori II

CAPITOLUL I I.1. IMPORTANŢA EDUCAŢIEI FIZICE ÎN SISTEMUL NOSTRU DE ÎNVĂŢĂMÎNT Există suficiente dovezi, adunate de-a lungul anilor, care pot...

Studiu comparativ privind dezvoltarea forței la clasele gimnaziale

CAPITOLUL I PROBLEMATICA CERCETĂRII. GENERALITĂŢI 1.1. Calităţile motrice - obiective principale ale educaţiei fizice Viaţa contemporană în care...

Dezvlotarea grupelor de atletism

Capitolul I introducere Introducere Istoria omenirii datorează mult efortului atletic. A merge, a alerga, a sări, a arunca reprezintă tot atâtea...

Ai nevoie de altceva?