Cuprins
- CUVÂNT ÎNAINTE 4
- Capitolul 1: ASPECTE GENERALE PRIVIND IMPOZITELE 6
- 1.1. Continutul impozitelor 6.
- 1.2.Rolul impozitelor 8
- 1.3. Structura impozitelor si taxelor care compun sistemul fiscal 10
- 1.4.Structura veniturilor bugetului de stat în perioada anilor 2000-2004 12
- 1.5. Notiunea de presiune fiscala si limitele acesteia 14
- 1.6. Probleme provocate de cresterea presiunii fiscale 17
- Capitolul 2: TAXA PE VALOAREA ADAUGATA- EVOLUTIE SI APLICARE
- 2.1. Introducerea si evolutia taxei pe valoarea adaugata în diferite
- tari ale lumii 19
- 2.2. Obiectul, platitorii taxei pe valoarea adaugata si facilitati
- fiscale acordate acestora 25
- 2.3. Modalitati de determinare a taxei pe valoarea adaugata 31
- 2.4. Obligatiile platitorului de taxa pe valoarea adaugata 34
- 2.5. Sanctiuni si cai de atac privind taxa pe valoarea adaugata 37
- Capitolul 3: ACCIZELE - EVOLUTIE SI APLICARE
- 3.1. Instituirea si evolutia accizelor 39
- 3.2. Accizele pentru bauturile alcoolice 45
- 3.3. Accizele datorate pentru produsele din tutun 48
- 3.4. Accizele pentru uleiuri minerale 49
- 3.5. Accizele pentru alte produse si grupe de produse 50
- 3.6. Scutiri acordate la plata accizelor, momentul datorarii
- accizelor si obligatiile platitorilor de accize 52
- 3.7. Impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna 56
- Capitolul 4: STUDIU DE CAZ PRIVIND IMPOZITELE INDIRECTE
- LA SOCIETATEA COMERCIALA „AEGISSUS”S.A. - TULCEA
- 4.1. Prezentarea Societatii Comerciale „Aegissus”S.A. - Tulcea 57
- 4.2. Calcularea impozitelor indirecte 58
- 4.3. Incidenta impozitelor indirecte asupra trezoreriei
- Societatii Comerciale „Aegissus”S.A. - Tulcea 67
- 4.4. Presiunea fiscala la nivelul salariatului 90
- Capitolul 5 : CONCLUZII SI PROPUNERI 92
- BIBLIOGRAFIE 98
Extras din licență
CUVÂNT ÎNAINTE
Impozitele reprezinta o forma de prelevare a unei parti din veniturile sau averea persoanelor fizice si juridice la dispozitia statului în vederea acoperirii cheltuielilor publice. Aceasta prelevare se face în mod obligatoriu ,cu titlu nerambursabil si fara contraprestatie directa din partea statului. Dupa trasaturile de fond si forma, impozitele se grupeaza, asa cum se regasesc de altfel si în clasificatia bugetara, în impozite directe si impozite indirecte.
Initial, impozitele directe reprezentau temelia sistemului financiar. Treptat, prin extinderea impozitelor indirecte s-a observat ca încasarile la bugetul statului, provenite din acestea din urma, erau mult mai stabile pe termen lung decât cele provenite din impozite directe.
Din experienta celorlalte tari cu economii aflate în tranzitie, modificarile din sistemul fiscal sunt legate întotdeauna de o slaba performanta în ceea ce priveste realizarea veniturilor. Pe de o parte, devine din ce în ce mai dificila sprijinirea pe impozite percepute de la întreprinderile proprietate de stat care încearca cu greu sa se alinieze noilor realitati economice, iar pe de alta parte, nu este mai putin dificila
impozitarea efectiva a sectorului privat, aflat în plin proces de formare. De aceea, în aceste tari, de regula, ponderea impozitelor indirecte o devanseaza pe cea a impozitelor directe în totalul veniturilor fiscale ale statului.
În general, impozitele indirecte sunt instituite de stat asupra vânzarilor de marfuri si a prestarilor de servicii. Cotele utilizate pentru stabilirea acestor impozite nu sunt diferentiate în functie de venitul, averea sau situatia personala a celor care cumpara marfurile sau apeleaza la serviciile ce fac obiectul impozitelor indirecte. Drept urmare, impozitele indirecte lasa falsa impresie ca ele ar afecta, în aceeasi masura, veniturile tuturor consumatorilor de marfuri si servicii. În realitate, însa, ele îi
afecteaza în mod deosebit pe cei cu venituri mici, deoarece impozitele se percep, de regula, la vânzarea bunurilor de larg consum.
Impozitele indirecte sunt varsate la bugetul de stat, de regula, de catre indrustriasi, comercianti, dar sunt suportate de catre consumatori, deoarece se include în pretul de vânzare al marfurilor. Drept urmare, impozitele indirecte nu afecteaza veniturile nominale, ci numai pe cele reale, ceea ce înseamna ca ele micsoreaza puterea de cumparare.
În perioada când o economie înregistreaza un curs ascendent, impozitele indirecte pot avea un randament fiscal ridicat; în schimb în perioadele de criza si de depresiune, când productia si consumul înregistreaza un recul, încasarile din impozitele indirecte urmeaza aceeasi evolutie, periclitând realizarea echilibrului bugetar sau conducând la adâncirea deficitului bugetar.
În grupa impozitelor indirecte, alaturi de taxa pe valoarea adaugata, care detine rolul principal de impozit asupra consumului se înscriu si accizele, amândoua fiind impozite caracteristice tarilor cu economie de piata.
Lucrarea intitulata “Evolutia si aplicarea taxei pe valoarea adaugata si a accizelor “este structurata pe cinci capitole în care sunt cuprinse aspecte ale mecanismului de evolutie si încasare a taxei pe valoarea adaugata si a accizelor, cu studiul de caz la Societatea Comerciala “Aegissus”S.A. – Tulcea.
Pentru a pune în evidenta toate cele prezentate mai sus, am apelat la o gama larga de tabele, grafice, care sustin concluziile prezentate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Evolutia si Aplicarea Taxei pe Valoarea Adaugata si a Accizelor Studiu de Caz la SC Aegissus SA Tulcea.doc