Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică

Licență
10/10 (2 voturi)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 145 în total
Cuvinte : 44043
Mărime: 25.54MB (arhivat)
Publicat de: Lavinia V.
Puncte necesare: 14

Extras din licență

ARGUMENT

Motto:

„A fost odată...Va fi odată...

Nu spune zarea, dar spune omul-

Numai acuma e niciodată...

Adânc, prezentul închide...tomul.”

(G. Bacovia)

Literatura este arta cuvântului, exprimată cu ajutorul cuvântului. Unul dintre reprezentanţii de seamă ai acestei arte este G. Bacovia. A fost mai toată viaţa „ros de nevroze”, dovedindu-se, ca poet, receptiv la lirica „decadentă”, simbolistă, a unor confraţi ca: Baudelaire, Laforgue, Verlaine, Rollinat. Începând în zodie simbolistă, a fost repede asimilat de modernism. Bacovia aduce o notă nouă lirismului. Prin câteva motive, prin mijloace în aparenţă simple, sugerează monotonia exasperantă, plictiseala, tristeţea autumnală, angoasa, izolarea, erosul, rătăcirile, stările sufleteşti dominate de tristeţe. Condiţia poetului este însingurarea, pe cât de lucidă, pe atât de tragică. Poezia sa este saturată, am putea spune, de teme şi motive, care relevă un eu solitar.

Lucrarea de faţă a izvorât din dorinţa de a cunoaşte mai bine creaţia bacoviană. Scopul acestei lucrări este cel de a trata - ştiinţific şi metodic - aspecte legate de discursul liric bacovian. Cuvintele cheie sunt: eu liric, măştile eului liric, discurs, ficţiune, spaţiul şi timpul, stările de spirit la nivelul expresiei poetice ( muzica, cromatica, olfactivul).

În prezenta lucrare se intenţionează, de asemenea, realizarea unui studiu metodic, având în vedere că G.Bacovia aparţine scriitorilor canonici studiaţi în liceu. Pornind de la opere abordate în cadrul colectivelor de elevi, se va încerca o perspectivare metodică a predării-învăţării-evaluării, în urma căreia, este de la sine înţeles că, orice profesor de specialitate se află în încercarea de a-i atrage pe elevi în tărâmul literaturii, dezvoltându-le gustul lecturii.

Motivaţia realizării acestei lucrări constă în intenţia de a genera elevului o atitudine pozitivă faţă de literatura română, în condiţiile în care internetul şi calculatorul au preluat controlul în viaţa de zi cu zi, facilitând munca, dar afectând abilităţile elevilor de a cerceta, soluţiona, compara aspecte relevante, cu rol în dezvoltarea competenţelor de identificare, analiză, interpretare.

CAPITOLUL I.

EUL LIRIC- FACTOR DE LIMBAJ ŞI INSTANŢĂ DE DISCURS

Enunţarea lirică - la persoana întâi singular – presupune existenţa unui subiect enunţiator, numit şi eu liric, dificil de prins într-o formă de tip definiţie.Eul liric ar putea fi definit ca o individualitate creatoare, ce nu trebuie confundată cu persoana reală a creatorului (eul empiric),prin intermediul căreia se face auzită „vocea”poetului. Caracteristica admisă aproape de toţi a acestei instanţe este subiectivitatea, respectiv distanţa relativ-redusă faţă de ceea ce enunţă şi faţă de enunţul însuşi.

Problema eului enunţiator este una dintre cele mai importante în ştiinţa literară, aflându-se permanent în atenţia cercetătorilor contemporani. Această atenţie se explică, înainte de toate, prin faptul că noţiunea de „eu” ( „eu liric”, „eu poetic”- în lirică şi „narator”, „eu narat” – în epică), se află într-o corelaţie strânsă cu cele de text, discurs, limbaj.

„Activitatea poetică este ctitorie a Fiinţei împlinită cu ajutorul cuvintelor” . Deşi subscriem afirmaţiei lui Heidegger din eseul Hölderlin şi esenţa poeziei, considerăm că esenţa poeziei constă într-o relaţie nouă, originală şi originară totodată, între Cuvânt şi Fiinţă, văzută şi rostită de poet înaintea celorlalţi oameni care o aşteaptă. Spre deosebire de activitatea practică a omului, în care devenirea este trăire în sensul exterior, activitatea poetică înseamnă întoarcerea de la devenire către fiinţă, ca trăire în cursul interior al timpului desemnat de Heidegger prin conceptul de temporalitate.

„Ideea întoarcerii de la devenire către fiinţă are o reprezentare mitică în momentul întoarcerii capului de către Orfeu, pe drumul dinspre împărăţia morţii spre împărăţia vieţii, pentru a se convinge că, conform înţelegerii cu zeii zguduiţi de durerea cântecului său, umbra Euridicei îl urmează. Ceea ce vede Orfeu acum, ca şi oricare alt poet care caută fiinţa destrămată în timp, nu este fiinţa, ci umbra ei, deci un lucru neesenţial” . Astfel, umbra Euridicei se destramă în noapte, întrucât Orfeu a trădat înţelegerea cu zeii şi numai prin intermediul cuvântului o poate reînvia – spiritual – în operă. Aceasta, (opera), nu-i un substitut al fiinţei pierdute în timp, ci rezultatul recuperării ei spirituale,

este forma verbală a fiinţei care se naşte, întocmai zeiţei Atena din capul lui

Zeus, din conştiinta poetului.

Pornind de la semnificaţiile momentului „întoarcerii capului” de către strămoşul mitic al poeţilor, s-au elaborat studii, cum ar fi Orfeu şi tentaţia realului de Ştefan Aug. Doinaş. Poetul şi eseistul român îşi sprijină argumentaţia pe credinţa clasică în referenţialitatea limbajului: „dincolo de fiecare nume stă un lucru la care vorbirea trimite fără încetare” .

Poetul ascultă vocea lucrurilor adânc interiorizate şi reprezentate, traducând-o în cuvintele comunităţii sale lingvistice, fără a le mai înscrie în sfera semantică familiară, dimpotrivă, încărcând-o de mister ontologic. Numai prin însoţirea talentului cu spiritul critic, poetul poate răspunde exigenţelor de autenticitate şi originalitate. Împlinirea formei marchează dezvăluirea sensului originar. După Liviu Rusu: „Abia prin formă se imprimă interiorităţii ceva durabil, numai prin ea se cristalizează din convulsiunile trecătoare un sens permanent. Iar de aici o concluzie firească: sensul adânc al unei opere de artă se poate înfăţişa în întregime numai în momentul în care şi forma ei va fi complet elaborată” .

Exegeza modernă, concepând opera ca fenomen de comunicare dinspre autor către cititor, admite imanenţa ei de discurs. Iar astfel admite că eul, care este – în postura sa de enunţiator – principala instanţă a discursului, reprezintă una din convenţiile pragmatice fundamentale ale operei şi implicit ale textului, acesta fiind produsul discursului.

Preview document

Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 1
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 2
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 3
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 4
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 5
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 6
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 7
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 8
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 9
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 10
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 11
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 12
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 13
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 14
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 15
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 16
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 17
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 18
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 19
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 20
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 21
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 22
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 23
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 24
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 25
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 26
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 27
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 28
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 29
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 30
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 31
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 32
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 33
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 34
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 35
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 36
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 37
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 38
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 39
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 40
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 41
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 42
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 43
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 44
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 45
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 46
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 47
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 48
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 49
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 50
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 51
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 52
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 53
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 54
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 55
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 56
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 57
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 58
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 59
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 60
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 61
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 62
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 63
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 64
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 65
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 66
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 67
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 68
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 69
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 70
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 71
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 72
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 73
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 74
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 75
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 76
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 77
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 78
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 79
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 80
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 81
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 82
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 83
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 84
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 85
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 86
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 87
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 88
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 89
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 90
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 91
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 92
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 93
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 94
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 95
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 96
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 97
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 98
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 99
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 100
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 101
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 102
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 103
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 104
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 105
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 106
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 107
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 108
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 109
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 110
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 111
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 112
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 113
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 114
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 115
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 116
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 117
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 118
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 119
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 120
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 121
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 122
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 123
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 124
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 125
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 126
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 127
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 128
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 129
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 130
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 131
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 132
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 133
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 134
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 135
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 136
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 137
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 138
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 139
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 140
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 141
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 142
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 143
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 144
Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică - Pagina 145

Conținut arhivă zip

  • Discursul Liric Bacovian - Estetica, Stil, Configuratie Poetica.docx

Alții au mai descărcat și

Timpurile Trecute ale Verbului în Subdialectul Muntean

MOTIVAŢIE În lingvistica românească verbului i-au fost consacrate studii valoroase din punct de vedere gramatical şi stilistic atât în plan...

Literatura Postbelică

Argument ,, O povestire e o fibra din durerea trecerii noastre. Când e vesela, lumineaza tâmpla, trista, izbeste-n osul fruntii. O povestire...

Simbolismul

Simbolismul Prezentare generala Definitie Simbolismul este un curent literar aparut in Franta ca reactie la estetica parnasianismului in...

Studiu de caz - limba română

I. DINAMICA POEZIEI INTERBELICE SAU SIMBIOZA INCONFUNDABILĂ A CURENTELOR LITERARE Diversitatea tematică stilistică și de viziune artistică în...

Cromatică bacoviană în poezia Plumb

La 4/17 septembrie 1881, se naste la Bacau viitorul poet George Bacovia, al V-lea din cei 11 copii ai familiei Vasiliu. Copilaria si-o va petrece...

George Bacovia

George Bacovia se situeaza intre doua momente ale istoriei literare romanesti; ilustrand, de fapt, “devenirea istorica a curentului simbolist’’...

George Bacovia

George Bacovia (pseudonimul lui George Vasliu) s-a nascut la 4/17 Septembrie 1881 la Bacau, ca fiu al unui comerciant. Urmeaza liceul lin orasul...

Universul Liricii Bacovia

Bacovia devine un poet cu un contur distinct de la primul sau volum de poezii Plumb, prin care se impune ca un poet autentic si original, cu o...

Ai nevoie de altceva?