Explicarea Randuielii Liturgice a Botezului si Mirungerii

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE. 1
Cap I. Caracterul sacramental al Tainei Botezului si al Mirungerii
1. Prezentarea si insemnatatea actelor Tainei Botezului si Mirungerii. 3 
2. Explicarea randuielii liturgice a Tainei Botezului si Mirungerii. 14
3. Taina Botezului si a Mirungerii - daruri ale lui Hristos oferite oamenilor prin Duhul Sfant si legatura lor cu jertfa Domnului. 31
4. Randuiala si explicarea Botezului si Mirungerii dupa scrierile literaturii patristice. 34 
4.1. Taina Botezului si Mirungerii dupa catehezele Sfantului Chiril al Ierusalimului. 36 
4.2. Taina Botezului dupa ,,Catehezele baptismale" ale Sfantului Ioan Gura de Aur. 42 
4.3. Botezul si Mirungerea in operele Sfantului Ambrozie: ,,De Sacramentis" si ,,De Mysteriis" 49 
4.4. Taina Botezului si Mirungerii in descrierea si explicarea lui Teodor de Mopsuestia. 53 
4.5. Randuiala si explicarea Botezului si Mirungerii dupa arhiepiscopul Simeon al Tesaloniculu 55
Cap II. Botezul - ,,nastere de sus" si taina a inradacinarii noastre in Hristos
1. Sfantul Botez - taina sfintirii si unirii noastre in Hristos si harul sau ca o conditie a mantuirii subiective. 62 
2. Dispozitii canonice referitoare la administrarea Sfantului Botez. 70 
3. Deosebiri interconfesionale cu privire la Taina Botezului. 74
Cap III. Taina Mirungerii - arvuna Duhului Sfant si mijloc de propasire in viata duhovniceasca 
1. Ritualul Mirungerii dupa Sfanta Scriptura si Traditia Bisericii. 77 
2. Mirungerea- lucrare ecleziala a lui Hristos prin Sfantul Duh. 81 
3. Deosebiri interconfesionale referitoare la Taina Mirungerii. 85 
3.1 Administrarea Tainei Mirungerii in practica liturgica a Bisericii Ortodoxe si a contextului ecumenic. 88
CONCLUZIA. 90
BIBLIOGRAFIA. 94


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Aceasta lucrare trateaza o tema de reala importanta practica in viata Bisericii din orice timp si in mod special in timpul nostru, cand nazuintele ecumenice crestine se vad implicate in straduintele spre unitate a Bisericilor, mai ales cu deosebirile lor in capitolul doctrinal al Tainelor. Lucrare se doreste a fi o fundamentare cat mai adanca si cat mai solida a importantei Tainelor Botezului si Mirungerii, care fac parte din categoria celor de initiere alaturi de Euharistie, in viata crestina, in felul in care sunt intelese si practicate in Biserica Ortodoxa, pe baza traditiei incepand de la Sfintii Apostoli.
In tratarea lucrarii se acorda un loc important si actiunii Sfantului Duh, intrucat prin aceasta lucrare el aduce un aport la reliefarea pnevmatologiei in viata Bisericii si in notiunea Tainelor, ca legaturi vii ale lui Hristos cu credinciosii si astfel prin rolul important recunoscut Sfantului Duh in Biserica si in Taine, se reliefeaza si caracterul specific al Ortodoxiei si insusirea ei de Biserica plina de viata ce raspunde necesitatilor spirituale concrete ale credinciosilor.
Botezul este evenimentul pascal si penticostal , incorporand pe cel botezat in Hristos si miruit in Biserica plina de Duhul Cincizecimii. In tratarea Botezului ca ,,pecete", se insista pe o intelegere ortodoxa mai duhovnicesc-comunitara a acestei notiuni din care catolicii fac un temei al teoriei catolice despre caracterul indelebil al Botezului de natura oarecum juridica.
Prin intrarea in comunitatea treimica, cel botezat intra in comuniunea bisericeasca umana si viceversa. Credinta Bisericii este inteleasa astfel nu ca stare subiectiva individuala, ci ca conditie obiectiva a Botezului si a celorlalte Taine pentru ca credinta este parte ontologica a Tainelor si tine de fiinta lor, marturisirea ei devenind ,,cuvant sacramental" al Bisericii, caci in acest cuvant sacramental se prelungeste actul soteriologic al lui Hristos prin Duhul Sfant. Omul credinicios se mantuieste intrucat se uneste cu Hristos si repeta drumul lui, pentru mantuirea sa prin Sfintele Taine. Hristos este sacramentul sau Taina originara si darul culminant al lui Dumnezeu oferite oamenilor prin care s-a realizat rascumpararea sau mantuirea neamului omenesc si indumnezeirea oamenilor care participa prin Biserica la Taina Suprema, Hristos. Prin Hristos, sau mai exact prin Duhul lui Hristos ,,Tainele sunt centrul intregii vieti a Bisericii, ele sunt conditia indispensabila pentru cresterea Trupului Bisericii. Tainele sunt incheieturile si legaturile care unesc Trupul lui Hristos, pornind din Capul lui si prin aceasta unesc pe credinciosi, incat acestia sunt, ca un singur om, avand o singura inima si un singur suflet (Fapte 4, 32). Numai prinTaine se realizeza unitatea pentru care s-a rugat Hristos (Ioan 17, 26)" . Caci ele sunt mijloacele sau actele vizibile prin care ni se comunica viata lui Dumnezeu, coborata la dispozitia noastra in Hristos, prin Biserica. Tainele sunt continua deschidere de putere, de har a lui Hristos catre noi si comunicare a Lui cu noi in Biserica. 
Tratand la modul general, Tainele sunt impartasiri ecleziale de viata dumnezeiasca din Hristos, celor ce se incorporeaza prin ele in Hristos sau odata incorporati in El ca madulare ale Trupului Sau, Biserica, cred in Hristos. Validitatea si lucrarea mantuitoare a Tainelor sunt dependente de credinta Bisericii pe care la randul lor o explica si o pecetluiesc. Pentru ca nu orice Botez incorporeaza pe cel ce-l primeste in Hristos ca madular al Bisericii Sale, ci numai Botezul Bisericii in care Hristos intreg rezida in ea, Hristos si Duhul Lui, sau altfel spus, al Bisericii care detine plenitudinea harului de la Hristos prin Sfintii Apostoli si prin urmasii lor, in mod neintrerupt si neschimbator.
Toate Tainele sunt relatii personale cu Hristos in Biserica si o continuare si multipla daruire a lui Hristos in Duhul Bisericii, luata ca intreg, ca trup al Sau, cu multe madulare si fiecarui madular in parte care participa la viata lui Hristos din Biserica si se impartaseste cu unele sau cu mai multe din Tainele Bisericii. De altfel, rostul Tainelor este de a ne impartasi puteri dumnezeiesti la inceputul marilor slujiri si etape ale vietii pamantesti, aratandu-se prin aceasta ca si etapele si slujirile principale ale vietii noastre pamantesti sunt daruri ale lui Dumnezeu. Botezul si Mirungerea marcheaza inceputul si incorporarea noastra in Hristos si in Biserica Lui, ca comunitate a celor botezati in Hristos, pecetluiti cu Duhul Lui si uniti deplin cu Hristos care ni se ofera ca mancare si bautura spre si mai multa viata. Asadar, Botezul reda conditia si posibilitatea omului de indumnezeire pierduta de Adam prin stergerea pacatului cu apele curatitoare pline de Duhul lui Hristos, iar Mirungerea impartaseste harul dumnezeiesc pentru exercitarea unor slujiri in viata aceasta si in Biserica lui Hristos.
Toate aceste idei vor fi expuse in prezenta lucrare in care se va evidentia legatura dintre aceste doua Taine si Biserica, prezenta harului Duhului Sfant ca mod de sfintire si restaurare a omului, explicarea din punct de vedere tipiconal si simbolic al acestora, precum si importanta lor in ansamblul dobandirii mantuirii subiective a credinciosilor. De asemenea se va avea in vedere argumentarea si intentia specificului invataturii ortodoxe in fata ratacirilor si interpretarilor defectuoase care tulbura misiunea actuala a Bisericii.
I. Caracterul sacramental al Tainei Botezului si al Mirungerii
1. Prezentarea si insemnatatea actelor Tainei Botezului si Mirungerii
In Biserica, Tainele au rostul de a preface treptat existenta credinciosilor dupa chipul Omului-Hristos-Dumnezeu. In acest proces fiecare Taina isi are rolul ei deosebit de al celorlalte. Botezul, de pilda, este inceputul vietii celei noi a omului in Hristos, pe care il face madular al Trupului lui Hristos, Biserica, dupa care urmeaza cresterea si desavarsirea, dar nu in afara Bisericii, ci in Biserica. Astfel, nimeni nu se poate impartasi cu Trupul si Sangele lui Hristos, daca nu a primit in prealabil Botezul si Mirungerea in Biserica .
Pecetea lui Hristos in Botez este act de o clipa dar si de durata continua. ,,Acum chipul lui Dumnezeu se intipareste mai bine in sufletul omului decat odinioara, iar statura omului e facuta acum, in Botez, si mai intocmai dupa modelul dumnezeiesc, caci de acum chiar modelul ni se arata cu trasaturi mai lamurite." Botezul este facut in numele Sfintei Treimi, cu invocare distincta a fiecarei persoane divine, odata cu cele trei afundari in apa baptismala, indiciu clar ca fiecare persoana divina participa la reinnoirea chipului dumnezeiesc in om, stricat si intunecat prin caderea lui Adam, si ca omul este reasezat prin Botez, in comuniunea de iubire si viata cu Dumnezeu-Tatal, prin Fiul in Duhul Sfant . Cei botezati iau chipul lui Hristos sau devin impreuna-purtatori ai chipului lui Hristos . Dar pecetea lui Hristos data in Botez mai inseamna si Duhul Lui, impartasit celui botezat, care ramanand in acesta si fiind mereu reaprins prin noi intalniri mijlocite de celelalte Sfinte Taine, adanceste imprimarea chipului lui Hristos in fiinta crestinului. Prin Patima si Invierea Sa, Hristos a devenit Duh-????u?. Acelasi lucru trebuie sa realizeze si omul, traversand si patrunzandu-se de Patima lui Hristos prin Botez, si intrand si bucurandu-se de Invierea Lui, care ii aduce revarsarea Duhului lui Dumnezeu pentru a deveni om duhovnicesc, adica purtator al Duhului. Configurarea lui Hristos ca efect al Botezului este luarea de catre crestin a formei lui Hristos si anume a lui Hristos Duhul, despre care Sfantul Apostol Pavel a zis: ,,Domnul este Duhul insusi" (II Cor. 3, 17). Astfel crestinul obtine si el ungerea Duhului si devine in realitate un alt Hristos, adica Duh .


Fisiere in arhiva (1):

  • Explicarea Randuielii Liturgice a Botezului si Mirungerii.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!