Eshatologia Universala in Teologia Ortodoxa

Cuprins licenta Cum descarc?

I. INTRODUCERE pag.3
II. CREATIA SI ICONOMIA MANTUIRII pag.6
2.1 Creatia pag.6
2.2 Starea primordiala a omului pag.7
2.3 Caderea in pacat pag.10
2.4 Transmiterea pacatului stramosesc pag.13
2.5 Iconomia mantuirii pag.14
III. INTERPRETARII ALE SFARSITULUI LUMII CA INCHEIERE A ISTORIEI SI MOTIVUL pag.16
3.1 Eshatologia de-a lungul istoriei pag.16
3.2 Motivul eshatologiei pag.19
3.3 Pareri ale teologilor din diferite confesiuni pag.21
IV. SEMNELE SFARSITULUI LUMII pag.26
V. A DOUA VENIRE A MANTUITORULUI pag.38
VI. TRUPURILE INVIATE pag.49
6.1 Trupurile inviate pag.49
6.2 Materia induhovnicita pag.53
VII. JUDECATA UNIVERSALA pag.62
VIII. VIATA DE VECI pag.74
CONCLUZII pag.89


Extras din licenta Cum descarc?

1.Introducere 
Eshatologia (de la eschata = evenimentele ultime) este invatatura despre realitatile ultime ale mantuirii, adica despre instaurarea Imparatiei lui Dumnezeu sau viata veacului ce va sa vina, ca incoronare a operei rascumparatoare a lui Hristos-Imparatul, care se manifesta la sfarsitul istoriei, plin de slava, sa judece viii si mortii (Efes. 1, 20-23; I Tes. 5, 1-11). Eshatologia nu trebuie confundata cu ''sfarsitul lumii'' si nici nu trebuie limitata la descrierea evenimentelor care insotesc a doua venire a lui Hristos, sau parousia: invierea mortilor, judecata ultima sau generala, raiul si iadul, instaurarea glorioasa a imparatiei. Eshatologia se referea la o noua ordine de existenta, la o stare ultima de transfigurare, dincolo de istorie, stare care este obiectul rugaciunii si sperantei crestine: ''Vina imparatia Ta'' (Matei 6, 10), dar care este deja prezenta aici si acum, si care confrunta istoria actuala: ''Imparatia lui Dumnezeu este in mijlocul vostru'' (Luca 17, 21).
Desi se intampla la ''sfarsitul'' istoriei, Imparatia eshatologica nu este rezultatul unui proces istoric. Lumea incepe din nou avand ca scop nu sfarsitul, ci eternitatea. De la Intruparea Fiului, lumea este locul manifestarii imparatiei lui Dumnezeu si al transfigurarii omului, iar de la Cincizecime, Duhul introduce si mentine imparatia in istorie, schimband istoricitatea lineara, cronologica, in prezenta eshatologica, vesnica. In acest sens, istoria nu este numai trecut, ''anamnesis'' ci si anticipare si pregustare reala a vesniciei. Sau mai bine-zis, istoria si eshatologia formeaza o unica realitate in iconomia mantuirii, care nu se confunda cu timpul acesta. In rugaciunea euharistica, a doua venire a lui Hristos este invocata ca parte din istoria mantuirii: ''Aducandu-ne aminte, asadar, de aceasta porunca mantuitoare si de toate cele ce s-au facut pentru noi: de cruce, de groapa, de invierea cea de-a treia zi, de inaltarea la ceruri, de sederea cea de-a dreapta si de cea de a doua si marita iarasi-venire''. Ca adunare liturgica, Biserica insasi este poporul lui Dumnezeu in stare de pelerinaj, in miscare spre imparatia lui Dumnezeu: ''Caci nu avem aici cetate statatoare, ci o cautam pe aceea ce va sa fie'' (Evrei 13, 14)
Invatatura despre ''lumea care va sa vina'' (Evrei 2, 5), sau eshatologia a fost dezvoltata ca parte integranta din doctrina despre ''iconomia'' lui Dumnezeu, care cuprinde ansamblul operei lui Dumnezu ''in afara'': creatia, intruparea, rascumpararea (Rom. 5, 9), sfintirea si recapitularea tuturor in Hristos (Ioan 17, 24), prin venirea a doua in slava a lui Hristos, ca Domn si Imparat. Lui ii va fi supusa ''lumea care va sa vina'' (Evrei 2, 5). ''Ziua Domnului'' (II Tes. 5, 2), adica ordinea sau eonul eshatologic a fost hotarata intr-un mod ''iconomic'', proniator, prin taina intruparii chenotice a lui Hristos.Tocmai de aceea ''sfarsitul'' nu este o oprire a timpului istoric la o data cronologica, printr-o catastrofa cosmica, ci o innoire a creatiei in sens de <<transformare>> (I Cor., 15, 1), o trecere de la starea veche la starea noua a harului, in plenitudinea sa, la ordinea imparatiei vesnice (Evrei 9, 27-28), care coincide cu aparitia glorioasa a lui Hristos.
Spiritualitatea ortodoxa se distinge si prin aceea ca lasa un loc foarte larg pentru experienta eshatotogica in viata istorica. Aceasta atitudine are la baza doua motive esentiale: unul de ordin teologic, sistematic; altul de ordin istoric, misionar. Este vorba mai intai de paradoxul vietii crestine, care poarta in sine aceasta tensiune inevitabila intre existenta in lume si lepadarea sau neapartenenta la lume. Biserica insasi este patrunsa de aceasta viziune paradoxala a vietii si istoriei. Ea este marturia unei noi creatii: ''Daca este cineva in Hristos, este o noua faptura'' (II Cor. 5, 17). Biserica si impreuna cu ea intreaga umanitate si creatie traieste in asteptarea, <<aratarea>> (parousia) Domnului, ziua celei de a doua veniri (I Cor. 1, 8-9; Evrei 9, 28), ziua a opta a imparatiei sau a vietii vesnice, cand Dumnezeu va fi totul in toate (I Cor. 15, 28). Aceasta este tinta (telos): viata vesnica (Rom. 6, 22-23). Imparatia lui Dumnezeu, care este deja prezenta odata cu intruparea si invierea Fiului Sau.
La plinirea vremii, Intelepciunea si-a intins <<cortul>> printre noi, luand trup omenesc. La sfarsitul vremii, slava lui Dumnezeu isi va intinde cortul in Noul Ierusalim, care nu mai are nevoie nici de templu, nici de soare (Apoc. 21, 3). Iisus Hristos Insusi spune ca imparatia Sa, pregatita de la intemeierea lumii (Matei 23-24), nu este din lumea aceasta, dar ca aceasta imparatie este deja prezenta si la indemana (Luca 10, 9, 12). Acum, in veacul istoriei prezente, crestinii au primit numai o arvuna a bunatatilor fagaduite, darurile Sfantului Duh; cei ce au pregustat imparatia, au nevoie de rabdare ca sa primeasca rasplata definitiva (Luca 9, 62), viata vesnica in totalitatea ei. Acesta este timpul de speranta, de pocainta si mai ales de rugaciune: ''Sa vina imparatia Ta'', ''Sa vina harul si sa treaca lumea aceasta'' (Didahia, 10, 5).


Fisiere in arhiva (1):

  • Eshatologia Universala in Teologia Ortodoxa.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!