Discriminarea evreilor din perioada antonesciana

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 5
Capitolul I 7
I.1 Contributia evreilor in evenimentele istorice ale Romaniei moderne 7
I.2. Viata economica a evreilor 8
Industria 8
Agricultura 9
Comertul 10
Sectorul bancar-financiar 10
Antreprenoriatul 10
Profesiile liberale 11
I.3. Sistemul educational al evreilor si viata culturala evreiasca 11
I.4. Legislatia antisemita 12
Capitolul II -  Pogromul de la Dorohoi 15
II.1 Contextul istoric 15
II.1 Evenimentele tragice de la Dorohoi, 1 Iulie 1940 15
Capitolul III Factori favorizanti ai discriminarii evreilor in Romania 20
III.1 Grupurile 20
III.2 Tolerarea 21
III.3 Prejudecata si discriminare 22
III.3.1 Stereotipurile 22
III.3.2 Stigmatizarea 23
III.4 Teoria identitatii sociale, declansator a urii fata de evrei 24
III.5 Teoria tapului ispasitor 25
Capitolul IV. Discriminarea evreilor din perioada antonesciana 26
Capitolul V. Orientari practice asupra metodologiei cercetarii 32
V.1 Obiectivele cercetarii 33
V.2. Interviul semi-structurat 34
V.2.1. Aspecte generale privind metoda interviului 34
V.2.2. Justificarea alegerii metodei 35
V.2.3. Implementarea tehnicilor de cercetare 35
V.3. Chestionarul 36
V.3.1. Aspecte generale privind metoda chestionarului 36
V.3.2. Justificarea alegerii metodei si implementarea acesteia 36
V.4 Etica in cercetare 37
Capitolul VI -  Interpretarea rezultatelor cercetarii 39
VI.1 Interpretarea rezultatelor chestionarului 39
VI.2 Interpretarea raspunsurilor oferite interviului 49
Concluzii 52
Bibliografie 53


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
In anul 1632, populatia evreiasca a inceput sa isi prinda radacinile in Romania. Datorita faptului ca Dorohoiul era un oras aflat la granita tarii, atat cu Austria, cat si cu Polonia in perioada respectiva, evreii ce erau persecutati in acele tari, se retrageau in Dorohoi, acesta fiind un oras important in Moldova cu posibilitati de dezvoltare. 
Dat fiind faptul ca unele meserii ale acestora erau diferite de meseriile cunoscute in societatea europeana, iar traditiile si obiceiurile acestora erau neitalnite pana atunci si mai ales pentru faptul ca acestia aveau o religie diferita de religia crestina, evreii au fost priviti aproape mai tot timpul cu o oarecare urma de indoiala.
Momentul de cumpana al evreilor ce erau stabiliti in Dorohoi l-a reprezentat anul 1940 cand ostasii regimentului din Bacau, trecand prin Dorohoi au intrat in cimitirul israelit si au impuscat locuitorii evrei, acestia dintat motivandu-si faptele spunand ca evreii erau de vina pentru faptul ca Romania a pierdut Bucovina. Acest eveniment poarta numele de Pogromul de la Dorohoi.
Pogromul de la Dorohoi care a inceput in data de 1 iulie 1940 si evenimentele aferente, au reprezentat o pagina neagra a istoriei noastre, motivatia fiind una medievala desprinsa din prejudecati aberante, vechi de sute de ani. 
Pogromul reprezinta o actiune violenta de masa indreptata impotriva evreilor. Din punct de vedere etimologic, acest termen provine din limba rusa si a folosit spre a indica masacrarea evreilor din Rusia Tarista. 
,,Odata cu modernizarea, la nivelul mentalului colectiv romanesc evreul a fost investit cu puternice trasaturi de alteritate. ,,Evreul tap ispasitor", pentru neimplinirile dezvoltarii sociale sau pentru frustrarile unor categorii sociale, avea sa se constituie ca una din prejudecatile cele mai populare in societatea romaneasca care se confrunta cu tranzitia de la traditie la modernitate." INSHR ("Elie Wiesel")
Primul capitol al acestei lucrari, explica situatia economica, sociala si culturala a evreilor de la Revolutia romana din 1848 pana la 1941, facandu-se referire la viata economica a acestora, educatia copiilor evrei, dar si la legislatia antisemita. In cel de-al doilea capitol voi trata pogromul de la Dorohoi si evenimentele premergatoare acestuia, explicand care au fost cauzele care au dus la un masacru impotriva evreilor. Capitolul al treilea dezvolta factorii favorizanti ai discriminarii evreilor in Romania, teoria "Tapului ispasitor" si teoria "Identitatii sociale" ca declansator a ostilitatii fata de evrei. Capitolul cu numarul patru aduce in discutie totalitatea discriminarilor facute la adresa populatiei mozaice din Romania in perioada antonesciana, incepand cu septembrie 1940. Ultimele doua capitole, ale prezentei lucrari fac referire la orientarile practice asupra metodologiei cercetarii si de asemenea interpretarea rezultatelor aparute in urma aplicarii unui chestionar si a unui interviu.
Din punctul meu de vedere, prin cunoasterea indeaproape a temei alese se pot preintampina derapajele politice ce pot guverna la o incalcare infailibila a drepturilor unor mari mase de oameni. Lucrarea de fata, nu are intentia de a trata Pogromul, ci factorii favorizanti care au dus la discriminarea evreilor din Romania, pentru ca partea practica a acesteia sa poata aduce in discutie care este gradul de discriminare la momentul actual al populatiei israelite.
Capitolul I
I.1 Contributia evreilor in evenimentele istorice ale Romaniei moderne
Revolutia romana de la 1848 a reprezentat primul eveniment politic in care au fost implicati si evreii din Moldova si Tara Romaneasca. Acestia au participat activ prin contributii materiale, dar si prin personalitatile care s-au facut remarcate. Motivul pentru care pupulatia evreiasca a luat parte a fost reprezentat de revendicarile programatice ale revolutionarilor, acestia ,,promiteau acordarea de drepturi civice tuturor strainilor stabiliti in tara".Printre intelectualii care au luat parte la revoulutie, putem aminti de Barbu Iscovescu si Daniel Rosenthal, autorul celebrului tablou ,,Romania revolutionara", acesta din urma sacrificandu-si viata pentru cauza Revolutiei.
Prin Proclamatia de la Islaz (9/21 iunie 1848), articolul 21 prevedea ,,emancipatia izraelitilor si drepturi politice pentru compatriotii de alta credinta", iar Mihail Kogalniceanu in ,,Dorintele Partidei Nationale", articolul 27, a mentionat faptul ca ,,trebuie ca prin masuri umane si progresive sa se opereze cat mai in graba fuzia israelitilor si prefacerea lor intr-o stare de cetateni folositori ai statului."
Impotriva turcilor pe Dealul Spirii, evreii au luptat alaturi de romanii, de asemenea printre ei au fost si voluntari care au contribuit la colectarea de bunurii si bani pentru a sustine revolutia.
Idealul de libertate al pasoptistilor a fost amortizat de infrangerea revolutiei in 1849, insa evreii s-au ales cu unele drepturi civile, ,,domnitorul A. I. Cuza care i-a numit ,,Romani de cult mozaic" a depus toate eforturile pentru a gabi emanciparea romanilor ,,de rit israelit" (L. Benjamin, 2007, p. 22) 
In a doua jumatate a secolului XIX, prin adoptarea Constitutiei din 1866, evreii au ramas apatrizi, introducandu-se o serie de restrictii in domeniul dreptului la proprietate si de asemenea in practicarea unor meserii precum invatamantul. Totusi, in timpul Razboiului de Independenta a Romaniei (1877-1878), 1000 de evrei s-au alaturat armatei si au luat parte la operatiunile militare de pe campul de lupta. De asemenea, la Plevna si Vidin un rol important l-a avut ,,Ambulanta Romano-Israelita Zion", condusa de medicul evreu Al. Cohen-Cociu care a fost pusa la dispozitia serviciului medical sanitar, fiind prezenta pe campul de lupta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Discriminarea evreilor din perioada antonesciana.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

"Elie Wiesel", I. (n.d.). Retrieved from http://www.inshr-ew.ro/wp-content/uploads/2018/08/Naratiune.pdf
2. Curentul Israelit, Anul XV, nr.6. (1922, Octombrie 22). p. 1.
3. International Commission on the Holocaust in Romania . (2004, Noiembrie 11). Retrieved Aprilie 24, 2020, from ushmm.org: https://www.ushmm.org/m/pdfs/20080725-romania-commission-executive-summary-romanian.pdf
4. A. Babes, L. B. (2008). Demitate in vremuri de restriste . Bucuresti: Hasefer.
5. Babbie, E. (2010). Practica cercetarii sociale. Iasi: Polirom.
6. Baciu A.C, M. F. (1997). Metode de lucru in cadrul grupului. Cluj.
7. Baroi, L. (2012). Comunitatea evreilor din Dorohoi intre anii 1919 si 1945. Iasi: PIM.
8. Benjamin, L. (1993). Evreii din Romania intre anii 1940-1941, vol. I Legislatia antievreiasca. Bucuresti: Hasefer.
9. Benjamin, L. (1993). Legislatia antievreiasca. Bucuresti: Hasefer.
10. Benjamin, L. (1996). Evreii din Romania intre anii 1940-1944, volumul II Problematica evreiasca in stenogramele Consiliului de Ministri. Bucuresti: Hasefer.
11. Blanchet, A. (1985). L'entretien dans les sciences sociales. Paris: CNRS.
12. Boncu, S. Psihologie Sociala, cursul 31. Preluat pe Aprilie 23, 2020, de pe Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Naturii: https://www.psih.uaic.ro/wp-content/uploads/cercetare/publicatii/cursuri/boncu_s_curs_psih_soc/Curs31.pdf
13. Carp, M. (1947). Cartea Neagra. Suferintele evreilor din Romania 1940-1944 (Vols. Volumul III, TRANSNISTRIA). Bucuresti: Societatea Nationala de editura si arte grafice ,,Dacia Traiana".
14. Carp, M. (2001). Holocaust in Romania-Facts and Documents on the Annihilation of Romania's Jews 1940-1944. Safety Harbor, Florida: Simion Publicaton.
15. Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches . Thousand Oaks: CA Sage.
16. de Leeuw L., J. H. (2008). The Cornerstones of Survery Research. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
17. Deletant, D. (2006). Hitler's Forgotten Ally, Ion Antonescu and His Regime, Romania 1940-44. New York: Palgave Macmillan.
18. Dumitras-Bitioaica, G. (1942). Statutul juridic si legislatia romanizarii. Bucuresti: Prometeu.
19. France, P. U. (1991). Vocabulaive teclmique el critique de la phdosophie.
20. Glasgow, P. (2005). Fundamentals of survey research methodology. Retrieved Mai 25, 2020, from http://www.uky.edu/~kdbrad2/EPE619/Handouts/SurveyResearchReading.pdf
21. Goffman, E. (1963). Stigma; Notes on the management of spoiled identity. Londra.
22. Harkness, J. (2008). Comparative Survey Research: Goals and Challenges. In D. D. de Leeuw W. J. Hox, International Handbook of Survey Methodology. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
23. Hemmings, A. (2006). Great ethical divides: Bridging the gap between institutional review board and the researchers. Educational resercher.
24. Ioanid, R. (1990). The Sword of the Archangel: Fascist ideology in Romania. New York: Columbia University Press.
25. J. Latimer, S. K. (2000). Les effets des programmes des justice reparatrice: analyse documentaire sur la recherche empirique.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!