Didascalia si Teatrul lui Alecsandri

Cuprins licenta Cum descarc?

Argument
Studiu introductiv: Didascalia-incercare de definire
1.CONSIDERATII GENERALE
1.1 Spectacolul de teatru si componentele sale
1.2 Teatrul lui Alecsandri
2. DIDASCALIA SI TEATRUL LUI ALECSANDRI - TIPOLOGII
2.1 Didascalii de replica
2.2 Didascalii obligatorii si didascalii optionale
2.2.1 Titlul si Subtitlul
2.2.2 Didascalii de dimensiune si Didascalii de spatiu si timp
2.3 Debuturile si finalurile
2.3.1 Preludiul didascalic
2.3.2 Postludiul didascalic
2.4 Didascalii actionale
3. DIDASCALIA IN PIESELE LUI ALECSANDRI
3.1 Drama - Zgircitul risipitor
3.2 Comedia - Iorgu de la Sadagura
Concluzii
Anexe
Bibliografie


Extras din licenta Cum descarc?

ARGUMENT
Dupa cum ii sugereaza si titlul, studiul de fata are ca obiect de cercetare, pe de o parte, didascalia, iar pe de alta parte, teatrul lui Vasile Alecsandri, examinate sumar individual si, intr-un sens largit, din perspectiva raporturilor stabilite intre ele. Studiul va fi tesut, in jurul celor doi piloni mentionati, din discutarea unor concepte precum text, indicatie, regizor, actor, etc, a relatiilor dintre ele, precum si din studierea pieselor de teatru ale lui V. Alecsandri in contextul operarii acestor termeni.
Dar de ce didascalia si de ce teatrul lui Alecsandri ?
In primul rand, Alecsandri, deoarece reprezinta pe una din personalitatile de seama ale literaturii, s-ar putea spune chiar ale culturii literare de la noi, cel caruia chiar Eminescu ii conferea onoarea regalitatii, numindu-l "acel rege-al poeziei".
Teatrul lui Alecsandri, deoarece, ca si in poezie, e si aici un deschizator de drumuri si, totodata, daca nu rege, un print, ce a contribuit substantial la crearea unui repertoriu national, prin piesele sale originale, prin varietatea lor, prin numarul important al acestora, ori prin modul in care a ales sa prezinte realitatea vremii sale utilizandu-se tocmai de aceste creatii.
In fine, didascalia, deoarece e vazuta ca un subiect nu foarte dezbatut in literatura noastra, si fiindca s-a considerat interesant de descoperit cum textul vorbit (dialogul) se uneste cu textul mut - numit astfel de unii cercetatori- (indicatiile, parantezele), in opera dramatica, respectiv in spectacolul de teatru.
Tocmai aceasta descoperire, cu aplicatie pe dramaturgia lui V. Alecsandri, s-a incercat 
in lucrarea de fata. 
Studiu introductiv: Didascalia-incercare de definire
" Nimic nu exista, in teatru, care sa nu fie 
insotit de indicatii de regie" 
Din perspectiva Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, didascalia reprezinta... mai nimic, caci, conform acestuia, didascalia este "s.f. Instructiune data actorilor de autorul unei opere dramatice antice grecesti. ? Nota, indicatie care se punea inaintea unei piese de teatru la latini. [Gen. -iei. / < lat. didascalia, gr. didaskalia]." Prea putin insa pentru a ne lamuri. Iar posibilitatea unei mai lamurite examinari ne este oferita de diversi cercetatori, cum ar fi Anne Ubersfeld ori chiar Solomon Marcus, dar mai ales de Sanda Golopentia-Eretescu, ce trateaza subiectul pe larg.
Astfel, conform Annei Ubersfeld, didascaliile ar reprezenta tot ceea ce in textul de teatru nu este rostit, intermediat de actor, asadar tot ce e realizat, in mod direct, de cel ce a scris textul, didascaliile cuprinzand, deci, "tot ceea ce permite sa determine conditiile enuntarii dialogului" , caci, de fapt, orice text literar - teatral este constituit din dialog - "banda sonora a piesei", si "tesatura de taceri adiacente, tesatura divulgata in esentele ei de indicatiile dintre paranteze". Ubersfeld face referire la caracterul necesar ambiguu al didascaliilor, dat fiind rolul lor de a desemna atat conditiile enuntarii evenimentului fictional (in special cele legate de spatiul si timpul acestui eveniment), cat si conditiile scenice. De aici ideea ca didascalia are un rol dublu in teatru, caci reprezinta, pe de o parte, textul de regie cuprinzand toate indicatiile date de autor celor ce au sarcina de a asigura existenta scenica a textului sau, iar, pe de alta parte, este si "un suport care permite lectorului sa construiasca imaginar fie un loc in lume, fie o scena de teatru, fie amandoua in acelasi timp". 
In ceea ce o priveste pe Sanda Golopentia, in cadrul studiului sau, Voir les didascalies, reia ideea caracterului ambiguu al didascaliilor, sustinuta de Anne Ubersfeld, adaugandu-i-o pe aceea a lui Patrice Pavis, pe care il citeaza, si care sustine nu numai ca indicatiile scenice date de autor in textul sau, nu sunt suficiente pentru a asigura ghidarea actorului catre realizarea scenica a operei, dar si ca aceste indicatii didascalice din textul scris numai ar parea ca apartinand autorului si ca ar putea fi percepute drept o insulta la libertatea creatoare a regizorului. 
Insa, spre deosebire de cei doi autori, S. Golopentia ia in discutie numai didascalia explicita, integrata in spatiul specific care ii este atribuit in textul de teatru, respectiv, considerand-o parte integranta a textualitatii teatrale, o analizeaza, in cadrul studiului mentionat, ca text teatral de sine statator, beneficiind de o sintaxa proprie, de sensuri si valori specifice. 
Referindu-se in special la teatrul contemporan, cercetatoarea considera ca didascaliile auctoriale, ce apar in textul de teatru, chiar nedandu-li-se o prea mare importanta de catre regizor, "dessinent, neanmoins un horizon dramatique par rapport auquel le spectacle se definit comme prolongement du texte, dialogue avec le texte, voire contestation partielle de celui-ci." Aceste didascalii ajuta, deci, la elaborarea spectacolului teatral, prin intelegerea lor ca o continuare a dialogului din text.
Pentru Golopentia, studierea didascaliilor nu ar fi posibila fara a fi strans legata de o viziune pragmatica a dialogului dramatic. Este sustinuta ideea ca o teorie modala a didascaliilor ar face posibila distinctia intre didascaliile - obligatii (pozitive / negative, constand in ordine sau interdictii - idee care este intalnita si la Anne Ubersfeld, care, referindu-se la caracterul pragmatic al didascaliilor, le conferea statutul de act de limbaj directiv considerandu-le un ordin dat practicianului) si didascaliile - permisiune (explicite ori implicite).


Fisiere in arhiva (1):

  • Didascalia si Teatrul lui Alecsandri.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!