Drept European

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 6
CAPITOLUL 1 
Etapele procesului bugetar national 8
1.1. Elaborarea proiectului de buget 9
1.2. Dezbaterea si aprobarea bugetului de stat 13
1.3. Executia bugetului de stat 16
CAPITOLUL 2
Etapele procesului bugetar comunitar 21
2.1. Elaborarea proiectului de buget 22 
2.2. Dezbaterea si aprobarea bugetului comunitar 26
2.3. Executia bugetului comunitar 30
CAPITOLUL 3: Armonizarea procesului bugetar national in functie de procesul bugetar al Uniunii Europene 34
3.1. Transpunerea acquis-ului comunitar in Romania 36
3.1.1. Impozitarea directa 37
3.1.2. Impozitarea indirecta 38
A. Taxa pe valoarea adaugata 38
a. Sfera de aplicabilitate 38
b. Locul operatiunilor impozabile 39
c. Cota de impozitare 39
d. Baza de impozitare 40
e. Deduceri 40
f. Plata TVA 40
B. Accize 41
3.1.3. Cooperare administrativa si asistenta reciproca 42
a. Armonizarea legislatiei 42
b. Capacitatea administrativa 42
In perspectiva 42
3.2. Romania in procesul adoptarii acquis-ului comunitar in domeniul controlului financiar 43
3.2.1. Sistemul de control financiar 43
A. Controlul financiar 43
B. Controlul financiar preventiv 44
C. Controlul fiscal 44
a. Armonizarea legislativa 44
b. Capacitatea administrativa 45
D. Controlul bugetelor locale 45
E. Garda financiara 45
3.2.2. Audit extern - Curtea de Conturi 46
a. Armonizarea legislativa 46
b. Capacitatea administrativa 46
3.2.3. Contul resurselor proprii ale UE 47
A. Taxe vamale 47
B. Taxa pe valoarea adaugata 47
3.2.4. Protejarea intereselor financiare in UE 47
a. Armonizarea legislativa 47
b. Capacitatea administrativa 48
In perspectiva 49
3.3. Progresele Romaniei in directia adoptarii acquis-ului comunitar cu privire la prevederile financiare si bugetare 50
3.3.1. Temei juridic - cadrul legislativ intern 51
3.3.2. Bugetul de stat si bugetele locale 51
a. Armonizarea legislativa 51
b. Capacitatea administrativa 52
3.3.3. Instrumentele financiare de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD 53
a. Armonizarea legislativa 53
b. Capacitatea administrativa 53
In perspectiva 54
Studiu de caz 57
CONSIDERATII FINALE 61
Bibliografie 63


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Aplicarea principiilor bugetare confera documentului bugetar o anumita configuratie. El nu reprezinta insa o simpla lista de venituri si cheltuieli, ci un document extrem de voluminos si de complex in care isi gasesc reflectarea decizii de cea mai mare importanta. Tocmai de aceea el este indelung pregatit, dezbatut si apoi supus aprobarii.
Acesta este un proces deosebit de complex, realizat prin implicarea unui numar foarte mare de participanti, unii dintre acestia avand drept de decizie in materie bugetara, altii realizand executia bugetului sau controlul asupra acestuia.
Toate aceste activitati se desfasoara in faze succesive, cu exceptia controlului, care este prezent in toate etapele. Aceste faze sau etape in care se realizeaza elaborarea proiectului de buget, dezbaterea si aprobarea lui, executia si incheierea exercitiului bugetar, precum si controlul asupra tuturor acestor operatiuni formeaza impreuna procesul bugetar. 
Procesul bugetar prezinta o serie de caracteristici, care confera acestuia trasaturile specifice :
o este un proces decizional, deoarece continutul sau consta in alocarea unor resurse bugetare limitate in raport cu nevoile societatii pentru bunuri si servicii publice;
o este un proces democratic, deoarece in cursul derularii etapelor sale se manifesta atat atributele statului de drept, cai si posibilitatea impunerii intereselor economico - sociale ale diferitelor grupari de cetateni care detin majoritatea politica de decizie;
o este un proces preponderent politic, deoarece optiunile reflectate in buget reprezinta un act de decizie politica al fortelor majoritare din parlament;
o este un proces ciclic, cu o etapizare riguroasa;
o are un larg impact public, cu implicatii la nivel macro si microeconomic, atat in plan economic, cat si in plan social.
Importanta lucrarii este data de faptul ca aceasta isi propune sa analizeze modul in care procesul bugetar al tarii noastre ar putea fii imbunatatit si armonizat avand ca model procesul bugetar comunitar, dar si in functie de prevederile facute de Comisia Europeana la momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. 
Lucrarea de fata este structurata in trei capitole: cel dintai, intitulat Etapele procesului bugetar national trateaza etapele procesului bugetar de stat: elaborarea, aprobarea si executia bugetului, stabileste principiile, analizeaza cadrul general si procedurile privind formarea, administrarea, angajarea si utilizarea fondurilor publice, precum si responsabilitatile institutiilor publice implicate in procesul bugetar. Cadrul juridic al acestui capitol este reprezentat de Legea finantelor publice si de Constitutia Romaniei.
Cel de-al doilea capitol: Etapele procesului bugetar comunitar sintetizeaza etapele procesului bugetar comunitar avand ca si cadru juridic Tratatul de la Lisabona. La fel ca in capitolul precedent, si aici se urmareste stabilirea responsabilitatile institutiilor europene implicate in procesul bugetar comunitar, identificarea principiilor bugetare si analizarea elaborarii, adoptarii si executiei bugetului comunitar.
Ultimul capitol, dar si cel mai important - Armonizarea procesului bugetar national in functie de procesul bugetar al Uniunii Europene - prezinta procesul de armonizare a legislatiei romanesti cu normele comunitare din cele trei capitolele de acquis comunitar cu privire la armonizarea legislativa a procesului bugetar de stat, proces de armonizare derulat in anii anteriori pe baza Programului National de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, program ce continea responsabilitati clare, pe capitole de acquis comunitar. 
Partea aplicativa consta intr-o comparatie realizata intre elementele procedurale din procesul bugetar comunitar cu cele existente in procesul bugetar national, propunandu-si sa urmareasca specificul procesului bugetar national in context comunitar. Totodata, dezvolta ideea preluarii unor metode din procesul bugetar comunitar ce se dovedesc a fi eficiente pentru armonizarea procesului bugetar national si implementarea acestora in procesul bugetar national.
CAPITOLUL 1
Etapele procesului bugetar national
Cadrul juridic al procesului bugetar national este reprezentat de Legea nr. 500 din 11 iulie 2002 privind finantele publice publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002. 
Legea finantelor publice stabileste principiile, cadrul general si procedurile privind formarea, administrarea, angajarea si utilizarea fondurilor publice, precum si responsabilitatile institutiilor publice implicate in procesul bugetar. 
Dispozitiile prezentei legi se aplica in domeniul elaborarii, aprobarii, executarii si raportarii :
a) bugetului de stat;
b) bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) bugetelor fondurilor speciale;
d) bugetului trezoreriei statului;
e) bugetelor institutiilor publice autonome;
f) bugetelor institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
g) bugetelor institutiilor publice finantate integral din venituri proprii;
h) bugetului fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice;
i) bugetului fondurilor externe nerambursabile.


Fisiere in arhiva (1):

  • Drept European.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!