Elemente de relație la nivelul propoziției și al frazei - O viziune integralistă în lecțiile de limba și literatura română în gimnaziu

Cuprins licență Cum descarc?

Argument 5
1. Relatiile (raporturile) sintactice realizate prin jonctiune ..7
1.1. Unitati, relatii, functii ...7
1.2. Relatia de coordonare sau nondependenta .. ..14
1.3. Relatia de subordonare sau de dependenta unilaterala ..21
2. Partile de vorbire cu rol de conectiv. Fundamentare teoretica ...26
2.1. Aspecte definitorii 26
2.2. Prepozitia si locutiunea prepozitionala .27
2.3. Conjunctia si locutiunea conjunctionala ...35
2.4. Pronumele si adjectivul pronominal relativ ..41
2.5. Adverbul relativ 44
2.6. Concluzii ...48
3. Specificul studierii partilor de vorbire cu rol de conectiv in gimnaziu ...50
3.1. Reflectarea clasei conectivelor in programa scolara ..50
3.2. Dificultati constatate in utilizarea si analiza conectivelor .58
3.3. Particularitati ale formarii notiunilor despre elementele de relatie in gimnaziu. Aplicatii ..66
4. Abordari didactice in studierea elementelor de relatie in gimnaziu ...75
4.1. Activitati, metode, procedee eficiente in studierea elementelor de relatie si a relatiilor sintactice realizate prin jonctiune. Aplicatii 75
4.2. Mijloace de invatare folosite in studierea elementelor de relatie si a relatiilor sintactice ..116
4.3. Aplicarea achizitiilor lingvistice ale elevilor in contexte noi ..119
5. Categorii de lectii utilizate in studiul elementelor de relatie in gimnaziu .122
5.1. Lectia de comunicare/insusire de noi cunostinte ..125
5.2. Lectia de formare de priceperi si deprinderi .125
5.3. Lectia de fixare si sistematizare 127
5.4. Lectia de verificare si apreciere 128
Concluzii .130
Anexe: proiecte de lectii, fise de lucru . 133
Sigle si abrevieri .159
Bibliografie .161


Extras din licență Cum descarc?

ARGUMENT
Limba romana a cunoscut o dezvoltare rapida in ultimul timp datorita transformarilor majore ale societatii romanesti. Intr-o societate ,,a vitezei" nu trebuie neglijata importanta comunicarii verbale, deoarece socializarea nu poate fi inchipuita in absenta ei. Cultivarea limbii este o problema complicata si complexa, in care rolul principal ii revine profesorului de limba si literatura romana, care trebuie sa formeze un tanar cu o cultura comunicationala corespunzatoare.
Scopul predarii limbii si literaturii romane in scoala este formarea deprinderilor de exprimare corecta, orala si scrisa, precum si insusirea normelor limbii literare in toate compartimentele ei. Preocuparile de cultivare a limbii literare trebuie indreptate spre abaterile reale de la exprimarea literara, spre dificultatile de insusire a normelor gramaticale, depistate de profesor in colectivele de elevi cu care acesta lucreaza. 
Lucrarea Elemente de relatie la nivelul propozitiei si al frazei. O viziune integralista in lectiile de limba si literatura romana in gimnaziu este rezultatul preocuparii mele permanente pentru imbunatatirea modului de predare, astfel incat insusirea de catre elevi a notiunilor despre conective sa fie optima, mai ales in contextul reformei curriculare ce a produs mutatii, schimbari de optica, schimbarea programei pentru testarea nationala de la finalul clasei a VIII-a la disciplina limba si literatura romana. Se constata ca e din ce in ce mai greu ca elevii sa sustina un punct de vedere prin trecerea dinspre cunostinte spre practica.
Tema cercetarii a fost stabilita in urma practicii la catedra, care m-a pus in fata problemelor reale cu care se confrunta elevii in invatarea partilor de vorbire cu rol de conectiv, constatand ca acestea sunt multiple si importante.
Viziunea integralista a lucrarii deriva din faptul ca programele actuale propun, ca prioritate, abordarea limbii ca instrument de comunicare si impun exigentele modelului comunicativ-functional, prin care se creeaza punti intre cele trei domenii ale disciplinei: literatura, limba si comunicare. Continuturile asociate competentelor specifice prevad studierea partilor de vorbire cu rol de conectiv din multiple perspective: receptarea si producerea mesajelor orale, receptarea mesajului scris, dezvoltarea competentelor de redactare a scrierilor reflexive, imaginative. In acest context, rolul profesorului, in demersul sau de abordare a disciplinei la clasa, consta in gasirea conexiunilor, a punctelor de legatura care permit o predare integrata a notiunilor de limba.
Punctul de plecare in cercetarea de fata l-a constituit intrebarea: Pe ce repere teoretico-aplicative ar trebui sa fie reconceptualizata predarea, astfel incat aceasta sa fie conforma noilor orientari in domeniu, achizitiilor stiintifice si demersurilor practice, nevoilor de formare-dezvoltare comunicativa a elevilor contemporani?
Lucrarea de fata isi propune, asadar, sa analizeze notiunile teoretice despre relatiile sintactice realizate prin jonctiune, despre elementele care leaga unitati sintactice identice sau diferite, atat la nivelul propozitiei, cat si la nivelul frazei, si sa prezinte demersuri didactice eficiente folosite in invatarea conectivelor. Aceste demersuri se vor referi atat la modalitatile de structurare a continuturilor, conform noilor programe, cat si la tipurile de lectii, metode, mijloace si forme de organizare utilizate in studiul notiunilor de limba. Fiecare capitol cuprinde mai multe subcapitole si o serie de aplicatii practice efectuate la clasa, in conformitate cu programele scolare, incercand astfel sa ilustreze toate notiunile teoretice abordate. Exemplele au fost alese sugestiv, pe clase, avand un grad mediu de dificultate.
Ipoteza de la care porneste cercetarea este existenta unei corelatii pozitive intre alegerea metodelor, activitatilor de invatare eficiente, fie traditionale, fie moderne, si performantele obtinute in studierea notiunilor privitoare la partile de vorbire cu rol de conectiv in gimnaziu.
Prin aceasta cercetare se doreste cresterea motivatiei pentru invatarea notiunilor gramaticale, crearea unei atitudini pozitive la elevi fata de studiul limbii romane prin valorificarea noilor achizitii din domeniile specialitatii si a stiintelor educationale pentru a crea un ,,corpus" de strategii si forme de organizare menite sa imbunatateasca demersul didactic formativ. 
Elementul de noutate pe care il va aduce analiza de fata va consta in descoperirea celor mai eficiente modalitati de corelare a demersurilor didactice in abordarea elementelor de continut specifice conectivelor la nivelul propozitiei si al frazei cu potentialul intelectual al elevilor de varste diferite, pentru ca acestia sa fie capabili sa transfere achizitiile din domeniul limbii in situatii noi de invatare.


Fisiere în arhivă (1):

  • Elemente de relatie la nivelul propozitiei si al frazei - O viziune integralista in lectiile de limba si literatura romana in gimnaziu.doc

Imagini din acest licență Cum descarc?

Bibliografie

Bibliografie lingvistica
Avram, Mioara, Gramatica pentru toti, Bucuresti, Editura Academiei, 1986.
Bidu-Vranceanu, Angela, Dictionarul de stiinte ale limbii, Bucuresti, Editura Nemira, 2001.
Coteanu, Ion, Gramatica de baza a limbii romane, Editura Albatros, Bucuresti, 1982.
Diaconescu, Ion, Sintaxa limbii romane, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1995.
Dictionar general de stiinte. Stiinte ale limbii, Bucuresti, Editura Stiintifica,1997.
Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane, editia a II-a, Bucuresti, Editura Univers Enciclopedic, 2005.
Dimitriu, Corneliu, Gramatica limbii romane explicata. Morfologia, Iasi, Editura Junimea, 1979.
Dimitriu, Corneliu, Gramatica limbii romane explicata. Sintaxa, Iasi, Editura Junimea, 1982.
Dimitriu, Corneliu, Tratat de gramatica a limbii romane, I, Morfologia, Iasi, Institutul European, 1999.
Dimitriu, Corneliu, Tratat de gramatica a limbii romane, II, Sintaxa, Iasi, Institutul European, 2002.
Gramatica de baza a limbii romane, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti, 2010.
Gramatica limbii romane, Editura Academiei, Bucuresti, 1966.
Gramatica limbii romane. I. Cuvantul, II. Enuntul, Bucuresti, Editura Academiei Romane, 2005.
Gutu Romalo, Valeria, Morfologie structurala a limbii romane, Bucuresti, 1968.
Gutu Romalo, Valeria, Sintaxa limbii romane. Probleme si interpretari, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1973.
Hristea, Th. (coord), Sinteze de limba romana, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981.
Iacob, Niculina, Morfologia limbii romane, Partea I, Editura Universitatii ,,Stefan cel Mare" Suceava, 2002.
Iacob, Niculina, Morfologia limbii romane, Partea a II-a, Editura Universitatii ,,Stefan cel Mare" Suceava, 2006.
Iordan, Iorgu, Limba romana contemporana, editia I, Bucuresti, 1954.
Iordan, Iorgu, Robu, Vladimir, Limba romana contemporana, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1978.
Iordan, Iorgu, Gutu Romalo, V., Niculescu, Al., Structura morfologica a limbii romane contemporane, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1967.
Irimia, Dumitru, Gramatica limbii romane, Editura Polirom, Iasi, 1997. 
Nagy, Rodica, Sintaxa limbii romane actuale, I, Editura Universitatii ,,Stefan cel Mare" Suceava, 2002.
Neamtu, G.,G., Elemente de analiza gramaticala; 99 de confuzii / distinctii, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1989
Niculescu, Alexandru, Structura morfologica a limbii romane contemporane, Bucuresti, 1967.
Pana Dindelegan, Gabriela, Elemente de gramatica. Dificultati, controverse, interpretari, Editura Humanitas Educational, Bucuresti, 2003.
Pana Dindelegan, Gabriela, Teorie si analiza gramaticala, Editura Coresi, Bucuresti, 1992.
Popescu, Stefania, Gramatica practica a limbii romane, Editura Orizonturi, Bucuresti, 1995.
Popescu, C., Gramatica limbii romane, vol I, Morfologia, Editura Universitatii ,,Stefan cel Mare" Suceava, 1997.
Stati, Sorin, Elemente de analiza sintactica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1972.
Studii si cercetari lingvistice, Institutul de lingvistica, Bucuresti, I,II, 1950 s.u. 
Bibliografie metodica si pedagogica
Curriculum National. Programe scolare pentru clasele a V-a -  a XII-a. (site-ul Ministerului Cercetarii,Educatiei si Inovarii, www.edu.ro, sectiunea Preuniversitar, Programe, Aria curriculara Limba si comunicare).
Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba si literatura romana. Invatamant primar si gimnazial, M.E.E., C.N.C., Bucuresti, Editura Aramis Print, 2002.
Cerghit, Ioan, (coord.) Perfectionarea lectiei in scoala moderna, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1983.
Cerghit, Ioan, Metode de invatamant, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2002.
Cucos, Constantin, Pedagogie, editia a II-a, Editura Polirom, Iasi , 2002.
Craciun, Corneliu, Metodica predarii limbii si literaturii romane in gimnaziu si liceu, Editura Emia, Deva, 2004.
...


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această licență cu doar 10€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!