Argument: Biserica ne vorbeste p.1 I.Evanghelizare si misiune p.5 I.1. Evanghelizare si misiune. Conceptualizare teologica p.5 I.2. Misiunea in Sfanta Scriptura p.10 I.2.1. Misiune in Vechiul Testament p.10 I.2.2. Misiune in Noul Testament p.13 I.3. Sfintii Parinti despre misiunea Bisericii p.16 II. Comunicarea p.19 II.1. De ce comunicam? p.19 II.2. Biserica, mediu de comunicare p.21 II.2. Fundamentele teologice ale comunicarii p.22 II.3. Comunicare spirituala versus comunicare narcisista p.27 II.4. Conceptul de comunicare p.29 III. Mass-media p.32 III.1. Ce este mass media astazi? p.32 III.2. Mass-Media si globalizarea p.35 III.3. Istoria comunicarii sociale p.39 III.3.1.Istoria presei scrise p.40 III.3.2.Presa Bisericeasca in Romania p.41 III.3.3. Civilizatia Marconi p.52 III.3.2.1. Misiune crestina prin televiziune p.52 III.3.2.2. Misiune crestina prin radio p.57 III.4. Cinema si crestinism p.62 III.5. Misiune crestina pe Internet p.69 III.5.1. Scurta Istorie a Internetului p.69 III.5.2. Internetul ca suport al globalizarii p.70 III.5.3. Biserica si Internetul p.72 III.6. Biserica si caile de comunicare mass-media p.79 III.7. Pastoratia prin mass-media p.85 IV.Concluzii p.91
Un pedagog contemporan spunea ca este intr-adevar "un privilegiu fantastic a ne putea exprima prin cuvinte, a comunica mai ales cu ajutorul unor flexibile, maleabile, mobile, mici pietricele umane, facute in aparenta doar din aer sau din mazgaleli pe hartie. Un avantaj propriu doar oamenilor. Prin cuvant putem transmite semenilor ganduri, sentimente, dorinte, invataturi, experiente. Prin cuvant putem naste in cei din fata noastra sentimente de manie, de ura sau de pace si liniste" Asa cum spunea Parintele Nicolae Dura, cuvantul "isi implineste sensul sau inalt numai atunci cand slujeste adevaratei realitati, cand are o putere ziditoare. Cuvantul isi are vocatia fundamentala de a lucra pentru nasterea personalitatii semenului. Se poate afirma ca fiecare este dus la realizarea deplina sau la ruina prin cuvantul semenului. Asadar menirea fundamentala a cuvantului divin si a celui uman este de a ctitori persoana umana intru frumusete spirituala, intru bine, adevar, frumos si dreptate" In viteza in care traieste omul actual, acesta nici nu mai are putere sa se aplece asupra tuturor cuvintelor care il inconjoara. Asa ajungem sa nu mai fim atenti nici cum vorbim, nici ce vorbim. Apoi nicicand omenirea nu a tiparit atatea cuvinte, nicicand nu a lansat in eter atatea vorbe ca azi si totusi "ochiul nu se satura sa vada si urechea nu se satura sa auda". De ce? Pentru ca multe vorbe de astazi nu mai hranesc fiind goale de sens.Cuvintele devin pline de sens insa atunci cand se intorc la sensul lor principal: acela de a forma pe om. Cuvintele umplu insa spatiul si prin intermediul mass-mediei. Biserica este insa cea care, prin mesajul evanghelic, poate sa increstineze mesajul mass-media, pentru a avea un scop in a forma pe om. Astfel, la violenta se poate raspunde cu indemnuri la pace, la ura, cu dragoste si la o lume fara Dumnezeu I se poate aduce aminte ca nu poate exista fara purtarea de grija a Lui. Mass-media are pretutindeni in lume o importanta deosebita, constituindu-se astazi intr-o forta imensa, care nu numai ca informeaza, dar si modeleaza atitudini si comportamente. Mass-media ii influenteaza profund pe oameni in felul de a intelege viata, lumea si propria lor existenta; influenteaza, deci, un univers care tine prin excelenta de rosturile si competentele Bisericii. In acest cadru general, Biserica trebuie sa dea marturie si sa comunice credinciosilor si intregii lumi mesajul Evangheliei Mantuitorului Hristos, invatatura de credinta ortodoxa, dar si sa raspunda atacurilor eterodoxe, atee si ale secularizarii. "Biserica si mass-media au comun comunicarea, inteleasa ca impartasire, ca daruire de bunuri spirituale catre semeni, calitate consubstantiala vietii umane. Ca o legatura intre Biserica si mass-media, nu se poate neglija nici faptul ca mijloacele de comunicare in masa au, in general, un rol pozitiv asupra omului, amintind, numai domeniul informatiilor si al culturii. Se considera astfel ca tot ceea ce-l poate imbogati duhovniceste pe om, ca tot ceea ce faciliteaza si amelioreaza comunicarea dintre om si semenii lui, il ajuta la aceasta imbogatire si-l duce spre desavarsire, nu poate fi decat un raspuns al persoanei umane la harul lui Dumnezeu, care prin Fiul Sau ne-a indemnat <<Fiti desavarsiti, precum si Tatal vostru Cel Ceresc desavarsit este>> (Matei 5, 48). Biserica s-a manifestat pozitiv privitor la mijloacele de comunicare in masa: in toate tarile civilizate exista emisiuni crestine de radio si televiziune; din presa scrisa nu lipsesc rubricile sau stirile religioase; oameni ai Bisericii au fost si sunt prezenti in mass-media." Ca mesaj retransmis de la amvon, slujind Evanghelia, Biserica are astazi posibilitatea de a se sluji de mass-media. Astfel lumea intreaga poate primi cuvintele ziditoare transmise nu numai prin intermediul publicatiilor religioase, ci si prin radio, televiziune, internet. Intr-adevar, Biserica, in contextul secularizarii, nu se mai poate limita la propovaduirea adevarurilor de credinta numai de la inaltimea amvonului ci, pe langa activitatea misionara in spitale, azile, in orfelinate, in penitenciare sau in unitatile militare, mesajul Evangheliei este cunoscut, cu toata puterea, prin toate mijloacele de comunicare in masa. Putem spune de altfel ca actiunea mediatica si vocatia comunicarii in masa au traditii si temeiuri inca de la inceputurile crestinismului. Daca Mantuitorul Hristos se adresa, verbal, multimilor, Sfantul Apostol Pavel a fost cel dintai crestin care a simtit nevoia sa comunice prin epistole, nu numai cu ucenicii sai ci si in masa, cu grupuri si comunitati intregi. Este de remarcat faptul ca, din cele paisprezece epistole pauline, patru au fost adresate de Sfantul Apostol Pavel unor ucenici ai sai, iar celelalte zece, catre diferite comunitati crestine Biserica va face astfel astazi prin mass-media ,,promovarea credintei si vietii crestine ortodoxe, realizarea educatiei moral-religioase, promovarea culturii crestin-ortodoxe si romanesti in context national si international, promovarea activitatilor social-filantropice ale Bisericii, initierea si sprijinirea unor activitati educative pentru protejarea naturii si a mediului inconjurator, promovarea dialogului cu alte Biserici si institutii care apara si cultiva demnitatea persoanelor umane si valorile spirituale izvorate din iubirea omului fata de Dumnezeu si de semeni" Mijloacele de comunicare au devenit o realitate in Biserica noastra, acestea influentand decisiv comunicarea bisericeasca. Desigur, conteaza mult cum vom reusi sa utilizam aceste mijloace de comunicare, profitand de influenta mass-media in societate, integrand mesajul evanghelizarii in aceasta "cultura noua" creata de comunicatiile moderne. Acestea nu trebuie intelese doar ca un mod de a ajunge la cat mai multe persoane, ci un mod de transmitere a mesajului crestin in realitatile sociale, pe care mijloacele de comunicare le construiesc zi de zi. Este vorba, desigur, de un limbaj de transmitere convingator, mai ales atunci cand se pune problema informarii asupra fenomenelor cu caracter religios. Efectele acestor mijloace de comunicare sociala nu pot fi decat bune si importante in afirmarea valorilor crestine. Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vietii vesnice. (In 6, 68) I. Evanghelizare si misiune Prin mijloacele de comunicare sociala, Biserica poate face evanghelizare si misiune crestina, pentru ca ,,Biserica este misionara prin insasi esenta ei. In Noul Testament avem un model al Bisericii in misiune, activitatea misionara a apostolilor, care include discursul despre Dumnezeu, despre mantuirea adusa de Hristos si despre binecuvantarea lui Dumnezeu care are ca obiect intreaga umanitate" I.1. Evanghelizare si misiune. Conceptualizare
1. ***, Biblia sau Sfanta Scriptura, Editia Jubiliara Sfantului Sinod, versiune diortosita dupa Septuaginta, redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiepiscopul Clujului, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2001. 2. ***, Biblia sau Sfanta Scriptura, Societatea Biblica Interconfesionala din Romania, 1999 3. ***, Liturghier, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2000. 4. ***, Epistola catre Diognet, V-VI, in Scrierile Parintilor Apostolici, traducere, introducere si note de Pr. D. Fecioru, in colectia ,,PSB", vol. I, Ed. Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1979. 5. ***, Pastorul lui Herma, VIII, 1, in Scrierile Parintilor Apostolici, traducere, introducere si note de Pr. D. Fecioru, in colectia ,,PSB", vol. I, Ed. Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1979. 6. Chiril al Alexandriei, Sf., Comentariu la Evanghelia Sfantului Ioan II, 3, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, in colectia ,,PSB" 41, Ed. Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2000. 7. Ciprian al Cartaginei, Despre unitatea Bisericii, traducere de Prof. David Popescu, introducere, note si indici, de prof. Nicolae Chitescu, in Apologeti de limba latina, Ed. Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1981[PSB 3]. 8. Clement Alexandrinul, Pedagogul in Scrieri. Partea I, traducere, cuvant inainte, note si indici de Pr. D. Fecioru, Editura Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1981. [PSB 4]. 9. Grigorie Sinaitul, Sf., Capete in acrostih, in Filocalia sfintelor nevointe ale desavarsirii sau culegere din scrierile Sfintilor Parinti care arata cum se poate omul curata, lumina si desavarsi, traducere din greceste, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, vol. 7, Editura Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti,1977. 10. Ignatie Teoforul, Sf., Epistola catre Smirneni, in Scrierile Parintilor Apostolici, traducere, introducere si note de Pr. D. Fecioru, in colectia ,,PSB", vol. I, Editura Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1995. 11. Ioan Gura de Aur, Sf., Cuvantari la praznice imparatesti, traducere de Pr. D. Fecioru, Bucuresti, 1942. 12. Irineu de Lyon, Sf., Contre les heresies IV, Les Edition du Cerf, Paris, 1965 [SC 100]. 13. Vasile cel Mare, Sf., Despre Duhul Sfant, in Scrieri, partea a III-a, Editura Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1988, [PSB 18]. Dictionare 14. Bria, Pr. prof. Ion, Dictionar de Teologie Ortodoxa, Editura Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1994. 15. Hangiu, I., Dictionarul Presei Literare Romanesti 1790-1990, editia a doua revizuita si completata, Editura Fundatiei Cultura Romane, Bucuresti, 1996. 16. Popescu, Cristian, Florin Dictionar explicativ de jurnalism, relatii publice si publicitate, Ed. Tritonic, Bucuresti, 2002. 17. Vlasceanu,Lazar si Zamfir, Catalin (coordonatori), Dictionar de sociologie, Editura Babel, Bucuresti, 1993. Documente 18. ***, Guvernul Romaniei, Hotararea nr.1440 din 2002, privind aprobarea Strategiei Nationale pentru promovarea noii economii si implementarea societatii informationale, publicata in M.Of. nr.933/12.12.2002. 19. ***, Documentul final al Colocviului Biserica in mass-media si mass-media in Biserica- Durau, 19-21 iunie 2003, in Candela Moldovei, nr.7-8, 2003. 20. ***, Imaginea Bisericii Ortodoxe reflactata prin mijloacele de comunicare in masa. Activitatea Biroului de Prea si comunicatii al Patriarhiei Romane in anul 2003, http://www.patriarhia.ro. 21. ***, Argument pentru frecventa nationala Radio Trinitas, slujire comunicationala prin credinta si cultura,( sursa Radio Trinitas). 22. Ioan Paul al II-lea, Papa, "Communio et Progressio", Instructiune pastorala despre mijloacele de comunicare sociala publicata din dispozitia Conciliului Ecumenic Vatican II, 128, http://www.catholica.ro/documente/index3.asp?id=325.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.