INTRODUCERE . . . 2 CAPITOLUL I CONSIDERATII GENERALE ASUPRA TURISMULUI RURAL ROMANESC ...4 1.1. Definirea turismului rural .4 1.2. Contextul istoric al turismului rural romanesc .10 1.3 Potentialul turistic rural romanesc ...14 1.4. Piata mondiala - receptor al ofertei rurale romanesti ... 19 CAPITOLUL II PIATA TURISTICA A MEDIULUI RURAL DIN JUDETUL VALCEA ..23 2.1. Satul valcean -- resurse pentru dezvoltarea turismului. Analiza S.W.O.T 23 2.2. Tipuri de sate turistice din judetul Valcea 29 2.3. Analiza pietei turistice din judetul Valcea - pensiuni urbane si rurale 34 CAPITOLUL III DIRECTII DE DEZVOLTARE A TURISMULUI RURAL IN JUDETUL VALCEA 38 3.1. Organizarea turismului rural in judetul Valcea ...38 3.2. Dezvoltarea activitatilor de turism rural in judetul Valcea 41 3.3. Turismul rural valcean - un proces continuu de cunoastere si educare reciproca ..44 CONCLUZII .. . 47 BIBLIOGRAFIE ... ... 49 ANEXE . 51
INTRODUCERE Turismul reprezinta calatoriile de placere, pentru recreere. Aceasta a fost extinsa in ultimii ani pentru a include orice calatorie in afara zonei in care cineva traieste sau munceste (de la 30 - 120-km departare), de la calatorii de o zi pana la vacante in strainatate (dar nu mai mult de cateva luni consecutive). Turismul se numara printre cele cateva fenomene ce s-au impus in epoca contemporana, dezvoltarea sa spectaculoasa constituind o trasatura caracteristica secolelor XX si XXI. Din punct de vedere etimologic, cuvantul ,,turism" provine din termenul englez ,,tour" (calatorie), care a fost creat in Anglia in jurul anilor 1700, pentru a desemna actiunea de a voiaja in Europa, in general, si in Franta, in special. Acest termen a fost ulterior preluat de majoritatea limbilor europene, cu sensul de calatorie de agrement. Asadar, prin turism se intelege, in primul rand, ansamblul de activitati prin care omul isi petrece timpul liber calatorind in alta localitate sau tara pentru a vizita oameni si locuri, monumente si muzee, pentru a-si imbogati cunostintele generale, pentru a se distra si a face sport, pentru odihna sau tratament etc., iar in al doilea rand industria creata pentru satisfacerea tuturor serviciilor solicitate de turisti la locul de destinatie, la un inalt nivel calitativ, si in conditiile protectiei si conservarii resurselor turistice, in special, si a mediului inconjurator, in general. Prin specificul sau, turismul face parte din sectorul tertiar, fiind situat la interferenta multor componente ale economiei nationale angajate direct sau indirect in derularea acestei activitati. Ca ramura industriala, turismul a cunoscut in ultimul timp, o dezvoltare fara precedent, antrenand pe o parte investitii pentru crearea bazei materiale specifice si, pe de alta parte, dzvoltarea serviciilor complementare care conduc la folosirea resurselor proprii fiecarei zone. In plan economic, aceasta activitate sintetizeza rezultatele unui numar mare de activitati iar in plan psiho-social constituie o modalitate superioara de organizare a timpului liber, in care, mentinand echilibrul biologic si fiziologic al omului contemporan si dezvoltand personalitatea si capacitatea creativa. Turismul ocupa tot mai mult un loc important in viata omului modern, fiind considerat ca un act de cultura, civilizatie, educatie, costituindu-se ca un ambasador al pacii si intelegerii intre popoare, un mijloc util de cooperere internationala si, totodata, un mijloc de a cunaste oamenii si activitatiile lor. Din evolutiile semnalate pe plan mondial, rezulta ca aceasta activitate reprezinta o sursa principala de redresare a economiilor nationale pentru toate tarile care dispun de resurse turistice importante. Pe de alta parte se constata ca acest sector reprezinta o industrie producatoare de servicii pentru populatie, care nu s-a confruntat niciodata cu lipsa de cerere. Produsul turistic este solicitat permanent de un segment tot mai mare de populatie din toate zonele globului, indiferent de existenta unor situatii conjuncturale care se manifesta pe plan local sau regional. Apeland la statisticile Organizatiei Mondiale a Turismului, constatam ca turismul generaza aproape 10% din produsul mondial brut, concentreaza circa 9,4% din totalul eforturilor investitionale, mobilizeaza aproximativ 13% din cheltuielile de consum ale populatiei si asigura locuri de munca pentru circa 9,4% din populatia mondiala activa ( 1 din 111,9 lucratori activeaza direct in turism). Toate aceste statistici arata ca turismul reprezinta un factor important in procesul dezvoltarii economice. Pornind de la aceste considerente si de la faptul ca Romania dispune de un potential turistic valoros, este esential ca aceasta activitate sa fie analizata din punct de vedere stiintific, obiectiv. Asadar turismul actioneaza ca un factor stimulator al sistemului economic global, are o mare importanta in structura mecanizmului economic si un rol activ in procesul de dezvoltare si modernizare a economiei unei tari. CAPITOLUL I CONSIDERATII GENERALE ASUPRA TURISMULUI RURAL ROMANESC 1.1 Definirea turismului rural In ansamblul sau turismul rural include o gama larga de modalitati de cazare, evenimente, festivitati, sporturi, alte distractii si activitati de petrecere placuta a timpului liber, toate desfasurate intr-un mediu tipic rural . O definire cat mai exacta a termenului de turism rural, unanim acceptata si unitar utilizata se confrunta cu diferite probleme specifice uneia sau alteia din zonele receptoare de turisti, respectiv prestatoare de servicii turistice. Turismul rural este un concept ce include toate activitatile turistice care se desfasoara in mediul rural . Devine necesar a clarifica in acest moment ce se intelege prin mediu/spatiu rural. Intr-o buna parte a Europei (Belgia, Franta, Germania, Luxemburg, Olanda) acest termen indica zonele care se deosebesc de cele urbane, de coasta sau montane. In Italia termenul indica acele zone care nu sunt nici urbane, nici de coasta ti drept urmare include regiunile montane. In Irlanda si Anglia termenul analizat este practic sinonim cu notiunea de ,,regiune de la tara", aceasta diferentiindu-se total de cea urbana. Spania, Portugalia si Grecia au tendinta de a asimila termenul de mediu rural cu zonele unde se realizeaza productia agricola. Constatam ca cel putin pe continentul european termenul de ,,mediu rural" are intelesuri diferite. Acest lucru da nastere unor dificultati de analize comparative interstatale, cat si unei limitari in aprecierea de ansamblu asupra activitatilor desfasurate in acest sector.
1. Bran F. si colaboratori, Turism rural, Tribuna Economica, 1995 2. Bran F., D. Marin,T. Simion, Turismul rural - model European, Editura Economica, 1998 3. Bran F., Simion T., Nistoreanu P., Ecoturism, Editura Economica, Bucuresti - 2000 4. Candea, Melinda, Bran, F., Spatiul geografic romanesc. Organizare, amenajare, dezvoltare, Editura Economica, Bucuresti, 2001 5. Capatana N., Turismul rural in regiunea subcarpatilor getici, spatiul dintre Arges si Olt, Editura Cartea Universitara, 2003 6. Comen, T., Turism rural, Ghid de buna practica pentru proprietarii de pensiuni, Institute For Integrated Rural Tourism, Vermont, SUA, 2007 7. Davidovici, I., Davidovici, A. S., Posibile evolutii in ruralul romanesc, Volum Conferinta Dezvoltarea economica performanta si complexa a spatiului rural si regional, 19-20 septembrie 2008, Academia de Studii Economice, Bucuresti 8. Dumitrescu D., Resursele turistice ale judetului Valcea, Editura Conphys, Rm. Valcea 2005 9. Erdeli G., Istrate I., Amenajari turistice, Editura Universitara, Bucuresti 1996 10. Henche G.B, Marketing in turismul rural, Editura Irecson, Bucuresti.,2004 11. Iordache C. M., Economia turismului - teorie si practica, Editura Independenta Economica, 2013 12. Muresianu, M., Turismul rural si dezvoltarea durabila a satului romanesc contemporan, Edit. Napoca Star, Cluj-Napoca, 2010 13. Nistoreanu P., Turism rural.O afacere mica cu perspective mari, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti,1999 14. Nistoreanu, P., Gheres, Marinela, Turism rural, Edit. C.H.Beck, Bucuresti, 2010 15. Nistoreanu, Puiu, Ecoturism si turism rural, Editura ASE, Bucuresti 2003, 16. Petrea R., Petrea D., Turism rural, Editura Universitara Clujeana 2000 17. Petrea, D., Petrea, Rodica, Turismul rural, Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2001 18. Statie Gh., Turism rural si managementul pensiunilor turistice, Editura Independenta economica, 2009 19. Stef, T., Tripon, A., Runca, S., P., Contiu, H., Iorgulescu, Raluca, Animare rurala si turismul rural durabil, Edit. University Press, Targu-Mures, 2007 20. * * * * ORDIN nr. 65 din 10 iunie 2013 21. * * * * Turismul Romaniei - Breviar statistic 2013 22. * * * * Directia de Statistica Valcea 23. * * * * www.turismrural.ro 24. * * * * www.valceaturistica.ro
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.