Discursul Liric Bacovian - Estetica, Stil, Configuratie Poetica

Extras din licenta Cum descarc?

ARGUMENT
Motto:
,,A fost odata...Va fi odata...
Nu spune zarea, dar spune omul-
Numai acuma e niciodata...
Adanc, prezentul inchide...tomul."
(G. Bacovia)
Literatura este arta cuvantului, exprimata cu ajutorul cuvantului. Unul dintre reprezentantii de seama ai acestei arte este G. Bacovia. A fost mai toata viata ,,ros de nevroze", dovedindu-se, ca poet, receptiv la lirica ,,decadenta", simbolista, a unor confrati ca: Baudelaire, Laforgue, Verlaine, Rollinat. Incepand in zodie simbolista, a fost repede asimilat de modernism. Bacovia aduce o nota noua lirismului. Prin cateva motive, prin mijloace in aparenta simple, sugereaza monotonia exasperanta, plictiseala, tristetea autumnala, angoasa, izolarea, erosul, ratacirile, starile sufletesti dominate de tristete. Conditia poetului este insingurarea, pe cat de lucida, pe atat de tragica. Poezia sa este saturata, am putea spune, de teme si motive, care releva un eu solitar. 
Lucrarea de fata a izvorat din dorinta de a cunoaste mai bine creatia bacoviana. Scopul acestei lucrari este cel de a trata - stiintific si metodic - aspecte legate de discursul liric bacovian. Cuvintele cheie sunt: eu liric, mastile eului liric, discurs, fictiune, spatiul si timpul, starile de spirit la nivelul expresiei poetice ( muzica, cromatica, olfactivul).
In prezenta lucrare se intentioneaza, de asemenea, realizarea unui studiu metodic, avand in vedere ca G.Bacovia apartine scriitorilor canonici studiati in liceu. Pornind de la opere abordate in cadrul colectivelor de elevi, se va incerca o perspectivare metodica a predarii-invatarii-evaluarii, in urma careia, este de la sine inteles ca, orice profesor de specialitate se afla in incercarea de a-i atrage pe elevi in taramul literaturii, dezvoltandu-le gustul lecturii.
Motivatia realizarii acestei lucrari consta in intentia de a genera elevului o atitudine pozitiva fata de literatura romana, in conditiile in care internetul si calculatorul au preluat controlul in viata de zi cu zi, facilitand munca, dar afectand abilitatile elevilor de a cerceta, solutiona, compara aspecte relevante, cu rol in dezvoltarea competentelor de identificare, analiza, interpretare. 
CAPITOLUL I.
EUL LIRIC- FACTOR DE LIMBAJ SI INSTANTA DE DISCURS
Enuntarea lirica - la persoana intai singular - presupune existenta unui subiect enuntiator, numit si eu liric, dificil de prins intr-o forma de tip definitie.Eul liric ar putea fi definit ca o individualitate creatoare, ce nu trebuie confundata cu persoana reala a creatorului (eul empiric),prin intermediul careia se face auzita ,,vocea"poetului. Caracteristica admisa aproape de toti a acestei instante este subiectivitatea, respectiv distanta relativ-redusa fata de ceea ce enunta si fata de enuntul insusi.
Problema eului enuntiator este una dintre cele mai importante in stiinta literara, aflandu-se permanent in atentia cercetatorilor contemporani. Aceasta atentie se explica, inainte de toate, prin faptul ca notiunea de ,,eu" ( ,,eu liric", ,,eu poetic"- in lirica si ,,narator", ,,eu narat" - in epica), se afla intr-o corelatie stransa cu cele de text, discurs, limbaj. 
,,Activitatea poetica este ctitorie a Fiintei implinita cu ajutorul cuvintelor" . Desi subscriem afirmatiei lui Heidegger din eseul Holderlin si esenta poeziei, consideram ca esenta poeziei consta intr-o relatie noua, originala si originara totodata, intre Cuvant si Fiinta, vazuta si rostita de poet inaintea celorlalti oameni care o asteapta. Spre deosebire de activitatea practica a omului, in care devenirea este traire in sensul exterior, activitatea poetica inseamna intoarcerea de la devenire catre fiinta, ca traire in cursul interior al timpului desemnat de Heidegger prin conceptul de temporalitate.
,,Ideea intoarcerii de la devenire catre fiinta are o reprezentare mitica in momentul intoarcerii capului de catre Orfeu, pe drumul dinspre imparatia mortii spre imparatia vietii, pentru a se convinge ca, conform intelegerii cu zeii zguduiti de durerea cantecului sau, umbra Euridicei il urmeaza. Ceea ce vede Orfeu acum, ca si oricare alt poet care cauta fiinta destramata in timp, nu este fiinta, ci umbra ei, deci un lucru neesential" . Astfel, umbra Euridicei se destrama in noapte, intrucat Orfeu a tradat intelegerea cu zeii si numai prin intermediul cuvantului o poate reinvia - spiritual - in opera. Aceasta, (opera), nu-i un substitut al fiintei pierdute in timp, ci rezultatul recuperarii ei spirituale, 
este forma verbala a fiintei care se naste, intocmai zeitei Atena din capul lui 
Zeus, din constiinta poetului.
Pornind de la semnificatiile momentului ,,intoarcerii capului" de catre stramosul mitic al poetilor, s-au elaborat studii, cum ar fi Orfeu si tentatia realului de Stefan Aug. Doinas. Poetul si eseistul roman isi sprijina argumentatia pe credinta clasica in referentialitatea limbajului: ,,dincolo de fiecare nume sta un lucru la care vorbirea trimite fara incetare" .
Poetul asculta vocea lucrurilor adanc interiorizate si reprezentate, traducand-o in cuvintele comunitatii sale lingvistice, fara a le mai inscrie in sfera semantica familiara, dimpotriva, incarcand-o de mister ontologic. Numai prin insotirea talentului cu spiritul critic, poetul poate raspunde exigentelor de autenticitate si originalitate. Implinirea formei marcheaza dezvaluirea sensului originar. Dupa Liviu Rusu: ,,Abia prin forma se imprima interioritatii ceva durabil, numai prin ea se cristalizeaza din convulsiunile trecatoare un sens permanent. Iar de aici o concluzie fireasca: sensul adanc al unei opere de arta se poate infatisa in intregime numai in momentul in care si forma ei va fi complet elaborata" .
Exegeza moderna, concepand opera ca fenomen de comunicare dinspre autor catre cititor, admite imanenta ei de discurs. Iar astfel admite ca eul, care este - in postura sa de enuntiator - principala instanta a discursului, reprezinta una din conventiile pragmatice fundamentale ale operei si implicit ale textului, acesta fiind produsul discursului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Discursul Liric Bacovian - Estetica, Stil, Configuratie Poetica.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!