Faptele bune in lumina predici de pe munte

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE . 3
CAPITOLUL I: CONTEXTUL ISTORICO-RELIGIOS AL PREDICII DE PE MUNTE. 5
1. Necesitatea Legii celei noi - plinirea legii celei vechi. 5
2. Predica de pe Munte - locul si mediul rostirii . 14
3. Cuprinsul invataturii Mantuitorului Hristos in predica de pe munte . 17
CAPITOLUL AL II-LEA: FERICIRILE - CONDITII DE INTRARE IN IMPARATIA LUI DUMNEZEU. 32
1. Lupta duhovniceasca pentru desavarsire . 32
2. Motivele rostirii fericirilor si importanta lor. 36
3. Continutul si talcuirea fericirilor . 41
CAPITOLUL AL III-LEA: INVATATURA DESPRE FAPTELE BUNE IN PREDICA DE PE MUNTE . 76
1. Invatatura ortodoxa despre faptele bune . 76
2. Faptele bune rod al credintei . 80
3. Credinta si faptele bune, conditii subiective ale mantuirii . 81
4. Faptele bune, expresii si roade ale slujirii crestine . 85
5. Faptele bune, criteriu al judecatii noastre . 88
6. Milostenia - cununa faptelor bune . 91
CONCLUZII. 94
BIBLIOGRAFIE. 95


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Conceptul de desavarsire este reliefat cel mai bine in Sfintele Evanghelii in cadrul Predicii de pe Munte: prima sorbitura a esentei crestinismului , care ne arata cel mai bine modalitatile concrete pentru crestini de a inainta catre implinirea vocatiei lor, asemanarea cu Dumnezeu.
In acest sens, Augustin scria in comentariul sau la Predica de pe Munte, ca aceasta reprezinta: indreptarul sau modelul desavarsit al vietii crestine, singura cale sigura de a ne apropia de Dumnezeu inaintand in desavarsire. De asemenea, literatura ascetica din mediile monastice priveste continutul Predicii de pe Munte ca pe o colectie de sfaturi pentru desavarsire, este adevarat, spre deosebire de Augustin, nu pentru masele largi, ci doar pentru elite. 
Marii reformatori, in comentariile pe care le-au facut asupra acestui subiect, vorbesc despre Predica de pe Munte ca fiind: expresia perfecta a desavarsirii divine care se afla la dispozitia tuturor, ca de altfel, si teologii protestanti mai noi, care insista sa interpreteze marile imperative morale ale Predicii de pe Munte ca fiind: principii etice absolute ale Imparatiei ce au patruns in miezul istoriei umane. 
Predica de pe Munte are o fata indreptata spre discipoli si o alta spre multime, de aceea orice exegeza trebuie sa tina seama de acest fapt, incercand sa patrunda nu doar aspectele imediate, exterioare (exoterice), indreptate spre multime, ci mai ales cele mai profunde, interioare (esoterice), indreptate spre cei care depun un efort de intelegere mai mare si-l urmeaza efectiv pe Hristos. 
Ca Predica de pe Munte, cuvantarea lui Iisus despre fericire dezvaluie calea spre realizarea desavarsirii, este un lucru de necontestat, pentru ca: fericirile dezvaluie scopul ultim al existentei umane, telul ultim al actelor umane: Dumnezeu ne cheama la propria sa fericire. Aceasta ultima chemare se adreseaza fiecaruia personal. .
Desavarsirea este identica cu obtinerea asemanarii cu Dumnezeu, asa ca omul trebuie sa depuna un serios efort ascetic pentru: a ajunge atat cat sta in puterea noastra omeneasca, asemenea lui Dumnezeu; sa ne asemanam cu Dumnezeu in ceea ce priveste bunatatea, virtutea precum zice si Hristos: Fiti asemenea Tatalui vostru cel din ceruri. (Mt. V, 45). Calea desavarsirii prin iubire a fost ultima si cea mai importanta indicata de Iisus, ea, iubirea este aceea care ne introduce in misterul lui Dumnezeu.
Doctrina biblica afirma ca, omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu, iar noi stim ca Dumnezeu este iubire, deci si omul este in adancul lui iubire, iar calea de a ajunge la asemanarea cu Dumnezeu nu poate fi decat iubirea si cum iubirea de Dumnezeu se exerseaza prin iubirea aproapelui, adica a tuturor acelora care au fost creati dupa chipul lui Dumnezeu, apropierea sau indepartarea de desavarsire se observa in felul in care ne raportam la semenii nostri. 
Dar, ca aceasta cale sa fie desavarsita, iubirea trebuie sa cuprinda nu doar pe aceia care se situeaza in spatiul prietenilor, ci ea trebuie extinsa asupra tuturor acelora, care dintr-un motiv sau altul ne sunt dusmani si sa se reflecte in faptele noastre bune asupra lor.
CAPITOLUL I: CONTEXTUL ISTORICO-RELIGIOS AL PREDICII DE PE MUNTE
1. Necesitatea Legii celei noi - plinirea legii celei vechi
Iconomia mantuirii neamului omenesc cuprinde deopotriva atat Legea Vechiului Testament, cat si pe cea a Noului Testament, deoarece una cu cealalta se gasesc intr-o stransa legatura, iar Dumnezeu a dat Legea Noului Testament numai atunci cand Legea Vechiului Testament isi implinise scopul ei. Amandoua aceste legi constituie temelia invataturii morale crestine. De aceea, ele nu se iau in considerare izolate una de alta, ci se studiaza impreuna, caci altfel nu pot fi intelese in mod deplin. Dupa cuvintele Sfantului Apostol Pavel, Legea Vechiului Testament a avut rolul de conducator (pedagog) spre Hristos pentru poporul evreu (Galateni 3, 24), de unde rezulta ca ea e inferioara Legii Noului Testament. Aceasta inferioritate a ei in raport cu Legea Noului Testament este aratata si mai lamurit de acelasi Apostol, cand o numeste ,,umbra celor viitoare" (Evrei 10, 1), caci ea a fost neputincioasa in a mantui pe om (Galateni 2, 16 ; Romani 3, 20 etc.). Cu toate acestea, Mantuitorul, referindu-se la Legea Vechiului Testament, declara: ,,Sa nu socotiti ca am venit sa stric Legea si proorocii. Nu am venit sa stric, ci sa plinesc" (Matei 5, 17); iar Sfantul Apostol Pavel spune despre ea ca: ,,.este buna si sfanta si dreapta" (Romani 7, 12).


Fisiere in arhiva (1):

  • Faptele bune in lumina predici de pe munte.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane, P. F. Parinte Teoctist, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Filocalia romaneasca sau culegere din Scrierile Sfintilor Parinti, care arata cum se poate omul curatii, lumina si desavarsii, vol. 5, Petru Damaschin, Invataturi duhovnicesti, Simeon Metafrasul, Parafraza la Macarie Egipteanul, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2003;
3. Filocalia romaneasca, vol. 10, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1981;
4. Filocalia sfintelor nevointe ale desavarsirii sau culegere din scriile Sfintilor Parinti, care arata cum se poate omul curatii, lumina si desavarsii, Sfantul Simeon Noul Teolog, Cuviosul Nichita Sinaitul; traducere, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloaie, Editura Humanitas, Bucuresti, 2005;
5. ABRUDAN, Pr. Prof. Dr. Dumitru Abrudan, CORNITESCU, Pr. Prof. Dr. Emilian, Arheologie Biblica, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2002;
6. ARION, Pr. Conf. Univ. Dr. Leon, Sfanta Evanghelie dupa Matei, Editura Grafica Prahoveana, Ploiesti, 2000;
7. AVVA DOROTEI, Invataturi si scrisori de suflet folositoare, Editura Bunavestire, Bacau, 1997;
8. AVVA EVAGRIE PONTICUL, In lupta cu gandurile. Despre cele opt ganduri ale rautatii si replici impotriva lor, traducere Pr. Ioan I. Ica jr., Editura Deisis, Sibiu, 2006, p. 13.
9. BOBRINSKOY, Pr. Prof. Dr. Boris, Taina Bisericii, Editura Patmos, Cluj Napoca, 2002;
10. BRANISTE, Pr. Prof. Ene, BRANISTE Ecaterina, Notiuni de Istorie Sfanta a Vechiului Testament si a Noului Testament, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti 1993;
11. BRIA, Pr. Prof. Ion, Iisus Hristos, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1992;
12. BUCEVSHI, Prof. Diac. Dr. Orest, Legea eterna, legea naturala, Cluj-Napoca, 1937;
13. CONSTANTINESCU, Pr. Prof. Dr. Ion, Studiul Noului Testament - manual pentru seminariile teologice, Editura I.B.M.B.O.R., 1980;
14. CORNITESCU, Pr. Prof. Dr. Constantin, Rolul tipic al jertfelor, in ,,Studii Teologice", nr. 5-6/1982, p. 45.
15. CORNITESCU, Pr. Prof. Dr. Emilian, Rolul tipic al jertfelor, in ,,Studii Teologice", 1982, nr. 5-6;
16. DE KEMPIS, Toma, Urmarea lui Hristos, Editura Mitropolia Banatului, Timisoara, 1991;
17. DMITRI, Arhiepiscopul, Imparatia lui Dumnezeu - Talcuire duhovniceasca la Predica de pe Munte, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2003;
18. DOUGLAS, John , Dictionar Biblic, Editura Cartea Crestina, Oradea, 1995;
19. FERICITUL AUGUSTIN, Predica de pe Munte a Domnului nostru Iisus Hristos, Editura Agnos, Sibiu, 2006;
20. FERICITUL AUGUSTIN, Scrieri alese, in ,,Parinti si Scriitori Bisericesti", vol. 64, traducere, introducere si note de Pr. Prof. Dr. D. Staniloae, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1985;
21. GALERIU, Pr. prof. dr. C., Mantuitorul Iisus Hristos, Invatatorul nostru suprem, in ,,Ortodoxia", nr. 1/1983;
22. HANCHES, Pr. Marcel, Sfantul Ioan Gura de Aur, Cuvantari despre viata de familie, Editura Invierea, Timisoara, 2005;
23. ICA, Diacon Ioan I. Jr., Canonul si canoanele crestinismului apostolic, in ,,Canonul Apostolic al primelor secole", Deisis, Sibiu, 2008;
24. IOAN, Pr. Dr. Mircea, Dictionar de Noul Testament, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1995;
25. IRINEU, Episcop Vicar Bistriteanul, Fericirile, Editura Glasul, Huedin, 2001;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!