Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern

Licență
9.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 81 în total
Cuvinte : 34042
Mărime: 119.85KB (arhivat)
Publicat de: Cosmin R.
Puncte necesare: 10
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. Dr. Teodor Baba
UNIVERSITATEA „AUREL VLAICU” ARAD FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ TEOLOGIE LITERE

Extras din licență

PREFAŢĂ

Încercarea de a face, într-o formă sau alta, bilanţul – întotdeauna provizoriu – al progreselor unei discipline şi inventarul – în continuă schimbare – al întrebărilor pe care un asemenea demers le lasă în suspensie nu necesită vreo justificare deosebită, în termeni conjucturali bunăoară. Un asemenea proiect este legitim în orice moment din istoria unei ştiinţe. În cazul unei discipline tinere, este util să evocăm modul de constituire a acesteia, orientările de lucru mai importante şi obiectivele de cunoaştere pe care ea caută să şi le asume. În cazul unei discipline ajunsă la maturitate, este importantă evaluarea drumului deja parcurs, fie şi numai pentru a-i putea defini astfel viitoarele direcţii. Oricum, a stabili vârsta unei ştiinţe este la fel de greu ca a determina momentul cel mai potrivit în care ea se poate întoarce, autoreflexiv, spre sine. Trebuie oare să considerăm etnologia, împreună cu etnografia şi antropologia, o ştiinţă tânără – ea s-a format în cea de a doua jumătate a secolului al XIX-lea – , o moştenire a unei tradiţii ce ar urca până la Herodot ori un produs al unui efort spiritual tot atât de vechi precum omenirea şi care nu va dispărea decât o dată cu aceasta?

Se poate constata, atât în ţările anglo-saxone, cât şi în Franţa, o diversificare a câmpului disciplinei. Etnologii nu se mai mulţumesc să facă doar etnologie, antropologii nu se mai mulţumesc să facă doar antropologie, ci încep să-şi pună întrebări cu privire la condiţiile în care se efectuează cercetările, la pertinenţa metodelor folosite şi la bazele problematicii lor. Este posibil ca acesta să fie efectul unei distanţări faţă de concepţiile totalizante ale cunoaşterii etnologice şi antropologice. „Teoriile generale ne-o spun cu certitudine : în faţa a ceea ce se numeşte uneori „explozia” unei discipline, se poate percepe o oarecare derută în rândurile cercetătorilor. În vreme ce unii dintre ei sunt preocupaţi de căutarea unor noi aspecte pozitive, alţii pun accentul pe subiectivitatea demersului etnologic şi pe relativismul interpretărilor. Incertitudinile prezente îndeamnă la o întoacere spre izvoare : drept urmare, istoria disciplinei tinde să devină un domeniu de cercetare aparte”.

Antropologia este o ştiinţă a omului, deci o ştiinţă pentru care sporirea cumulativă a cunoştinţelor, incontestabilă, nu s-ar putea traduce printr-un progres evaluabil al cunoaşterii. Observaţie care nu este nici pe departe expresia unei opinii oscilând între optimism şi pesimism. Ea ţine de ceea ce presupune, într-adevăr, orice act de reflecţie – chiar organizat într-o disciplină – asupra omului şi a societăţii.

Dacă acum ne referim la criteriile de rigurozitate pe care le respectă, în lipsă de ceva mai bun, ştiinţele umane, vom putea spune că antropologia se străduieşte să satisfacă aceste criterii şi că, în această privinţă, lasă o impresie desigur favorabilă printre disciplinele înrudite, în materie de metodologie, de elaborare conceptuală, de formulare a ipotezelor, de argumentare sau de construcţie a „modelelor” şi de producere a „teoriilor” cel puţin locale, pe scurt, în materie de registru ştiinţific. Antropologia nu este o ştiinţă mulţumită de ea însăşi şi nici nu va putea fi astfel câtă vreme se va menţine la altitudinea ambiţiei sale : aceea de a da seamă, deopotrivă, de diversitatea operelor de cultură şi de unitatea spiritului omenesc.

Nu există nici un domeniu de activitate umană care să nu ţină seama de investigaţia etnologică şi antropologică şi că, pe deasupra, fiecare cultură, după genul ei specific, se supune unor constrângeri cognitive şi practice probabil universale şi oferă într-un fel sau altul propria ei versiune asupra acestei activităţi, printr-un principiu legitim, vedem bine că nu am avut de ales între două demersuri ale căror inconveniente se opun, dar, tocmai prin aceasta, sunt comparabile : ori am fi privilegiat o prezentare convenţională a ştiinţei antropologiei, ceea ce nu putea să evite obliterarea reorganizărilor regulate, ori am fi operat o recenzare, cu intenţii de exhaustivitate, atemelor şi variaţiilor acestei ştiinţe, cu riscul de a-i dizolva coerenţa aproximativă.

Antropologia, ca şi etnologia, este mai degrabă „un mod original de a cunoaşte” decât „o sursă de cunoaştere particulară”. Pentru a prezenta publicului larg antropologia, se cuvine a prezenta atât cum anume contribuie ea la cunoaştere, cât şi ce anume face ea cunoscut.

Asemenea oricărei ştiinţe, antropologia se caracterizează mai întâi printr-un limbaj care-i este specific. Cu doar câteva excepţii, termenii antropologiei aparţin vocabularului comun. Dar, o dată apropiaţi de discursul ştiinţific, aceştia dobândesc un sens tehnic mai mult sau mai puţin determinat şi, totodată, o autonomie de utilizare şi o istorie. Tendinţa nesemnificativă a diferitelor facţiuni din comunitatea antropologică de a se pune de acord asupra a ceea ce stă la baza legimităţii selecţiilor lor lexicale, dar şi pur şi simplu asupra sensului cuvintelor nu trebuie să ne facă să uităm că toţi antropologii utilizează acelaşi limbaj; în plus, toţi sunt de acord în a recunoaşte că acestui limbaj îi corespunde un dublu aparat noţional: descriptiv şi conceptual.

Preview document

Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 1
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 2
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 3
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 4
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 5
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 6
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 7
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 8
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 9
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 10
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 11
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 12
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 13
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 14
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 15
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 16
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 17
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 18
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 19
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 20
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 21
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 22
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 23
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 24
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 25
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 26
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 27
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 28
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 29
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 30
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 31
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 32
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 33
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 34
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 35
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 36
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 37
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 38
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 39
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 40
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 41
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 42
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 43
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 44
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 45
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 46
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 47
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 48
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 49
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 50
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 51
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 52
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 53
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 54
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 55
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 56
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 57
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 58
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 59
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 60
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 61
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 62
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 63
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 64
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 65
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 66
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 67
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 68
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 69
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 70
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 71
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 72
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 73
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 74
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 75
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 76
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 77
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 78
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 79
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 80
Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern - Pagina 81

Conținut arhivă zip

  • Etnologia Biblica in Inteles Clasic si Modern.doc

Alții au mai descărcat și

Reînființarea Mitropoliei Transilvaniei - Mitropolitul Andrei Șaguna

INTRODUCERE Divizarea lumii transilvane în 1701 a generat o seama de probleme ce se vor alătura celor deja existente aici. Din acest motiv nu vor...

Familia, școala și biserica - principalii factori în educația religioasă

MOTO Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească...

Teosofie și Antroposofie

Introducere Societatea românească se confruntă astăzi cu fenomene negative ce nasc în rîndul membrilor ei adevărate crize sufleteşti. Fenomenele...

Comunitatea umană în iudaism, creștinism și islam

INTRODUCERE Iudaismul este alături de creştinism şi islam, una dintre cele trei mari religii ale lumii. Evreii sunt unul dintre puţinele popoare...

Statutul Laicilor în Biserică

Introducere: Viaţa bisericească nu poate fi concepută fără laici. Biserica este formată din cler şi credincioşi. Aşa cum fără episcop nu poate...

Istoria Icoanei și a Iconoclasmului

PARTEA I CHIPUL CEL VEŞNIC Sfântul Pavel spune despre Hristos: „El este chipul Dumnezeului celui nevăzut” (Col 1,15), şi Hristos însuşi spune lui...

Preocupări Patristice și Postpatristice în Țara Românească în Timpul Domnitorului Constantin Brâncoveanu

Introducere Viaţa liturgică reprezintă totalitatea slujbelor bisericeşti, săvârşite după un „tipic“, adică după rânduieli bine stabilite în forme...

Căderea în păcat și consecințele ei

a) Cauzele caderii Stăpânul cel iubitor de oameni, ca un Creator ce era, cunoştea mai dinainte vătămarea ce avea să i se nască omului în scurgerea...

Ai nevoie de altceva?