Etica in Afaceri si Climatul Pshiosocial al Firmei

Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Persoana si mediul de viata sunt in stransa relatie, iar mediul este eterogen si schimbator. In incercarea de a gasi un singur cuvant care sa caracterizeze contextul care marcheaza cel mai profund existenta, se poate spune ca din multiplele alternative pentru viata de astazi in cadrul societatii, cel mai nimerit cuvant ar fi organizatia. Aproape tot ce se intampla unui om sau ceea ce infaptuieste de-a lungul vietii, a fost in cadrul sau prin intermediul organizatiilor. Cei mai multi dintre oameni au fost crescuti, educati, instruiti, modelati de organizatii, cu alte cuvinte pregatiti sa lucreze tot restul vietii in interiorul sau in contextul lor. Astazi, se apreciaza ca majoritatea oamenilor isi petrec o treime din viata in cadrul organizatiilor. Organizatia, este un sistem structurat de interactiune a oamenilor in scopul realizarii unor obiective comune. Organizatia are scopuri explicite, o delimitare precisa a normelor, pozitiilor, rolurilor sau relatiilor dintre membrii sai. Importanta este si considerarea apartenentei individului la grupul de munca. Individul nu reactioneaza neaparat numai la stimulente economice, el este totodata un produs al sentimentelor personale si al implicarilor emotionale. Omul social, omul motivat in primul rand de relatiile cu semenii sai, a creat o noua viziune asupra organizatiilor, luandu-se in calcul organizatiile sociale, adica acele sisteme in care exista nu numai structuri formale de organizare ci si retele sociale in care oamenii interactioneaza, se implica si cauta intelegere si sprijin la colegii de munca. 
Organizatiile devin astfel sisteme cooperatoare. Oamenii nu sunt doar simpli angajati, sau "resurse umane" care alaturi de alte resurse, contribuie la bunul mers al organizatiei. Ei sunt organizatia insasi. Comportamentul oamenilor in organizatii, este determinat in egala masura de caracteristicile lor personale, precum si de actiunile si interactiunile pe care le dezvolta. Importanta in acest sens, este crearea, animarea si apararea starii de spirit sau a moralului intr-o organizatie, aceasta presupunand insuflarea unor puncte de vedere, atitudini fundamentale sau a unei loialitati prin care se va ajunge la subordonarea interesului cooperator si binelui comun. 
Climatul psiho-social este un nivel superior de integrare a factorilor interni si externi, obiectivi si subiectivi, care au semnificatie pentru grup si care genereaza o dispozitie psihica relativ stabila si generalizata la nivelul membrilor grupului.La formarea climatului organizational contribuie o gama larga de factori, fapt care subliniaza complexitatea structurala si functionala a elementului ,,mediu" in procesul muncii organizate.Foarte importante pentru constituirea si calitatea climatului sunt conditiile fizice si materiale in care grupul isi desfasoara activitatea, cadrele sociale generale, caracteristicile sistemelor economice, politice sau juridice, interactiunea membrilor grupului sau interactiunea dintre acestia si alte persoane sau grupuri din exterior si nu in ultimul rand, caracteristicile psiho-individuale ale membrilor, manifestate in contextul vietii si activitatii de grup.Astfel se contureaza o structura care se dezvolta incorporand mai multe dimensiuni: dimensiunea socio-afectiva, proiectiv-anticipativa, motivational-atitudinala, cognitiv-axiologica, instrumental - executiva.Schimbarea organizationala necesita deseori schimbari procesuale, structurale sau la nivelul oamenilor. Presiunile pentru schimbarea organizatiei sunt permanente si ele pot genera forte care li se opun si care formeaza asa numita resistenta la schimbare.Rezistenta la schimbare viciaza climatul organizational si de aceea este foarte important sa se identifice cu ajutorul instrumentelor de cercetare, psihologice si sociologice, paliere la nivelul caruia se produc. Factorii cei mai complecsi si cei mai delicat de solutionat sunt cei psiho-sociali si cei psihici, cei care se refera la atitudini, interese, valori, comportamente organizationale pe de o parte si interactiunile dintre membrii grupului pe de alta parte.Rezistentele si implicatiile lor negative care pot vicia climatul organizational pot aparea la nivelul motivatiei (intrinseca sau extrinseca), al conditiilor de lucru, la nivelul comunicarii (formale, informale). 
De asemenea pot aparea la nivelul dezvoltarii Resurselor Umane prin perfectionare sau avansare, la nivelul atasamentului fata de munca sau fata de organizatii si nu in ultimul rand la nivelul increderii in management.De aceea, este foarte importanta o diagnoza a climatului organizational si o politica de mentinere a acestuia la standarde optime, pentru a se evita rezultatele neperformante, fluctuatii de personal, stresul ocupational si chiar conflictele la locul de munca. In lumea noastra grabita si agitata, din ce in ce mai multi oameni sunt ahtiati dupa noutate, din care unii fac un etalon de prim rang al valorii tuturor lucrurilor. Etica in afaceri este un domeniu academic si un subiect de dezbatere publica teribil de recent.Etica nu-1 face pe om mai bun, il poate ajuta, cu siguranta, sa se fereasca de raul pe care il poate face altora sau siesi. In general, etica urmareste a gasi adevarul, a stabili izvoarele moralei, a expune faptele morale, a analiza simtul etic si constiinta morala, a contura idealul moral, a separa binele de rau, etc.Etica este in cautarea suportului rational a unei pozitii fata de alta, cauta evidente obiective in legatura cu felul in care ar trebui sa traim, ce inseamna o viata cu sens, cum trebuie sa-i tratam pe semeni. Ca mai toate noutatile din ultimul secol, si business ethics este o inventie americana. Pentru unii, originea transatlantica a noii discipline este o garantie de calitate, seriozitate si performanta; pentru altii, dimpotriva, orice vine de peste ocean trebuie sa fie ceva teribil de rudimentar, superficial si neaparat ,,imperialist".Entuziasmanta sau detestabila, etica in afaceri a luat rapid amploare in spatiul nord-american, de unde s-a raspandit apoi in toata lumea ,,civilizata", mai exact in tarile in care se poate vorbi cu temei despre economie de piata si stat de drept. Cu britanicii in frunte, europenii s-au ,,contaminat" si ei de interesul crescand fata de etica in afaceri abia in anii de dupa 1980. In Romania, acest (eventual) interes abia este pe cale sa se nasca.Profilul etic al unei organizatii este un criteriu tot mai important in vederea atragerii si mentinerii angajatilor cheie, iar pe de alta parte, organizatiile etice atrag, in general, acei clienti care ,,boicoteaza" produsele firmelor non-etice (spre exemplu, firme care exploateaza mana de lucru ieftinadin Lumea a IlI-a sau folosesc tehnologii poluante).Dilema majora sau partea dificila in a avea o atitudine etica in afaceri, cu care probabil se confrunta mai toate organizatiile care se vor a fi astfel, ii reprezinta abilitatea acestora de a jongla cu principiile (utilitarist, kantian, aristotelic), in functie de situatie, astfel incat sa nu treaca in categoria celor non-etice.Ar trebui sa incep prin a clarifica ce reprezinta sau, mai bine zis, ce este etica in afaceri.


Fisiere in arhiva (1):

  • Etica in Afaceri si Climatul Pshiosocial al Firmei.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!